همراه ما باشید
هفته نامه عصر ارتباط
اولیـن و پرتیـراژتـرین هفتـه نـامه ICT کشـور
Soroush - Asreertebat | عصر ارتباط - پیام‌رسان سروش

بررسی وعده‌ای دیگر که واعظی داد

وضعیت نامعلوم پروژه ۱۰ برابر کردن محتوای الکترونیکی

سياوش روشني

پروژه 10 برابر کردن تولید محتوای داخلی با رویکرد کسب و کار دیجیتال در سال 95 به تایید ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی رسید.

در آذر ماه سال 1395 پس از ابلاغیه معاون اول ريیس‌جمهور در خصوص پروژه‌های اقتصاد مقاومتی به دستگاه‌های اجرایی، مجموعا هفت پروژه برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پیشنهاد شد كه پروژه 10برابر كردن تولید محتوای داخلی با رویکرد کسب و کار دیجیتال با مشارکت حداکثری بخش خصوصی يكي از آنها بود.

براي اجراي اين پروژه در آن زمان ۷۰ پیشنهاد توسط مجري طرح ارايه شد و در نهایت ۱۹ عنوان پروژه در حوزه تولید محتوایی بومی فضای مجازی به تایید رسید و بر همين اساس وزارت ارتباطات اعلام كرد در قالب بسته حمایتی و وام وجوه اداره‌شده از این طرح ها حمایت مي‌كند.

در همين راستا حدود 40 میلیارد تومان به این پروژه اختصاص يافت و قرار شد با توسعه محتوا تاثیر قابل‌توجهی بر حوزه‌های علمی، پژوهشی و اقتصادی كشور گذاشته شود.

خسرو سلجوقی مجری طرح ۱۰ برابر کردن تولید محتوای بومی فضای مجازی در آن مقطع گفته بود: "با توافق با وزارت آموزش‌وپرورش، مجوز ایجاد اپراتور خدمات دانش‌آموزی به کنسرسیومی متشکل از ۲۲ شرکت ایرانی و یک شرکت ژاپنی داده شد که ارايه خدمات دانش‌آموزی مثل رایانامه، شبکه اجتماعی و تولید محتوا را عهده‌دار شده و با راه‌اندازی آن شاهد جهش بزرگی در این خصوص خواهیم بود."

يك سال بعد و در حالي كه هيچ خروجي مشخص و هزينه‌كرد روشني از اجرای اين پروژه مطرح نشده بود اعلام شد كه پروژه 10 برابر کردن تولید محتوای داخلی با رویکرد کسب‌وکار دیجیتالی كه در سال 95 شروع شده، در سال 96 با تغییر عنوان به رييس سازمان فناوري اطلاعات وقت سپرده مي‌شود.

 عنوان پروژه جدید «ایجاد اپراتورها/شرکت‌های ارایه‌کننده خدمات و محتوای الکترونیکی» و «توسعه زیرساخت و محتوای بومی» بود كه در آن خبری از 10 برابر كردن محتوا نبود.

آخرين خبرها از اين طرح اما اين است كه اجراي آن به‌طور كلي از اولويت‌هاي پروژه اقتصاد مقاومتي خارج شده است و لذا نبايد به تامين بودجه و اجراي آن هم اميد داشت.

نگاهي به وضعيت توليد محتواي كشور گوياي اين است كه در دو سال اخير هيچ اتفاق خارق‌العاده‌اي براي كمك به افزايش محتواي ديجيتال و بومي در كشور نيفتاده است. با اين شرايط مي‌توان گفت پروژه 10 برابر كردن محتوا به دلایلی همچون عدم تامین بودجه لازم، عدم ارایه تعاریف اجرایی پروژه و ناهماهنگی دستگاه‌های مسوول به سرنوشت سایر پروژه‌ها و وعده‌های واعظی وزير پيشين ارتباطات دچار شده و قبل از اینکه وارد فاز اجرایی شود، به كل متوقف شده است.

درج دیدگاه

بررسی بازی