بی‌میلی بیمارستان‎‌های دولتی به صدور نسخه الکترونیکی

  • توسط نویسنده
  • ۲ سال پیش
  • ۰

آی‌سی‌تی نیوز – مدیرکل درمان غیرمستقیم بیمه تامین اجتماعی با اشاره به اینکه بیمارستان‌های دولتی از فرآیند نسخه‌نویسی الکترونیک عقبند، گفت: بیمارستان‌های خصوصی در طرح نسخه‌نویسی الکترونیک فعال‌تر از بخش دولتی هستند اما از نظر کارشناسی حذف 100 درصدی کاغذ امکان‌پذیر نیست.

به گزارش فارس، شهرام غفاری مدیرکل درمان غیرمستقیم بیمه تامین اجتماعی در برنامه تهران ما سلامت رادیو تهران با اشاره به فرآیند نسخه نویسی الکترونیک و بازه زمانی مورد نیاز تکمیل آن در کشور گفت: هم اکنون امکان نسخه‌نویسی الکترونیک برای همه در سطح کشور فراهم است و برخی بیمارستان‌ها و مطب‌ها و تقریبا تمامی پزشکان طرف قرارداد با بیمه تامین اجتماعی و حتی بیمه سلامت می‌توانند نسخه الکترونیک بنویسند و در حال حاضر تبادل اطلاعات با بیمه‌ها دارند. بیش از 70 تا 80 درصد نسخه‌های پزشکان مطب‌های طرف قرارداد با این بیمه‌ها به صورت الکترونیکی نوشته می شود.

مدیرکل درمان غیرمستقیم بیمه تامین اجتماعی افزود: اما در برخی از مراکز دولتی و دانشگاهی به دلایل متعدد از جمله درگیری با کرونا و نبود سخت افزارهای لازم نمی‌توانند به طور کامل کار نسخه نویسی را انجام دهند. بیمارستان‌های ملکی سازمان بیمه تامین اجتماعی بیش از 2 تا 3 سال است که نسخه الکترونیکی می‌نویسند و در حال حاضر هم اینکار به صورت 100 درصدی در این بیمارستان‌ها انجام می‌شود و بیش از 50 میلیون نسخه الکترونیک در این سیستم در حال چرخش است.

وی تصریح کرد: بیمارستان‌های خصوصی فعالتر از پخش دولتی هستند و بیمارستان‌های بخش دولتی از این فرآیند عقب هستند و دلایلی هم دارند که ممکن است قابل قبول باشد و می‌گویند امکان نسخه نویسی الکترونیک را ندارند و یا اینکه نمی‌توانند به طور کامل این کار را انجام دهند. به عنوان مثال ممکن است پزشکی در سیستم دولتی تمایل نداشته باشد یا نتواند نسخه الکترونیک بنویسد. پای کار آوردن این پزشکان، چالشی است که بیمارستان‌های دولتی – دانشگاهی با آن روبرو هستند.

وی در پاسخ به اینکه چرا زیرساخت‌های این طرح مهیا نشده تا از ابتدای دیماه سال جاری به طور کامل اجرا شود؟ گفت: کم توجهی به قانون در کشور وجود دارد و ما به همین دلیل نمی‌توانیم قانون را به نحو احسن اجرا کنیم. بسیاری از قوانین بر روی کاغذ می‌مانند. سازمان‌های بیمه گر این امکان را فراهم کرده‌اند و بسیاری از پزشکان کار نسخه‌نویسی الکترونیکی را انجام می‌دهند اگرچه برخی مواقع مثل مشکل نرم افزاری و قطعی اینترنت و برق پزشکان مجبورند نسخه را کاغذی بنویسند. ولی هیچ بهانه‌ای برای تعویق درمان بیمار پذیرفته نیست.

غفاری با تاکید بر اینکه سازمان تامین اجتماعی تاکنون نسخه‌نویسی اینترنتی را اجرا کرده است گفت: کمی کم توجهی تا به امروز بوده ولی قانون صفر یا صدی مجلس کار را سخت کرده است. مجلس خواسته اجباری برای افراد کم توجه ایجاد کند که اینکار می‌تواند نظام سلامت را دچار چالش کند. باید استثناها را پذیرفت و افرادی که به هر دلیلی آماده نیستند باید پاسخگو باشند که چرا اینکار را انجام نداده اند.

وی در توضیح روند نسخه نویسی الکترونیکی گفت: سازمان تامین اجتماعی در دوره شیوع کرونا به سمتی رفت که دفترچه‌ها را بواسطه جلوگیری از ایجاد صف برای دریافت و تمدید تاریخ دفترچه حذف و کارت ملی را جایگزین کرد. به طوریکه پزشک کدملی بیمار را در سرنسخه می‌نویسد و سرنسخه حکم برگه بیمه را دارد و بیمار می تواند برابر آن، خدمات دریافت کند و اگر پزشکی به سامانه نسخه نویسی الکترونیک وصل است می‌تواند از نسخه کاغذی استفاده نکند بلکه آن را به صورت الکترونیکی بنویسد.

وی در توضیح برخی مشکلات در روند نسخه نویسی گفت: هنوز برخی بیمه‌ها تکمیلی از بیمار نسخه کاغذی درخواست می‌کنند و همکاری خوبی با این طرح ندارند.

غفاری تاکید کرد: از اول دیماه بر اساس قانون چاره ای جز اجرای این طرح نداریم. مراکز دولتی و برخی مراکز خصوصی هم که مشکل نسخه‌نویسی الکترونیکی دارند باید به صورت قانونی چاره ای بیندیشند اما از نظر کارشناسی حذف 100 درصدی کاغذ امکانپذیر نیست و برخی مواقع نمی‌توانیم از سیستم استفاده کرده و مجبور به استفاده از نسخه کاغذی می‌شویم.


  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *