نسخه الکترونیکی از حرف تا عمل

  • توسط خبرنگار
  • ۲ سال پیش
  • ۰

عصر ارتباط – اکنون چند ماه است که دستور ثبت نسخه الکترونیکی توسط پزشکان در سامانه طراحی شده را وزارت بهداشت درمان وآموزش پزشکی ابلاغ کرده است و مسئولان وزارتخانه مذکور ضمن اظهار ده‌ها ویژگی مثبت برای طرح نسخه الکترونیکی در مصاحبه با رسانه‌ملی اعلام کرده‌اند که پزشکان آماده همکاری با این طرح هستند.

 

از سوی دیگر دستگاه‌های بیمه‌گر مثل سازمان تامین اجتماعی و بیمه سلامت ایرانیان یا کارکنان دولت و بیمه‌های تکمیلی با استفاده از این موقعیت پیش آمده به داروخانه‌ها، پارا کلینیک‌ها و آزمایشگاه‌های تشخیصی و دفاتر کارگزاری پذیرش اسناد و مدارک پزشکی دستور داده‌اند که فقط هزینه موارد پزشکی ثبت شده در سامانه را به عنوان اسناد مثبت می‌پذیرند و هزینه هر نوع آزمایش تشخیصی و نسخه پزشکی که در نسخه کاغذی نوشته شده را پرداخت نمی‌کنند.

نتیجه این شده است که در برخی موارد کل هزینه‌های مذکور را بیمار خودش به صورت آزاد باید بپردازد.

فرد بیماری که اخیرا برای انجام کلونوسکوپی و آندوسکوپی به مطب پزشکی مراجعه کرده بود اظهار می‌کرد؛ از منشی دکتر خواستم که به پزشک بگوید مواردی که انجام داده و وجه آن را دریافت کرده است در سامانه تعیین شده ثبت کند تا او بتواند سهم بیمه از مبالغ پرداختی را از دستگاه بیمه‌گر بگیرد، منشی دکتر پاسخ داده: آقای دکتر می‌گوید وقت این کار را ندارد.

بیمار هم مجبور می‌شود کل مبلغ را به صورت آزاد پرداخت کند.

روزانه موارد بسیاری به این صورت پیش می‌آید که بیماران مجبور می‌شوند هزینه درمانشان را بدون استفاده از خدمات بیمه درمان و بدون برخورداری از بیمه تکمیلی که مشمول آن می‌باشند و دستگاه بیمه‌گر از قبل پول آن را دریافت کرده است را شخصا بپردازند.

چرا قبل از شروع این طرح پزشکان که رکن اصلی اجرای این طرح هستند توجیه نشدند و همکاری آنان جلب نشد، با سامانه آشنا نشدند و آموزش لازم را ندیدند؟

چگونه است که دستگاه بیمه‌گر با وجود دریافت مدارک پزشکی مکتوب و مستند فقط چون پزشک خدمت داده شده را در سامانه ثبت نکرده است به تعهدش عمل نکرده و هزینه انجام شده را پرداخت نمی‌کند.

گناه و تقصیر فرد بیمه شده چیست؟ فرد بیمه شده چه می‌تواند بکند وقتی ‌پزشک طرح نسخه الکترونیکی را اجرا نمی‌کند؟

در این موقعیت از دستگاه بیمه‌گر انتظار می‌رود که بهانه نیاورد و هزینه‌ای را که به آن متعهد است، پرداخت کند بعد اگر اختلاف نظری بین وزارت بهداشت، پزشک و دستگاه بیمه‌گر وجود دارد موضوع را بین خودشان حل کنند نه اینکه بیمار را سرگردان کنند.

ضرورت دارد راهکاری برای پرداخت هزینه‌های درمان اتخاذ شود تا زمانی که همه شرایط لازم برای اجرای طرح نسخه الکترونیکی فراهم شود.

در همین ارتباط برخی از درمانگاه‌ها هنگام مراجعه بیماران می‌گویند ما اصلا نرم افزار ثبت نسخه الکترونیکی را نداریم. آخر چگونه چنین چیزی ممکن است؟ امثال چنین مواردی بسیار است که متاسفانه به‌دلیل عدم هماهنگی بین پزشکان، سازمان بیمه‌گر و مسئولان اجرای طرح در دستگاه بهداشت و درمان و عدم وجود ناظران و کنترل کنندگان سیستم طراحی شده اجرا نمی‌شود و دودش مستقیما فقط به چشم افراد بیمه‌شده می‌رود. پاسخگوی این وضعیت کیست؟

از دست‌اندرکاران طرح ثبت نسخه الکترونیکی انتظار می‌رود به عملکرد چند شهرستان بسنده نکنند چون متولی همه کشور هستند به صورت جدی عملکرد سیستم طراحی شده را در همه کشور کنترل کنند به مطب پزشکان، مراکز درمانی، آزمایشگاه‌های تشخیصی، داروخانه‌ها و دفاتر کارگزاری سازمان‌های بیمه‌گر در تهران و شهرهای بزرگ مراجعه کنند و از نزدیک عملکرد این طرح و سامانه را مورد بازبینی و ارزیابی قرار دهند و با بیماران در این مکان‌ها صحبت کنند ملاحظه خواهند کرد که بیماران از وضعیت پیش‌آمده ناراضی هستند.

در شرایطی که گرانی‌های دارو مردم را تحت فشار اقتصادی قرار داده است چرا چنین برنامه‌ای را به اجرا می‌گذارند؟ ضروری است مسئولان محترم ضمن بررسی همه ابعاد موضوع راهکار مناسبی برای برون‌رفت از این وضعیت ارائه دهند و به اصلاح وضع موجود بپردازند.(منبع:روزنامه آرمان ملی)

 


  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin