کانال تلگرام هفته نامه عصر ارتباط

جنون سرعت با دنده دو

  • 20 آبان 1396
  • ابوالفضل مناف‌زاده



    نگاهی به یک بازی موبایلی ایرانی

    امروزه با پیشرفت صنعت گوشی‌های هوشمند و سیستم‌عامل‌ آنها، بازیهای موبایل نیز رو به پیشرفت بسیار خوبی قرار گرفته‌اند و برخی از عناوین موفق موبایلی حتی برخی از گیمرهای متعصب کنسول یا پی‌سی را نیز به خود جذب کرده‌اند. در این ميان همواره شاهد عرضه نسخه‌های ایرانی از بازی‌های موبایل نیز هستیم که در میان آنها عناوین موفق و محبوب نیز دیده می‌شوند. یکی از این بازی‌های محبوب ایرانی عنوان «دنده دو: ترافیک» است که توانسته نظر مثبت بسیاری از طرفداران بازی‌های موبایل را به خود جلب کند. با بررسی بازی «دنده دو: ترافیک» با عصر ارتباط همراه باشید.

    به‌طور معمول بازی‌های ماشین‌سواری ایرانی که برای تلفن‌های هوشمند عرضه می‌شوند، به دو دسته درگ که از بازی‌هایی مانند CSR Racing یا ترافیک که از بازی‌ Traffic Racer الگوبرداری شده‌اند، تقسیم می‌شوند. استودیوی ارکا‌گیمز که پیش‌تر با نسخه درگ‌ریسینگ دنده‌دو شناخته شده بود، حالا با عنوان «دنده دو: ترافیک» بار دیگر توانایی‌های خود را در ساخت بازی‌های ماشین‌سواری به رخ سایرین کشیده است. گرچه این بازی ایرادهاي ریز و درشتی را در خود می‌بیند، اما سازندگان آن با درنظر گرفتن المان‌ها و قابلیت‌های خوب برای آن، نشان داده‌اند که می‌توانند پس از گذشت مدتی به استاندارد‌های روز بازی‌سازی نیز دست‌ یابند.

    نگاهی به یک بازی موبایلی ایرانی

    گیم‌پلی

    استودیو سازنده بازی «دنده دو: ترافیک» به‌طور کلی برای بخش گیم‌پلی آن پنج حالت اصلی و امکان رانندگی در روز، شب یا جاده‌های مختلف را درنظر گرفته ‌است. این بخش‌ها عبارت از بخش‌های مرحله‌ای، بی‌پایان، زمان‌دار، تفریحی و روزانه‌ است که در ادامه به بررسی هر کدام به‌صورت جداگانه می‌پردازیم.

    اولین بخش از بازی مربوط به قسمت «مرحله‌ای» آن است که در این بخش، بازی ماموریت‌ها و اهداف مختلفی را برای بازیکن خود تعریف می‌کند و او باید در نقشه‌ای که بی‌شباهت هم به نقشه بازی Traffic Racer نیست، به آن اهداف دست‌یابد. یکی از ضعف‌های بازی نیز مربوط به همین اهدافی است که بازیکن باید به آنها دست یابد؛ به این ترتیب که تنوع بسیار کمی را در انواع اهداف درنظر گرفته‌شده برای مراحل بازی شاهد هستیم. این اهداف به‌طور معمول شامل عبور از خط پایان با سرعت مشخص، رسیدن به خط پایان در زمان محدود یا رد شدن از کنار خودروهای دیگر با فاصله بسیار کم هستند که این روند پس از مدت زمان کوتاهی برای بازیکن خسته‌کننده و تکراری می‌شود.

    بخش «بی‌پایان» مختص بازیکنانی است که قصد ثبت رکورد یا کسب سکه را دارند و تنها در صورت تصادف کردن با خودروهای دیگر، بازی به‌اتمام خواهد رسید و در انتها بازیکن به یک امتیاز نهایی دست می‌یابد.

    بخش سوم از بازی مربوط به بخش «زمان‌دار» است که رویه‌ای مشابه به بخش بی‌پایان دارد، با این تفاوت که در آن بازیکنان باید در زمانی محدود به رکورد مشخصی دست بایند. دو بخش دیگر بازی یعنی تفریحی و روزانه نیز بخش‌های فرعی آن محسوب می‌شوند. بخش تفریحی مختص به ماشین‌سواری آزادانه بوده و بخش روزانه نیز بخشی مشابه Event در بازی‌های خارجی است و طی آن روزانه ماموریت‌های متفاوتی به بازیکنان داده می‌شود تا بتوانند از طریق آن به سکه‌های رایج بازی دست پیدا کنند.

    پس از بخش مراحل و مسابقه‌های طراحی‌شده برای بازی، نوبت به طراحی حرکات خودروها و دوربین بازی می‌رسد. طراحی حرکات خودروها با توجه به نوع خودرو و ارتقا‌ی موتوری آنها متغیر بوده و هنگام رانندگی نیز ملموس خواهند بود.‌ به‌علاوه طراحان بازی برای بازیکن سه حالت دوربین (درون خودرو و دوحالت از بیرون خودرو) و چهار حالت متفاوت برای نحوه کنترل خودرو (چرخشی، چرخشی اتوماتیک، لمسی و لمسی اتوماتیک) درنظر گرفته‌اند که خود نکته مثبتی برای بازی به‌شمار می‌آید

    نگاهی به یک بازی موبایلی ایرانی.

    گرافیک

    یکی از اصلی‌ترین شاخصه‌های بازی «دنده‌ دو: ترافیک» که آن را از بسیاری از بازی‌های ایرانی متمایز می‌کند، بخش گرافیکی آن است. در این بازی مدل‌سازی خودروها و قابلیت‌های ارتقای ظاهری آنها قابل تحسین هستند؛ به‌طوری که کمتر کسی می‌تواند مجذوب بخش شخصی‌سازی خودروهای آن نشود. در این بخش که شباهت زیادی به بخش مشابه در بازی CSR Racing2 دارد، تقریبا تمامی بخش‌های خودرو همانند رینگ‌ها، رنگ شیشه‌ها، تودوزی خودرو، ارتفاع خودرو، برچسب، رنگ بدنه و شیشه‌ها قابل تغییر هستند. به‌علاوه حضور بسیاری از خودروهای روز ایرانی همانند دنا، سمند و خودروهای دیگر در بازی، جذابیتی دوچندان به آن می‌افزاید.

    به‌علاوه هوش مصنوعی، تنوع و طراحی خودروهای فرعی حاضر در جاده‌ها نیز قابل تحسین است و هنگام انجام مراحل شاهد حضور خودروهای بسیار متنوعی در جاده‌ها خواهیم بود. با اینکه در بازی‌های اصطلاحا ماشین‌سواری خودروها از اهمیت بالایی برخوردارند، اما گرافیک فنی و ظاهری جاده‌ها و مراحل نیز اهمیت خاص خود را دارند. در بخش جاده‌ها هرچند وجود تابلو‌ها و بیلبوردهای متنوع ایرانی ظاهری جالب به بازی بخشیده‌اند، اما شاهد بافت‌های نسبتا متوسطی از نظر کیفیت در اطراف جاده‌ها هستیم که البته این مورد در چنین بازی‌هایی اغلب دیده می‌شود.

    به‌عنوان نکته‌ای کوچک در بخش پایانی بررسی گرافیک بازی، گفتني است که طراحان دنده ‌دو: ترافیک با درنظر گرفتن بخشی به نام سطح گرافیکی در قسمت تنظیمات آن، این اجازه را به بازیکنان می‌دهند تا نسبت به قدرت سخت‌افزاری گوشی خود، برای جلوگیری از کندی بازی از آن استفاده کنند

    نگاهی به یک بازی موبایلی ایرانی.

    صداگذاری

    بخش صداگذاری بازی نسبت به سایر بخش‌های مذکور اشکالاتی دارد. صدای موتور خودروها و موسیقی زمینه بازی از جمله مهم‌ترین بخش‌های بازی هستند که نیاز به صداگذاری دارند، ولی هردو قسمت ظرافت و جذابیت متوسطی دارند. هرچند یک بوق برای هشدار دادن به خودروهای دیگر در بازی تعبیه شده ‌است، اما در موارد محدودی این فرایند عملی شده و به‌علاوه صدای موتور خودروها نیز هنگام رسیدن به نهایت سرعت تا حدی گوشخراش می‌شود.

    در زمینه موسیقی بازی شايان ذکر است که با درنظر گرفتن این موضوع که موسیقی یکی از مهم‌ترین بخش‌های بازی ریسینگ و عامل انتقال هیجان به بازیکن است، پس از چند دقیقه موسیقی تکراری شده و جذابیت لحظات ابتدایی مسابقه و بازی را نخواهد داشت.

    جمع‌بندی

    بازی موبایلی «دنده دو: ترافیک» با به‌کارگیری المان‌های بسیار خوب و جذاب، به یکی از بهترین عناوین ایرانی عرضه‌شده در سبک ریسینگ مبدل شده است. هرچند این بازی نقاط ضعفی چون شباهت به نمونه‌های خارجی معروف، دست‌نیافتنی شدن برخی از خودروها بدون خرید درون‌برنامه‌ای یا اشکالات ریز و درشت فنی و بصری را در خود می‌بیند، اما چند بخش جذاب و اصالتا ایرانی خود باعث می‌شود تا نظر مثبت بسیاری از کاربران خود را جلب كرده و آنها را ساعت‌ها سرگرم کند.

    دیدگاه خود را وارد کنید:

    ثبت دیدگاه

    ویژه نامه

    ویژه نامه تراکنش

    تبلیغات

    موسسه آموزش عالی آزاد گفتگو
    گرین - Green
    SUHD TV SAMSUNG