کارشناس خارجی رمزارز در گفت‌وگو با عصر ارتباط:

بازگشت اعتماد به بازار رمزارز زمان‌بر است

  • توسط نویسنده
  • ۲ سال پیش
  • ۰

فرحناز سپهری – اگرچه سرمایه‌گذاری افراد حقیقی و حقوقی در بازار رمزارزها با واکشن‌های مثبت و منفی روبرو شد؛ اما با این حال در چند وقت اخیر شاهد سرقت رمزارزها و ورشکستگی صرافی‌های این حوزه بوده‌ایم. به طوری که بازار رمزارز با کاهش قیمت، سیر نزولی را طی کرده و از طرفی حضور سرمایه‌گذاران در این بازار کمرنگ‌تر از قبل شده است.

هرچند به باور کارشناسان قانون، مدیریت درست می‌تواند عاملی برای برگرداندن اعتماد سرمایه‌گذاران به این بازار باشد.

در همین رابطه فرانچسکو بورلی کارشناس رمزارز معتقد است مقررات بیشتری در حوزه کریپتو (رمزارزها) اعمال خواهد شد. اما برگرداندن اعتماد مورد نیاز برای این بخش که یک بار دیگر مسیر صعودی را طی کند، زمان زیادی می‌برد.

فرانچسکو بورلی، با بیش از 23 سال تجربه بانکی و مشاوره در بانکداری دیجیتال و بانکداری باز و رمزارز، سابقه کار در بانک میدلند HSBC دارد. وی فارغ التحصیل INSEAD، عضو کمیته اجرایی انجمن فارغ التحصیلان INSEAD امارات متحده عربی، عضو موسسه بانکداری و مالی لندن، هم بوده است. فرانچسکو همچنین جایزه بهترین مربی فین‌تک سال ۲۰۱۵ بوت کمپ استارت‌آپ فین‌تک انجمن صنعت ATM را دریافت کرده است.

در ادامه عصر ارتباط گفتگویی با «فرانچسکو بورلی» کارشناس رمزارز انجام داده است؛ تا نظر وی را در مورد چشم انداز بازار رمزار با وجود اتفاقات مهم، سرقت‌های متعدد و افت بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران در حوزه رمزارزها رخ داده است، جویا شود.

  • قاعدتا مهمترین پرسش این روزهای فعالان حوزه رمز ارز، آینده این بازار با توجه به تحولات منفی و روی داده در آن است. نظر شما در این مورد چیست و آینده پول‌های دیجیتال را چگونه پیش بینی می‌کنید؟

 به نظرم علاوه بر سرقت‌های متعدد که اتفاق افتاده، ورشکستگی صرافی‌ها و وام‌دهندگان رمزنگاری هم مطرح شده که سؤالاتی را در مورد آینده ارزهای رمزپایه ایجاد می‌کند و نتیجه آن این است که رمز ارز (کریپتو) در حال حاضر ارزش پایینی را تجربه می‌کند، به اصطلاح «عصر یخبندان کریپتو» است و ازاین‌رو نظارت مداوم را می‌طلبد.

همچنین انتظار می‌رود که ورشکستگی‌های بیشتری پیش رو باشد و این مساله باعث طولانی شدن دوره ارزش‌گذاری پایین و کمرنگ شدن اعتماد از طرف سرمایه‌گذاران خواهد شد.

لذا من معتقدم برگشت به دوره قبل به زمان نیاز دارد تا اعتماد دوباره برگردانده شود و تا جایی که دوباره سرمایه‌گذاری باارزش گذاری‌های بالا جذب شود. به نظر من، چشم‌انداز کریپتو به عنوان یک طبقه دارایی سوداگرانه همچنان وجود دارد، حتی با فرض نوسانات و ضعف ذاتی اکوسیستم کریپتو که ایجاد می‌شود.

در تعریف ارزهای مجازی یا دیجیتال، چیزی بیش از ارزهای رمزنگاری‌شده وجود دارد و شامل ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) و استیبل کوین‌ها می‌شود. در همین رابطه CBDC همچنان مشمول سرمایه‌گذاری مستمر توسط بانک‌های مرکزی به عنوان راهی برای دیجیتالی کردن ارز فیات، ساده کردن تسویه حساب‌های فرامرزی است، به علاوه پتانسیلی که به نظر می‌رسد فناوری دفتر کل توزیع‌شده در زمینه محصولات مالی پیچیده مانند اعتبار اسنادی و وام‌های سندیکایی با خود به همراه می‌آورد. هرچند من معتقدم به شرط توسعه CBDCها، کارکرد تجاری استیبل کوین‌ها بیشترخواهد بود.

  • با توجه به سرقت و هک رمزارزها در این مدت، آیا فکر می‌کنید آینده این بازار همچنان روشن است؟

این مساله تنها مربوط به دزدی رمزارزها نمی‌شود بلکه آنچه اعتماد عمومی سرمایه‌گذاران به ارزهای رمزنگاری‌شده را تضعیف می‌کند، ورشکستگی‌هایی است که به دلیل خطرات و وابستگی‌های درونی اکوسیستم کریپتو اتفاق می‌افتد، علاوه بر اقدامات مدیریتی مشکوک که در خلاء نظارتی رخ می‌دهد در برخی موارد هم سوء مدیریت بالقوه از سوی برخی کارآفرینان شرکتی انجام می‌شود.

من معتقدم با این حال مقررات بیشتری در حوزه کریپتو اعمال می‌شود. اما برگرداندن اعتماد برای این بخش که یک بار دیگر مسیر صعودی را طی کند، زمان زیادی می‌برد. پیش از آن، انتظار می‌رفت که هزینه‌های انرژی بالا و ارزش‌گذاری پایین، بازیکنان بیشتری را از تجارت خارج کند. با این وجود به موازات آن، اکنون شرکت‌هایی هستند که با دید بلندمدت به این بخش، دارایی‌ها و عملیات کریپتو را خریداری می‌کنند.

  • آیا کشورها با توجه به این تهدیدات همچنان برای بهبود اقتصاد خود به این بازار روی می‌آورند؟ این بازار همچنان سودآور است؟ به نظر شما دلایل این سرقت‌ها چیست؟

باید اشاره کنم مجرمان، می‌توانند از هر نوع اعم از افراد، سازمان‌یافته و غیره باشند که به دلایل مختلف، برای منافع شخصی یا برای تأمین مالی سایر فعالان غیرقانونی مانند مواد مخدر و تروریسم و راهی برای تأمین مالی غیرقانونی به این کار دست بزنند.

تا زمانی که کریپتو ارزش داشته باشد، این نوع دارایی‌ها هدف سرقت باقی خواهند ماند. شرایط چالش‌برانگیز اقتصادی و مشکلات اقتصادی که شرکت‌های کریپتو با آن مواجه هستند نیز باعث می‌شود که آنها کمتر بتوانند در فناوری امنیتی مورد نیاز سرمایه‌گذاری کنند، این امر باعث می‌شود افراد در برابر جرم و جنایت آسیب‌پذیرتر شوند. در نهایت جرم و جنایت همیشه به دنبال حلقه ضعیف‌تر در هر زنجیره اقتصادی وجود دارد.

  • به دلیل تنوع و ماهیت غیرمتمرکز رمزارزها، مسایل امنیتی به یک معضل اساسی تبدیل شده و هیچ مرکز و مسوولی برای بهبود مشکلات امنیتی در این حوزه وجود ندارد. نظر شما و راهکارها برای این موضوع چیست؟

ماهیت تغییرناپذیر فناوری دفتر کل توزیع‌شده Digstributed Ledger یک ویژگی ذاتی است که انعطاف‌پذیری معنادار را ارایه می‌دهد. از طرفی باعث شده تا چالش در اکوسیستم و اقتصاد گسترده‌تر می‌شود. به طوری که سرقت، چالشی در رابطه با مبادلات در این حوزه است.

به نظر من تنها عامل «متمرکز» که می‌تواند آسیب‌پذیری‌های صرافی‌ها را برطرف کرده و محدود کند، مقررات و نظارتی است که بر اساس استانداردها، کنترل‌ها و ممیزی‌ها می‌تواند برای کاهش آسیب‌پذیری در برابر جرایم داخلی و خارجی اعمال شود.

  • از آنجایی که کره شمالی روز به روز در حال توسعه توانایی‌های خود برای حملات موفقیت آمیز و سرقت است، آیا فکر می‌کنید رمزارزها می‌تواند توسط دولت و هکرهای بیشتری مورد سواستفاده قرار گیرد؟

عواملی با ماهیت بسیار متفاوت، دولتی و غیردولتی، وجود دارند که به دنبال راهی برای انجام اهداف خود هستند. همان‌طور که فناوری‌ها و قابلیت‌ها در حال پیشرفت هستند، حملات هکری نیز پیچیده‌تر خواهند شد. این واقعیت که دولت‌های بیشتری ممکن است به چنین روش‌هایی متوسل شوند، نتیجه مجموعه وسیع‌تری از شرایط سیاسی داخلی و شرایط ژئوپلیتیک است. البته من نمی‌توانم این نکته را رد کنم که بیشتر دولت‌ها، به ویژه برخی از آن‌هایی که با درگیری‌های بالقوه آشکار یا پنهان فعلی دست به گریبان هستند، ممکن است به این روش‌ها متوسل شوند.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *