کار کثیف و خسته‌کننده برای فرار از مصادره

تیک‌تاک نسخه آمریکایی در راه است

  • توسط نویسنده
  • ۱۹ روز پیش
  • ۰

 

سعید میرشاهی

تیک‌تاک در حال کار روی شبیه‌سازی الگوریتم ویژه برای 170 میلیون کاربر آمریکایی است. برخی منابع معتقدند این اقدام ممکن است به نسخه‌ مستقل از مادر چینی این اپلیکیشن منجر شود. این موضوع برای قانونگذاران آمریکایی که به دلیل آگاهی مستقیم از تلاش‌های تیک‌تاک، قصد ممنوعیت آن را دارند، خوشایندتر است.

رویترز در گزارشی اختصاصی نوشت، اقدامات در زمینه جداسازی کد منبع که اواخر سال گذشته، دستور آن توسط بایت‌دنس (ByteDance) مادر چینی تیک‌تاک، داده شد، قبل از لایحه‌ فروش اجباری آن در آمریکا صورت گرفت؛ لایحه‌ای که امسال در کنگره، قوت پیدا کرد و ماه آوریل امضا شد.

البته برخی منابع به دلیل اینکه مجاز به اظهارنظر عمومی درباره برنامه اشتراک‌گذاری از طریق ویدئوی کوتاه نیستند، ناشناس باقی ماندند. آنها گفتند پس از تقسیم کد، ممکن است زمینه برای واگذاری دارایی‌های ایالات متحده فراهم شود، اگرچه اقدامی که بیانگر انجام این کار باشد، مشاهده نشد. این مجموعه قبلا اعلام کرده بود هیچ برنامه‌ای برای فروش دارایی‌های ایالات متحده خود ندارد و چنین اقدامی غیرممکن است.

در این زمینه، تیک‌تاک در ابتدا از اظهارنظر خودداری کرد اما پس از انتشار ماجرا، طی پستی در توییتر برگه جدیدی رو کرد: «داستان رویترز که امروز منتشر شد، گمراه‌کننده و از نظر واقعیت، نادرست است.»

با این حال، تیک‌تاک مشخص نکرد چه چیزی نادرست است. تیک‌تاک همچنین بخشی از دادخواست فدرال خود را منتشر کرد: «جداسازی یا تقسیم مطرح‌شده توسط قانون برای اجازه دادن به تیک‌تاک به منظور ادامه فعالیت در ایالات متحده، نه از لحاظ تجاری، نه از نظر فناوری، نه از نظر قانونی و قطعا نه طی 270 روز طبق جداول زمانی قانونی، به سادگی میسر نیست.»

با این حال، سخنگوی رویترز گفت: «ما پای گزارش خود ایستاده‌ایم.»

تیک‌تاک و شرکت مادر آن بایت‌‌دنس، در ماه می در دادگاه فدرال ایالات متحده شکایت کردند تا مانع از اجرای قانونی شوند که اپلیکیشن را مجبور به فروش یا ممنوعیت تا ۱۹ ژانویه می‌کند. دادگاه تجدیدنظر ایالات متحده اخیرا برنامه‌ای سریع برای بررسی چالش‌های قانونی در برابر قانون جدید تعیین کرد.

  • میلیون‌ها خط کد

در چند ماه گذشته، به صدها مهندس در بایت‌دنس و تیک‌تاک در ایالات متحده و چین دستور داده شد که جداسازی میلیون‌ها خط کد را آغاز کنند و الگوریتم این شرکت که کاربران را با ویدئوها مطابق میل آنها همراه می‌کند، بررسی نمایند.

دو منبع آگاه پروژه به رویترز گفتند ماموریت مهندسان ایجاد یک پایگاه کد جداگانه، مستقل از سیستم‌های مورد استفاده توسط نسخه چینی تیک‌تاک Douyin توسط بایت‌دنس است، در حالی که هرگونه اطلاعات مرتبط با کاربران چینی را حذف کنند.

برنامه گزارش نشده قبلی، نگاه ویژه به نحوه جداسازی تکنیکی عملیات آمریکایی تیک‌تاک فراهم می‌کند و نشان می‌دهد تیک‌تاک، تا چه حد برای مقابله با خطر سیاسی دو حزبی که با آن مواجه است، پیش می‌رود.

بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده و سایر حامیان این قانون، معتقدند تیک‌تاک، دسترسی بسیار زیادی به مجموعه‌ای از داده‌ها به پکن می‌دهد؛ اطلاعاتی که می‌تواند برای جاسوسی یا تاثیرگذاری بر کاربران آمریکایی تیک‌تاک استفاده شود.

رویترز قبلا گزارش داده بود فروش اپلیکیشن با الگوریتم‌ها بسیار بعید است. دولت چین در سال 2020، الگوریتم‌های توصیه‌ محتوایی را به فهرست کنترل کالاها و خدمات صادراتی خود اضافه کرد که بر این اساس، به مجوزهای اداری برای هرگونه فروش یا جداسازی الگوریتم تیک‌تاک نیاز دارد.

کد منبع موتور توصیه‌شده تیک‌تاک، در ابتدا توسط مهندسان بایت‌دنس، در چین توسعه داده شد و طبق یک پرونده قانونی برای عملیات در بازارهای مختلف جهانی تیک‌تاک مانند آمریکا، سفارشی‌سازی شده بود.

بایت‌دنس، محبوبیت تیک‌تاک را به اثربخشی موتور توصیه آن نسبت داده که فیدهای محتوای هر کاربر را طبق نحوه تعامل با محتوایی که تماشا می‌کند، ارائه می‌دهد.

  • متن باز

پیچیدگی وظیفه‌ای که منابع مختلف آن را به عنوان «کار کثیف» و خسته‌کننده، توصیف و به رویترز اعلام کردند، بیانگر دشواری تقسیم یا جداسازی کد اساسی است که عملیات آمریکایی تیک‌تاک را به مادر چینی خود متصل می‌کند. به گفته این منابع، انتظار می رود تکمیل این کار، بیش از یک سال طول بکشد.

تیک‌تاک و بابت‌دنس، متعهد شده‌اند بر اساس اصلاحیه اول در دادگاه با قانون ایالات متحده مبارزه کنند. به گفته این منابع، با این حال، مهندسان همچنان تحت دستور جداسازی موتور توصیه آمریکایی تیک‌تاک از شبکه گسترده بایت‌دنس فعالیت می‌کنند.

طرح قبلی به نام پروژه تگزاس، برای حذف یا جداسازی اطلاعات کاربران ایالات متحده، نتوانست قانونگذاران این کشور را راضی کند. اکنون این شرکت به دنبال تشدید تلاش‌های خود است تا نشان دهد عملیات ایالات متحده، مستقل از مالک چینی‌اش است.

به گفته این منابع، در مقطعی، مدیران تیک‌تاک، درنظر داشتند بخشی از الگوریتم تیک‌تاک را به صورت منبع باز ارائه کنند یا شرایط دسترسی و تغییر آن را فراهم نمایند تا شفافیت تکنولوژیکی خود را نشان دهند.

به گفته یکی از منابع شرکت‌کننده در جلسه و منبع دیگری که پیام‌ها را مشاهده کرده، مدیران، برنامه‌ها و به‌روزرسانی‌ها را در جلسات همگانی تیمی، در قالب اسناد برنامه‌ریزی داخلی و سیستم ارتباطات داخلی خود به نام Lark، به کارکنان اطلاع داده‌اند.

البته رویترز نمی‌تواند به طور مستقل پیام‌های داخلی را تایید کند.

به گفته یک منبع، مسائل مربوط به رعایت قوانین و حقوقی که تعیین می‌کنند کدام قسمت‌های کد می‌تواند به تیک‌تاک منتقل شود، کار را پیچیده کرده است. این منابع افزودند هر خط کد باید بررسی شود تا مشخص شود آیا می‌تواند به پایگاه کد جداگانه منتقل شود یا خیر؟

هدف، ایجاد یک مخزن کد منبع جدید برای الگوریتم توصیه‌ای است که پس از تکمیل، فقط به تیک‌تاک ایالات متحده ارائه می‌شود. تیک‌تاک، الگوریتم توصیه خود را مستقل از برنامه‌های این پلتفرم در سایر مناطق و نسخه چینی Douyin اجرا و حفظ خواهد کرد. این منابع اعلام کردند این اقدام، تیک‌تاک را از قدرت توسعه مهندسی عظیم شرکت مادر در پکن جدا می‌کند.

اگر تیک‌تاک اقدام جداسازی موتور توصیه‌ای از همتای چینی‌اش را تکمیل کند، مدیریت این پلتفرم از این خطر آگاه است که تیک‌تاکِ ایالات متحده، ممکن است نتواند همان سطح عملکرد موجود را ارائه دهد، زیرا به شدت به مهندسان بایت‌دنس در چین برای به‌روزرسانی و نگهداری پایگاه کد برای به حداکثر رساندن تعامل کاربر وابسته است.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *