دانش‌بنیان یا استارت‌آپ!

  • توسط نویسنده
  • ۳ سال پیش
  • ۱

عصر ارتباط – بسیاری از شرکت‌های استارت‌آپی به اشتباه شرکت دانش‌بنیان خوانده می‌شوند البته این اشتباه ناشی از حمایت‌های دولتی از این شرکت‌ها و محسوب کردن آنها در زمره دانش‌بنیان است در حالی که ممکن است یک دانش‌بنیان استارت‌آپ باشد اما هر استارت‌آپی دانش‌بنیان نیست. البته با نگاهی دقیق و موشکافانه متوجه خواهیم شد که چرا بسياری از استارت‌آپ‌ها می‌خواهند خود را دانش‌بنیان معرفی کنند.

قبل از پاسخ به این سوال بهتر است بگوییم که با جست‌وجو در زیست‌بوم شرکت‌های استارت‌آپی ایران و نشان کردن مهم‌ترین‌ها و بزرگ‌ترین‌های آن نظیر دیجی‌کالا، اسنپ، فیلیمو وغيره مشخص می‌شود که این شرکت‌ها نه تنها دانش‌بنیان نیستند بلکه مفهوم استارت‌آپ هم به معنای واقعی بر آنها تلقی نمی‌شود چون شرکت استارت‌آپی یعنی شرکت نوپا اما از عمر هر یک از این شرکت‌ها سال‌هاست که می‌گذرد. پس نوپا نیستند البته در بسیاری از کشورهای دنیا نظیر ایالات متحده آمریکا که مهد استارت‌آپ‌های دنيا محسوب مي‌شود، به شرکت‌های نوآور عرضه‌کننده تکنولوژی استارت‌آپ می‌گویند و این موضوع در مورد شرکت‌های بزرگ استارت‌آپی ایران صدق نمی‌کند زیرا نخست اينكه این شرکت‌ها دقیقا کپی یا رونوشت ناقصی از شرکت‌های دیگر در دنیا هستند دوم هیچ گونه نوآوری و خلاقیتی در آنها دیده نمی‌شود بلکه صرفا یک شرکت خدماتی محسوب می‌شوند. نکته دیگر آن که این شرکت‌ها موجب افزایش سطح دانش یا تکنولوژی هم نشده‌اند پس نه تنها مفهوم دانش‌بنیان که مفهوم استارت‌آپ را هم نمی‌شود بر آنها اطلاق کرد.

اما باز گردیم به سوال اصلی که چه اصراری بر دانش‌بنیان بودن این‌ها وجود دارد. مساله مهم این است که در کشور ما شرکت‌هایی با پسوند یا پیشوند دانش‌بنیان می‌توانند از تسهیلات مالی فراوان و معافیت‌های گوناگون بهره ببرند بدون اینکه دستاورد ملموسی را برای کشور رقم بزنند. البته منظور ما شرکت‌ها دانش‌بنیان تولیدی یا طراحان نرم‌افزارهای مهم و کاربردی خلاقانه نیست زیرا این شرکت‌ها عموما توانسته‌اند علاوه بر تولید یا ایجاد یک محصول و تکنولوژی سطح دانشی کشور را ارتقا دهند. هرچند که تعداد این شرکت‌ها در واقعیت کمتر است اما حضورشان دلگرم‌کننده است اگر دیگران بگذارند!


  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

1 نظر در حال حاضر

  1. انتخاب من دانش بنیان هستش حتما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *