بیمارستان‌ها با سامانه تیتک همکاری نمی‌کنند

  • توسط نویسنده
  • ۲ سال پیش
  • ۰

آی‌سی‌تی نیوز – مدیرکل درمان غیر مستقیم سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به علت عدم استفاده از ظرفیت سامانه تیتک در بیمارستان‌ها گفت: این سامانه از سال 1395 در داروخانه‌ها مورد بهره‌برداری قرار گرفته است؛ اما برخی از داروخانه‌های بیمارستانی در بخش بستری، نسبت به انجام تکالیف قانونی بی‌توجه هستند.
به گزارش فارس، نحوه مدیریت نظام تأمین و توزیع کالا‌های سلامت محور از جمله دارو در چند‌ماه اخیر به صورت ویژه مورد توجه مردم و کارشناسان حوزه سلامت و درمان قرار گرفته است؛ علت اصلی این توجه به کمبود دارو و نابسامانی در نحوه توزیع دارو‌های مورد نیاز بیماران کرونایی مربوط می‌شود.

به گفته مقامات ذی‌صلاح در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و همچنین کارشناسان حوزه سیاست‌گذاری سلامت، مسئله نشت دارو به بازار آزاد در زنجیره توزیع دارو حقیقت دارد. متأسفانه به علت ترک فعل برخی از مقامات وزارت بهداشت و همچنین عدم همکاری برخی از داروخانه‌ها در استفاده از سامانه‌های نظارتی، بسیاری از مردم در شرایط خاص کرونایی با کمبود دارو مواجه شده‌اند.

به گفته پدرام اصلانی‌فر کارشناس حوزه سیاست‌گذاری سلامت، متأسفانه تخلفات مربوط به عرضه خارج از شبکه دارو، مربوط به اعضای رسمی این شبکه می‌شود. “به طور کلی وقتی دارو به کشور وارد می‌شود، این دارو‌ها از طریق داروخانه‌ها و بیمارستان‌ها توزیع می‌شود و اگر بخشی از دارو‌ها در بازار ناصرخسرو به فروش می‌رسد به این معناست که اعضای زنجیره رسمی توزیع دارو تخلف کرده‌اند.”

با وجود اینکه اکثر دارو‌های بیماران خاص در بیمارستان‌ها توزیع می‌‎شود اما برخی از هموطنان مجبورند این دارو‌ها را با قیمت‌هایی سرسام‌آور از بازار آزاد تهیه کنند. شواهد حاکی از آن است که آمار دارو‌های استفاده شده در بیمارستان در سامانه‌ ردیابی، رهگیری و کنترل اصالت (تیتک) ثبت نشده و حتی اصالت دارو‌های استفاده شده نیز کنترل نمی‌شود. به همین دلیل اگر یک داروی تقلبی نیز وارد بیمارستان شود به دلیل اهمال‌کاری و در واقع ترک فعل بیمارستان‌ها امکان شناسایی آن وجود نخواهد داشت.

 

بیمارستان‌های متخلف ضرر می‌کنند

از همین رو شهرام غفاری مدیرکل درمان غیر مستقیم سازمان تأمین اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس با بیان این که ثبت اطلاعات دارو‌های بخش بستری در سامانه تیتک تا قبل از پایان سال تکمیل می‌شود، گفت: کسورات بسیار زیادی به جهت عدم استفاده صحیح از تیتک در بخش بستری برای بیمارستان‌ها ایجاد شده است و آن‌ها نیز از این موضوع گله‌مندند.

وی افزود: قرار بر این شد که هر زمان که بیمارستان‌ها وظایف خود را در جهت ثبت اطلاعات در تیتک را انجام دادند، برای کسورات گذشته آن‌ها نیز تصمیم‌گیری شود تا فرآیند تأمین دارو دچار مشکل نشود. همچنین مراکز درمانی باید به این مسئله توجه کنند که هر زمانی که استعلام اصالت دارو گرفته نشود، به طور قطع دچار کسورات خواهند شد.

غفاری با اشاره مهلت تعیین شده در قانون بودجه برای کنترل اصالت دارو به وسیله سامانه تیتک گفت: از اول دی‌ماه، بیمه‌ها موظف هستند که اسناد خود را به صورت مکانیزه تحویل گرفته و در نهایت کاغذ را از فرآیند دریافت اسناد و مدارک درمانی خود حذف کنند. بنابراین ضروری است تا مسئولان بیمارستان‌ها و پزشکان به سامانه‌های سیستمی وزارت بهداشت متصل شوند.

 

عدم انجام تکالیف قانونی به بهانه کمبود نیرو!

مدیرکل درمان غیر مستقیم سازمان تأمین اجتماعی در خصوص چرایی عدم اجرای استفاده از ظرفیت سامانه تیتک در حوزه بستری اظهار داشت: این سامانه از سال 1395 در داروخانه‌ها (بخش بیماران سرپایی) مورد بهره‌برداری قرار گرفته است؛ اما در بخش بستری، داروخانه‌های بیمارستانی به بهانه کمبود نیرو از انجام وظایف قانونی خود خودداری می‌کنند.

وی افزود: سال گذشته سازمان برنامه و بودجه کشور با ارسال نامه‌ای نهادهای ذی‌ربط را به استفاده از سامانه تیتک موظف کردند. از آن پس بیمارستان‌هایی که در ثبت اطلاعات دارویی خود در تیتک کوتاهی کردند با کسورات قابل توجهی از سوی سازمان تأمین اجتماعی مواجه شده‌اند.

غفاری خاطرنشان کرد: در حال حاضر، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سازمان غذا و دارو برای تکمیل سامانه تیتک بسیار جدی هستند و در کنار سازمان تأمین اجتماعی بر اهمیت ثبت اطلاعات و اسناد دارو‌های بخش بستری در سامانه تیتک تأکید می‌کنند.

وی در پایان با اشاره به ضرورت استفاده از نرم‌افزارهای قدرتمند برای اجرای کامل سامانه تیتک، گفت: ضرورتی برای استعلام اصالت همه اقلام دارویی کشور نیست؛ چرا که داروهایی نظیر استامینوفن از زنجیره رسمی خارج نمی‌شوند و تنها برخی از داروهای خاص نظیر دارو‌های مورد نیاز بیماران سرطانی، دیابتی و دیگر بیماری‌ها نیازمند رصد و استعلام اصالت هستند.

 

مقاومت در برابر استقرار کامل تیتک در بخش بستری

به گزارش فارس، با وجود اینکه از سال 1397 ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، سازمان غذا و دارو و بیمه‌های درمانی به صورت مکرر به معاونت درمان وزارت بهداشت توصیه کردند که تمامی کالا‌های سلامت محور و دارو‌های مورد استفاده در بیمارستان‌ها را در سامانه‌ ردیابی، رهگیری و کنترل اصالت ثبت کنند، اما تاکنون این اقدام صورت نگرفته است.

به گفته کارشناسان عدم انجام تکالیف قانونی توسط بیمارستان‌ها دو علت احتمالی دارد. برخی معتقدند که با رهگیری و رصد کامل زنجیره توزیع دارو، منافع بعضی از گروه‌ها به خطر می‌افتد و به همین دلیل مقاومت‌هایی برای استقرار کامل سامانه تیتک در بیمارستان‌ها صورت می‌گیرد؛ از طرفی دیگر برخی معتقدند که مسئولان معاونت درمان وزرات بهداشت به طور کلی نسبت به اهمیت مسئله رهگیری و کنترل زنجیره توزیع دارو واقف نبوده و به همین جهت توجهی به استفاده از سامانه‌های نظارتی ندارند.


  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *