4 چالش توسعه شبکه موبایل در سال‌های آینده

  • توسط نویسنده
  • ۲ سال پیش
  • ۰

عصر ارتباط – امیرحسین حسینی – صنعت ارتباطات مبتنی بر شبکه‌های تلفن همراه در تلاش برای حل چالش‌های تقاضای ظرفیت‌های روزافزون تکنولوژی کم‌هزینه در شبکه تلفن همراه و تجهیزات مرتبط با این حوزه است.
این موضوع به این معناست که با توجه به رشد چشمگیر تکنولوژی‌های مختلف و استفاده عموم از سیستم تلفن همراه، این صنعت می‌بایست قدم به قدم با آخرین تکنولوژی‌های روز همراه بوده و موجب محدود شدن استفاده از تکنولوژی مخاطبان این حوزه و کاربران مرتبط با آن نشود.
ارتقا و رشد این حوزه در سال 1990 با معرفی شبکه 2G و بر اساس منطق ارتباطات دیجیتال آغاز و پس از آن با رشد نسبتا سریع در سال 2000 به حوزه افزایش ظرفیت و کیفیت 3G ارتقا یافت. در همین زمان بود که کاربران توانستند به کمک تکنولوژی‌های روز دنیا ارتباط تصویری و ارسال فایل‌های چند رسانه‌ای را خارج از محیط رایانه‌های شخصی و تنها به کمک تلفن همراه خود تجربه کنند.
اما از آنجا که حوزه توسعه و فناوری‌های روز به نحوی باعث ایجاد انتظارات جدید می‌شوند، شبکه‌های( 4G (LTE-TD_LTE در سال 2015 و با گذشت مدت کوتاهی شبکه‌های مبتنی بر 5G به منظور افزایش ظرفیت و کارایی شبکه‌های موبایل معرفی شدند که به رغم استقبال چشمگیری که از آنها شد لیکن در خصوص توسعه، اجرا و تطابق با برخی از پروتکل‌های زیست محیطی با مشکلاتی روبه‌رو شدند.
با معرفی و افزایش مقبولیت شبکه‌های 4G توسعه‌دهندگان خدمات مبتنی بر تلفن همراه، کاربران را تشویق به استفاده از داده‌های شبکه همراه در زندگی روزمره خود کردندکه به عنوان مثال می‌توان به استفاده از سیستم‌های هوشمند اینترنت اشیا به کمک تلفن همراه ، استفاده از سیستم‌های خودران ، اتصال تلفن همراه به گجت‌های شخصی و سلامت ، سرویس‌های ارتقایافته شبکه اجتماعی، شبکه‌های مالی، کنترل تجهیزات صنعتی ، واقعیت افزوده و خدمات حمل و نقل برخط اشاره کرد.
در سال‌های آتی بزرگ‌ترین چالش‌های شبکه همراه در 4 حوزه اساسی ذیل خلاصه می‌شوند:

 

افزایش انفجاری نرخ رشد ترافیک شبکه‌های تلفن همراه

از آنجاکه اینترنت تلفن‌های همراه علاوه بر توانمندی‌های کلاسیک یک شبکه اینترنت، ارتباطات جمعی کاربران و شبکه‌های هوشمند را نیز هدف قرار داده است و ارایه این خدمات به صورت کیفیت فوق‌العاده بالا ارایه می‌شوند تا بتوانند کیفیت واقعی محتوا را ارایه کنند، حجم ترافیک، سرعت انتقال بالاو فضای ذخیره‌سازی ابر ظرفیتی را در این حوزه شاهد خواهیم.

 

افزایش چشمگیر تجهیزات هوشمند و نیازمند به ارتباطات اینترنتی

با توجه به افزایش انفجاری شبکه‌های مبتنی بر تلفن‌های همراه، نیاز‌های زیرساختی آنها نیز افزایش می‌باید که منجر به تغییر تجهیزات مخابراتی، ذخیره‌سازی و در کنار آن صرف انرژی بیشتر برای ارایه خدمات مورد انتظار کاربران می‌شود. از طرفی ورود یک تکنولوژی جدید، منطقا منجر به حذف نسل‌های گذشته تجهیزات نمی‌شود و این تعدد می‌تواند پیچیدگی‌های خاص خود را به همراه داشته باشد و در برخی از موارد منجر به اختلال بهره‌برداری ‌شود.

 

تغییر نگرش حکمرانی و انطباق با پیش‌نیازهای حوزه فناوری

یکی از دغدغه‌های کاربران، توسعه‌دهندگان فناوری‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری شبکه تلفن همراه، سبک نگرش حکمرانی کشورها در مواجهه با پیشرفت‌های شگرف این حوزه است.
عملا این دغدغه‌ها در دو حوزه اساسی پیش‌نیازهای مالی در تغییر زیرساخت‌های مورد نیاز و پیش‌نیازهای نظارتی منطبق با فرهنگ جوامع نهفته است که مورد دوم تغییر زیرساخت‌ها و مهاجرت به بسترهای جدید را با چالش اساسی روبه‌رو می‌کند و عملا می‌بایست به نحوی توسط توسعه‌دهندگان با ارایه ابزارهای کاربردی تسهیل شده تا منجر به تشویق حکمرانی به تغییرات پیش رو باشد.

 

نگرانی‌های زیست‌محیطی

یکی از چالش‌های مهم در خصوص استفاده از شبکه‌های توسعه‌یافته مخابراتی مسایل زیست‌محیطی مرتبط با این حوزه است، چراکه تحقیقات چند ساله اخیر در حوزه سلامت و محیط‌زیست، اثرات منفی و مخاطراتی را در سلامت کاربران نشان می‌دهد و این باور در عموم ایجاد شده است که زندگی و فعالیت در مجاورت تجهیزات مخابراتی مخاطره‌آمیز است و از طرف دیگر نوع فرکانس و شدت تقویت سیگنال شبکه‌های مخابراتی می‌تواند باعث بروز اختلالات زیست‌محیطی کوتاه مدت و بلند مدت شود که گواه این موضوع عقب‌نشینی کشورهای اتحادیه اروپا و کانادا از همگانی شدن این بستر‌های ارتباطی می‌شود.
با این اوصاف نسل جدید بستر ارتباطات تلفن‌های همراه می‌بایست پاسخگو به نیازهایی از قبیل، افزایش ظرفیت دیتا، تعدد اتصالات، کیفیت و سطح پوشش شبکه، انعطاف بالا در مواجه با شرایط فعلی و زیرساخت‌های موجود، کاهش پیچیدگی‌های کاربردی و ارایه راهکارهای قابل پیاده‌سازی توسط حکمرانی جوامع امروزی
باشد.
*کارشناس ارشد و سرپرست گروه PM و رفع عیوب شبکه‌های مخابراتی مبتنی بر تلفن همراه


  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin