هفته نامه عصر ارتباط
اولیـن و پرتیـراژتـرین هفتـه نـامه ICT کشـور

نقد و بررسی بازی Assassin's Creed: Origins، از ویکتوریای انگلستان تا مصر باستان

ابوالفضل مناف زاده

نقد و بررسی بازی Assassin s Creed  Origins  از ویکتوریای انگلستان تا مصر باستان نقد و بررسی بازی Assassin's Creed: Origins، از ویکتوریای انگلستان تا مصر باستان

چندین سال بود که عادت کرده بودیم تا با شروع سال جدید میلادی شاهد عرضه‌ی عنوان جدیدی از سری بازی Asssassin's Creed باشیم. حال مدت زمانی نزدیک به دو سال از انتشار آخرین قسمت از این مجموعه یعنی Syndicate می‌گذرد و شرکت یوبی‌سافت مونترال با عنوان Assassin's Creed: Origins قصد دارد تا تاریخچه و داستان این مجموعه ی پرطرفدار را دچار تغییر و تحول عظیمی کند. در این مقاله با نقد و بررسی بازی Assassin's Creed: Origins با عصرارتباط همراه باشید.

 

 

مدت‌ها است که مجموعه Assassin's Creed میهمان پلتفرم‌های مختلف در سراسر جهان بوده و همواره از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است، با این‌حال این مجموعه از نظر کیفی در سال‌های اخیر دچار فراز و نشیب‌هایی شد که نیاز به یک تغییر اساسی در آن حس میشد. بدین ترتیب کمپانی یوبی‌سافت یک سال استراحت را برای ساخت قسمت جدید این مجموعه به خود تجویز کرد تا بتواند به آن رنگ و رویی تازه ببخشد. بدین ترتیب این کمپانی با عنوانی به نام Assassin's Creed: Origins قصد دارد تا به ریشه‌های این فرقه در مصر باستان بازگردد.

 

فرانچایزی که تاریخچه هشت قرن را بازگو کرد

اکنون بیش از ده سال از تولد اولین قسمت از مجموعه بازی‌های Assassin's Creed می‌گذرد. در طی این ده سال این مجموعه توانسته است تا با سیر و سفر در دوره‌های مختلف تاریخی و بکارگیری شخصیت‌های حقیقی در بازی نظیر لئوناردو داوینچی، بازیکنان را درگیر تحولات تاریخی جوامع مختلف کند تا با کمک اساسین‌ها به مقابله با این هرج و مرج‌ها و ناعدالتی‌ها بپردازند. تاکنون شرکت یوبی‌سافت برای این مجموعه دوره‌های جنگ‌های صلیبی، رنسانس، انقلاب فرانسه و دوره‌ی ویکتوریا بریتانیا را درنظر گرفته بود که از قرن دوازدهم تا نوزدهم میلادی را پوشش می‌داد.

 

 

علاوه بر به کارگیری داستان‌های تاریخی واقعی در بازی شاید دیگر عامل موفقیت‌این مجموعه طراحی شخصیت‌ها با ویژگی‌های بی‌نظیری باشد که به بهترین شکل ممکن بازیکنان را مجذوب خود می‌کنند. شخصیت‌هایی نظیر الطائر، اتزیو، کانر، ادوارد از جمله محبوب‌ترین‌های این مجموعه هستند.

 

شروع عصر جدید در Assassin's Creed

همانطور که اشاره شد داستان بازی تا اواسط قرن بیستم میلادی ادامه داشت و ساخت مجموعه‌ی جدیدی که روند قسمت‌های قبلی را طی کند قطعاً داستان بازی را وارد عصر امروزی می‌کند که با چهارچوب داستانی این مجموعه همخوانی ندارد. بدین ترتیب کمپانی یوبی‌سافت تصمیم می‌گیرد تا بوسیله Assassin's Creed: Origins به دنبال ریشه‌های این فرقه در چهل و نه سال قبل از میلاد مسیح بگردد.

 

 

داستان بازی

داستان بازی Assassin's Creed: Origins داستان فردی به نام Bayek را روایت می‌کند که اهل منطقه‌ای به نام Siwa است. علاوه بر Bayek شخصیت‌ Aya به عنوان همسر او نیز در بازی وجود دارد که در مواقعی خاص بازیکن می‌تواند کنترل آن را نیز به‌دست بگیرد. داستان بازی بدین ترتیب است که Bayek به عنوان یکی از محافظان فرعون که اصطلاحاً Medjay نام دارند، وظیفه دارد تا با گروهی به نام Order of the Ancients که متشکل از یاغیانی هستند که شهر را به خون کشیده‌اند مقابله کند. در این میان Bayek باید با افراد مختلفی که در سطح شهر وجود دارند به گفت‌وگو پرداخته و به عنوان یک محافظ به حل مشکلات آن‌ها رسیدگی کند.

