لزوم تعریف رشته‌های جدید دانشگاهی برای مقابله با تهدیدات سایبری

  • توسط خبرنگار
  • ۲ سال پیش
  • ۰

عصر ارتباط – به گزارش آنا، سردار غلامرضا جلالی در پنجمین جشنواره علمی سلمان فارسی که در سازمان پدافند غیرعامل برگزار شد، اظهار کرد: در تهدیدات طبیعی ماهیت حوادث تقریباً ثابت هستند و غلبه علمی بر تهدیدات طبیعی را ساده‌تر می‌کند ولی در حوزه‌های پدافند غیرعامل چون تهدید از سوی انسان‌ها و دکترین آن تغییر می‌کند و برای مقابله با این نوع تهدیدات باید برنامه‌ریزی گسترده کرد.

وی افزود: چون رشد علم کاملاً پویا و سیال است شناخت تهدیدات این حوزه هم کار بسیار سختی است. فناوری‌های جدید همه روزه معرفی می‌شوند و باهم ترکیب شده و قابلیت‌های جدیدی را ارائه می‌دهند. یعنی هم ترکیب فناوری‌ها با خودشان و هم ترکیب فناوری‌ها با راهبردها نیازمند تبیین راهبرد دفاعی است. امروز وقتی راهبرد دشمن را بررسی می‌کنیم به این نتیجه می‌رسیم ریشه همه این راهبردها علم و فناوری است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل بیان کرد: آنچه امروز کشور با آن روبه‌رو است سیاسیون کشورهای دشمن است که در پشت آن‌ها مراکز علمی قرار دارد. وقتی فناوری در داخل ایران می‌آید برخی ابزارها به آن وارد نمی‌شود. به عنوان مثال وقتی فناوری اینترنت اشیا را بررسی می‌کنیم نتیجه حاکی از آن است که دستگاه به راحتی تبادل داده می‌کند و دروازه نفوذ دشمن به کشور فراهم می‌شود. بنابراین نوعی از تهدید نرم مبتنی بر فناوری در حال شکل‌گیری در کشور است و همه حوزه‌ها را تحت تأثیر قرار داده است.

جلالی عنوان کرد: پایه اصلی توسعه فناوری تحقیق و توسعه است و اگر شرکت‌های ارائه دهنده فناوری ابزارها و امکانات جدید را ارائه ندهند کاربران خود را از دست می‌دهند. به دلیل فاصله‌ای که در کشور بین لبه فناوری بین‌المللی و فناوری که مورد استفاده قرار می‌دهیم عقب‌ماندگی در بسیاری از پروژه‌ها نظیر شهر هوشمند به وجود می‌آید. در این شرایط است که باید اهمیت پدافند غیرعامل را درک و برای شناخت اصول آن برنامه‌ریزی کرد.

وی خاطرنشان کرد: ورود تجهیزات جدید به هیچ عنوان اشکالی ندارد ولی به شرط اینکه ساختار و خدمات آن دستگاه پیش از به‌کارگیری بررسی شود و نباید اجازه دهیم تکنولوژی خاص کشور را وابسته کند. از همین رو در حوزه پدافند غیرعامل گام اول انتخاب درست فناوری است زیرا در صورتی که نتوانیم تداوم کارکرد ایمن فناوری‌های وارد شده به کشور را فراهم کنیم در خطر جدی قرار می‌گیریم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل ادامه داد: امروز ما نمی‌توانیم مبتنی بر رویکردهای قدیمی گذشته باشیم و باید وزارت علوم رشته‌های جدیدی را تعریف و شرایط تحصیل در آن‌ها را فراهم کند. اگر تهدیدات دشمن را در حوزه پدافند غیرعامل درست نشناسیم آسیب‌های جبران‌ناپذیری به کشور وارد می‌شود. سازمان پدافند غیرعامل در سال جاری توانسته است همکاری مناسبی با شرکت‌های دانش‌بنیان داشته و محصولات کاربردی را حوزه تهدیدات سایبری تولید کند. به طور کلی ۲۲۰ محصول راهبردی مقابله با تهدیدات سایبری با شرکت‌های دانش‌بنیان تولید کرده‌ایم.

 


  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin