همراه ما باشید
هفته نامه عصر ارتباط
اولیـن و پرتیـراژتـرین هفتـه نـامه ICT کشـور

ضریب نفوذ ناچیز کتاب دیجیتال در ایران

ضریب نفوذ ناچیز کتاب دیجیتال در ایران

کمیسیون عالی ارتقای محتوا و خدمات مرکز ملی فضای مجازی کشور، «کتاب دیجیتال ایران؛ موانع و راهکارهای توسعه آن» را بررسی کرد.

 در نود و چهارمین جلسه کمیسیون عالی ارتقای محتوا و خدمات مرکز ملی فضای مجازی کشور وضعیت کتاب دیجیتال در ایران و جهان، مزایای رشد و توسعه صنعت کتاب دیجیتال درایران، موانع و چالش‌های فراروی صنعت کتاب دیجیتال؛ راهکار‌های رشد و توسعه کتاب دیجیتال بررسی و تصمیمات لازم اتخاذ شد.

بنابراین گزارش، طبق آمار موسسه خانه کتاب ایران، طی 40 سال اخیر حدود یک میلیون و 320 هزار عنوان کتاب کاغذی چاپ شده است و بررسی‌ها نشان می‌دهد که حدود 750 هزار عنوان کتاب از کل کتاب‌های چاپ شده در 40 سال اخیر، به سهولت در دسترس عموم مردم نیست و به نوعی «حبس شده» تلقی می‌شود چرا که چاپ مجدد کاغذی آنها توجیه اقتصادی ندارد.

بر همین اساس انتشار دیجیتال و کم هزینه این 750 هزار عنوان کتاب در فضای مجازی، راهکار مناسبی برای در دسترس عموم مردم به ویژه نسل جوان قرار گرفتن این کتاب‌ها است.

با توجه به این که متوسط ضریب نفوذ کتاب دیجیتال در جهان 13 درصد است که این آمار در ایران کمتر از یک درصد برآورد شده نشان می‌دهد فرهنگ‌سازی و تلاش جهت ارتقای سرانه استفاده از کتاب دیجیتال در ایران ضروری است و در همین راستا تدوین «طرح جامع ساماندهی کتاب دیجیتال» توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ با همکاری سایر نهاد‌ها و سازمان‌ها از جمله مصوبات این جلسه بود.

علاوه بر اعضای دائمی ‌کمیسیون عالی ارتقای محتوا و خدمات مرکز ملی فضای مجازی کشور، نماینده معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ‌و نهاد کتابخانه‌های عمومی ‌کشور، پنج نماینده از بخش خصوصی فعال در حوزه کتاب دیجیتال ایران نیز حضور داشتند.

درج دیدگاه

مطالب مشابه ICTNews.ir

  • رمزگشایی از مشکلات پوز سیار برای کشور

    رمزگشایی از مشکلات پوز سیار برای کشور

    اقتصاد ایران برخی مواقع دچار تناقض‌های خاصی می‌شود که وجود پوزهای سیار یکی از نمودهای اصلی و جالب توجه آن است.

  • تپ‌سی هک شد!

    تپ‌سی هک شد!

    شرکت تپ‌سی با انتشار یک بیانیه تکمیلی تایید می‌کند که خبرهای اخیر مربوط به آسیب‌پذیری اطلاعات رانندگان یکی از تاکسی‌های آنلاین مربوط به همین شرکت بوده است.

  • با گوشی تاشدنی موتورولا آشنا شوید

    با گوشی تاشدنی موتورولا آشنا شوید

    آن‌هایی که سن‌وسال بیشتری دارند، گوشی‌های تاشوِ قدیم را به‌یاد دارند که دو صفحه‌نمایش داشتند: یک داخلی و دیگری در پشت دستگاه. وجه تمایز میان گوشی‌ها، بیشتر در قابلیت‌هایی بود که صفحه‌نمایش بیرونی دراختیار کاربران قرار می‌داد.

  • کارت فیوژن مشکل سیمکارت یا میکرو اس دی را رفع کرد

    کارت فیوژن مشکل سیمکارت یا میکرو اس دی را رفع کرد

    بسیاری از کاربران موبایل از گوشی‌های دو سیم کارته استفاده می‌کنند. در این میان، تعداد زیادی از موبایل‌ها، از محل قرار گرفتن کارت حافظه میکرو اس‌دی به عنوان جای سیم کارت دوم استفاده می‌شود که در نتیجه آن شما نمی‌توانید به طور همزمان از دو سیم کارت و یک کارت حافظه استفاده کنید؛ مشکلی که کمپانی IDEMIA با استفاده فیوژن آن را برای همیشه حل کرده است.

  • اپل کارمندان بخش خودروهای خودران خود را اخراج کرد

    اپل کارمندان بخش خودروهای خودران خود را اخراج کرد

    اپل به‌تازگی اعلام کرد که ۱۹۰ نفر از کارمندان برنامه‌ی Project Titan خود را اخراج خواهد کرد. این تغییرات، نشانه‌هایی کلی از آینده‌ی فناوری‌های خودرویی را نشان می‌دهد که کوپرتینویی‌ها در آن مشغول بودند

  • اسنپ تریپ با حملات DDOS مواجه شد

    اسنپ تریپ با حملات DDOS مواجه شد

    با نزدیک‌شدن به ایام نوروز و افزایش تقاضای مردم برای سفر و رزرو هتل، رقابت برای کسب سهم بیشتری از سفرهای مردمی افزایش یافته است. این درحالی است که به‌گفته‌ی مدیران اسنپ‌تریپ، سِرور‌های این سرویس ارائه‌ی خدمات گردشگری و مسافری با حملات DDoS مواجه شد

  • باشگاه سیاست پژوهان علم و فناوری شروع به کار کرد

    باشگاه سیاست پژوهان علم و فناوری شروع به کار کرد

    باشگاه سیاست پژوهان علم و فناوری به عنوان شبکه فعالان و کنشگران در عرصه سیاستگذاری علم و فناوری، آغاز به کار کرد.

  • استارتاپ‌های پردرآمد در سال 2018

    استارتاپ‌های پردرآمد در سال 2018

    به نظر می‌رسد هوش مصنوعی به زودی جای انسان را در بسیاری از کارها بگیرد و حتی با وجود تلاش برخی کشورها برای پیشگیری از این موضوع، حضور آن روز به روز بیشتر احساس می‌شود.

  • در فیفا 19 پول بده بازی رو ببر ؟!

    در فیفا 19 پول بده بازی رو ببر ؟!

    اعتراض یکی از بخش‌های لذت بخش ورزش است و طرفداری وجود ندارد که چه به حق و چه به ناحق حداقل چندباری داور یا بازیکن حریف و خودی را زیر سوال نبرده باشد. نکته جالب در مورد واژه اعتراض این است که با وجود استفاده از هوش مصنوعی و محاسبات کامپیوتری هم این فرضیه بین طرفداران تمام فوتبال دوستان وجود دارد که در بازی‌های ویدیویی مثل فیفا و PES هم شاهد ناداوری‌های پیاپی هستیم؛ ادعایی که ظاهرا چندان غیر منطقی هم نیست.

عصــر بــازی