اختصاص 700 میلیارد تومان به نظام سلامت الکترونیکی

  • توسط خبرنگار
  • ۲ سال پیش
  • ۰

عصر ارتباط – نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب و داورزن در مجلس شورای اسلامی گفت: در قانون بودجه ۱۴۰۱ بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان برای سلامت الکترونیک اختصاص یافته است.

بهروز محبی‌ نجم‌آبادی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، شفافیت در روند درمان بیمار را از مزایای طرح نظام سلامت الکترونیک دانست و بیان کرد: یکی از مشکلاتی که ممکن است بیمار در روند درمان با آن روبه‌رو شود، تجویز بیش از حد دارو و داروهای غیرمرتبط است. طرح نظام سلامت باعث می‌شود شفافیت در روند درمان صورت بگیرد و پزشک معالج دقت بیش‌تری در نسخه‌نویسی کند و بیش از حد دارو ننویسد و یا داروی تجویز شده را با داروهای مصرفی بیمار کنترل کند و تداخل دارویی صورت نگیرد.

وی افزود: بسیاری از پزشکان با طرح نظام سلامت الکترونیک همراه شده‌اند و همکاری لازمه را داشته‌اند اما برخی هم هستند که از اجرای این طرح هراس دارند و شفافیت را به ضرر خود می‌دانند. یعنی ممکن است پزشکی نسخه‌ای بنویسد که بیمار را مجبور به گرفتن عکس و یا انجام آزمایش‌هایی کند که در روند درمانی بیمار نیازی به آن‌ها نیست. با اجرای این طرح و شفافیت حاصل از آن، این تخلف‌ها محرز می‌شود. در هر صورت همه‌‌ پزشکان باید از قانون تمکین کنند؛ همان‌گونه که عده‌ای از پزشکان در چند ماه اخیر از دستگاه کارت‌خوان استفاده نکردند و با الزام قانون، ناچار به تمکین شدند.

عضو کمیسیون بودجه مجلس با بیان این‌که چند ماه از اجرای مرحله ابتدایی و پیاده‌سازی نسخه الکترونیک گذشته است، تصریح کرد: قطعاً باید آسیب‌شناسی از فرآیند و عملکردها صورت گیرد. یک مشکلی که مطرح شد، این است که اشتباه و خطاهایی در مورد کد دارویی اتفاق افتاد که باید بررسی و کارشناسی شود. همچنین مشکل سرعت اینترنت و پوشش آن در مناطق مختلف کشور است که باید تقویت گردد.

محبی نجم‌آبادی خاطرنشان کرد: در قانون بودجه ۱۴۰۱ بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان برای سلامت الکترونیک اختصاص یافته است. این بودجه قطعاً مربوط به حوزه‌ درمان است و بسیاری از مسائل در آن پیش‌بینی شده است. اولویت ما در نظام سلامت الکترونیک تقویت زیرساخت‌هاست. متأسفانه پوشش اینترنت در برخی شهرستان‌ها و روستاهای دوردست با مشکل روبه‌روست. در کنار تقویت زیرساخت‌ها قسمتی از این بودجه باید در بستر امن‌سازی پرونده الکترونیکی بیماران صرف شود. قطعاً با شیوه‌های نوین این اطلاعات حفظ و در بستری امن قرار می‌گیرد.

وی به پلتفرم‌های نسخه‌نویسی که توسط جوان‌های استارت‌آپی راه‌اندازی شده، اشاره کرد و افزود: مقام معظم رهبری نگاه ویژه‌ای به دانش‌بنیان دارد و قطعاً رویکرد در نظام سلامت الکترونیک هم باید به سمت پلتفرم‌های داخلی که توسط جوانان ما راه‌اندازی شده است، پیش رود. امیدواریم در این حوزه اتفاقات خوبی صورت گیرد تا خدمتی به توسعه سلامت الکترونیک و بهبود خدمت‌رسانی به مردم داشته باشیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: وظایف را در نظام سلامت الکترونیک باید به گونه‌ای تعریف کنیم که ضرری برای سازمان‌ها و شرکت‌های مرتبط نداشته باشد. به عنوان مثال منافع شرکت‌های بیمه به گونه‌ای تنظیم شود که نه بیمه از اجرای این طرح ضرر ببیند و نه دولت. ان‌شاءالله دولت با حکمرانی خوبی که خواهد داشت همه‌ ابعاد را می‌سنجد تا همه بتوانند در تحقق این طرح، تکلیف خود را به درستی انجام دهند.

وی در پایان همراهی مردم در اجرای این طرح را مثبت ارزیابی نمود و بیان کرد: خوشبختانه ما مردمان همراهی داریم. اگر مردم از طریق آموزش همگانی و اطلاع‌رسانی رسانه‌ها با حقوق‌شان آشنا شوند به طور حتم یکی از مطالبات‌شان تحقق طرح نظام سلامت الکترونیک خواهد بود چرا که موجب تسریع در درمان‌شان خواهد شد.

 


  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin