حمید عباسی، مدیر عامل باشگاه پیام:

در بحران کرونا حتی یک مورد هم تعدیل نیرو نداشتیم

  • توسط نویسنده
  • ۲ سال پیش
  • ۰

وقوع همه گیری کرونا در 2 سال قبل تاثیرات زیادی بر سبک زندگی مردم و کسب‌وکارها گذاشت. از جمله مشاغلی که در این سال‌ها با مشکلات و بحران مواجه شدند، اماکن ورزشی بودند. ولی مدیر عامل باشگاه پیام می‌گوید نه تنها در بحران کرونا حتی یک مورد تعدیل نیرو نداشته‌اند بلکه با مدیریت انجام شده در روند کاهشی این فراگیری، به مناسبت روز ارتباطات مجددا در حال برگزاری المپیاد ورزشی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات به میزبانی تبریز هم هستند.
برای آشنایی با آخرین وضعیت و عملکرد این مجموعه ورزشی، فرهنگی و خدماتی، گفت‌وگویی با حمید عباسی مدیر عامل باشگاه پیام انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.

باشگاه پیام در دوره شیوع بیماری کرونا از نظر درآمد و هزینه با چه چالش‌هایی روبه‌رو بود و در این زمینه چگونه عمل کرد؟
همان‎گونه که می‌دانید بعضی از صنوف از جمله باشگاه‌های ورزشی، مراکز رفاهی و گردشگری و همچنین رستوران‌ها و هتل‌ها دچار افت شدیدی در درآمدزایی شدند.
باشگاه پیام نیز طبق همین قاعده مدتی تعطیل بود. ولی پس از بازگشایی مجدد، مجموعه آبی و استخرهای ما اجازه فعالیت نداشتند، مگر با رعایت پروتکل‌ها، که آن هم بسیار سخت بود. خوشبختانه پس از مدتی توانستیم آن پروتکل‌ها را اجرا و مجموعه آبی خود را نیز بازگشايي کنیم.زمین فوتبال به دلیل روباز بودن مشکل چندانی نداشت و سالن‌ها نیز با رعایت دستورالعمل، بهره‌برداری با نصف یا یک سوم ظرفیت و تهویه مناسب، دوباره فعالیت خود را از سر گرفتند. ولی ورزش‌هایی با درگیری فیزیکی مانند کاراته و‌… نیز کاملا تعطیل بودند و به تازگی فعالیت خود را آغاز کرده‌اند. مجموع این تعطیلی‌ها موجب شد که منابع درآمدی باشگاه به شدت کم شود، اما خوشبختانه ما در دوره پیش از کرونا موفق شده بودیم که منابعی را ذخیره کنیم و در هنگام شیوع بیماری توانستیم با یک برنامه‌ریزی مناسب از این بحران بگذریم.
البته همکاری شرکت‌ها، سازمان‌ها و وزارتخانه نیز در این زمینه بسیار خوب بود. در همین راستا ما توانستیم برخی از سانس‌های مجموعه ورزشی خود را به سازمان‌ها اجاره دهیم. به صورتی‌که طبق دستور وزارت ورزش و جوانان تنها کارکنان آن سازمان می‌توانستند در ساعت‌ها مشخص از مجموعه ورزشی استفاده کنند و این بلامانع بود. در نتیجه به لطف این عوامل و برخی از اقدامات دیگری و تدابیری که در زمینه‌ کاهش فعالیت صورت گرفت، موجب شد که ما بتوانیم مجموعه باشگاه پیام را سرپا نگه داریم. یکی از نکات مثبت کار ما نسبت به باشگاه‌های دیگر این بود که ما در این مدت حتی یک نفر را هم اخراج نکردیم. با این‌که حداقل حقوق را پرداخت کردیم، اما تمام تلاش خود را برای حفظ نیروها انجام دادیم. این در حالی بود که خیلی از اماکن ورزشی تعدیل نیروهای زیادی داشتند و بسیار از آنها تعطیل شدند و حتی برخی دچار بحران مالی شدید و در نهایت ورشکستگی شدند. اما به لطف پروردگار و تدابیری که ما در پیش گرفتیم توانستیم از این بحران به سلامت عبور کنیم و اکنون نیز می‌توان گفت که وضعیت تقریبا عادی شده و به جز مجموعه آبی ما که هنوز هم به صورت سانس اختصاصی در اختیار سازمان‌ها قرار می‌گیرد و عمومی نشده است، اما دیگر بخش‌های باشگاه به روال عادی خود بازگشته‌اند.

باتوجه به وضعیت جدید بیماری کرونا که خوشبختانه با آهنگ خوبی رو به کاهش است، چه برنامه‌ای برای فعالیت‌های جدید باشگاه دارید؟
خوشبختانه شیوع بیماری کرونا رو به کاهش است و همه باید تلاش کنیم تا شیوع آن دوباره افزایش پیدا نکند و نگرانی که در سطح جامعه وجود دارد به تدریج کم شود. حتی در حال حاضر هم که تقریبا شرایط عادی برقرار شده هنوز خیلی از خانواده‌ها احتیاط به خرج می‌دهند و رعایت می‌کنند که خیلی در اماکن عمومی حضور پیدا نکنند و به تعبیری این چالش و مشکل همچنان ادامه دارد.
اما مزیت باشگاه پیام در ورزش‌هایی است که در مکان‌های باز انجام می‌شوند، از جمله فوتبال، تنیس، تیر کمان، صخره‌نوردی و اسکی که از نظر احتیاط‌های بهداشتی هیچ مشکلی ندارند. بخش ورزش‌های سالنی هم وضعیت خوبی دارند، زیرا از یک طرف وضعیت تهویه مناسب هوا را برای سالن‌ها در نظر گرفته‌ایم و از سوی دیگر با کاهش ظرفیت کاری، تراکم و رفت‌وآمد در سالن‌ها را به‌منظور ایمنی بهداشتی بیشتر کاهش داده‌ایم. بدین معنا که اگر در یک ورزشی محدودیتی برای تعداد ورزشکاران وجود ندارد ما می‌توانیم تعداد افراد حاضر در سالن را کم کنیم تا فضایی مطمئن‌تر ایجاد شود.تصور من این است که هم مردم درک و تجربه مناسبی نسبت به این بیماری پیدا کرده‌اند و هم اداره‌‌کنندگان اماکن ورزشی نیز به همان نسبت به بیماری کرونا آگاهی کافی یافته‌اند. این آگاهی موجب شده تا بتوانند بیماری را کنترل و از بروز شرایط خطرناک جلوگیری کنند. این خود یک گام مثبت در راستای عادی شدن وضعیت جامعه است.

لطفا گزارشی از مهم‌ترین رویدادهای ورزشی مربوط به جامعه ارتباطات کشور ارایه بفرمایید.
اگر اجازه دهید، نخست پیشینه‌ای از فعالیت‌های باشگاه را برای شما شرح دهم. باشگاه پیام در سال ۱۳۴۲ آغاز به کار کرد، ولی اساسنامه باشگاه در سال ۱۳۴۶ تایید شد و شروع فعالیت رسمی باشگاه از این تاریخ است.
تا زمان واگذاری شرکت مخابرات به بخش خصوصی که در راستای اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ انجام شد، تقریبا تمام فعالیت‌های ورزشی شرکت مخابرات و وزارت ارتباطات در دل باشگاه پیام و اداره‌کل تربیت بدنی شرکت مخابرات انجام می‌شد، اما از حدود سال ۸۸ به بعد که شرکت مخابرات از وزارتخانه جدا و مستقل شد. بخش تهران باشگاه و در حقیقت همین بخشی که الان ما در آن حضور داریم به وزارت ارتباطات ملحق شد و در مقابل باشگاه‌های پیام دیگر استان‌ها نیز به شرکت مخابرات ایران پیوستند. البته باید توجه داشت که باشگاه پیام که به عنوان یک مجموعه فرهنگی ورزشی و رفاهی به شمار می‌رود یک مجموعه مستقل غیردولتی و غیرانتفاعی است. بدین معنا که ما نه بودجه دولتی داریم و نه کارمندان ما کارمند دولت هستند، با این‌حال درآمدهای ما خرج توسعه باشگاه نیز می‌شود.
از سال 88 به بعد باشگاه به صورت هیات‌ مدیره‌ای اداره می‌شود و مدیرعامل و مجمع دارد، شیوه فعالیت نیز در سال‌های اخیر تغییر کرده است. در سال‌های گذشته چون فعالیت باشگاه عمدتا در تهران و در همین سایت متمرکز بود، همکارانی که در گوشه و کنار شهر و استان تهران بودند از خدمات باشگاه محروم بودند. به همین دلیل ما اقدام به عقد قرارداد با مجموعه‌های خارج از باشگاه کردیم. این ارتباط براساس یک نرم‌افزار که به صورت آنلاین طراحی شده بود انجام گرفت و از طریق آن توانستیم کارت‌هایی را در میان افراد توزیع کنیم. در نتیجه افراد می‌توانستند با آن کارت‌ها از مجموعه‌های طرف قرارداد استفاده کنند.
در حال حاضر در سطح شهر تهران بیش از صد مجموعه طرف قرارداد داریم که برای اعضا قابل استفاده است. همچنین در شهرهای کرج، اسلامشهر، ورامین، دماوند و… نیز مجموعه‌های ورزشی قابل استفاده برای همکاران وجود دارند. البته با توجه به نرم‌افزار آنلاینی که طراحی و در اختیار افراد گذاشته‌ایم در حال حاضر در کل کشور خدمات باشگاهی ما قابل استفاده است. این بدان معنا است که با «کارت پیام» همکاران ما نه‌تنها در شهرهایی مانند اصفهان و شیراز، بلکه در مناطق محرومی مانند ایلام و سیستان و بلوچستان نیز می‌توانند از خدمات ورزشی استفاده کنند. به این ترتیب تلاش کرده‌ایم تا یک عدالت نسبی در ارایه خدمات به اعضا، که کارمندان وزارت ارتباطات و سازمان‌های متبوع آن و خانواده‌های‌شان هستند، ایجاد کنیم.از سوی دیگر با توجه به اینکه امکانات بسیار خوبی داریم، تصمیم گرفتیم که افزون بر اعضای باشگاه، به سازمان‌ها، شرکت‌ها و وزارتخانه‌های بیرونی هم که متقاضی استفاده از خدمات ما هستند اجازه ورود بدهیم. در نتیجه برای این افراد نیز کارت صادر کردیم تا بتوانند مانند اعضای اصلی باشگاه، که کارکنان وزارت هستند، از خدمات و امکانات باشگاه بهره‌مند شوند.
همان‌گونه که گفتم بیشتر خدمات باشگاه پیام در حوزه ورزش‌های آبی و بدنسازی است، اما علاوه بر خدماتی که در زمینه ورزش‌های عمومی و هماهنگی ارائه می‌دهیم نزدیک به 60 خدمت دیگر شامل ورزش‌هایی مانند فوتبال، فوتسال، والیبال، هندبال، کاراته، ورزش‌های مختلف رزمی، تنیس، تنیس روی میز، بدمینتون و حتی یوگا و تی‌آرایکس را نیز در سطح استان تهران با بهترین کیفیت را فراهم کرده‌ایم. در کنار همه این‌ها، مسابقات ورزشی سالیانه نیز برگزار می‌کنیم که عمدتاً به صورت مناسبی، به‌عنوان مثال در هفته دفاع مقدس، هفته ارتباطات، دهه مبارک فجر و …برگزار می‌شود. علاوه بر این یک‌سری رقابت‌ها نیز به درخواست سازمان‌های مختلف برگزار می‌کنیم که بیشتر فصلی هستند مانند مسابقات پدر و پسر، مادر و دختر و غیره. اصلی‌ترین مسابقات همین المپیادی است که در آستانه هفته ارتباطات برگزار خواهد شد. در این مسابقات کارکنان از سراسر کشور حضور دارند اما انتخاب شرکت‌کنندگان توسط ما انجام نمی‌شود و شرکت‌ها و سازمان‌ها آن‌ها را انتخاب می‌کنند. همچنین تصمیم‌گیری و برگزاری مسابقات و المپیادهای ورزشی برعهده شورایی به نام «شورای ورزش» است. این شورا که متشکل از نمایندگان سازمان‌های تابعه وزارت ارتباطات است، در جلسات متعدد از نحوه برگزاری تا نوع مسابقات و… را برنامه‌ریزی می‌کنند.
امسال هم این جلسات از چند ماه پیش از عید نوروز برگزار و در نهایت تصمیم شورا بر این شد که المپیاد در تبریز برگزار شود. پیش‌بینی این است که حدود هفتصد ورزشکار و عوامل اجرایی در این مسابقات شرکت کنند.این مسابقات در سه دوره برگزار خواهد شد که هفته اول از تاریخ 19 تا 22 اردیبهشت مختص بانوان است و 160 بانوی ورزشکار در رشته‌های شنا، آمادگی جسمانی، تنیس روی میز، تیراندازی و بدمینتون با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت.
پس از آن به فاصله چند روز (24 تا 30 اردیبهشت) مسابقات آقایان ورزشکار برگزار می‌شود که حدود 325 ورزشکار آقا در رشته‌های شنا، آمادگی جسمانی، تنیس روی میز، تیراندازی، بدمینتون، والیبال و فوتسال با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. در ادامه رقابت‎های مدیران سازمان را خواهیم داشت که از تاریخ (9 تا 13 خرداد ماه) برگزار می‌شود و شامل رشته‌های شنا، فوتسال، بدمینتون و تیراندازی خواهد بود.
در پایان هر دوره از مسابقات مراسم اختتامیه‌ای برگزار و جوایزی به برندگان اهدا می‌شود. این رقابت‌ها در سال‌های متمادی در استان‌های مختلف برگزار شده که از این میان 2 دوره مسابقات در مشهد مقدس و در شهرهای شیراز، بندرعباس و زنجان هر کدام یک دوره انجام شده است.
واقعیت این است که این مسابقات با هدف جلب مشارکت همکاران ما در استان‌هایی که از امکانات ورزشی کمتری برخوردار هستند، انجام می‌شود. به‌همین خاطر بیشتر مسابقات در استان‌ها برگزار می‌شود تا این عزیزان برای حضور در اماکن ورزشی و استفاده از امکاناتی که باشگاه پیام برای آنها مهیا کرده، تشویق شوند.

میزان عضویت‌ در باشگاه پیام و پرتقاضاترین خدمات ارایه شده توسط این باشگاه، کدام است؟
باشگاه از زمانی‎که خدمات خود را عمومی کرده است علاوه بر کارمندان وزارت ارتباطات، سازمان‌ها، شرکت‌های تابعه آن و خانواده‌های‌شان، کارمندان شرکت مخابرات ایران نیز به عضویت باشگاه پیام درآمد‌ند و بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‍های خارج از مجموعه وزارت نیز عضو باشگاه هستند. ما به صورت معمول روزی 150 هزار عضو داریم که این اعضا بیشتر از خدمات مجموعه آبی و در درجه دوم از باشگاه بدنسازی استفاده می‌کنند. همچنین ورزش‎های تخصصی مثل فوتسال، والیبال و فوتبال نیز در باشگاه مختلف مورد استقبال قرار گرفته است.
در استان‌ها نیز بنا به درخواست سازمان و برحسب نیاز، علاوه بر مجموعه آبی، قردادهایی برای سالن فوتسال و فوتبال منعقد کرده‌ایم . تلاش داریم تا نیاز استان‌ها را در این زمینه به خوبی برطرف کنیم.

وضعیت سود و زیان باشگاه در حال حاضر به چه صورت است؟
از آن‌جایی که باشگاه درآمد دولتی ندارد، تمام تلاش ما بر سوددهی مجموعه متمرکز است تا بتوانیم تعداد باشگاه‌ها را بیشتر کنیم. خوشبختانه در این چند سال هیچ مشکلی نداشتیم، مگر در مواردی که شرکتی بدهی خود را در موعد مقرر پرداخت نکرده و ما دچار چالش شده‌ایم.
در سال گذشته در هزینه ها و درآمد به نقطه سر به سر رسیدیم ولی در سال‌های قبل درآمد و هزینه‏ های‌مان برابر بوده و از محل سوددهی، خدمات را در باشگاه‎ها توسعه داده‏ایم، مجموعه‌های مختلف را بازسازی کرده‌این و همچنین امکانات و تجهیزات جدیدی را در اختیار باشگاه‌ها قرار داده‌ایم.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin