فیلترینگ در اروپا جدی می‌شود/ راه‌اندازی جایگزین گوگل

  • توسط نویسنده
  • ۲ سال پیش
  • ۰

آی‌سی‌تی نیوز – مسئولان اتحادیه اروپا به ایجاد زیرساخت سامانه نام دامنه (DNS) اختصاصی برای قاره سبز، با قابلیت اعمال فیلترینگ قدرتمند و محدودیت‌های خاص، علاقه مند هستند.

به گزارش خبرنگار مهر؛ اتحادیه اروپا به ساخت یک سرویس سامانه نام دامنه (DNS) اختصاصی برای این منطقه علاقه مند است. این سرویس در صورت ایجاد به صورت رایگان در اختیار مؤسسات اتحادیه و عموم شهروندان اروپا قرار خواهد گرفت.

پیشنهاد دهندگان برای این سرویس نام «DNS۴EU» را برگزیده‌اند. این طرح در مرحله برنامه ریزی قرار دارد و اتحادیه اروپا در پی یافتن شرکای فنی لازم جهت کمک به ایجاد این زیرساخت خدماتی گسترده به همه ۲۷ کشور عضو در این پیمان منطقه‌ای است.

مقامات اتحادیه اعلام کرده‌اند که پس از مشاهده تثبیت انحصار بازار DNS در اختیار تعداد بسیار محدودی از اپراتورهای غیر اروپایی، بررسی و امکان سنجی احداث چنین سرویسی را با مدیریت مرکزی اتحادیه اروپا، آغاز کرده‌اند. وجود این پروژه طی روزهای اخیر افشا و تأیید شد.

مقامات اروپایی در مورد این طرح اعلام کردند که هدف استقرار چنین طرحی، جلوگیری از آسیب پذیری‌های موجود در صورت وقوع حوادث پیش بینی نشده در فرایند ارائه خدمات شرکت‌های معدود ارائه دهنده سرویس DNS است. علاوه بر این و از سوی دیگر، امنیت سایبری و حریم خصوصی داده‌های کاربران اروپایی نیز از جمله دیگر دلایل آغاز این طرح از سوی اتحادیه اروپا اعلام شده است.

 

فیلترینگ در اروپا کلید خورد

بر اساس جزئیات اعلام شده در مورد این پروژه، DNS۴EU دارای قابلیت‌های بسیار قدرتمندی در زمینه فیلترینگ است. مسئولان مربوطه اعلام کرده‌اند که این طرح با قابلیت فیلتر داخلی ارائه خواهد شد تا بتواند دامنه‌های مخرب مانند صفحات دارای بدافزار، سایت‌های فیشینگ و سایر تهدیدات امنیت سایبری موجود در اینترنت را مسدود کند. این قابلیت فیلترینگ با استفاده از داده‌های اطلاعاتی ارائه شده توسط شرکای مورد اعتماد اتحادیه اروپا، مانند تیم‌های ملی واکنش سریع به حوادث سایبری، پشتیبانی می‌شود و می‌تواند برای دفاع از سازمان‌ها در سراسر اروپا در برابر تهدیدات مخرب رایج مورد استفاده قرار گیرد.

هنوز در مورد استفاده اجباری سازمان‌های دولتی حوزه اتحادیه اروپا از این سرویس، اطلاعات دقیقی در دست نیست و این موضوع همچنان روشن نشده است. اما در صورت پذیرش فرض اجباری شدن استفاده از این خدمات، بی شک سازمان‌هایی چون تیم واکنش سریع به حوادث سایبری اتحادیه اروپا (CERT-EU)، در این فرایند، قدرت و چابکی بیشتری برای شناسایی و مسدود سازی حملات سایبری خواهند یافت.

 

مسدود کردن محتوای ممنوعه

علاوه بر حوزه مسائل امنیتی، مقامات اتحادیه اروپا می‌خواهند از سیستم فیلتر DNS۴EU برای مسدود کردن دسترسی به انواع دیگر محتواهای ممنوعه استفاده کنند. فرایند چنین اقدامی با دستور دادگاه صورت خواهد گرفت و عموماً دامنه‌هایی با محتوای ناقض کپی رایت و مالکیت معنوی و سو استفاده جنسی از کودکان را شامل می‌شود.

از دیگر مزایای برشمرده شده برای این سرویس DNS داخلی، می‌توان به امکان انطباق کامل آن با مقررات حفاظت از داده‌های اروپا (GDPR)، اشاره کرد. متولیان امر، با در اختیار داشتن کنترل دامنه‌ها می‌توانند از عدم فروش داده کاربران و هرگونه کسب سود از آنها توسط پلتفرم‌ها اطمینان یابند.

بر اساس اعلام مسئولان اجرای این طرح، خدمات آن برای همه افراد از جمله بخش دولتی، بخش خصوصی و مصرف کنندگان خانگی در دسترس خواهد بود.

 

جایگزین اروپایی گوگل…

ویکتور برتولا، مدیر بخش نوآوری شرکت «Open-Xchange»، یک شرکت ارائه دهنده خدمات ایمیل و DNS، طی گفتگویی با وبگاه خبری «Record» در مورد این طرح گفت: «من فکر می‌کنم این یک ابتکار ضروری و یک استراتژی حکمرانی دیجیتال است. اروپایی‌ها باید گزینه‌ای در دسترس و مبتنی بر ویژگی‌های اتحادیه اروپا به عنوان جایگزینی برای سرویس‌های غالب فعلی مانند گوگل و سایر خدمات مشابه خارج از اتحادیه اروپا، داشته باشند. اگر سرویس گوگل به هر دلیلی در اروپا در دسترس نباشد، کسانی که در حال حاضر از آن استفاده می‌کنند باید فوراً جایگزینی مناسب پیدا کنند. علاوه بر این، با توجه به وجود برخی قوانین جدید در حوزه صادرات داده میان اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا، استفاده از برخی سرویس‌های خارجی، عملاً برای مؤسسات و شرکت‌های اروپایی غیر ممکن می‌شود.»

برتولا در نهایت، این سوال را مطرح می‌کند که DNS۴EU چگونه در دراز مدت خود را حفظ خواهد کرد، زیرا این سرویس از کسب درآمد با داده‌های کاربرانش منع شده است و اپراتورهای شبکه اروپایی نیز انگیزه‌ای برای ارتقای این سرویس نخواهند داشت. بی شک این مسئله‌ای است که متولیان اجرای این طرح، باید در بلند مدت برای آن تدبیری بیاندیشند.


  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *