اقتصاد دیجیتال از زبان یاشا سازمند

اقتصاد دیجیتال (Digital Economy) به قلم یاشا سازمند

  • توسط نویسنده
  • ۳ سال پیش
  • ۰

اقتصاد دیجیتال با توجه به توسعه ابزارهای دیجیتال و محبوبیت و فراگیر شدن آنها به انقلاب صنعتی چهارم ملقب شده است. بحث دیجیتال شدن و اصطلاحات زیر بحث روز دنیا است و به نظر موضوع اول آینده خصوصا در حوزه کسب و کار نیز خواهد بود.

اقتصاد دیجیتال (Digital Economy)
بازاریابی دیجیتال (دیجیتال مارکتینگ Digital Marketing)
پول دیجیتال (Digital Money)
کارآفرینی دیجیتال (Digital Entrepreneurship)
شکاف دیجیتال (Digital Divide)
تحول دیجیتال (Digital Transformation)
فروش دیجیتال (Digital Sales)
بازارهای دیجیتال (Digital Markets)
کسب و کار های دیجیتال (اینترنتی – Digital Business)
سلامت دیجیتال (Digital Health)
رسانه دیجیتال (Digital Media)
دولت دیجیتال (Digital Government)
ارز دیجیتال (Digital Currency)
زندگی دیجیتال ( Digital Life)
انقلاب دیجیتال (Digital Revolution)

همه گیری جهانی ویروس کرونا و قرنطینه کشور های دنیا، در سال های 2019 و بعد از آن – جهان را با سرعت بیشتری به سمت دیجیتال شدن هدایت کرده است. یاشا سازمند می گوید، در دو سال اخیر کارآفرین های دیجیتالی تقریبا تمامی تهدید های فضای کسب و کار را به فرصت ها تبدیل کرده اند. علیرغم هزینه های سنگین و صدمات شدید که کرونا به کسب و کارهای سنتی وارد کرد این ویروس باعث رونق بیشتر کسب و کارهای دیجیتال شد.

عصر دیجیتال

یاشا سازمند می گوید امروزه در عصر دیجیتال، کسب ‌وکار ها و فناوری عناصر جدایی‌ناپذیر هستند خدمات و محصولات هر دو تحت تاثیر دیجیتالی شده قرار گرفته اند. با رشد تکنولوژی و به روز شدن فناوری و سپس توسعه کامپیوترها، اصطلاح دهکده ی جهانی به میان آمد که نشان از شکسته شدن مرزهای مکانی بود. پس از آن که این فناوری محبوب به اوج رسید،  و با اقتصاد سنتی پیوند خورد، نوع جدیدی از اقتصاد شکل گرفت. که هم اکنون از طریق آن روزانه به بسیاری از فعالیت های خود رسیدگی می کنیم. اخبار را از طریق رسانه های دیجیتال گوش می دهیم، آموزش های بسیاری به صورت آنلاین انجام می گیرد. و اغلب سفارش های خود را به صورت اینترنتی انجام می دهیم. و از آنجایی که هزینه راه اندازی کسب و کار اینترنتی پایین است، بسیاری از این طریق کسب درآمد می کنیم.

 

اقتصاد دیجیتال

دیجیتالی شدن و تکنولوژی های جدید در همه جا وجود دارد: هوش مصنوعی، اطلاعات، داده ها و اینترنت اشیاء دنیایی را که ما در آن زندگی می کنیم متحول می کنند. افزایش همه گیر شدن ابزارهای الکترونیک و در دسترس بودن داده ها، پیامدهایی جهانی دارد که برای سازگارسازی زندگی روزمره با آن به راه حل هایی مفید، ابتکاری و عملی نیاز داریم. تاثیر دنیای دیجیتال بر زندگی امروز ما چند وجهی است. تاثیر آن بر محیط، فرهنگ، آموزش ، بهداشت، رفاه، اقتصاد و کسب و کار و در مجموع تمام عرصه ها انکار ناپذیر است.

انقلاب دیجیتال

به عنوان یک مهندس، یاشا سازمند تاکید دارد که اساسا تغییر رویکرد از تکنولوژی های مکانیکی و آنالوگ به تکنولوژی های دیجیتال که انقلاب دیجیتال را به وجود آورده است همه چیز را تحت تأثیر قرار می دهد. از اقتصاد، نوآوری، علم و آموزش، تا سلامتی، امنیت، و سبک زندگی همگی در این تحول دگرگون می شوند. با ظهور سبک زندگی و دنیای جدید، تکنولوژی های دیجیتال تغییری اساسی در مدل های کسب و کار، نهادها و شرکت ها و کل جامعه ایجاد می کنند. حضور پررنگ و همیشگی کامپیوتر، گوشی های هوشمند و دیگر ابزار های دیجیتال یکی از اثرات انقلاب دیجیتال است.  دیجیتال مارکتینگ نیز محصول این دنیای دیجیتال است.

آشنایی با اقتصاد دیجیتال

اقتصاد دیجیتال یکی از بزرگترین ره آورد های دیجیتال و فناوری است، که زندگی ما را تحت شعاع قرار داده است. با ورود اینترنت و علم دیجیتال، ارتباطات گسترش بی سابقه ای داشت واین قدمی بود برای ایجاد اقتصاد های دیجیتالی و به وجود آمدن فعالیت های فراوانی که با این انقلاب ایجاد شدند و از مزایای آن بهره مند شدند. با ورود اقتصاد دیجیتال به زمینه های مختلف و از میان رفتن بسیاری از مشکلات، بازار کسب و کار نیز رشد صعودی در این سالها داشت.

