همراه ما باشید
عصر بازی | asrebaazi | asrebazi
بررسی تخصصی جدیدترین بازی‌های کنسول، پی‌سی و موبایل

نقد و بررسی بازی Anthem

ابوالفضل مناف زاده

نقد و بررسی بازی Anthem نقد و بررسی بازی Anthem

اکثر کسانی که اندک تجربه‌ای از انجام بازی‌های ویدئویی دارند با عناوینی نظیر سونیک، عصر اژدها و البته مس افکت آشنا خواهند بود. بیش از همه بازی خاطره انگیزی به نام سونیک که در زمان خود یکی از محبوب‌ترین بازی‌های ویدئویی به شمار می‌رفت نام استدیو بازی‌سازی بایوویر (BioWare) را سر زبان‌ها انداخت. این استدیو بازی‌سازی نام آشنا عناوین معروف و مشهور بسیاری را عرضه نموده، اما چند سالی است که دیگر خبری از موفقیت و عرضه یک بازی که در حد نام بایوویر باشد نیست. آخرین شکست این استدیو بازی سازی در سال 2017 و با عرضه بازی Mass Effect نسخه Andromeda که پیش از عرضه سروصدای زیادی هم کرده بود رقم خورد. این بازی درست برخلاف توقعات این شرکت به یک پروژه شکست خورده تبدیل شد و نتوانست لقب بازی موفق را به خود اختصاص دهد. پس از گذشت دو سال از آن اتفاق گویا بایوویر تصمیم گرفته بود که با عرضه یک بازی منحصر به فرد به همراه ویژگی‌های خاص گرافیکی خاطرات Mass Effect را از اذهان پاک کرده و به همان استدیو دوست داشتنی سابق تبدیل شود. بلاخره بعد از چند ماه تبلیغات، شایعات و سروصداهای بسیار فراگیر و شدید استدیو بایوویر از بازی Anthem رو نمایی نمود.

 

 

شکست خورده در همان روز عرضه!

سرو صدای زیاد و تبلیغلات به دیده شدن منجر می‌شود، اما این دیده شدن معایبی نیز دارد. چند ماه پیش از عرضه بازی Anthem تمامی وبسایت‌ها و منابع خبری در زمینه بازی‌های ویدئویی از این بازی صحبت می‌کردند. همین امر باعث شد تا تمامی این منابع خبری در حداقل زمان ممکن به انجام بازی و نقد آن بپردازند. همین اتفاق نیز افتاد و چند ساعت بعد از عرضه بازی اکثریت قریب به اتفاق استریمرها و وبسایت‌های مربوط به این حوزه Anthem را بازی نامیدند که سراسر اشکال و ایراد است و اصلاً نباید گول تریلرهایش را می‌خوردیم. بدین ترتیب اکثر کسانی که مجذوب و شیفته کاراکترها، محیط و تریلرهای سینماتیک Anthem شده بودند، کاملاً از خرید و انجام این بازی منصرف شدند تا شکستی دیگر برای بایوویر رقم بخورد، آن هم در حداقل زمان ممکن!

در وبسایت عصرارتباط بخوانید: نقد و بررسی بازی Anthem، زیبایی فریبنده!

داستان بازی، ایده‌ای جالب اما پوچ!

داستان بازی در سیاره‌ای نا آشنا و عجیب و غریب رخ می‌دهد که در آن گروه‌های مختلف با اهداف مختلف به دنبال کنترل یک شیء قدرتمند و باستانی به نام The Anthem of Creations هستند. این شی قدرتی ماورایی داشته و می‌تواند دروازه‌هایی باز کند که از طریق آن هیولاهایی وارد جهان شوند و تغییرات زیست محیطی ایجاد کند. موجودات و کاراکترهای بازی نیز انسان‌ها و یک دسته موجودات بیگانه به نام Urgoth هستند که با هم در مبارزه بوده و انسان‌ها با استفاده از تکنولوژی خاصی توانسته‌اند تا زره‌هایی بسازند که بتوان با این دسته از موجودات به مبارزه بپردازند. حالا بازیکن باید به عنوان یک مبارز به گروه‌های مختلف بپیوندد و مانع از دستیابی دیگر گروه‌ها به آن شیء باستانی شود. 

در وبسایت عصرارتباط بخوانید: نقد و بررسی بازی Anthem، زیبایی فریبنده!

