قیمت اینترنت بالا نرفت

  • توسط نویسنده
  • ۲ سال پیش
  • ۰

عصر ارتباط – با وجود تاکید مسوولان حوزه ارتباطات به عدم امکان توسعه با ثابت ماندن تعرفه‌ها، به دلیل منع قانونی از سوی مجلس شورای اسلامی، در سال ۱۴۰۰ قیمت اینترنت افزایش نداشت.

موضوع ثابت مانده هزینه بسته‌های اینترنتی و حتی  تعرفه اینترنت ثابت اگرچه از سوی محمدجواد آذری جهرمی -وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات- به‌عنوان یکی از دستاوردهای دولت دوازدهم مطرح بود و او بارها عنوان کرده بود که هزینه خدمات ICT باید متناسب با جیب مردم باشد، اما از زمانی که عیسی زارع‌پور در جایگاه وزارت قرار گرفته، به این موضوع اشاره کرده که ثابت ماندن تعرفه‌ها، امکان توسعه را سلب کرده است.

با وجود این، به دلیل منع قانونی در بودجه ۱۴۰۰، امکان افزایش تعرفه از سوی اپراتورها وجود نداشت، موضوعی که زارع‌پور و معاونانش بارها به آن اشاره کردند، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این زمینه با اشاره به تدوین لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خواست کرد که عدم امکان اصلاح تعرفه‌ها که در لایحه بودجه ۱۴۰۰ مطرح بود، در بودجه ۱۴۰۱ تکرار نشود.

به اعتقاد زارع‌پور، نیاز بیش از گذشته شده و هزینه‌ها به‌شدت افزایش پیدا کرده و طبیعتا وقتی درآمد ثابت بماند یا حتی کاهش پیدا کند، توسعه مشکل پیدا می‌کند، در حالی که حوزه ارتباطات باید مسیر تخصصی و طبیعی خود را طی کند و وضعیت ارتباطات از چیزی که هر روز کیفیتش کاهش پیدا می‌کند، تغییر کند. البته وزیر ارتباطات به این موضوع هم تاکید داشت که اپراتورها، بدون هماهنگی با رگولاتوری، حق افزایش تعرفه را ندارند.

همچنین عباسی شاهکوه -رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- گفته بود: تا پایان سال ۱۴۰۰ برای افزایش قیمت اینترنت ثابت و سیار، منع قانونی از سوی مجلس شورای اسلامی وجود دارد، اما برای سال جدید، مدل جدید قیمتی خواهیم داشت، مدلی که هم برای مردم مفید باشد و هم برای اپراتورها. قیمت بسته‌های اینترنتی اپراتورها هم باید اصلاح شود و اپراتورها باید پیشنهادات جدیدی دهند و ما این پیشنهادات را بررسی می‌کنیم و اگر تناقضی با مقررات نداشته باشد، آنها را تایید می‌کنیم.

این روزها شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت ثابت دچار مشکلات مالی هستند و برخی از آن‌ها بازار را به اپراتورهای موبایلی واگذار کردند. این موضوع به گفته کارشناسان، نه‌تنها موجب حذف تدریجی ارتباطات ثابت شده بلکه به مرور این صنف و سایر خدماتی که به ارتباطات ثابت وابسته هستند را به مشکل دچار خواهد کرد.

از سوی دیگر به اعتقاد مسوولان حوزه ارتباطات، اپراتورها و سرمایه‌گذاران باید انگیزه لازم برای سرمایه‌گذاری را داشته باشند و علاوه بر قدرت سرمایه‌گذاری، سودآوری سرمایه نیز باید مدنظر قرار گیرد. چرا که در این چرخه، اگر سرمایه‌گذار، سود کافی به دست نیاورد، انگیزه سرمایه‌گذاری نخواهد داشت و در پی آن اپراتور نمی‌تواند شبکه خود را برای ارایه کیفیت مناسب، توسعه و ارتقاء دهد و در صورتی که کیفیت مناسب نباشد، حتی اگر قیمت خدمت ارزان باشد، مردم ناراضی خواهند بود.

اگرچه افزایش چندبرابری قیمت ارز در سال‌های اخیر، باعث افزایش قیمت در بسیاری از محصولات شده، و بسیاری از ابزارها و محصولات ICT که وارداتی هستند نیز به‌تبع نوسانات ارزی با افزایش قیمت روبه‌رو بودند، اما قیمت اینترنت ثابت و موبایل، گران‌ هم نشده و در سال جدید باید دید با تاکید وزارت ارتباطات دولت سیزدهم به توسعه، تصمیم به افزایش تعرفه‌ها یا همان اصلاح به کجا خواهد رسید.


  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin