کانال تلگرام هفته نامه عصر ارتباط

بررسی بازی Assassin's Creed: Origins، اساسین‌ها در مصر باستان

  • ۱۳۹۶/۹/۱۵


    چند سالي است عادت کرده‌ايم با شروع سال جدید میلادی شاهد عرضه‌ عنوان جدیدی از سری بازی Asssassin's Creed‌ باشیم. حال مدت زمانی نزدیک به دو سال از انتشار آخرین قسمت از این مجموعه یعنی Syndicate می‌گذرد و شرکت یوبی‌سافت مونترال با عنوان Assassin's Creed: Origins قصد دارد تاریخچه و داستان این مجموعه پرطرفدار را دچار تغییر و تحولی عظیم کند. در این مقاله با نقد و بررسی بازیAssassin's Creed: Origins با عصرارتباط همراه باشید.

     

    مدت‌ها است مجموعه Assassin's Creed میهمان پلتفرم‌های مختلف در سراسر جهان بوده و همواره از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است، با این‌حال این مجموعه از نظر کیفی در سال‌های اخیر دچار فراز و نشیب‌هایی شد که نیاز به یک تغییر اساسی در آن حس می‌شد. به این ترتیب کمپانی یوبی‌سافت یک سال استراحت را برای ساخت قسمت جدید این مجموعه به خود تجویز کرد تا بتواند به آن رنگ و بویی تازه ببخشد. این کمپانی با عنوانی به نام Assassin's Creed: Origins قصد دارد به ریشه‌های این فرقه در مصر باستان بازگردد.

     

     

    مروری بر گذشته

    اکنون بیش از ده سال از تولد اولین قسمت از مجموعه بازی‌های Assassin's Creed می‌گذرد. طی این ده سال این مجموعه توانسته با سیر و سفر در دوره‌های مختلف تاریخی و به‌کارگیری شخصیت‌های حقیقی در بازی مانند لئوناردو داوینچی، بازیکنان را درگیر تحولات تاریخی جوامع مختلف کند تا با کمک اساسین‌ها به مقابله با این هرج و مرج‌ها و ناعدالتی‌ها بپردازند. تاکنون شرکت یوبی‌سافت برای این مجموعه دوره‌های جنگ‌های صلیبی، رنسانس، انقلاب فرانسه و دوره‌ویکتوریا بریتانیا را درنظر گرفته بود که از قرن دوازدهم تا نوزدهم میلادی را پوشش می‌داد.

    علاوه بر به‌کارگیری داستان‌های تاریخی واقعی در بازی، شاید دیگر عامل موفقیت ‌این مجموعه طراحی شخصیت‌ها با ویژگی‌های بی‌نظیری باشد که به بهترین شکل ممکن بازیکنان را مجذوب خود می‌کنند. شخصیت‌هایی مانند الطائر، اتزیو، کانر، ادوارد از جمله محبوب‌ترین‌های این مجموعه هستند.

     

     

    شروع عصر جدید در Assassin's Creed

    همان‌طور که اشاره شد، داستان بازی تا اواسط قرن بیستم میلادی ادامه داشت و ساخت مجموعه ‌جدیدی که روند قسمت‌های قبلی را طی کند قطعا داستان بازی را وارد عصر امروزی می‌کند که با چارچوب داستانی این مجموعه همخوانی ندارد. به این ترتیب کمپانی یوبی‌سافت تصمیم می‌گیرد به‌وسیله Assassin's Creed: Origins به‌دنبال ریشه‌های این فرقه در چهل و نه سال قبل از میلاد مسیح بگردد.

     

    داستان بازی

    داستان بازی Assassin's Creed: Origins داستان فردی به نام Bayek را روایت می‌کند که اهل منطقه‌ای به نام Siwa است. علاوه بر Bayek شخصیت‌ Aya به‌عنوان همسر او نیز در بازی وجود دارد که در مواقعی خاص بازیکن می‌تواند کنترل آن را نیز به‌ دست بگیرد. داستان بازی به این ترتیب است که Bayek  به‌عنوان یکی از محافظان فرعون که اصطلاحا Medjay نام دارند، وظیفه دارد تا با گروهی به نام Order of the Ancients که متشکل از یاغیانی هستند که شهر را به خون کشیده‌اند مقابله کند. در این میانBayek باید با افراد مختلفی که در سطح شهر وجود دارند به گفت‌وگو پرداخته و به عنوان یک محافظ به مشکلات آنها رسیدگی کند.

     

     

    قطعا ارایه توضیحات بیشتر در مورد داستان بازی Assassin's Creed: Origins جایز نیست، اما در مجموع می‌توان ادعا کرد که یوبی‌سافت برای این بخش از این بازی به‌نوعی سنگ ‌تمام گذاشته است. نحوه روایت داستان، میان‌پرده‌ها، موسیقی متن و شخصیت‌پردازی بازی به‌صورت بسیار خوبی اجرا و انجام می‌گیرند و بازیکن را درگیر خود می‌کنند. به‌علاوه داستان Origins بازیکن را به‌وسیله سفر در زمان با داستان زندگی افرادی مانند Julius Caesar و Claudius Ptolemy آشنا می‌کند.

     

     

    گیم‌پلی بازی

    یکی از قسمت‌هایی که یوبی‌سافت پیش از عرضه‌ Assassin's Creed: Origins روی آن مانور بسیاری داده بود، ارایه قابلیت‌های جدید برای شخصیت اصلی بازی یعنیBayek است. شخصیت بازی همانند نسخه‌ یشین این مجموعه دارای درخت مهارت بوده است و بازیکن باید به‌تدریج به کامل کردن آن بپردازد که به‌هیچ‌وجه نمی‌توان آن را ایده‌ای نو نامید. این درخت مهارت سه شاخه اصلی به نام‌های Warrior،Hunter و Seer دارد و هرکدام به‌صورت پیوسته با یکدیگر در تعامل هستند.

     

     

    از دیگر قابلیت‌های Bayek در بازی داشتن یک عقاب دست‌آموز به نام Senu است که تا به‌وسیله آن بتواند به کندوکاو مناطق اطراف خود بپردازد که نمونه‌ آن را در بازی‌های دیگر این شرکت مانند FarCry Primal  دیده‌ایم. اما وجود حیوانات بسیار متعدد مانند کروکودیل، شیر یا مار و اختصاص‌یافتن یکی از اصلی‌ترین شاخه‌های درخت مهارت Bayek به شکار باعث می‌شود درگیری در بازی صرفا با سرباز‌ها و افراد دیگر رخ ندهد. به‌علاوه Bayek با شکار این حیوانات قادر خواهد بود تا با استفاده از پوستشان لباس خود را ارتقا دهد.

     

     

    شیوه مبارزات در بازی

    شیوه‌ مبارزات در Assassin's Creed: Origins با اضافه شدن چند آیتم جدید از جمله سپر دچار تغییرات اساسی شده‌اند. به‌علاوه وجود دشمنانی با مهارت‌های متفاوت و منحصر به فرد باعث می‌شود که تمامی مبارزات برای بازیکنان چالش‌برانگیز باشند. حتی در برخی از موارد شکست دادن دشمنانی که سطح بسیار بالاتری از Bayek دارند غیرممکن به‌نظر می‌رسد و پیش از انجام مبارزات با آنها باید به تقویت مهارت‌هایBayek پرداخت.

     

     

    سلاح‌هایی که برای بازی درنظر گرفته شده‌اند، تبر، شمشیر، پتک، نیزه، تیروکمان و اسلحه‌های دیگری هستند که هر کدام از این سلاح‌ها سرعت ضربه و شیوه مبارزه منحصربه‌فردی دارند. یکی دیگر از قابلیت‌های خوب بازی، توانایی ارتقای اسلحه‌ها یا فروش آنها در بازار است.

     

    ماموریت‌های بازی

    یکی از بخش‌های بازی که پیچیدگی خاصی ندارد مربوط به بخش ماموریت‌های آن می‌شود. به‌طور کلی فرایند انجام ماموریت‌های بازی به چند بخش ساده تقسیم می‌شود. این فرایند به این صورت است که بازیکن پس از انتخاب ماموریت موردنظر خود به سمت محل مربوطه حرکت می‌کند و با کنترل Senu اهداف خود را رصد کرده و درنهایت با جست‌وجوی کامل محیط مکان دقیق هدف را پیدا می‌کند.

     

     

    مشهودترین ایراد به بخش ماموریت‌های‌Origins ، حذف امکان انجام ماموریت‌ها به روش‌های مختلف است که پیش‌تر در قسمت Syndicate وجود داشت. این قابلیت‌به بازیکن اجازه می‌داد تا به سه روش مختلف برای از بین بردن اهداف خود اقدام کند. دیگر قابلیتی که نبودش در Origins نسبت به Syndicate به‌چشم می‌آید، اين است كه نمی‌توانید ميان شخصیت‌ها سوییچ کنید، اما در جریان بازی فرصتی مناسب را برای کنترل «آیا»، همسر بایک به دست می‌آورید.

     

    سیستم شب و روز و محیط بازی

    با اینکه بسیاری از بخش‌های Origins چیز جدیدی را برای ارایه کردن نداشته و اکثریت بخش‌های آن تکراری و خسته‌کننده هستند، اما سیستم چرخشی شب و روز در آن و محیط زنده‌ای که دارد به شکل بی‌نظیری طراحی شده است. زمانی که در هنگام روز در خیابان‌های شهر قدم می‌زنید، به‌خوبی می‌توانید زنده و پویا بودن محیط بازی را حس کنید. اما زمانی که شب فرا می‌رسد، محیط شلوغ روز در بازی به شکل بسیار خوبی جای خود را به شبی خلوت که تمام ساکنانش به خواب رفته‌اند می‌دهد. همچنین سربازان و فرماندهان در زمان شب به خواب می‌روند و از این رو می‌توان به‌منظور سهولت در انجام ماموریت‌ها، انجام آنها را به شب محول کرد.

     

     

    به‌علاوه حیوانات موجود در بازی قابل اهلی شدن هستند و می‌توانید از آنها به‌عنوان کمکی برای مبارزات استفاده کنید.

     

    گرافیک و موسیقی

    همان‌طور که یوبی‌سافت روی گرافیک بصری بازی مانور زیادی داده بود، این بازی از گرافیک بصری بسیار خوبی بهره می‌برد. بناهای باشکوه مصر باستان، مجسمه‌ها، درختان و حیات وحش بازی تاثیر خوبی روی بازیکن خواهند گذاشت. همچنین به‌دلیل اینکه قسمت بسیار زیادی از نقشه عظیم Origins را بیابان‌ها تشکیل می‌دهند، هرازچند گاهی در بازی شاهد توفان شن یا برخاستن نمک از شوره‌زارها بوده‌ایم.

     

     

    ‌اما به همان اندازه که گرافیک بصری بازی ممکن است بازیکن را مجذوب خود کند، گرافیک فنی بازی او را از بازی‌ متنفر می‌سازد. متاسفانه هنوز هم باید شاهد باگ‌هایی عجیب در مجموعه Assassin’s باشیم و گویا یوبی‌سافت قصد ندارد تا چاره‌ای برای رفع آنها بیندیشد. باگ‌هایی مانند عبور از داخل درخت‌ها، بالا رفتن دشمنان از روی دیوار، گیر کردن بایک درون اجسام یا معلق ماندن پاهای حیونات روی هوا از جمله ایرادهاي فنی وارده به‌ Origins هستند که تاثیر مستقیم روی گیم‌پلی خواهند گذاشت.

     

     

    به‌علاوه هوش مصنوعی دشمنان نیز چنگی به دل نمی‌زند و گهگاه بازیکن به این فکر می‌افتد که آیا مقصود یوبی‌سافت از تولید یک بازی جدید، ساخت داستان و محیط جدید برای قسمت قبل از یک مجموعه است یا خیر؟

    حال از بخش گرافیک گذر می‌کنیم و به قسمت موسیقی و صداگذاری بازی خواهیم رسید؛ جایی که یوبی‌سافت هیچ حرفی را برای گفتن باقی نگذاشته است. زمانی بی‌نظیر بودن صداگذاری بازی را درک خواهید کرد که خود به پای شنیدن آنها بنشینید و ببینید که چگونه صدای حمله ناگهانی یک کروکودیل از پشت سرتان ترسناک است. صداگذاری بازی از بخش موسیقی متن تا بخش صداگذاری روی مردم شهر و محیط بازی به شکل بی‌نظیری صورت گرفته است و در یک کلام بازیکن را متحیر خواهد کرد.

     

     

    جمع‌بندی

    شاید اولین نکته که پس از بررسی Assassin’s Creed: Origins مشهود است، رویه‌ای است که یوبی‌سافت برای ساخت این مجموعه در نظر دارد؛ رویه‌ای مشابه به مجموعه محبوب دیگر خود یعنی FarCry. در سه قسمت آخر مجموعهFarCry  برای به‌دست آوردن حاکمیت یک کمپ باید شیپورها یا بلندگوها را از کار بیندازید تا از صدازدن نیروهای کمکی جلوگیری شود، اما در تمامی قسمت‌های Assassin’s Creed‌ برای به‌دست آوردن یک FastTravel  ‌یا قسمتی از نقشه شهر، باید به نقطه‌های مرتفع شهر بروید و سپس به درون پشته‌ای از علف شیرجه بزنید. متاسفانه حتی Origins  هم پر از چنین مکانیزم‌های تکراری است که به‌نوعی حوصله بازیکنان را سربرده‌اند. در مجموع با اینکه‌Origins  در چند بخش حرف‌هایی برای گفتن دارد، اما به هر جهت تجربه‌ جدیدی را در اختیار بازیکنان خود نخواهد گذاشت.

    دیدگاه خود را وارد کنید:

    ثبت دیدگاه

    هفته نامه

    هفته نامه عصرارتباط شماره 833

    تبلیغات

    موسسه آموزش عالی آزاد گفتگو
    گرین - Green
    SUHD TV SAMSUNG