اما شیوه روایت داستان بازی به کمک گیم‌پلی ناهماهنگ آن به نقطه ضعف اصلی Anthem تبدیل شده است. این بازی در ابتدای روایت داستان خود تقریبا خوب عمل کرده و فلسفه کلی بازی و تاریخ آن را به شیوه‌ای خوب روایت می‌کند. اما خوب بودن این بخش به همین قسمت منتهی می‌شود و رفته رفته به طرز عجیبی کسل کننده خواهد شد. با اینکه برخی از شخصیت‌های فرعی داستان از این نظر خوب عمل می‌کنند و بازی به شما اجازه انتخاب دیالوگ می‌دهد تا سطح اعتماد دیگران به خود را افزایش یا کاهش دهید، اما همانطور که اشاره شد گیم‌پلی بازی به گونه‌ای است که من به عنوان بازیکن ترجیح می‌دهم تا به انجام کارهایی دیگر بپردازم تا انجام بخش خسته کننده داستانی. بدین ترتیب داستان Anthem محو شد و در همان روزهای نخستین شکایت همگان را برانگیخت.

گیم‌پلی بازی، پر از نشیب با اندکی فراز!

بازیکنان هنگام ورود به بازی و پس از انتخاب کاراکتر خود وارد دنیای Anthem خواهد شد، زره مختص خود یا همان Ranger javelin را بر تن کرده و با انجام مراحل بازی به جمع آوری XP خواهد پرداخت. این XPها در زمینه افزایش قدرت بازیکنان موثر خواهند بود. به علاوه مراحلی دیگر در این بازی به نام Stronghold وجود دارد که از طریق آن‌ها میتوان به بخش‌های مختلف و مراحل دیگر بازی از طریق کاراکترهای دیگر دسترسی داشت و به انجام آن‌ها پرداخت. این بخش حالتی شبیه به سیاه‌چال دارد و از طریق آن می‌توان به خطوط زمانی در داستان بازی دسترسی داشت. 

 

 

گیم‌پلی بازی، خسته کننده به صورت تک نفره، پر از ایراد در بخش آنلاین!

درست برخلاف ادعاهای شرکت سازنده بازی مبنی بر کامل بودن Anthem برای انجام آن به صورت تک نفره، ساختار آن به گونه‌ای است که اگر چند ساعت به صورت تک نفره به انجام این بازی بپردازید خواهید دید که چقدر فرآیندهای تکراری در بازی زیاد هستند و مدام باید آن‌ها را انجام دهید. به علاوه سرورهای بازی تعریف چندانی ندارند و ممکن است حتی در این بخش نیز شاهد لگ و اخطارهایی نیز باشیم. همین موضوع باعث می‌شود تا بازیکنان اندکی بعد از تجربه سولو بازی به سراغ بخش چهار نفره Co-op بروند، جایی که با دوستان خود قادر خواهند بود تا به صورت چند نفره و آنلاین به انجام مراحل بازی بپردازند. اما تنها زمانی رضایت بازیکنان از این بخش حاصل می‌شود که تمامی آن سه نفر دیگر دوستانشان باشند. زیرا ساختار گیم‌پلی بازی به گونه‌ای است که اگر شناخت کافی از هم‌تیمی‌های خود نداشته باشند سرعت انجام فعالیت‌ها به شدت کاهش یافته و به علاوه ممکن است تا بعضی از هم‌تیمی‌هایشان در بین بازی آن را رها کنند، به کار گروهی اعتقاد نداشته باشند یا سطح مهارت مختلفی داشته باشند که در این صورت به هیچ عنوان پیشرفتی در بازی نخواهد داشت.

در وبسایت عصرارتباط بخوانید: نقد و بررسی بازی Anthem، زیبایی فریبنده!

همانطور که اشاره شد عدم وجود مکانیزمی برای هم‌تیمی کردن افراد با دیگر بازیکنان هم رده از نظر مهارت دیگر اشکال بزرگ بازی است. بدین ترتیب ممکن است تا بازیکنان به راحتی باس‌ها را شکست دهند یا در نقطه مقابل در یک چشم به هم زدن کشته شوند که به هیچ عنوان ایراد قابل چشم پوشی نیست و به تجربه بازی لطمه بسیار بزرگی خواهد زد.

نقطه ضعف دیگر در گیم‌پلی بازی تکراری شدن روند انجام مراحل است. به طور کلی بازیکنان باید سیگنالی را ردیابی نموده تا شیء‌ای را بیابند و از آن محافظت کنند. ضعف دیگر بازی این است که در طراحی دشمنان نیز شاهد تعدد پایینی هستیم و اصلاً تنوعی در آن‌ها وجود ندارد که هیجان بیشتری به بازی تزریق شود. ضعف دیگری نیز در بازی وجود دارد و آن‌هم کوچک بودن نقشه بازی آن‌هم برای چنین بازی نقش‌آفرینی است که واقعاً جای تعجب دارد. حسن ختام این نکات منفی نبود مینی مپ در بازی است که هرچند کمتر از سایرین اثراتش مشهود است، اما نبودش گاهی اوقات دردسر ساز خواهد بود.

Javelinها، اولین عامل جذابیت نسبی Anthem!

در کنار این نقاط ضعف بازی نقاط قوتی نیز دارد و از جمله آن‌ها می‌توان به زره‌ها یا همان Javelinها اشاره نمود. هر کدام از این لباس‌ها توانایی‌ها و قدرت‌های منحصر به فردی دارد و از طریق لوت کردن محیط می‌توان به افزودن مهارت‌هایشان پرداخت. ضمناً هیچ محدودیتی در استفاده از هرکدام در هر یک از مراحل بازی وجود ندارد و بدین ترتیب چالش‌هایی متفاوت روبروی بازیکنان خواهد بود. در نتیجه در بخش چند نفره هر بازیکن باید لباسی متفاوت را برتن کند که بتوان به صورت تیمی به قدرت‌های مختلف دسترسی داشت و این مورد از نقاط جذاب بازی محسوب می‌شود.

در وبسایت عصرارتباط بخوانید: نقد و بررسی بازی Anthem، زیبایی فریبنده!

پرواز با Javelinها، آخرین عامل جذابیت نسبی Anthem!

به جرات می‌توان گفت که بهترین و لذت بخش‌ترین بخش بازی پرواز کردن با جاولین‌ها بر فراز آب‌های خروشان یا حتی جنگل‌ها است. اگر بازیکنان به خوبی به کنترل دمای جاولین‌ها از طریق ورود به‌داخل آب یا رد شدن از زیر آبشارها بپردازند، ساعت‌ها بدون خستگی به پرواز کردن خواهند پرداخت.

شخصی‌سازی کاراکترها

این عمل از طریق پرداخت‌های درون بازی قابل انجام است و صرفاً در مواردی نظیر عوض کردن ظاهر یا رنگ زره‌ها خلاصه می‌شود.  

مراحل مختلف بازی

Anthem مراحل‌های اصلی و فرعی را شامل می‌شود که برخی از آن‌ها را می‌توان به صورت چند نفره و برخی دیگر را فقط به صورت سولو یا تک نفره انجام داد. بخش‌هایی نظیر Stronghold یا بخش Free Roam (گشت‌وگذار در جهان انتم)  و یا بخش Public فقط به صورت چند نفره و مراحل اصلی، فرعی و Contractها در هر دو حالت سولو یا چند نفره قابل انجام است. 

در وبسایت عصرارتباط بخوانید: نقد و بررسی بازی Anthem، زیبایی فریبنده!

گرافیک بازی

اولین نکته از بازی که پیش از عرضه همگان را امیدوار به روبرو شدن با یک بازی بی‌نظیر کرده بود، گرافیک بصری بازی بود که زیبایی آن در تریلرهای بازی وصف ناپذیر بود. البته این مورد دقیقاً همانند انتظاراتی که از Anthem داشتیم بوده است و به طور کلی زیبایی‌ها و جلوه‌های بصری بازی شدیداً بازیکنان را مجذوب خود خواهد کرد. پرواز کردن، خیره شدن به مناظر، خیره شدن به رودخانه‌ها و نورپردازی بازی به معنای واقعی کلمه لذت بخش هستند.

اما زمانی که به بحث فنی گرافیک بازی می‌رسیم مواردی را می‌بینیم که تا حدودی این زیبایی‌ها را تحت شعاع قرار می‌دهد. طراحی‌های فنی ضعیف، باگ‌ها، کرش کردن‌های متعدد در طول انجام بازی به طور کلی تجربه بازی را زیر سوال می‌برد و افسوس تمامی بازیکنان را برمی‌انگیزد.

افکت‌های صوتی

از نظر موسیقی و صداگذاری، Anthem شرایطی نسبتاً خوب را داراست. تمامی افکت‌های صوتی از جمله صدای سلاح‌ها، صداگذاری کاراکترها، دیالوگ‌های جالب، و موسیقی‌های بازی شرایطی خوب را دارند.

در وبسایت عصرارتباط بخوانید: نقد و بررسی بازی Anthem، زیبایی فریبنده!

و در پایان...

بازی Anthem به ما نشان داد که چگونه می‌توان پتانسیلی بسیار بالا را از طریق ارائه ناصحیح و ناقص از بین برد. هرچند زیبایی‌های بصری بازی از جمله پرواز با جاولین‌ها از نقاط قوت بازی بودند، اما در مجموع نقاط ضعف بازی بسیار بیشتر هستند و این بازی نیز همانند دیگر بازی بایوویر یعنی Mass Effect: Andromeda سرنوشتی نافرجام را به خود دید.

درج دیدگاه

مطالب مشابه ICTNews.ir

  • تبیان به دنبال جذب استارتاپ ها

    تبیان به دنبال جذب استارتاپ ها

    موسسه تبیان با حضور در هشتمین دوره نمایشگاه فناوری و نوآوری (INOTEX۲۰۱۹ ) ، فراخوان اولین دوره جذب استارت‌آپ در این موسسه را اعلام کرد.

  • آشنای با فرم‌ورک Fluid در آفیس

    آشنای با فرم‌ورک Fluid در آفیس

    فرم‌ورک Fluid مایکروسافت احتمالا آینده آفیس خواهد بود و به‌زودی دیوار بین اپلیکیشن‌های مختلف را از میان برخواهد داشت و ارتباط بین اپ‌ها را به امری عادی تبدیل خواهد کرد. این احتمال وجود دارد که فرم‌ورک یادشده آینده‌ی مجموعه‌ی آفیس نیز باشد. اگر این موضوع برایتان آشنا به‌نظر می‌رسد، به این دلیل است که در سال ۲۰۰۴، مایکروسافت نسخه‌ی تحت‌وب اپلیکیشن‌هایی را که با عنوان Sway با یکدیگر در ارتباط بودند، برای ترکیب‌کردن انتشار وب و نرم‌افزار واژه‌پرداز ورد و نرم‌افزار ساخت اسلاید شو آزمایش کرده بود.

  • اپل، نمایشگر هیبریدی می سازد

    اپل، نمایشگر هیبریدی می سازد

    پرونده‌ی ثبت پتنت به شماره‌ی ۲۰,۱۹۰,۱۳۱,۳۵۶ در ایالات متحده، نوعی «پیکسل هیبرید متوالی» را توصیف می‌کند که زیرپیکسل‌های OLED و نقطه-کوانتومی (QD) به‌همراه چندین کاتد و لایه‌ی انتقالی مختلف دارد.

  • کارت فیوژن مشکل سیمکارت یا میکرو اس دی را رفع کرد

    کارت فیوژن مشکل سیمکارت یا میکرو اس دی را رفع کرد

    بسیاری از کاربران موبایل از گوشی‌های دو سیم کارته استفاده می‌کنند. در این میان، تعداد زیادی از موبایل‌ها، از محل قرار گرفتن کارت حافظه میکرو اس‌دی به عنوان جای سیم کارت دوم استفاده می‌شود که در نتیجه آن شما نمی‌توانید به طور همزمان از دو سیم کارت و یک کارت حافظه استفاده کنید؛ مشکلی که کمپانی IDEMIA با استفاده فیوژن آن را برای همیشه حل کرده است.

  • ایران به حمله سایبری متهم شد

    ایران به حمله سایبری متهم شد

    به گزارش اسپوتنیک، این مطلب را چارلز یو، رئیس Resecurity در مصاحبه با روزنامه وال استریت ژورنال اعلام کرد.

  • فیسبوک اطلاعات نوجوانان را با ۲۰ دلار میخرد

    فیسبوک اطلاعات نوجوانان را با ۲۰ دلار میخرد

    به‌نظر می‌رسد در قرن ۲۱، شاهد عجیب‌ترین رفتارها از غول‌های فناوری و البته، کاربران افراطی آن‌ها هستیم. افسانه‌ای آلمانی وجود دارد که در آن، فردی به‌نام فاوست، با شیطان وارد معامله می‌شود. امروز نیز داستان‌های مشابهی (و البته واقعی) از گوشه و کنار دنیای فناوری می‌شنویم. در یکی از جدیدترین رخدادهای از این دست، فیسبوک نقش شیطان را پیدا کرده است با کاربران معامله می‌کند

  • استارتاپ‌های پردرآمد در سال 2018

    استارتاپ‌های پردرآمد در سال 2018

    به نظر می‌رسد هوش مصنوعی به زودی جای انسان را در بسیاری از کارها بگیرد و حتی با وجود تلاش برخی کشورها برای پیشگیری از این موضوع، حضور آن روز به روز بیشتر احساس می‌شود.

  • ارز رمزنگاری‌شده‌ی جدید رقیب بیت‌کوین خواهد شد

    محققان هفت کالج آمریکایی، در تلاشی مشترک، روی یک پروژه‌ی پیشگامانه‌ی ارزهای دیجیتال کار می‌کنند. آن‌ها می‌گویند این ارز رمزنگاری‌شده‌ی جدید نسبت به بیت‌کوین از قابلیت مقیاس‌پذیری بیشتری برخوردار است.آیا ارز Unit-e در رقابت با بیت‌کوین پیروز می‌شود

عصــر بــازی