 

 

قطعاً ارائه توضیحات بیشتر در مورد داستان بازی Assassin's Creed: Origins جایز نیست اما در مجموع می‌توان ادعا کرد که یوبی‌سافت برای این بخش از این بازی به نوعی سنگ تمام گذاشته است. نحوه روایت داستان، میان‌پرده‌ها، موسیقی متن و شخصیت پردازی بازی به صورت بسیار خوبی اجرا و انجام میگیرند و بازیکن را درگیر خود می‌کنند. به علاوه داستان Origins بازیکن را بوسیله سفر در زمان با داستان زندگی افرادی نظیر Julius Caesar و Claudius Ptolemy آشنا می‌کند.

 

 

گیم‌پلی بازی

یکی از قسمت‌هایی که یوبی‌سافت پیش از عرضه‌ی Assassin's Creed: Origins روی آن مانور بسیاری داده بود، ارائه قابلیت‌های جدید برای شخصیت اصلی بازی یعنی Bayek است. شخصیت بازی همانند نسخه‌ی پیشین این مجموعه دارای درخت مهارت بوده است و بازیکن باید به تدریج به کامل کردن آن بپردازد که به هیچ وجه نمی‌توان آن را ایده‌ای نو نامید. این درخت مهارت سه شاخه اصلی به نام‌های Warrior ،Hunter و Seer دارد و هرکدام به صورت پیوسته با یکدیگر در تعامل هستند.

 

از دیگر قابلیت‌های Bayek در بازی داشتن یک عقاب دست آموز به نام Senu است که تا بوسیله آن بتواند به کندوکاو مناطق اطراف خود بپردازد که نمونه‌ی آن را در بازی‌های دیگر این شرکت نظیر FarCry Primal دیده‌ایم. اما وجود حیوانات بسیار متعدد مانند کروکودیل، شیر و یا مار و اختصاص یافتن یکی از اصلی‌ترین شاخه‌های درخت مهارت Bayek به شکار باعث می‌شود که درگیری در بازی صرفاً با سرباز‌ها و افراد دیگر رخ ندهد. به علاوه Bayek با شکار این حیوانات قادر خواهد بود تا با استفاده از پوست‌شان لباس خود را ارتقاء دهد.

 

شیوه مبارزات در بازی

شیوه‌ی مبارزات در Assassin's Creed: Origins با اضافه شدن چندین و چند آیتم جدید از جمله سپر دچار تغییرات اساسی شده‌اند. به علاوه وجود دشمنانی با مهارت‌های متفاوت و منحصر به فرد باعث می‌شود که تمامی مبارزات برای بازیکنان چالش برانگیز باشند. حتی در برخی از موارد شکست دادن دشمنانی که سطح بسیار بالاتری از Bayek دارند غیرممکن به نظر می‌رسد و پیش از انجام مبارزات با آن‌ها باید به تقویت مهارت‌های Bayek پرداخت.

 

 

سلاح‌هایی که برای بازی درنظر گرفته شده‌اند تبر، شمشیر، پتک، نیزه، تیروکمان و اسلحه‌های دیگری هستند که هر کدام از این سلاح‌ها دارای سرعت ضربه و شیوه مبارزه منحصربه‌فردی هستند. یکی دیگر از قابلیت‌های خوب بازی توانایی ارتقاء اسلحه‌ها و یا فروش آن‌ها در بازار است.

 

ماموریت‌های بازی

یکی از بخش‌های بازی که پیچیدگی خاصی ندارد مربوط به بخش ماموریت‌های آن می‌شود. به‌طور کلی فرآیند انجام ماموریت‌های بازی به چند بخش ساده تقسیم می‌شود. این فرآیند بدین ترتیب صورت میگیرد که بازیکن پس از انتخاب ماموریت موردنظر خود به سمت محل مربوطه حرکت می‌کند، با کنترل Senu اهداف خود را رَصَد کرده و درنهایت با جستجوی کامل محیط مکان دقیق هدف را پیدا می‌کند.

 

 

مشهودترین ایرادی که به بخش ماموریت‌های Origins وارد است، حذف امکان انجام ماموریت‌ها به روش‌های مختلف است که پیش‌تر در قسمت Syndicate وجود داشت. این قابلیت‌به بازیکن اجازه می‌داد تا به سه روش مختلف برای از بین بردن اهداف خود اقدام کند. دیگر قابلیتی که نبودش در Origins نسبت به Syndicate به چشم میاید نمی‌توانید بین شخصیت‌ها سوییچ کنید، اما در جریان بازی فرصتی مناسب را برای کنترل آیا، همسر بایک به دست می‌آورید.

 

 

سیستم شب و روز و محیط بازی

با اینکه بسیاری از بخش‌های Origins چیز جدیدی را برای ارائه کردن نداشته و اکثریت بخش‌های آن تکراری و خسته کننده هستند، اما سیستم چرخشی شب و روز در آن و محیط زنده‌ای که دارد به شکل بی‌نظیری طراحی شده است. زمانی که در هنگام روز در خیابان‌های شهر قدم می‌زنید، بخوبی می‌توانید زنده و پویا بودن محیط بازی را حس کنید. اما زمانی که شب فرامی‌رسد محیط شلوغ روز در بازی به شکل بسیار خوبی جای خود را به شبی خلوت که تمام ساکنانش به خواب رفته‌اند می‌دهد. همچنین سربازان و فرماندهان در زمان شب به خواب می‌روند و از این رو می‌توان به منظور سهولت در انجام ماموریت‌ها، انجام آن‌ها را به شب محول کرد.

 

 

به‌علاوه حیوانات موجود در بازی قابل اهلی شدن هستند و میتوانید از آن‌ها به عنوان کمکی برای مبارزات استفاده کنید.

 

گرافیک و موسیقی

همانطور که یوبی‌سافت روی گرافیک بصری بازی مانور زیادی داده بود، این بازی از گرافیک بصری بسیار خوبی بهره میبرد. بناهای باشکوه مصر باستان، مجسمه‌ها، درختان و حیات وحش بازی تاثیر فوق‌العاده‌ای روی بازیکن خواهند گذاشت. همچنین به‌دلیل اینکه قسمت بسیار زیادی از نقشه عظیم Origins  را بیابان‌ها تشکیل می‌دهند، هرازچند گاهی در بازی شاهد طوفان شن و یا برخواستن نمک از شوره‌زارها بوده‌ایم.

 

 

اما به همان اندازه که گرافیک بصری بازی ممکن است بازیکن را مجذوب خود کند، گرافیک فنی بازی او را از بازی متنفر می‌سازد. متاسفانه هنوز هم باید شاهد باگ‌هایی عجیب در مجموعه Assassin’s باشیم و گویا یوبی‌سافت قصد ندارد تا چاره‌ای برای رفع آن‌ها بیندیشد. باگ‌هایی نظیر عبور از داخل درخت‌ها، بالا رفتن دشمنان از روی دیوار، گیر کردن بایک درون اجسام و یا معلق ماندن پاهای حیونات روی هوا از جمله ایرادات فنی وارده به Origins  هستند که تاثیر مستقیم برروی گیم‌پلی خواهند گذاشت.

به‌علاوه هوش مصنوعی دشمنان نیز چنگی به دل نمی‌زند و گهگاه بازیکن به این فکر می‌افتد که آیا مقصود یوبی‌سافت از تولید یک بازی جدید، ساخت داستان و محیط جدید برای قسمت قبل از یک مجموعه است یا خیر؟

 

 

حال از بخش گرافیک گذر می‌کنیم و به قسمت موسیقی و صداگذاری بازی خواهیم رسید، جایی که یوبی‌سافت هیچ حرفی را برای گفتن باقی نگذاشته است. زمانی بی‌نظیر بودن صداگذاری بازی را درک خواهید کرد که خود به پای شنیدن آن‌ها بنشینید و ببینید که چگونه صدای حمله ناگهانی یک کروکودیل از پشت سرتان ترسناک است. صداگذاری بازی از بخش موسیقی متن تا بخش صداگذاری برروی مردم شهر و محیط بازی به شکل بی‌نظیری صورت گرفته است و در یک کلام بازیکن را متحیر خواهد کرد.

 

جمع‌بندی

شاید اولین نکته که پس از بررسی Assassin’s Creed: Origins مشهود است، رویه‌ای است که یوبی‌سافت برای ساخت این مجموعه درنظر دارد، رویه‌ای مشابه به مجموعه محبوب دیگر خود یعنی FarCry. در سه قسمت آخر مجموعهFarCry  برای بدست آوردن حاکمیت یک کمپ باید شیپورها و یا بلندگوها را از کار بیندازید تا از صدازدن نیروهای کمکی جلوگیری شود، اما در تمامی قسمت‌های Assassin’s Creed  برای بدست آوردن یک FastTravel  و یا قسمتی از نقشه شهر، باید به نقطه‌های مرتفع شهر بروید و سپس به درون پشته‌ای از علف شیرجه بزنید. متاسفانه حتی Origins هم پر است از چنین مکانیزم‌های تکراری که به نوعی حوصله بازیکنان را سربرده‌اند. درمجموع با اینکه Origins  در چندین بخش حرف‌هایی برای گفتن دارد، اما به هرجهت تجربه‌ی آنچنان جدیدی را در اختیار بازیکنان خود نخواهد گذاشت.

 

 

درج دیدگاه

بررسی بازی