مروری بر دوربین Fujifilm GFX 50S
عصر ارتباط - اولین و پر تیراژ ترین هفته نامه ict کشور

مروری بر دوربین Fujifilm GFX 50S

  • 86


    فوجی‌فیلم جزو معدود سازندگانی است که ساخت همه‌نوع دوربین دیجیتال را در کارنامه خود دارد و از دوربین‌های جنایی با قابلیت تشخیص پرتوهای فروسرخ و فرابنفش گرفته تا دوربین‌های بدون آینه و منشور سبک، تجربه ساخت تمام این دوربین‌ها، فوجی‌فیلم را به سازنده‌ای جسور و پیشرو تبدیل کرده است. دوربین 50S یکی از جدیدترین ساخته‌های این برند است که نخستین دوربین مدیوم‌فرمت آن به‌حساب می‌آید و نپرداختن به فرمت فول‌فریم و جهش یک‌باره به سمت ساخت دوربین مدیوم‌فرمت، جسارت بالای فوجی‌فیلم را نشان می‌دهد.
    بدنه و طراحی
    بدنه دوربین 50S برای یک مدل مدیوم‌فرمت بسیار جمع‌وجور به‌نظر می‌رسد و بخشی از این کوچکی را می‌توان در شاتر داخلی آن جست‌وجو کرد. درحالی‌که دوربین‌های مدیوم‌فرمت دیگر، شاتر برگی‌شکلی در داخل لنزهای خود دارند، 50S نخستین مدیوم فرمت دنیا با شاتر داخلی به‌شمار می‌آید و همین امر دست طراحان را در کوچک کردن بدنه آن باز گذاشته است. با این حال سازنده قرار است رابط‌هایی برای لنزهای سازندگان دیگر بسازد که کاربرد دستگاه همراه شاتر داخلی لنز را ممکن سازد، اما در حال حاضر لنز 63 میلیمتری f/2.8 که فاصله کانونی معادل یک لنز 50 میلیمتری را دارد برای این دوربین معرفی شده است و می‌توان از لنز 36 تا 64 میلیمتری زوم فوجی‌فیلم نیز همراه آن استفاده کرد. در بخش پشتی دستگاه یک نمایشگر سه اینچی چرخان با رزولوشن 1.04 میلیون پیکسل نصب شده که می‌توان آن را به بالا و پایین چرخاند و به‌علاوه امکان مشاهده سوژه از طریق چشمی 36/2 میلیون پیکسلی نیز وجود دارد. یک نمایشگر تک‌رنگ نیز روی قسمت فوقانی بدنه نصب شده که اطلاعات بنیادی عکاسی را همانند سرعت شاتر، حساسیت و گشودگی دیافراگم نشان می‌دهد و برای عکاسان رو به پیشرفت حیاتی است.
    کنترل‌ها و تنظیمات
    قرارگیری در رده مدیوم‌فرمت نشانگر این اصل است که دوربین 50S از وجود تنظیمات گسترده عکاسی سود می‌برد و با کمک این کنترل‌های فیزیکی می‌توان دستگاه را در کمترین زمان به‌سادگی تنظیم کرد. در قسمت فوقانی انتخابگرهای سرعت شاتر و حساسیت نصب شده و هر دو به دکمه فقل اختصاصی مجهز شده‌اند. علاوه بر آن می‌توان کلید روشن و خاموش، دکمه شاتر، دکمه‌های نوردهی و عکاسی پیاپی را در این قسمت مشاهده کرد و یک دکمه دیگر هم برای روشن کردن نور پس‌زمینه نمایشگر تک‌رنگ در نظر گرفته شده است. دکمه‌های مرور و پاک کردن تصاویر و انتخابگر وضعیت وضوح‌یابی در بالای نمایشگر دستگاه نصب شده‌اند و در سمت راست آن می‌توان پیچ فرمان عقب، جوی‌استیک و دکمه‌های چهارجهته را دید. روی بدنه 50S علاوه بر پورت‌های آداپتور و USB، دو جک 5/3 میلیمتری برای اتصال هدفون و میکروفن و دو شکاف کارت حافظه تعبیه شده که نشانگر قابلیت فیلم‌برداری آن هستند و با کمک آنها می‌توان ضبط 108030p را با صدای دریافتی از میکروفن‌های دلخواه همراه کرد.
    کارایی و کیفیت
    دوربین 50S هنوز به‌صورت رسمی در بازار عرضه نشده اما بررسی مدل های اولیه نتایج رضایت‌بخشی را موجب شده که خبر از تفکر و آزمایش همه‌جانبه از طرف سازنده می‌دهد. وضوح‌یابی در این دوربین به روش تشخیص کنتراست انجام می‌شود که شاید انتخاب اول هر کسی برای ثبت سوژه‌های متحرک و سریع نباشد، اما این کار با سرعت قابل قبولی انجام می‌شود و می‌توان از آن برای کاربرد اصلی دوربین‌های مدیوم فرمت یعنی عکاسی آتلیه‌ای به‌خوبی استفاده کرد. سنسور 50S دارای رزولوشنی برابر 51 مگاپیکسل است  که برای عکاسی خبرنگاری، خانگی و ورزشی بیش از حد زیاد خواهد بود، اما عکاسان تبلیغاتی می‌توانند به بهترین نحو از این رزولوشن بالا برای ثبت تصویر استفاده کرده و از نتایج خود براي چاپ بنر، پوستر یا کاربرد در کتاب‌ها استفاده کنند. یکی از دلایل فوجی‌فیلم برای صرف‌نظر از فرمت فول فریم و ساخت یک دوربین مدیوم‌فرمت این بوده که سنسورهای APS-C هم‌اکنون با رسیدن به رزولوشن 24 مگاپیکسل، به محدودیت ایجاد تعادل ميان رزولوشن و کیفیت رسیده‌اند و این امر برای سنسورهای فول‌فریم نیز دیر یا زود اتفاق می‌افتد، پس چه بهتر که اندازه بعدی سنسور یعنی مدیوم‌فرمت انتخاب شود و تمرکز روی این سنسورها قرار گیرد و با توجه به ساخت دوربینی مشابه توسط هاسلبلاد، می‌توان انتظار داشت که سازندگان دیگر نیز به‌زودی به جرگه فعالات در زمینه دوربین‌های مدیوم‌فرمت بپیوندند.

    هفته نامه

    هفته نامه عصرارتباط شماره 801