ممنوعیت هنرمندان کوبا و ایران از حضور در بازار NFT

  • توسط نویسنده
  • ۱ سال پیش
  • ۰

آزاده کیاپور – شرکتOpenSea  به عنوان بازارگاه NFT، ممنوعیت هنرمندان کوبایی را تایید کرده است.

این شرکت می‌گوید با راه‌اندازی بازار NFT خود در کوبا، سیاست ایالات متحده را اجرا می‌کند. شرکتOpenSea   که بازار پیشرو از نظر حجم معاملات در بازار ارز NFT و بزرگ‌ترین بازار توکن‌های غیرقابل معاوضه جهان (NFT) است، با استناد به تحریم‌های آمریکا علیه کوبا اعلام کرد فعالیت هنرمندان دیجیتال را از همه کشورهایی که توسط ایالات متحده تحریم شده‌اند، ممنوع می‌کند.

به گزارش عصر ارتباط اندرو آسماکف در decrypt نوشت: این ممنوعیت، پس از آن آشکار شد که گروه NFTcuba.ART، پروژه‌ای که به هنرمندان کوبایی کمک می‌کند در صنعت NFT موفق شوند، در توییتی اعلام کرد شرکت OpenSea نمایه خود را در بازار غیرفعال کرده است.

بنا به اعلام این گروه، نه تنها «کوبایی‌ها در جزیره، بلکه آنهایی که ملیت‌های دیگری دارند، باید سانسور را در شرکت web3  تحمل کنند.» همچنین این تحریم‌ها به‌ طور ناعادلانه برای هنرمندان کوبایی که خارج از کشور زندگی می‌کنند، اعمال می‌شود.

در همین رابطه در پیامی در ‌سایت این مجموعه هشدار داده شد که این پروژه در OpenSea ممنوع شده است.

این امر، احتمالا تنها به این دلیل است که نام کوبا در تحریم‌های آمریکا قرار دارد. این شرکت مستقر در نیویورک تاکید کرد که کاملا از قوانین تحریم‌های ایالات متحده پیروی می‌کند. بنا به اعلام این شرکت، شرایط خدمات، به صراحت افراد تحریم‌شده، افراد در حوزه‌های قضایی تحریم‌شده یا سرویس‌های استفاده از OpenSea را منع می‌کند.

یکی از سخنگویان OpenSea به Decrypt گفت: ما به ارزیابی همه‌جانبه ادامه می‌دهیم که چه اقدامات دیگری برای خدمت به جامعه ما و مطابقت با قوانین قابل اجرا، باید انجام شود. تحریم‌های ایالات متحده علیه کوبا، توسط چندین مقام قانونی اعمال می‌شود. آنها در قالب فرمان اجرایی، قوانین فدرال و مقررات در کد مقررات فدرال (CFR) شکل می‌گیرند. تحریم‌ها پیچیده هستند و فعالیت‌های خاصی از جمله فعالیت‌های اقتصادی را هدف قرار می‌دهند. شرکت OpenSea با توجه به این محدودیت‌ها اعلام کرد اجازه استفاده از خدمات خود در کوبا را نمی‌دهد.

در همین حال اما ‌آنطور که در ابتدا توسط آسوشیتدپرس آمده، هنرمندان کوبایی اصرار دارند که هرگز به طور صریح به آنها گفته نشده چرا حساب‌های‌شان حذف شده است و برخی گمانه‌زنی‌ها بر این است که OpenSea می‌تواند این کار را از روی احتیاط بیش از حد انجام داده باشد.

این واقعیت که بسیاری از هنرمندان کوبایی دیگر در این جزیره زندگی نمی‌کنند نیز، بر سردرگمی اضافه می‌کند. بر اساس گزارش آرت‌نت نیوز، جیانی دالرتا، موسس  NFTcuba.ART اکنون در ایالات متحده زندگی می‌کند، در حالی که به گفته گابریل بیانچینی، مجری پروژه‌ای که هنرمندان کوبایی در OpenSea در ماه ملی میراث اسپانیایی حضور داشتند، سوئیسی-ایتالیایی است و در اسپانیا زندگی می‌کند.

گروه NFTcuba.ARt بلافاصله به درخواست Decrypt برای اظهارنظر پاسخ نداد. اینکه چه کسانی دیگری در لیست تحریم هستند، مشخص نیست. البته این نخستین بار نیست که NFTcuba.ART از ممنوعیت OpenSea شکایت می‌کند. این پروژه در توییتی درباره مشکلاتی که در ماه مارس در بازار با آن مواجه بود، از هنرمندان و مجموعه‌داران خواست به پلتفرم‌هایی بدون چنین سیاست‌هایی روی آورند. بنابراین به نظر می‌رسد @opensea به بستن پروفایل‌های NFT کوبایی بدون اطلاع یا دلیل ادامه ‌دهد.  آنها پیشنهاد دادند هنرمندان و مجموعه داران، سایر بازارهای Eth nft را برای دسترسی به هنر خود بررسی کنند.

  • شکایت هنرمندان ایرانی

اما در ماه مارس، هنرمندان ایرانی نیز از ممنوعیت حضور در بازار این شرکت شکایت کردند. در آن زمان یک فعال ایرانی به Decrypt گفت: شرکت OpenSea کاربران و مناطقی را که در فهرست تحریم‌های ایالات متحده قرار دارند، از استفاده از خدمات، از جمله خرید، فروش یا انتقال NFT در  این شرکت مسدود می‌کند.

طبق اعلام شرکت OpenSea، بازار یک سیاست حد تحمل صفر برای استفاده از خدمات ما توسط افراد تحریم‌شده یا نهادها و افراد مستقر در کشورهای تحریم‌شده دارد. اگر متوجه شویم افرادی از خط مشی تحریم‌های ما تخلف می‌کنند، سریعا برای مسدود کردن حساب‌های مرتبط اقدام می‌کنیم.

ایالات متحده، تحریم‌های اقتصادی جامع برای کره‌شمالی، سوریه، روسیه، کوبا و ایران دارد و به طور فعال این سیاست را اجرا کرده است. در ماه اکتبر، در همین راستا وزارت خزانه‌داری آمریکا، صرافی رمزارز Bittrex را به دلیل اجازه به معامله‌گران برای فرار از تحریم‌های آمریکا در کشورهایی از جمله کوبا، سوریه، ایران و سودان، 53 میلیون دلار جریمه کرد.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *