هفته نامه عصر ارتباط
اولیـن و پرتیـراژتـرین هفتـه نـامه ICT کشـور

Sniper Ghost Warrior 3، ناامید کننده ترین بازی سال!

ابوالفضل مناف زاده

Sniper Ghost Warrior 3  ناامید کننده ترین بازی سال! Sniper Ghost Warrior 3، ناامید کننده ترین بازی سال!

درست در لحظه‌ای که کلمه‌ی بازی سبک اول شخص تیراندازی به گوش برسد، قطعاً تمامی بازیکنان بازی‌های ویدئویی، چه مبتدی و چه حرفه‌ای بهیاد سری Call of Duty خواهند افتاد که خاطراتی تکرار نشدنی را برای آن‌ها ساخته است. این سبک از بازی‌ها از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار هستند؛ زیرا که در آن‌ها میتوان از دید شخصیت اول بازی، به انجام آن پرداخت. قطعاً این زاویه دید به هیجان‌انگیزتر شدن بازی مثلاً هنگامی که بازیکن میان میدان جنگ در حال دویدن و یا تیراندازی است کمکی مضاعف خواهد کرد.

اما برای این سبک بجز سری تکرار نشدنی و محبوب Call of Duty، استدیوهای بسیاری نیز بازی‌هایی تولید کرده‌اند که CI Games یکی از آن استدیوها به شمار می‌آید. اکثر گیمرها این استدیو را با سری Sniper Ghost Warrior میشناسند که همانطور که از نامش مشخص است، گیم‌پلی آن حول محور تک‌تیراندازی می‌چرخد.

این شاخه از سبک بازی‌های جنگی با اینکه طرفداران بیشماری دارد، ولی در بخش ساخت گیم‌پلی، محدودیت خاص خود را می‌طلبد که البته این محدودیت‌ها به مذاق بسیاری از طرفداران بازی‌های تیراندازی خوش نمی‌آید. آن دسته از افراد که بیش از اینکه به فکر انجام مراحل بازی از طریق مخفی کاری و تیراندازی به دشمنان از مسافت‌های بسیار دور باشند، علاقه به راه انداختن حمام خون در میانه میدان شلوغ نبرد دارند، قطعاً از انجام چنین بازی‌هایی لذت نخواهند برد. در کل انتخاب بازی‌هایی از این دست یعنی بازی‌های تک‌تیراندازی نظیر Sniper Elite و یا Sniper Ghost Warrior، پیش از هرچیزی به سلیقه و البته روحیه مخاطب خود بستگی دارد.

سری بازی‌های Sniper Ghost Warrior، در سبک اول شخص و تک‌تیراندازی ساخته شده‌اند که آخرین قسمت از این مجموعه، یعنی قسمت سوم آن، چندی پیش عرضه شد. حال وقت بررسی این بازی فرارسیده است و باید ببینیم که این‌همه شعار تبلیغاتی برای این بازی، تا چه حد صحت دارد و آیا Sniper Ghost Warrior 3 میتواند خاطرات بد قسمت دوم این مجموعه را از ذهن‌ها پاک کند یا نه؟ در ادامه با بررسی این بازی با عصرارتباط همراه باشید.

 

 

داستان بازی

در ابتدا لازم به ذکر است که با توجه به اطلاع از این موضوع که CI Games نزدیک به چهار سال برای طراحی این بازی وقت و هزینه صرف کرده است، انتظار برخورد با یک داستان غنی که بتوان با تمام کاراکترهای آن رابطه برقرار کرد از Sniper Ghost Warrior می‌رفت. در ابتدای کار، بازی بوسیله میان‌پرده‌ای کوتاه، داستانی را روایت می‌کند که بسیار امیدوار کننده و جذاب به نظر می‌رسد. در این میان پرده داستانی از دو برادر به نام‌های جاناتان و رابرت روایت شده و سرنخ این داستان نیز به زمانی بازمی‌گردد که جاناتان از افغانستان برای دیدن برادر کوچک خود به Colorado راهی شده‌است. در ابتدا و با آگاهی از رابطه عمیق این دوبرادر همه چیز همانگونه که انتظار میرفت پیش می‌رفت و به علاوه از این رابطه‌ها در داستان‌های جنگی که منجر به افسانه‌ای شدن کاراکترهای خود شده‌اند، کم ندیده‌ایم. برای مثال می‌توان داستان بی‌نهایت فوق‌العاده بازی COD ModernWarfare و دو شخصیت اصلی آن‌ها یعنی کاپیتان پرایس و کاپیتان مک‌تویش را مثال زد که به هیچ وجه به دست فراموشی سپرده نخواهند شد.

اما Sniper Ghost Warrior بار دیگر ثابت خواهد کرد که هیچ‌گاه تا اتمام بخشی از یک بازی، آن را نباید قضاوت کرد. فاصله امیدوار بودن تا رسیدن به پوچی در داستان این بازی چندان هم زیاد نیست و پس از تجربه‌ی بازی تنها این نکته باقی خواهد ماند که حتی مقایسه داستان این بازی با سری Call of Duty MW هم کاملاً اشتباه است. درکل تمام زیبایی داستان بازی نیز در همین نقطه یعنی رابطه عمیق این دو برادر ختم میشود. به طور کلی داستان بازی به‌وسیله نحوه ارائه بسیار ضعیف، کاراکترهای بی‌روح، کارگردانی ضعیف‌تر و البته میان پرده‌های عجیب و غریب که به کلی داستان بازی را خراب می‌کنند، زیر سوال میرود و عملاً چیزی از جذابیت ابتدایی آن باقی نخواهد ماند.

 

گیم‌پلی

اما از حق نگذشته گیم‌پلی بازی به‌وسیله محدودیت‌هایی که برای بازیکنان ایجاد می‌کند، بازی را اندکی چالش برانگیز و جذاب خواهد کرد. برای مثال شاید به ندرت بتوان قرص‌و آمپول‌های سلامتی را در جعبه‌های کمک‌های اولیه و یا نقاط قابل پیش‌بینی دیگر یافت. در این بازی جهان آزاد بازیکن باید بوسیله خودروها به نقاط مختلف نقشه سفر کرده تا با پیدا کردن آیتم‌های مورد نظر، برای ساخت مهمات و داروهای پزشکی اقدام کند.

در این بازی می‌توان همانند بازی‌های سبک ماجراجویی، برای استقرار بهتر به منظور تیراندازی، به نقاط مرتفع رفته و کمین کرد. همچنین باید این نکته را در نظر داشت که تیراندازی به دشمنان از فواصل زیاد، نیازمند XPها برای ارتقاء مهارت هستند. به علاوه بهوسیله این XPها می‌توان قابلیت‌های دیگری نظیر آنالیز ردپای دشمنان را نیز به شخصیت بازی آموخت. دو ویژگی دیگر در قسمت تیراندازی این بازی درنظر گرفته شده است که یکی از آن‌ها شباهت زیادی به ویژگی‌خاص بازی Sniper Elite دارد. اولین نکته این است که درصورت بالابردن درجه سختی بازی، بازیکن باید میزان انحنای تیر نسبت به عوامل موثر را تخمین زده و سپس تیراندازی کند. اما نکته دوم Kill-Camهای معروف سری Sniper Elite هستند که در این بازی وجود دارند، ولی خبری از X-Ray در آنها نیست و فقط طراحی خارجی صورت دشمنان زمانی که تیر میخورند به نمایش گذاشته خواهد شد.

گرافیک بازی

در ابتدا از مبحث گرافیک فنی بررسی این بخش را آغاز خواهیم کرد. از کاراکترهای بازی گرفته تا انفجارها، بافت‌های بازی، سیستم پویای آب و هوا و انیمیشن‌های آن، همگی ایراداتی به‌شدت واضح و بسیار بدی دارند که این موضوع نشان از ناکارآمدی موتور این بازی یعنی کرای‌انجین برخلاف گذشته دارد. شاید تنها حالتی که بتوان اندکی از بازی لذت برد، زمانی باشد که تنظیمات گرافیکی روی بالاترین حالت قرار داده شده باشد و بازیکنان به تماشای حیواناتی نظیر گاوها و مرغ‌ها بپردازد که البته آن‌ها هیچ نقشی در روند بازی ندارند.

غیب شدن کاراکترها و چهره‌های بی‌روح آن‌ها و البته گیرکردن کاراکترهای بازی درون آیتم‌ها، از جمله ایرادات مشهود مربوط به کاراکترها هستند که این تعداد از ایرادات و باگ‌ها خود رکورد به حساب میشود. به علاوه به لطف سیستم چک‌پوینت بسیار ضعیف بازی، اگر کاراکتر بازی در میانه مرحله در آیتمی گیر کند، بازیکن مجبور است مرحله را ریست کند. پس از بخش کاراکترها، به بخش انیمیشن‌ها خواهیم رسید که در این بخش نیز شاهد ایراداتی در Kill-Camها و برخی انیمیشن‌های دیگر بازی هستیم. تمامی موارد ذکر شده تنها بخشی از انبوه ایرادات و باگ‌های این بازی هستند که این موضوع برای یک بازی نسل هشتم، واقعاً عجیب و غیرقابل قبول است.

 

 

صداگذاری

همانطور که می‌توان حدس زد، این بازی در زمینه صداگذاری نیز دقیقاً به اندازه گرافیک خود ضعیف عمل کرده‌ است. صدای شخصیت‌ها و دیالوگ‌های آن‌ها، صدای راه رفتن کاراکتر، صدای خودروها و صدای اسلحه‌ها همگی ضعف‌های بشدت محسوسی دارند که دست به دست بخش‌های ضعیف دیگر بازی داده‌اند تا کلکسیونی از باگ‌ها و ایرادات فنی را در یک مجموعه دورهم جمع کنند.

 

جمع‌بندی

در مجموع بهجز گیم‌پلی بازی که البته اگر تحت تاثیر گرافیک فنی آن قرار نگیرد، باقی بخش‌های بازی ایرادات بسیار محسوسی دارند که به مرور زمان با بروزرسانی‌ها می‌توان امیدوار به رفع و رجوع آن‌ها بود اما این امر نیز بسیار بعید تلقی می‌شود. در مجموع بازی Sniper Ghost Warrior 3‌ نمونه‌ی بسیار خوبی برای این جمله است که نباید از روی دیدن یک تریلر از یک بازی، انتظار خود را نسبت به آن بالابرد.

درج دیدگاه

بررسی بازی