همراه ما باشید
هفته نامه عصر ارتباط
اولیـن و پرتیـراژتـرین هفتـه نـامه ICT کشـور

گزارش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای؛ بازیکنان بازی‌های موبایلی ایران با چه سلیقه‌ای و چگونه بازی می‌کنند؟!

گزارش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای  بازیکنان بازی‌های موبایلی ایران با چه سلیقه‌ای و چگونه بازی می‌کنند !

 بازار بازی‌های موبایلی که در سال ۲۰۱۸ به اوج خود رسیده، تاثیرات مهمی در صنعت بازی‌ و خصوصا بازار بازی‌های موبایلی در ایران داشته و با رشد و همه‌گیر شدن بازی‌های موبایلی در ایران همراه بوده است.

ازطرفی بازیکنان ایرانی که از لحاظ دسترسی به این بازی‌ها، در وضعیت خوبی قرار دارند، به «بلوغ» زودرسی در تعیین و شناختن سلیقه‌ی خود در انتخاب بازی‌ها نیز رسیده‌اند. به شکلی که بنابر آمار، می‌دانیم بازیکنان بازی‌های موبایلی ایران با چه سلیقه‌ای و چگونه بازی می‌کنند.

به گزارش عصر ارتباط، بر همین اساس بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در گزارشی به تحلیل پیمایش ملی مرکز تحقیقات بازی‌های دیجیتال در سال ۱۳۹۶ پرداخته است؛ تمرکز آماری این اطلاعات ۸۰۰۰ نفری است و از نمونه‌گیری تلفیقی «طبقه‌ای-خوشه‌ای چندمرحله‌ای» برای دست یافتن به آن استفاده شده است. خوشه‌های مرحله‌ی اول شامل تمام استان‌های کشور و خوشه‌های مرحله‌ی بعد، شهرستان‌ها، شهر و روستاها را شامل می‌شوند.

اکثریت بازیکنان موبایلی ایران «موبایل‌باز» هستند

اکثریت کسانی که بازی‌های موبایلی را تجربه می‌کنند، برای بازی کردن از گوشی‌های موبایل استفاده می‌کنند تا تبلت‌ها، که رقمی برابر با ۶۷ درصد دارد. این نشان می‌دهد در دسترس بودن یک گوشی هوشمند که بشود با آن به کارهای دیگر رسید و همین‌طور درمواقع فراغت بازی کرد، یکی از مهم‌ترین دلایل بالا رفتن میزان استفاده از این شکل بازی‌ها بوده است.

درواقع بازیکنان موبایلی ایرانی به‌قصد فقط بازی کردن (مانند بازیکنانی که از تبلت برای بازی استفاده می‌کنند) سراغ این شکل از سرگرمی نرفته‌اند. به‌شکل دقیق‌تر، ۶۵ درصد از بازیکنان بازی‌های موبایلی از گوشی‌های هوشمند، ۱۳ درصد از تبلت‌ها و ۲۲ درصد از هردو برای بازی کردن استفاده می‌کنند. ۴۴ درصد از درآمد بازار هم به این دسته از بازیکنان (موبایل‌بازها) تعلق می‌گیرد.

۸۹ درصد از بازیکنان موبایلی کشور هم کاربر بازی موبایل هستند؛ به این ترتیب که این درصد از بازیکنان انتخاب اول‌شان بازی کردن بازی‌های موبایلی است و نه بازی‌های کنسولی یا رایانه‌های شخصی. ۸۴ درصد از درآمد حاصل از بازی‌های موبایلی نیز حاصل خریدهای این قشر از بازی‌کننده‌هاست.

یک بازی ایرانی در بین سه انتخاب برتر کاربران

بازیکنان ایرانی سلیقه‌ی خود را شناخته‌اند و بیش‌تر بازی‌های انتخابی‌شان در چند ژانر به‌خصوص خلاصه شده است. بازیکنان ایرانی، به ترتیب بازی‌هایی در سبک‌های معمایی، سکوبازی/دونده، آرکید، رانندگی و ورزشی را بیش از سایر ژانرها بازی کرده‌اند.

درصورت نگاه دقیق‌تر نیز سه بازی پرطرفدار سال ۹۶ در بین ایرانی‌ها به‌ترتیب، کلش آو کلنز، باقلوا و کلش رویال هستند. البته این رده‌بندی درصورت جداسازی بازیکنان زن و مرد از هم، کمی متفاوت خواهد بود؛ سه بازی برتر در بین مردان، کلش آو کلز، کلش رویال و باقلوا هستند. در حالی زنان بازی‌های باقلوا، پو و کلش آو کلنز را بیش از دیگر محصولات بازی کرده‌اند.

اندروید محبوب‌ترین سیستم عامل

تفکیک رده‌بندی بازی‌های محبوب، در سایر بخش‌های آماری نیز انجام شده است. البته برای انجام این تفکیک ابتدا باید بدانیم که سیستم عامل‌های پرطرفدار کشور چه سیستم‌هایی هستند؛ ۹۵ درصد از کاربران بازی‌های موبایلی ایران از سیستم عامل اندروید، چهار درصد از iOS و یک درصد نیز از سایر سیستم عامل‌ها مانند ویندوزفون استفاده می‌کنند.

با آگاهی از این آمار می‌شود بازی‌های برتر و پرطرفدار روی این سیستم‌های عامل‌ را نیز به این ترتیب رده‌بندی کرد؛ کاربران سیستم عامل iOS سه بازی کندی کراش، ساکر استارز و کلش رویال را بیش از سایر بازی‌ها انجام داده‌اند. این در حالی است که کاربران اندرویدی، بازی‌های کلش آو کلنز، باقلوا و کلش رویال را بیش از بقیه می‌پسندند. این آمار آخر دقیقا برابر با آمار کلی سلیقه‌ی مخاطبان است که البته دلیل موجهی مانند برتر بودن تعداد کاربران آندروید بر سایر سیستم عامل‌ها دارد.

کاربران ایرانی بازی‌های موبایلی، از برندهای معتبر بازار مانند سامسونگ، هوآوی، لنوو و اپل استفاده می‌کنند.

نرخ دسترسی به اینترنت در بین کاربران ایرانی ۸۳ درصد است که رقم خوب و قابل توجهی است. اما تنها ۴۹ درصد از کاربران از بازی‌های آنلاین استفاده می‌کنند. این در حالی است که ۸۹ درصد کاربران بازی‌های آفلاین را نیز ترجیح می‌دهند. (این درصد به این دلیل است که کسانی که آنلاین بازی می‌کنند، لزوما فقط طرفدار این شکلی بازی‌ها نیستند و آفلاین نیز بازی می‌کنند.)

به گفته کارشناسان، وجود یک بازی ایرانی در بین محبوب‌ترین‌های ایران و شناخت سلیقه‌ی جمعی در مورد ژانرهای محبوب بازی در ایران می‌تواند نقشه‌ی راه درستی پیش پای سیاست‌گذاران، سرمایه‌گذارها و خصوصا شرکت‌های بازی‌سازی قرار دهد. البته از این موضوع نیز نباید غافل شد که تولید بیش از حد یک نوع محصول حتی در کوتاه‌مدت نیز باعث اشباع آن در بازار و تغییر سلیقه‌ی جمعی خواهد شد. به همین دلیل سازنده‌ها باید در فکر بهبود بازی‌هایی در سبک‌های پرطرفدار باشند نه کپی خالص از روی محصولاتی که موفق بوده‌اند.

درج دیدگاه

مطالب مشابه ICTNews.ir

  • روز پیتزای ‌بیت‌کوینی مبارک!

    روز پیتزای ‌بیت‌کوینی مبارک!

    از زمان اولین مبادله‌ی بیت‌کوین و کالا، علاقمندان ارز‌های رمزنگاری شده در سراسر جهان «روز پیتزای بیت‌کوینی» را جشن می‌گیرند؛ البته نه به این خاطر که کار مردی که ۱۰ هزار بیت‌کوین برای دو عدد ویتزا پرداخت را زیر سؤال ببرند، بلکه به این جهت که آن معامله نقطه‌ی عطفی برای بیت‌کوین محسوب می‌شود

  • شیوه پرداخت تسهیلات به شتاب دهنده های استانی ICT

    شیوه پرداخت تسهیلات به شتاب دهنده های استانی ICT

    وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نحوه ارائه تسهیلات به شتابدهنده های استانی کسب و کارهای نوپای حوزه فاوا را اعلام کرد.

  • ال‌جی در ارائه آپدیت نرم‌افزاری به‌ گوشی‌های خود بسیار ضعف دارد

    ال‌جی در ارائه آپدیت نرم‌افزاری به‌ گوشی‌های خود بسیار ضعف دارد

    از آن زمان تا امروز، تنها اندروید اورئو برای ال جی G6 عرضه شده که البته این اتفاق هم ۹ ماه دیرتر از انتشار رسمی توسط گوگل رخ داده است. همچنین در حالی که ۲۵۵ روز از عرضه اندروید پای برای سری پیکسل می‌گذرد

  • ابزارهای تحلیل‌گر هوش مصنوعی گوگل معرفی شد

    ابزارهای تحلیل‌گر هوش مصنوعی گوگل معرفی شد

    گوگل کنفرانسی به‌نام Google Cloud Next برگزار کرده که ابزارها و سرویس‌های جدید خود در حوزه‌ی خدمات ابری و صنایع وابسته را در آن معرفی می‌کند. بخشی از مراسم، به معرفی ابزارهای تحلیلی مبتنی بر هوش مصنوعی اختصاص دارد. ابزارهایی که با هدف به‌کارگیری هوش مصنوعی در چالش‌های عمومی کسب‌وکارها همچون ساختاردهی

  • ساعت هوشمند Nubia Alpha به‌زودی به بازار می آید

    ساعت هوشمند Nubia Alpha به‌زودی به بازار می آید

    نوبیا آلفا (Nubia Alpha) دستگاهی منحصر‌به‌فرد است که تمام قابلیت‌های گوشی همراه هوشمند را دارد؛ ولی این‌بار روی مچ بسته خواهد شد. با نوبیا آلفا می‌توان روند آمادگی جسمانی خود را دنبال کرد و پخش موسیقی و اعلان‌ها را درست مانند گوشی‌های هوشمند کنترل کرد. باوجوداین، آنچه این گجت ساخت Nubia را متفاوت می‌سازد، امکان برقراری تماس و گرفتن عکس و انجام هر کاری است که از گوشی همراه هوشمند بر می‌آید. ظاهرا عرضه‌ی این گوشی هوشمند پوشیدنی، نامی که Nubia تمایل دارد بر این محصول اطلاق کند، ۸آوریل (برابر با ۱۹فروردین) در کشور چین و روی تمامی پلتفرم‌های تجارت الکترونیک اصلی برنامه‌ریزی شده است

  • بسیاری از اپلیکیشن‌های آیفون، به‌صورت مخفیانه از صفحه‌نمایش کاربران فیلم‌برداری می‌کنند

    بسیاری از اپلیکیشن‌های آیفون، به‌صورت مخفیانه از صفحه‌نمایش کاربران فیلم‌برداری می‌کنند

    تک‌کرانچ در جدیدترین گزارش خود ادعا کرد بسیاری از اپلیکیشن‌های آیفون، به‌صورت مخفیانه از صفحه‌نمایش کاربران فیلم‌برداری می‌کنند. چنین ادعایی صحیح است؟ ازلحاظ تئوری، می‌توان آن را تاحدودی تأیید کرد؛ اما قابلیت‌های ضبطی اپلیکیشن‌ها، محدودیت‌هایی نیز دارد.

  • پابجی بهترین بازی سال 2018 شد

    پابجی بهترین بازی سال 2018 شد

    همان‌طور که احتمالا می‌دانید، نحوه انتخاب بازی سال در استیم کمی با سایر مراسم‌ها تفاوت دارد. امسال هم مانند گذشته، کمپانی والو از کاربران استیم درخواست کرده تا بدون توجه به سال انتشار بازی‌ها، بهترین بازی سال استیم و هفت بخش دیگر را انتخاب کنند که نتیجه آن را در ادامه باهم می‌خوانیم:

  • فعالیت بیش از 4 هزار و 100شرکت دانش بنیان در کشور

    فعالیت بیش از 4 هزار و 100شرکت دانش بنیان در کشور

    ستاری اظهار داشت: در حال حاضر بیش از ۴۱۰۰ شرکت دانش بنیان ارزش چند صد هزار میلیارد تومانی تولید می‌کنند و باید دست به دست هم دهیم و با همدلی موانع این شرکت‌ها را رفع کنیم.

  • لنز مایع توسط هواوی عرضه خواهد شد

    لنز مایع توسط هواوی عرضه خواهد شد

    بر خلاف اکثر دوربین‌ها که از لنز مکانیکی یا نرم‌افزار برای تغییر فوکوس استفاده می‌کنند، دوربین‌های مجهز به لنز مایع همان‌طور که از اسمشان مشخص است از یک مایع که ترکیبی از آب و روغن است برای انجام این کار استفاده می‌کنند.

عصــر بــازی