یاشا سازمند – مشاور بین المللی دیجیتال مارکتینگ و کسب و کار های دیجیتال می گوید، امروزه شاهد فعالیت های جدیدی هستیم که به واسطه تکنولوژی به وجود می آیند. بازارهای الکترونیکی که شامل خرید و فروش محصولات آنلاین و اینترنتی هستند، از بزرگترین دست آورد های این عرصه است ، با این کار دیگر نیازی به خرید مستقیم از فروشگاه ها و شرکت ها نیست با مراجعه به سایتهای فروش به راحتی می توان از محصولات و کالاها بازدید کرد و نظرات بقیه کاربران و تجربه آنها از خرید را مطالعه نمود. از این طریق بسیاری از هزینه ها حذف می شوند و در زمان افراد صرفه جویی می شود. با اقتصاد دیجیتال افراد با نشستن در منزل می توانند بسیاری از فعالیتهای خود را انجام دهند و خدمات زیادی را دریافت کنند. این شرایطی است که شاید سال ها قبل برای گذشتگان یک رویا بود، اما دیجیتال این رویا را به واقعیت تبدیل کرد.

اقتصاد الکترونیک یا اقتصاد دیجیتال تنها یکی از فایده های عصر دیجیتال است. زیرا تکنولوژی در تمام زمینه ها سهم بود و تمامی عرصه ها به گونه ای رشد خود را به سیستم دیجیتال وابسته هستند.

اقتصاد دیجیتالی که به اسم انقلاب صنعتی چهارم خوانده می شود دنیای سرمایه گذاری را نیز تحت تاثیر خود  قرار داده است. یاشا سازمند، مشاور دیجیتال مارکتینگ می گوید در دو سال اخیر بسیاری از سرمایه گذاران در بخش خصوصی، به سرمایه گذاری بر روی کسب و کار های دیجیتال علاقه مند شده اند.

 


اقتصاد دیجیتال

دستاوردهای اقتصاد دیجیتال
بازار های دیجیتال یا اقتصاد تحت وب که در دهه های اخیر رواج فراوانی یافتند باعث رشد همه جانبه ی اقتصاد جهان شد. سایت های خرید و فروشی که همه چیز در آنها به صورت الکترونیکی انجام می شود. در بازارهای الکترونیکی فروشندگان و خریداران به صورت غیر مستقیم با هم ارتباط دارند و از این طریق با هم کار می کنند. با اقتصاد دیجیتال معاملات از حوزه های جغرافیایی فراتر رفت و دیگر به مکان محدود نیست.
از فرآورده های اقتصاد دیجیتال، بانکداری الکترونیک، پول دیجیتال و ارز دیجیتال است که در چند دهه اخیر در دنیا رواج یافته است.
همه ی این تغییرات ما را به مفهومی جدید می رساند: تحول دیجیتال که همان ادغام تکنولوژی دیجیتال در تمام زمینه های یک کسب و کار است؛ به گونه ای که نحوه ی عملکرد و ارائه ی ارزش به مشتریان را تغییر می دهد.
با رونق اقتصاد دیجیتالی و شبکه های الکترونیکی شاهد یک اقتصاد بدون پول نقد هستیم، بلکه تنها شاهد تراکنش های الکترونیکی پرداخت از طریق کاربران هستیم. از این طریق سرعت خرید و فروش و عرضه کالا به شدت افزایش یافته است و عرضه کالا با کمترین مشکلات انجام می شود.
برداشته شدن مشکلات و موانع برای بسیاری از اشخاص مزیتی بود که با اقتصاد دیجیتال همراه بود. در حال حاضر افراد برای وارد شدن به اقتصاد و بازار کار به امکانات اندکی نیازمند هستند. با توجه به اقتصاد آنلاین واسطه ها نیز حذف شده و سود بیشتری برای تولید کننده و متقاضی وجود دارد. در حال حاضر افراد بسیاری از طریق اینترنت و فضای مجازی بدون نیاز به مکان مشخص و زمان خاصی کسب و کارهای خود را راه انداخته و رو به رشد هستند. این در حالی است که با ورود کرونا و محدودیت برای برقراری ارتباط مستقیم، اقتصاد دیجیتال و الکترونیکی به اوج خود رسید و افراد مجبور به استفاده از این کسب و کار شدند و این باعث شناخته تر شدن این بازارها شد.
به وجود آمدن رقابت بسیار نزدیک بین مشاغل یکی دیگر از پیامد های اقتصاد دیجیتال است. وقتی با شبکه ی جهانی در ارتباط هستیم سعی می کنیم تا از دیگران پیشی بگیریم بنابراین لازم است تا با تکنولوژی همراه باشیم و در کار خود نوآوری داشته باشیم و خود را با شرایط به روز کنیم این رقابت اگر در جهت درست پیش برود باعث بالا رفتن کیفیت برای پیروزی در رقابت و همچنین شناخته شدن می شود.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *