نسخه الکترونیکی و گروگان‌گیری بیمه‌گذاران به سبک سازمان تامین اجتماعی

  • توسط خبرنگار
  • ۲ سال پیش
  • ۰

عصر ارتباط – علی شمیرانی – هفته‌نامه عصر ارتباط در شماره‌های اخیر خود به کرات از مشکلات متعدد اجرای نسخه الکترونیکی برای مردم و بیمه‌گذاران و سود سنگین اجرای ناقص این طرح برای شرکت‌های بیمه نظیر سازمان تامین اجتماعی گزارش‌هایی را منتشر کرده است.
اما این مشکلات ظاهرا نه تنها تمامی‌ندارد، بلکه هر روز برگ دیگری از برنده شدن نهادهایی همچون سازمان تامین اجتماعی و بازنده شدن مردم و بیمه‌گذاران از الکترونیکی‌سازی رویه‌های مذکور در حال رونمایی است. لذا نظر به اهمیت بالای این موضوع و تنها حسب رسالت حرفه‌ای همچنان پیگیر مشکلات این طرح خواهیم بود، با این توضیح که کار و برخورد عملی باید از جای دیگری باشد و قلم و کاغذ تنها ابزاری است که ما در اختیار داریم.

 

*داستان یک تجربه شخصی با فراگیری ملی
مطلبی که در ادامه می‌خوانید تجربه شخصی نگارنده از بلای الکترونیکی‌سازی خدمات و رویه‌های سازمان تامین اجتماعی، بیمه و نسخه الکترونیکی است.
فرزند ۶ ساله‌ام در حال بازی در خانه ناگهان پایش پیچ خورد و به سرعت ورم پا آغاز شد. ساعت ۱۱ شب بود. از آنجا که بچه دچار تهوع نیز شده بود با نگرانی از شکستگی مچ پایش و درد بالایی که می‌توانست عامل تهوع باشد، به نزدیک‌ترین بیمارستان، (بیمارستان رسالت) مراجعه کردم.
پزشک اورژانس دستور یک عکس صادر کرد. کار انجام شد و پای صندوق آمدم و متصدی بی‌آنکه کد ملی فرزندم را بپرسد مبلغ را مطالبه کرد.
سوال کردم کد ملی نمی‌خواهید؟ که پاسخ شنیدم ما با هیچ جا طرف قرارداد نیستیم.
هزینه پرداخت شد و پزشک اورژانس پس از دیدن عکس اعلام کرد که شکستگی در کار نیست اما بهتر است گچ بگیرید و از آنجا که ما امکان نداریم به بیمارستان معیری یا اختری مراجعه کنید.
به فوریت به بیمارستان معیری رو‌به‌روی مجلس شورای اسلامی‌تاختیم. نوبت صندوق و پرداخت حق ویزیت شد.
متصدی این بار اما کد ملی بیمار را خواست و پس از ثبت در سامانه آنلاین و متصل شدن به سازمان تامین اجتماعی گفت: بیمه شما قطع است.
از آنجا که کارمند هستم و حق بیمه پیش از پرداخت حقوقم کسر می‌شود، تعجب کردم که متصدی صندوق گفت: اگر نیاز به گچ گرفتن باشد حدود ۸۰۰ هزارتومانی نرخ آزاد آن می‌شود، ثبت کنم یا نه؟
لبخند تلخی زدم و گفتم: بله ثبت کنید.
سپس در فکر خودم گفتم واقعا این چه سوالی بود که پرسید؟ مگر می‌توانم روز چهارشنبه ۱۱ شب بگویم پول ندارم و با درد و رنج بچه را به خانه ببرم و پنج‌شنبه و جمعه هم که تعطیل است و شنبه راه بیفتم تامین اجتماعی ببینم مشکل چیست و چند روز بعد که رفع مشکل شد، دوباره فرزندم را به بیمارستان بیاورم که مثلا مشمول بیمه شود؟
خدا را شکر پزشک متخصص پس از معاینه نیازی به گچ گرفتن ندید و برگشتیم. من اما ذهنم با انبوهی از سوال پر شده بود که اگر پای بچه شکسته بود و نیاز به عمل جراحی یا کار بیشتری داشت، چه باید می‌کردم؟
مشکل فرزند من به کنار اگر کسی با دردهای شدید یا ناراحتی قلبی، نیمه‌های شب به بیمارستان مراجعه کند و پای صندوق جواب بگیرد که بیمه نداری باید از کجا پول جور کند تا کارش راه بیفتد؟
به راستی چند نفر مثل من آن شب و شب‌های دیگر در بیمارستان‌های سراسر کشور با مشکلات مشابهی مواجه شده‌اند و سازمان تامین اجتماعی از بابت قطع الکترونیکی و فوری خدماتش، چند میلیارد تومان سود برده است؟ و انبوهی دیگر از همین سوالات.

*خدمت الکترونیکی به نفع مردم یا تامین اجتماعی؟
شخصا دود نسخه الکترونیکی نه به چشمم که به جان و روحم نفوذ کرد و طعم شیرین این خدمت را چشیدم. یاد روزهایی افتادم که دفترچه بیمه‌ام گاه سه سال دیگر مهلت داشت و تا برگ آخر آن هم معتبر بود و به راحتی خدمات درمانی دریافت می‌کردم.
اما حالا همه چیز الکترونیکی شده تا کار مردم تسهیل شود! پیگیر ماجرای علت قطع بیمه از همکاران محل کارم که شدم آنها نیز متوجه شدند که ظاهرا تامین اجتماعی یک خرده حساب حدودا ۸ میلیون تومانی با کارفرمای سابق من (مرحوم مهدی بگلری) صاحب امتیاز سابق هفته‌نامه عصر ارتباط داشته است و به همین علت، به سرعت و فوریت، ارایه خدمات بیمه‌ای با یک دکمه و به صورت الکترونیکی به ۲۵ بیمه‌پرداز هفته‌نامه ما قطع شده است.
این هم از مزایای الکترونیکی شدن رویه‌ها برای سازمان تامین اجتماعی و میلیون‌ها بیمه‌پرداز مثل من!
و اما سوالاتی که از مسوولان وزارت رفاه و سازمان عریض و طویل تامین اجتماعی که با آمار خدمات الکترونیکی‌شان ما را دفن کرده‌اند، دارم.
۱٫ سازمان تامین اجتماعی که اینقدر به روز و در لحظه پیگیر مطالبات خود است و در هر لحظه و با فشردن یک دکمه الکترونیکی می‌تواند میلیون‌ها نفر را از خدمات بیمه‌ای محروم کرده و کارشان را به ناکجاآباد بکشاند، به چه حقی امثال من و مردم را گروگانِ دریافت طلب‌هایش می‌گیرد؟
۲٫ سازمان تامین اجتماعی که با آمار خدمات الکترونیکی‌اش ما را دفن کرده، به چه حقی به یک ابلاغیه الکترونیکی به کارفرما بابت طلب ۸ میلیونی‌اش، کار خود را تمام شده می‌انگارد. شما که «خدمات الکترونیکی» بلد هستید ارایه کنید، چرا در این رویه غیرقانونی، حداقل یک پیامک به میلیون‌ها بیمه‌گذار از همه جا بی‌خبر ارسال نمی‌کنید که مثلا «به علت بدهی کارفرما، بیمه شما گروگان گرفته شده و مشمول بیمه نیستید!» تا حداقل منِ بدبخت بدانم وقتی گذرم به بیمارستان می‌افتد، احتمالات را در نظر گرفته و پول کافی برای پرداخت آزاد در جیبم داشته باشم؟
۳٫ در همین نمونه اخیر که از قضا کارفرما به رحمت خدا رفته است، یا فرضا به هر دلیل دیگری امکان کنترل و دسترسی به ابلاغیه‌ها و تهدیدهای سازمان تامین اجتماعی را ندارد، گناه و تکلیف کارکنان آن مجموعه چیست؟
۴٫ سوال به مراتب مهم‌تر آنکه آیا واقعا ممکن است یک بار مشکل مشابهی برای مدیران یا کارکنان وزارت رفاه و سازمان تامین اجتماعی پیش آمده باشد تا ببینند اگر شبی یا نیمه‌شبی خدای ناکرده با فرزندان‌شان در بیمارستان با این پاسخ مواجه شدند، چه باید بکنند؟
پاسخ این سوال را البته می‌دانم. این اتفاق هرگز برای ایشان رخ نداده و رخ نخواهد داد. پس به همین دلیل با مشکلات کف جامعه و مردم آشنا نبوده و احتمالا نمی‌دانند چه بر سر مردم می‌آید، که اگر بدانند که دیگر هیچ!
(نکته مهم: این گزارش به‌طور مستقیم برای دفتر وزیر رفاه و دفتر رییس سازمان تامین اجتماعی و مدیران روابط عمومی‌این دو نهاد ارسال می‌شود تا خوانندگان هم منتظر و شاهد باشند و ببینند جوابی هم از این معضل جدید درخواهد آمد یا نه؟)

*پیگیری معضل جدید تامین اجتماعی برای بیمه‌گذاران
حسب ۲۵ سال کار رسانه‌ای، می‌دانستم پیگیری ماجرا از روابط عمومی‌ها یا به جایی نمی‌رسد یا بسیار زمانبر خواهد شد و از قضا دریافت هر پاسخی هم دردی از درد مستمر مردم دوا نخواهد کرد. چون اصلاح رویه‌هایی که به زیان سازمان‌های خدمات‌دهنده است، عمدتا زمان زیادی می‌برد و ظاهرا صرفه و صلاح بر طولانی و فرسایشی کردن این قبیل مسایل است.
پس سراغ گوگل و پرس و جو از آن رفتم و به این دو تیتر برخورد کردم که یک تیتر این بود: «قطع بیمه درمانی کارگران غیرقانونی است/تامین اجتماعی با استفاده از راهکارهای قانونی طلب خود را از کارفرمایان پیگیری کند!»
تیتر خبر انگار جواب سوال من را پنج سال قبل داده بود چون این خبر مربوط به سال ۹۵ است. نظر به اهمیت موضوع متن خبر مجدد در پی می‌آید: «نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس با انتقاد از تمدید نشدن دفترچه بیمه کارگران به علت بدهی کارگاه‌ها به تامین اجتماعی، گفت: سازمان تامین اجتماعی با استفاده از راهکارهای قانونی، طلب خود را از کارفرمایان پیگیری کند.
فرج‌الله عارفی در گفت وگو با خبرگزاری مجلس، درباره اخبار مطرح شده مبنی بر اینکه تامین اجتماعی به علت بدهی کارگاه‌ها به این سازمان دفترچه بیمه کارگران را تمدید نکرده است، گفت: متاسفانه کارگاه‌ها به دلیل پرداخت نکردن بدهی‌های خود به تامین اجتماعی و بی‌توجهی به انجام وظایف خود درحال حاضر مشکلات بسیاری را برای کارگران به وجود آورده‌اند، به‌طوری که این سازمان طی چند ماه اخیر دفترچه بیمه کارگران را تمدید نکرده است، بنابراین ضروری است که تامین اجتماعی از این مشکل به نفع خود استفاده نکند.
نماینده مردم عنبرآباد و جیرفت در مجلس شورای اسلامی‌با تاکید بر اینکه تاخیر و پرداخت نکردن حق بیمه از سوی کارفرما نباید موجب شود که تامین اجتماعی از انجام تعهدات و خدمات خود به بیمه‌شدگان اجتناب کند، افزود: درقانون رفع موانع تولید بر این نکته تاکید شده که تامین اجتماعی باید با مشکلات به وجود آمده برای کارگاه‌ها و بخش‌های تولیدی کشور همراهی کرده و بیمه کارگران را به علت بدهکاری قطع نکند، چون درصورت قطع بیمه کارگران یا حتی تعطیلی کارگاه، باید به هر نحو ممکن به آنها بیمه بیکاری پرداخت کند.
این نماینده مردم درمجلس نهم با بیان اینکه در قانون، سازمان تامین اجتماعی مکلف شده تا با استفاده از راهکارهای قانونی طلب خود را از کارفرمایان پیگیری کند، تصریح کرد: به‌طورحتم نباید اجازه داد که حق و حقوق کارگران به دلایل مختلف تضییع شود، هرچند که طی چند سال گذشته واحدهای تولیدی بدهی‌های خود به سازمان تامین اجتماعی را ماهانه پرداخت نکرده و درحال حاضر انباشتی از بدهی‌ها برای این کارگاه‌ها به‌وجود آمده است؛ ازاین رو انجام تعهدات برای کارگاه درحال حاضر بسیار سخت و گاهی غیرممکن است.
نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس با انتقاد از کوتاهی برخی کارفرمایان در انجام تعهدات قانونی خود نسبت به کارگران، گفت: متاسفانه بارها دیده شده که مسوولان مربوطه برخلاف قانون، تصمیماتی اتخاذ می‌کنند که مغایر منافع کارگر است، بنابراین مسوولان درسازمان تامین اجتماعی باید نسبت به این موضوع پاسخگو باشند.
به گزارش خبرگزاری خانه ملت، وزیر صنعت، معدن و تجارت در همایش کارگر، امید به آینده و تامین اجتماعی، با بیان اینکه اخیرا کارگران از تمدید نشدن دفترچه بیمه تامین اجتماعی خود گلایه داشتند، گفت: از سازمان تامین اجتماعی درخواست می‌کنیم به علت بدهی کارگاه‌ها، بیمه کارگران را قطع نکرده و به جای استفاده از روش‌های تنبیهی، روش‌های تشویقی را برای کارفرمایان خوش‌حساب به‌کار ببندد.»
این اظهارات یعنی آنکه نه تنها اقدام غیرقانونی سازمان تامین اجتماعی در این بخش، (علی‌رغم انبوهی از تذکرات)، مسبوق به سابقه است، بلکه نکته تاسف‌برانگیزتر آنکه، سازمان مذکور همچنان بر تداوم این اقدام غیرقانونی اصرار داشته و با توجه به شرایط خاص کشور و فشارهای متعدد اقتصادی بر مردم، اثری از تغییر رویه طلبکارانه این سازمان از مردم! رویت نمی‌شود.

*پرسشی دیگر از سازمان تامین اجتماعی
بر اساس واقعیت‌های بازار و گزارش‌های مستمر رسانه‌ها و نمایندگان مجلس از نقص‌های متعدد در پیاده‌سازی نسخه الکترونیکی، (برخلاف آمار ارایه شده از سوی این سازمان)، یک پرسش مهم دیگر نیز از سازمان تامین اجتماعی داریم.
سازمان تامین اجتماعی به موجب «قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات»، لطف فرموده و در کنار انبوهی از آمار یکسویه از پیشرفت طرح‌های الکترونیکی این سازمان، گزارشی از میزان دخل و خرج سازمان متبوع خود قبل و بعد از اجرای طرح نسخه الکترونیکی نیز ارایه دهند تا به این ترتیب مشخص شود میزان درآمد و هزینه سازمان تامین اجتماعی در مدت مذکور و به‌طور مشخص در بخش هزینه‌های درمانی، چه تغییراتی کرده است.

• نقدی به عملکرد نهادهای نظارتی و مسوول
با وجود دستگاه‌های متعدد نظارتی و قانونی در کشور که متولی رفع و رسیدگی به انبوه مشکلات سازمان تامین اجتماعی و به ویژه طرح پرحاشیه نسخه الکترونیکی هستند، شاید بد نباشد که از آنها نیز انتظار ورود به این مقوله‌ها را داشته باشیم.
ما اما چندان امیدوار به اقداماتی از سوی ایشان در این عرصه نیستیم که اگر بودیم شاید تا کنون این مشکلات با پیگیری از سوی نهادهای مربوطه امروز به نتیجه‌ای می‌رسید و اگر بگوییم از این مشکلات بی‌اطلاع هستند که خود ضعف و خطایی بزرگتر است که پای این دستگاه‌ها نوشته خواهد شد.
با این وجود در این مطلب بار دیگر از دستگاه‌های نظارتی و مسوول احقاق حقوق عمومی و مردم می‌خواهیم تا سری به این سازمان زده و از نزدیک گفت‌وگویی با مردم و مراجعان به سازمان تامین اجتماعی، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی داشته باشند تا خود بتوانند بهتر قضاوت کنند که میزان رضایت از عملکرد سازمان مذکور در چه حدی است و مردم فارغ از آمارهای یکطرفه این سازمان، با چه سرنوشتی مواجه هستند.
تاکید می‌شود که حتی اگر یک درصد بیمه‌گذاران نیز با محرومیت در دریافت خدمات بیمه‌ای به ویژه در حوزه درمانی مواجه باشند هم زیاد و نابخشودنی است. چراکه پیش از اجرای طرح نسخه الکترونیکی، حداقل بیماران با مشکلات جدی مواجه نبودند و اما اکنون باید در کنار رنج درمان با غم مسایل مالی و غیره هم دست به گریبان باشند.

*عقبگرد تامین اجتماعی در خدمات الکترونیکی؛ همه ناراضی!
اما مساله سازمان تامین اجتماعی در ارایه و عدم ارایه خدمت به بالغ بر ۴۰ میلیون بیمه‌گذار، محدود به معضلات مذکور نیست و مشکل خدمات‌رسانی در دیگر بخش‌های این سازمان نیز وجود دارد.
با این تاکید موکد، که هفته‌نامه عصر ارتباط از این پس توجه و بخش ویژه‌ای را به بررسی عملکرد الکترونیکی سازمان عریض و طویل تامین اجتماعی اختصاص خواهد داد و تا حصول نتیجه و اصلاحات در این سازمان به پیگیری‌های خود ادامه خواهد داد، گزارش حاضر را با مطلبی به نقل از پایگاه خبری بازار که اخیرا منتشر شد، به پایان رسانده و منتظر پاسخ و صد البته اقدام عملی سازمان تامین اجتماعی می‌مانیم.
«در حالی که ارایه خدمات در شعب تامین اجتماعی از معضلات جدی کارگران و کارفرمایان است و در کشورهای همسایه خدمات دولتی بدون کاغذ عملیاتی شده، نرم‌افزار پرکاربرد تامین اجتماعی از کار افتاده است!
در حالی که ارایه خدمات به اربابان رجوع در شعب تامین اجتماعی یکی از معضلات جدی کارگران و کارفرمایان است و در کشورهای همسایه خدمات دولت الکترونیک و بدون کاغذ را عملیاتی کرده‌اند، نرم‌افزار تامین اجتماعی موسوم به تامین اجتماعی من «my tamin» حدود سه ماه است که از کار افتاده و بدون اطلاع رسانی، هزاران ساعت کاربران را با یک پیغام هدر داده و می‌دهد.
حداقل بیش از ۲۰۰ هزار نفر این نرم‌افزار را نصب کرده‌اند در حالی که با مراجعه به نرم‌افزار و دادن اطلاعات مورد نیاز برای ورود تا مدت‌ها با پیام «در حال دریافت اطلاعات» مواجه می‌شوند.
این نرم‌افزار از بهمن ۱۴۰۰ تاکنون دچار اختلال شده و افرادی که این نرم‌افزار را نصب کرده‌اند بارها با مراجعه به این سایت و به تصور این که سایت تامین اجتماعی ترافیک زیادی دارد، منتظر می‌مانند. انتظاری که به خیال خود حتما کمتر از صف‌های ارباب رجوع در هر بخش از خدمات تامین اجتماعی در شعب است.
به این ترتیب در شرایطی که در کشورهای همسایه تنها با یک تلفن همراه و شماره تلفن تقریبا همه کارهای اداری و دولتی در حال انجام است، تامین اجتماعی به‌جای رشد و توسعه خدمات الکترونیک با عقبگرد جدی مواجه شده و ترجیح می‌دهد تا به جای ارایه خدمات سریع و از راه دور، مردم را به شعب کشانده و همچنان با روش سنتی میزان نارضایتی مردم را با کم کردن خدمات خود بیشتر کند.
این در حالی است که سالانه کارگران و کارفرمایان به‌طور متوسط حداقل ۳۰ درصد حقوق را به این صندوق واریز می‌کنند و با کوچک‌ترین اهمال یا کم‌کاری تا مرز ممنوع‌الخروجی، مسدود شدن حساب‌ها و ممنوع‌المعامله شدن با بخش‌های دولتی و… مواجه می‌شوند.
عمدتا حضور در تامین اجتماعی به دلیل شلوغی و منفک بودن بخش‌های ادارات در شعبه‌های تامین اجتماعی دارای بوروکراسی سنگین است که کمتر فردی راضی از نحوه خدمات از شعب تامین اجتماعی خارج می‌شود. به ویژه آن که به نظر می‌رسد تعداد نیروهای شاغل در شعب به تناسب متقاضی یا حتی به تناسب شرکت‌های متفرقه تامین اجتماعی به ویژه در شستا به مراتب کمتر است و نیاز به نیروهای صف (شعب) بیشتر بوده.
یک کارمند شعبه ۱۹ تامین اجتماعی در حالی که همیشه چندین نفر در صف جلوی خود می‌بیند، گفت: سیستم‌های داخلی روزانه چندین بار قطع می‌شود به علاوه هنوز بسیاری از اقداماتی که می‌توان از مسیر اینترنت پیگیری کرد، همچنان در شعب اجرا می‌شود و لذا همین موضوع باعث نارضایتی مراجعه‌کنندگان می‌شود.
در شعب تامین اجتماعی تهران روزی نیست که حداقل یک بار دعوا نشود و صدای ارباب رجوع بلند نشود. یک مراجعه‌کننده عصبانی به خبرنگار بازار گفت: اینجا فقط هدف اصلی‌شان دریافت پول است. کسی به فکر خدمات‌دهی نیست.
در حالی به نظر می‌رسد که ارایه خدمات تامین اجتماعی دچار افت کیفیت شده و مردم از خدمات روی گوشی محروم شده‌اند که شخص وزیر دکتر عبدالملکی چندی پیش گفته بود: ۴۰ تا ۵۵ درصد ظرفیت صنعت کشورمان، خالی است و یکی از علل آن مربوط به حوزه بوروکراسی و مسایل اداری است و ما به سهم خود در حوزه تامین اجتماعی در حال تسهیل بخشی آن هستیم.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره ایرادات نظام اداری کشور گفته بود: نظام اداری کشور ما از دهه ۱۳۲۰ به‌شدت ضدکارآفرینی شکل گرفته است و با گذشت ۴۳ سال از انقلاب، هنوز ساختارهای معیوب اداری را درهم نشکسته‌ایم.
درست دو ماه بعد از این سخنرانی خدمات نرم‌افزاری تامین اجتماعی از کار افتاده آن هم بدون هیچ اطلاع‌رسانی قابل توجهی!
متاسفانه تامین اجتماعی در این سال‌ها به جای ارایه خدمات بهتر همواره سعی کرده تا یا از زیر بار تعهدات خود نسبت به کارفرما و کارگر شانه خالی کند در حالی که با یک آسیب‌شناسی ساده و دانش حداقلی در خصوص دولت الکترونیک به راحتی می‌توان هم بخش زیادی از بوروکراسی اداری در تامین اجتماعی را کم کرد و هم حجم فعالیت‌های کارمندان شعب را کاهش دادو رضایت مراجعه‌کنندگان را جلب کرد. در چنین شرایطی نرم‌افزار تامین اجتماعی من که از طراحی و امکانات خوبی نیز برخوردار است به جای تکمیل فرایندهای خدمات الکترونیکی در این سازمان و لینک کردن خدمات الکترونیکی بیشتر به نرم‌افزار my tamin، ماه‌ها است که تعطیل شده است.
در این باره محسن کرمی‌ یک کاربر نرم‌افزار «تامین اجتماعی من» نوشته است: «افتضاحه، فقط می‌نویسه در حال دریافت اطلاعات و وصل نمی‌شود.»
محمدرضا نیز بیان کرده است: خواهشمندم که برای قطعی برنامه حتما پیگیری بفرمایید، چون که واقعا حیف این برنامه است که با این امکانات عالی بدون استفاده شود.
حسن حیدریان، کاربر دیگر این نرم‌افزار نیز درباره قطع ارایه خدمات از طریق نرم‌افزار گوشی چنین می‌نویسد: داستان از این قرار است که کلا چون امور مشترکین و دفاتر خدمات تامین اجتماعی بازارشان کساد شده، اعتراض کرده‌اند و الان هم خدمات پرداختی و استعلامی ‌اعم از خلافی خودرو و سوابق و… را پولی می‌کنند یا از کار می‌اندازند تا بازار دفاتر ارایه خدمات تامین اجتماعی رونق بگیرد و چاپیدن ملت روال بشود.
قطعی این نرم‌افزار در حالی است که مسوولان خود تامین اجتماعی آن را سرویس‌گرا و همراه با استقبال خوب مخاطبان ارزیابی کرده‌اند.
این اپلیکیشن کاربردی در واقع پلتفرم اختصاصی سازمان تامین اجتماعی برای ارایه خدمات غیرحضوری و الکترونیکی به افراد تحت پوشش خود است که قابلیت‌های پرکاربردی را ارایه می‌دهد. اقشاری چون بیمه‌شدگان، کارفرمایان و مستمری‌بگیران می‌توانند از این نرم‌افزار استفاده کنند.
مشاهده سوابق بیمه تامین اجتماعی مهم‌ترین ویژگی این سامانه است که از طریق آن می‌توانید پرداختی‌های خود را به همراه تاریخ و مبلغ دقیق آنها پیگیری کرده و کنترل کاملی بر حساب‌تان داشته باشید. بازنشستگان نیز به همین ترتیب قادر به مشاهده فیش حقوقی خود با جزییات کامل هستند.
اگر کارفرمای یک شرکت، کارخانه یا یک کارگاه هستید و کارمندان خود را بیمه کرده‌اید نیز با استفاده از این اپلیکیشن می‌توانید واریزی‌های خود را انجام داده و شناسه واریز دریافت کرده و در کنار آن میزان بدهی‌های‌تان را نیز مشاهده کنید.
این اپلیکیشن شامل سرویس‌های استعلام و نمایش نمایه‌ساز توصیفی از اطلاعات هویتی بیمه‌شده و سایر اطلاعات بیمه‌ای مشتمل بر مشاهده آخرین روز کارکرد سابقه، آخرین دستمزد، استحقاق درمان، وضعیت بیمه‌پرداز، نوع بیمه، مشخصات شعبه و کارگاه، استعلام بخش مستمری‌بگیران با امکان مشاهده آخرین فیش مستمری، استعلام و نمایش میزان بدهی‌های کارفرمایان به صورت برآوردی و قطعی برای تمامی‌کارگاه‌ها و پیمان‌های تحت پوشش است.
نمایش اطلاعات مکان‌محور مراکز خدمات بیمه‌ای و درمانی، امکان جست‌وجوی اطلاعات مراکز ارایه خدمات بیمه‌ای و درمانی در نقشه، پرسش و پاسخ‌های متداول حوزه بیمه‌ای (FAQ)، ارایه پویای اخبار و اطلاع‌رسانی‌های سازمان تامین اجتماعی به تفکیک آخرین خبر و پربیننده‌ترین و همچنین امکان دسترسی به فرم‌های سازمانی و راهنمای مراکز (ستادی) با امکان جست‌وجو نیز، از دیگر سرویس‌های این اپلیکیشن است.
همچنین قرار بود، سرویس‌های درمانی همچون امکان اخذ نوبت از مراکز درمانی سازمان، امکان مشاهده سوابق نسخ درمانی و همچنین مشاهده نتایج آزمایشات به قابلیت‌های این اپلیکیشن اضافه شوند پیگیری شکایات، درخواست‌های افراد و… نیز از دیگر امکاناتی بود که می‌توانست در این نرم‌افزار ارایه شود اما اکنون ماه‌هاست که این نرم‌افزار از کار افتاده است.
ای کاش وزیر کار بدانند که با حجم سنگین بوروکراسی در شعب تامین اجتماعی چه می‌گذرد و به رفیق خود میر‌هاشم موسوی در راس سازمان تامین اجتماعی بند ۲ حکمش را یادآوری کند که افزایش بهره‌وری و ایجاد هماهنگی، انسجام تشکیلاتی برای خدمت بی‌منت ذی‌نفعان اعم از بیمه‌شدگان و کارفرمایان و بازنشستگان و مستمری‌بگیران‌ باید در دستور کار قرار گیرد و این موضوع با توجه به محدودیت منابع انسانی در بخش شعب تنها با ارایه خدمات الکترونیکی میسر می‌شود.» (منبع:عصرارتباط)


  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin