اطلاع‌رسانی صحیح درباره نسخه الکترونیکی نداشتیم

  • توسط نویسنده
  • ۲ سال پیش
  • ۰

آی‌سی‌تی نیوز – معاون سابق فنی و نظارت سازمان نظام‌پزشکی گفت: چندسال طول کشید تا نسخه‌های کاغذی از میان برود. باید بگویم با گذشت زمان این نسخه های کاغذی از میان مردم خواهند رفت چرا که هیچ پزشک و بیماری نمی‌خواهند که با کاغذ سر و کار داشته باشند.

محمد جهانگیری،معاون سابق فنی و نظارت سازمان نظام‌پزشکی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به مهم‌ترین چالش‌های پیش روی پرونده الکترونیک سلامت، اظهار کرد: در این باره از نظر قانونی کاستی نداریم. قانون از برنامه پنجم و ششم توسعه بر این اهمیت اذعان داشته و اختیاراتی را به وزارت بهداشت، سازمان برنامه و بودجه و سازمان‌های بیمه‌گر و … داده تا بتوانند کار را اجرایی کنند. در بودجه سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ بر این موضوع نیز تأکید شده است، پس از نظر قانونی و برنامه ای کاستی در حوزه پرونده الکترونیک نداریم.

وی افزود: باید تدوین برنامه‌های دقیق و نحوه اجرا را در انجام کارهای زیربنایی مدنظر داشته باشیم، کما اینکه ما در اجرا همیشه هماهنگی‌های لازم را نداشته‌ایم. البته اجرا صرفاً به جامعه پزشکی برنمی‌گردد بلکه باید در میان مردم فرهنگ سازی شود.

 

*بسیاری از سامانه‌ها باید به روزسانی می‌شدند، اما نشدند!

معاون سابق فنی و نظارت سازمان نظام‌پزشکی به برخی مشکلات پیش روی نسخه نویسی الکترونیک اشاره کرد و گفت: در ابتدای هر کاری در حوزه الکترونیک برخی مشکلات وجود دارد که قطعی اینترنت و کندی در سیستم‌ها از آن جمله است اما این صبوری و همراهی مردم را می‌طلبد.

وی اضافه کرد: بسیاری از سامانه‌ها نیازمند به روزرسانی و‌ آموزش کاربران است که این‌ها انجام نشده است، پزشکان شاید بتوانند با نسخه الکترونیک کار کنند اما اگر آموزش ببینند می‌تواند کارها درست تر انجام بگیرد. این را از سالیان قبل ما برنامه ریزی کرده بودیم اما به دلیل عدم اجرای این طرح، امروزه به این چالش‌هایی برخورد کرده‌ایم.

 

*قرار نیست نسخه‌های کاغذی به زودی حذف شوند

جهانگیری با بیان این‌که قرار نیست نسخه‌های کاغذی به زودی حذف شوند، خاطرنشان کرد: بنده مدیر پروه نسخه نویسی الکترونیک بوده‌ام و تأکید می‌کنم این‌گونه نیست که پروژه نسخه نویسی الکترونیک باید به صورت ۱۰۰درصدی صورت پذیرد، بلکه در بسیاری از کشورها زمانی که طرح نسخه نویسی الکترونیک اجرا شد در همان ایام نیز نسخه‌های کاغذی و یا حتی فکس برای بیماران استفاده می‌شد، چندسال طول کشید تا نسخه‌های کاغذی از میان برود. باید بگویم با گذشت زمان این نسخه های کاغذی از میان مردم خواهند رفت چرا که هیچ پزشک و بیماری نمی‌خواهند که با کاغذ سر و کار داشته باشند اما باید همه شرایط مهیا باشد.

وی ادامه داد: در برخی از کشورها دیده می‌شود که پزشکان علاوه بر نسخه‌های الکترونیکی، نسخه کاغذی را به بیمار می‌دهند تا در صورت قطعی سیستم الکترونیکی، بیماران معطل نمانند و داروهای تجویز شده را تحویل بگیرند اما برای آن بودجه دیده شده بود. این راهکارها قبلا گفته شده و بودجه نیز برای آن در نظر گرفته شده است.

 

*بیماران ما به دیدن نسخه های کاغذی عادت دارند

معاون سابق فنی و نظارت سازمان نظام‌پزشکی ابراز کرد: بیماران ما به دیدن نسخه های کاغذی عادت دارند، وقتی که وارد داروخانه می شوند سردرگم هستند و احتمال می‌دهند با مشکلاتی برای دریافت دارو مواجه شوند، این نسخه‌های کاغذی را می‌توانیم به بیماران بدهیم و آنجا کد را بخوانند و دارو را به بیمار تحویل دهند. بیماران در این حالت اطمینان قلبی پیدا می‌کنند،کما اینکه ما در زمان پرداخت قبوض به صورت الکترونیکی، فیش‌های پرداختی را مدت‌ها نگه می‌داشتیم، آیا امروز آن فیش ها را نگهداری می کنیم؟ خیر چرا که ما دیگر به این سیستم عادت کرده ایم و نگران نیستیم.

وی ادامه داد: ما می‌گوییم نسخه الکترونیکی نیازمند گذر زمان است و یک‌طرفه نیست،تنها به پزشکان برنمی‌گردد و همه در این موضوع دخیل هستند.

جهانگیری با اشاره به میزان پیشرفت نسخه نوسی الکترونیکی در کشور، ابراز کرد: این پروژه در برخی استان‌ها ۸۰ تا۹۰ پیش رفته است و برخی استانهای دیگر کمتر، باید همین مسیر را ادامه داد و از آن برگشت نکنیم.

 

*به پزشکان و مردم درباره نسخه نویسی اطلاع رسانی نشد!

وی بیان کرد: مهم‌ترین مشکل در طرح نسخه‌های الکترونیک، عدم اطلاع رسانی درست به مردم و پزشکان است، باید به میزان خدمات در نسخه نویسی به حوزه‌های مختلف و بیماران اطلاع رسانی شده باشد و این اطلاع رسانی تنها نباید از طریق رسانه ها صورت بگیرد بلکه می‌تواند در قالب طراحی و تولید فیلم و کلیپ و … در مطب پزشکان باشد.

جهانگیری با ابراز خرسندی از کیفیت بالای سامانه‌های نسخ الکترونیکی، خاطرنشان کرد: این سامانه ها باید پشیتبانی شوند و در حد توان به پزشکان خدمات رسانی کنند، اگر در طول یکسال از آنها حمایت شود مردم می‌توانند از منافع آن بهره مند شوند.

وی درباره یکپارچه بودن سامانه های بیمه‌ای، این گونه توضیح داد: ما نمی‌توانیم یک سامانه برای تمامی بیمه‌ها داشته باشیم، باید تعدد سامانه‌ها وجود داشته باشد تا خلاقیت شکل بگیرد و انحصار رفع شود. از طرفی این سامانه‌ها باید یکپارچه باشند نه آنکه در یک سامانه قرار بگیرند.


  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *