شروط وزیر ارتباطات برای افزایش قیمت‌ اینترنت

  • توسط نویسنده
  • ۲ سال پیش
  • ۰

عصر ارتباط – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه ما به دنبال سود اپراتورها نیستیم گفت: افزایش قیمت اینترنت منوط به افزایش کیفیت است و ما با هرگونه افزایش قیمتی که منجر به افزایش کیفیت نباشد مخالفیم.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، عیسی زارع پور وزیر ارتباطات در برنامه «صف اول» که شب گذشته از شبکه خبر پخش شد، با اشاره به نقش مهم ارتباطات ثابت اظهار کرد: در همه جای دنیا بار اصلی شبکه و اینترنت بر دوش ارتباطات ثابت است، اما در کشور ما در این حوزه به دلایل گوناگون سرمایه‌گذاری درستی انجام‌نشده است، بنابراین بار بر دوش اینترنت همراه افتاده است که به دلیل محدودیت‌های این فناوری، کشش این بار را ندارد و به همین دلیل کیفیت لازم را ندارد.

زارع پور گفت: اعتقاد داریم نسخه شفابخش حل مشکلات شبکه‌ای و اینترنت کشور توسعه ارتباطات ثابت مبتنی بر فیبر نوری است و شبکه پرسرعت مبتنی بر فیبرنوری فناوری دهه‌های آینده است.

وی با بیان اینکه برای ایجاد پوشش بیست‌میلیونی در سراسر کشور، همه اپراتورها و دستگاه‌های اجرایی مربوطه پای کار باید بیایند، تصریح کرد: بسته حمایتی برای اپراتورهایی که در این حوزه کار کنند آماده کرده‌ایم و اجازه داده‌ایم که اپراتورهای تلفن همراه برای ارائه خدمات اینترنت ثابت مبتنی بر فیبرنوری هم ورود پیدا کنند.

زارع پور افزود: دولت از محل سهم خود از درآمد اپراتورهای مخابراتی تمهیداتی را پیش‌بینی کرده است تا بخشی از سهم دولت از درآمد اپراتورهای تلفن همراه با نظارت وزارت ارتباطات صرف توسعه ارتباطات ثابت پرسرعت مبتنی بر فیبرنوری شود.

وی با اشاره به دریافت سه درصد از درآمد اپراتورها توسط دولت ادامه داد: دولت سه درصد از درآمد اپراتورهای ثابت را به‌عنوان حق السهم دولت دریافت می‌کند اما با مصوبه هیئت‌وزیران FCP هایی که پورت فیبر نوری فعال برای منازل و کسب‌وکارها راه‌اندازی کنند، این سه درصد را به مدت پنج سال پرداخت نخواهند کرد.

زارع پور افزود: اولین قدم را برای اجرای این پروژه مهم و راهبردی در بهمن‌ماه سال گذشته برداشتیم ضمن رونمایی از نقشه راه توسعه این طرح بزرگ، بیش از 500 هزار پورت فیبر نوری نیز افتتاح و آماده واگذاری به مردم عزیز شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: تا الان یک و چهار دهم میلیون پورت فیبر نوری مبتنی بر فیبر نوری راه‌اندازی شده که حدود یک‌میلیون و 200 هزار اف تی تی اچ و 200 هزار وی دی اس ال است و پیشرفت این طرح به‌صورت برخط از طریق سامانه‌ای iranfttx.ir قابل مشاهده است.

 

تشکیل جلسات هفتگی شبکه ملی اطلاعات

زارع پور تأکید کرد: اعتقاد داریم که اگر بخواهیم از فناوری اطلاعات که یک فناوری راهبردی و تمدن ساز است، حداکثر استفاده را انجام دهیم، بستر آن یک شبکه پرسرعت، باکیفیت و امن است.

وی درباره شبکه ملی اطلاعات بیان کرد: شبکه ملی اطلاعات شبکه‌ای پرسرعت باکیفیت و امن است که همه خدمات لازم در آن به مردم ارائه می‌شود.

وی افزود: برای شبکه ملی اطلاعات شورایی با مسئولیت وزیر و با حضور همه معاونان در وزارتخانه تشکیل‌شده است و هر هفته جلسات پیگیری آن برگزار می‌شود. همه امکانات بسیج شده تا یک شبکه پرسرعت و امن با طیف متنوعی از خدمات و محتواهای باکیفیت برای مردم داشته باشیم.

زارع پور خاطرنشان کرد: طبق تبصره 7 قانون بودجه 1401 همه دستگاه‌های اجرایی مکلف شدند که تا شهریور ماه پنجره واحد خدمات خود را راه‌اندازی کنند و ما هم مکلف شدیم تا دی‌ماه پنجره ملی خدمات را راه‌اندازی کنیم. برنامه‌ریزی لازم برای تحقق این طرح بزرگ انجام‌شده است و وزارتخانه به‌عنوان بازوی اجرایی دولت، پیگیری تحقق این امر از دستگاه‌های اجرایی خواهد بود.

 

افزایش قیمت منوط به افزایش کیفیت

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: در حوزه ارتباطات دولت بخشی از ارتباطات را به بخش خصوصی واگذار کرده است و خودش تنها شبکه مادر مخابراتی کشور یا همان شبکه زیرساخت را در اختیار دارد. در بخش دسترسی و شبکه‌های تجمیع داخل شهر و استان، وزارت ارتباطات به‌عنوان حاکمیت تنظیم‌گر بخش خصوصی فعال در این حوزه است و توسعه و نگهداری شبکه توسط اپراتورهای بخش خصوصی از محل درآمد حاصله انجام می‌شود.

وی درباره بسته‌های اینترنتی تصریح کرد: اپراتورها معتقدند که با توجه به افزایش تورم، زیاد شدن دستمزدها و افزایش هزینه نگهداری تجهیزات، تعرفه‌ها بیش از 5 سال است که همچنان ثابت باقی‌مانده است و همین باعث شده است تا امکان توسعه شبکه برای پاسخگویی به تقاضاهای روز افزون مشترکین را ندارند.

وی درباره بسته‌های جدیدی که از سوی اپراتورها پیشنهاد شده است افزود: افزایش قیمت‌ها باید منوط به افزایش کیفت شبکه باشد و وزارت ارتباطات با هرگونه افزایش قیمتی که منجر به افزایش کیفیت نباشد مخالف است. ما به دنبال افزایش سود اپراتورها نیستیم خط قرمز ما کیفیت شبکه است. اپراتورها باید تضمین بدهند که در یک بازه زمانی مشخص مثلاً سه‌ساله کیفیت و پوشش شبکه ارتباطی کشور را ارتقا دهند و فناوری‌های جدید ارتباطی همچون نسل پنجم را هم در کشور توسعه دهند.

وزیر ارتباطات درباره توانمندی ساخت و تعمیر فیبرها در زیر دریا نیز توضیح داد: بومی‌سازی تجهیزات شبکه و خدمات آغاز شده است و کشور به توانمندی ساخت و تعمیر فیبرهای زیردریایی نیز دست پیدا کرده است و در این زمینه قراردادهای بین‌المللی با کشورهای منطقه منعقد شده است.

وی درباره هوش مصنوعی نیز تصریح کرد: در هوش مصنوعی قدم‌های خوبی برداشته‌شده است و باید به سمت حکمرانی داده‌ها مبتنی بر هوش مصنوعی حرکت کنیم.

 

تبدیل‌شدن به هاب منطقه

زارع پور تأکید کرد: یکی از دستاوردهای ما تبدیل‌شدن جمهوری اسلامی ایران به هاب ترانزیت ترافیک است که در این زمینه قدم‌های بسیار بزرگی برداشتیم و در مدت شش ماه گذشته 50 درصد به حجم ترافیک ترانزیت شده از خاک کشور برای تأمین اینترنت مورد نیاز کشورهای منطقه افزوده‌شده است.

وزیر ارتباطات درباره فناوری فضایی نیز تصریح کرد: در این حوزه ظرفیت‌های خوبی داریم و راهبرد ما استفاده حداکثری از فناوری فضایی برای حل مشکلات است. در شورای عالی فضایی که در آذرماه با حضور رئیس‌جمهور تشکیل شد مصوبات مهمی داشتیم که یکی از آن‌ها تثبیت فناوری تزریق ماهواره به لایه لئو بود که الحمدالله با اقدامات صورت گرفته و تزریق موفق ماهواره نور 2 در اسفندماه سال گذشته در مدار 500 کیلومتری زمین، به تحقق این مصوبه نزدیک شده‌ایم.

وی ادامه داد: ایران جز 10 کشوری است که دارای ماهواره و پرتابگر بومی است و اولین ماهواره با پرتابگر بومی در اسفندماه با موفقیت پرتاب شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: هدفمان در بحث فضا این است که اولاً در این حوزه مستقل شویم و بتوانیم در لایه‌های مختلف جو با موفقیت ماهواره‌هایمان را در مدار قرار دهیم و ثانیا در حوزه کاربردی سازی صنعت فضایی تلاش کنیم از اطلاعات و داده‌های فضایی برای حل مشکلات مردم استفاده کنیم.

وزیر ارتباطات درباره نظارت مردم به عملکرد دستگاه‌ها نیز گفت: فضای مجازی فرصتی برای نظارت مردم بر عملکرد دستگاه‌هاست. پس از دستور رئیس‌جمهور مبنی بر ضرورت نظارت مردمی بر دستگاه‌ها، سازمان فناوری اطلاعات را مکلف کردم تا ظرف سه ماه در تعامل با معاونت محترم امور استخدامی و اداری این سامانه را راه‌اندازی کند و انشالله در هفته دولت به افتتاح برسد تا مردم بتوانند با استفاده از این سامانه به‌صورت برخط درباره کیفیت ارائه خدمات دستگاه‌ها نظر دهند.

زارع پور درباره عملکرد شرکت ملی پست نیز توضیح داد: به دنبال هوشمندسازی کل چرخه پستی کشور هستیم تا سرعت و کیفیت کار افزایش یابد.

 


  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin