نگاهی به کنسول بازی پلی‌استیشن 4 پرو

لایه‌های پنهان کارایی

با نگاهی دقیق به صنعت بازی‌سازی جهان، بدون تردید کنسول‌های بازی محبوبیت و رواج بیشتری نسبت به کامپیوترهای دسک‌تاپ گیمینگ دارند و تنوع عناوین تولیدشده از بازی‌های ویدیویی و ارایه پرفورمنس برابر با سیستم‌های گیمینگ را می‌توان از عوامل اقبال کاربران به این جعبه‌های کوچک گیمینگ برشمرد. نمایشگاه E3 به‌عنوان بزرگ‌ترین رویداد صنعت بازی، هر ساله میزبان سازندگان مطرح بازی‌های ویدیویی و همچنین تولید‌کنندگان سخت‌افزار و لوازم جانبی گیمینگ است.
در E3‌ امسال علاوه بر عرضه بازی‌های جدید و انواع سخت‌افزار و سیستم‌های گیمینگ، کنسول‌های بازی هم رقابت فشرده‌ای را برای افزایش سهم فروش تجربه کردند. سونی یکی از شرکت‌هایی است که سهم بالایی در بازار فروش کنسول‌های بازی دارد. این شرکت در سال گذشته کنسول «پلی‌استیشن 4» را معرفی و به فروش بالایی نیز دست یافت. اما وجود برخی از محدودیت‌‌ها موجب شد تا سونی بهینه‌سازی‌هایی را در پلی‌استیشن 4 اعمال کند. اگرچه عرضه مدل بهینه‌شده پلی‌استیشن در میان یک نسل دور از انتظار بود، اما این نگرش موجب شد عضو جدید نسل چهارم با مدل «پلی‌استیشن 4 پرو» بهترین و محبوب‌ترین کنسول بازی در ویترین غرفه سونی باشد. بنا به اظهار سونی، تغییر در سخت‌افزار، بهبود کارایی میان‌افزار، باریک‌شدن و همگام‌سازی با بیشتر لوازم جانبی و بازی‌ها، خروجی 4K و HDR فاکتورهایی هستند که مدل PRO را از دیگر اعضای این خانواده متمایز می‌کند. مدل پرو عملکرد بهتری در بازی‌های واقعیت مجازی (VR) ارایه می‌کند و کاربر می‌تواند با تکیه بر رابط گرافیکال جدید و روان‌تر، ارتباط بهتری با آن برقرار کند. هرچند شرکت ای‌ام‌دی برنده اصلی طراحی نیمه‌سفارشی تراشه‌های مجتمع در نیمه دوم سال 2016 بود؛ اما استفاده سونی از SoC شرکت AMD‌ یکی از نکاتی است که واکنش کارشناسان را به‌دنبال داشته است. همچون دو مدل پلی‌استیشن 4 و اسلیم، مدل پرو هم از یک تراشه هشت هسته‌ای با هسته‌‌های «جاگوار» بهره می‌برد. این SoC‌ با لیتوگرافی 16 نانومتر و توسط شرکت TSMC بسته‌بندی شده که پیشتر نیز کار تولید برخی از تراشه‌های مجتمع ای‌ام‌دی را نیز بر عهده داشت. هر هسته با فرکانس پایه بیش از 1600 مگاهرتز فعالیت می‌کند و حداقل چهار مگابایت حافظه نهان سطح دوم (L2) برای هسته‌ها در نظر گرفته شده است. اگرچه این پردازنده در دیگر اعضای نسل 4 پلی‌استیشن سونی هم استفاده شده و کارایی خود را به اثبات رسانده است؛ بخش پردازشی مدل پرو هم بدون تغییر در اختیار هسته‌های جاگوار قرار دارد. سونی سعی کرده تا طعم نه‌چندان خوشایند این تکرار را با وعده «امکان اورکلاک» فرکانس هسته‌ها کمی شیرین کند. بنابراین، کاربران پلی‌استیشن 4 پرو می‌توانند در محدوده‌ای ثابت، کنسول بازی خود را اورکلاک کرده و راندمان کلی آن را افزایش دهند. اما پردازشگرهای گرافیکی یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در کنسول‌‌های بازی هستند. طبق ادعای سونی، تراشه گرافیکی پولاریس کار پردازش تصاویر را در کنسول پرو بر عهده دارد. این تراشه با 2304 هسته در 36 واحد CUs‌ و فرکانس 910 مگاهرتز، راندمان بالایی از پردازش گرافیکی را ارایه می‌‌کند که با این وجود، بیشترین قدرت سایه‌زنی تراشه گرافیکی 4.2 ترافلاپ ‌خواهد بود. میزان حافظه گرافیکی در کنسول پلی‌استیشن 4 پرو تغییری نکرده و همانند دو مدل قبل، هشت گیگابایت از نوع GDDR5 است. این میزان حافظه از طریق رابط گرافیکی 256 بیتی با GPU و سایر بخش‌های کنسول مرتبط است که در نهایت، پهنای باندی بیش از 176 گیگابیت بر ثانیه را در اختیار تراشه گرافیکی پولاریس قرار می‌دهد. همچنین میزان مصرف کنسول جدید سونی 310 وات اعلام شده که بی‌شک افزایش هسته‌های گرافیکی و واحدهای سایه‌زن در افزایش 60 واتی مدل پرو نسبت به همتای بزرگ‌ترش تاثیرگذار بوده‌‌ است. درایو اپتیکال بلوری با سرعت 6X و خروجی تصویر HDMI 2.0 با امکان انتقال تصاویر 4K و HDR‌ از دیگر ویژگی‌های تازه‌وارد سونی است. با اینکه ایکس‌باکس اسکورپیو مایکروسافت را می‌توان قدرتمندترین رقیب پلی‌استیشن سونی دانست، اما پردازش گرافیکی پرقدرت یکی از وجوه تمایز میان پلی‌استیشن 4 پرو با مدل‌های نسل 4 سونی است که از طریق پردازش جامع‌تر اشیا، ایجاد سایه‌ها در تصاویر و فریم‌ریت بیشتر حاصل می‌شود. قرار است تا مدل یك ترابایتی و 500 گیگابایتی سونی پرو با قیمت‌های 399 و 299 دلار از ماه آینده وارد بازارهای جهانی شود.

دیدگاه‌ها

    ارسال دیدگاه