FBI در تعقیب ملکه کلاهبرداری رمزارز؛ ارزش سرقت 4میلیارد دلار!

  • توسط خبرنگار
  • ۲ سال پیش
  • ۰

عصرارتباط _ ایگناتوا، بنیانگذار یک ارز دیجیتال به نام وان کوین OneCoin که در سال ۲۰۱۴ راه اندازی شد، ظاهراً بیش از ۴ میلیارد دلار از سرمایه گذاران طی سه سال قبل از ناپدید شدن کلاهبرداری کرده است.

اف‌بی‌آی دکتر روژا ایگناتوا را که خود را «ملکه کریپتو» معرفی می‌کند، به فهرست ده فراری تحت تعقیب خود اضافه کرد و برای اطلاعاتی که منجر به دستگیری او شود، ۱۰۰ هزار دلار جایزه تعیین کرد.

ایگناتوا، بنیانگذار یک رمزارز به نام وان کوین بوده که در سال ۲۰۱۴ راه‌اندازی شد. وی پیش از ناپدید شدن، بیش از ۴ میلیارد دلار در طول ۳ سال از سرمایه‌گذاران کلاهبرداری کرده است. یوروپل نیز ماه گذشته او را به فهرست افراد تحت تعقیب اروپا اضافه کرد.

محققین می گویند این پروژه مستقر در بلغارستان هیچ تراکنش ایمن سازی بلاک چین نداشته است. در مقابل، بیت کوین توسط یک شبکه جهانی از ماینرها که دفتر کل عمومی یا بلاک چین را نگهداری می کنند، محافظت می شود.

ناحیه جنوبی نیویورک صبح پنجشنبه یک کنفرانس مطبوعاتی برگزار کرد تا از اضافه شدن ایگناتوا به لیست بزرگترین فراریان خود خبر دهد.

مایک دریسکول، دستیار مدیر اف‌بی‌آی مسئول دفتر نیویورک گفت که او «اطمینان دارد» در نهایت ایگناتوا را پیدا خواهند کرد. همچنین دامیان ویلیامز، دادستان ناحیه جنوبی نیویورک، ایگناتوا را “یک فراری بین المللی که گفته می شود مغز متفکر یک کلاهبرداری در سراسر جهان است” نامیدند.

ملکه کلاهبرداری رمزارزی

ویلیامز همچنین خاطرنشان کرد که ایگناتوا اکنون “در فهرست ده فرد فراری در کنار رهبران کارتل، قاتلان و تروریست ها قرار دارد.”

ایگناتوا حداقل برای نیم دهه در سیستم عدالت کیفری بوده است. او در اکتبر ۲۰۱۷ توسط یک هیئت منصفه فدرال متهم شد و منطقه جنوبی نیویورک متعاقبا حکم بازداشت وی را صادر کرد.

در مورد محل اختفای ایگناتوا، اف‌بی‌آی در یک بیانیه مطبوعاتی خاطرنشان کرد که بنیانگذار وان کوین در ۲۵ اکتبر ۲۰۱۷ از بلغارستان به یونان سفر کرد، اگرچه او می توانست در بلغارستان به فعالیت خود ادامه دهد.

اف بی آی گفت: “او ممکن است با گذرنامه آلمانی به امارات متحده عربی، بلغارستان، آلمان، روسیه، یونان و/یا اروپای شرقی سفر کند.”

برادر ایگناتوا، کنستانتین، که همچنین در نقش مدیریتی با وان کوین همکاری می کرد، در سال ۲۰۱۹ دستگیر شد و متعاقباً در همان سال به جرایم متعددی اعتراف کرد. بازرسان این کلاهبرداری در مقیاس بزرگ را شبیه به یک طرح هرمی بین المللی توصیف می کنند.

در سال ۲۰۱۹، ویلیام سوینی جونیور، دستیار وقت اف‌بی‌آی، گفت که ” وان کوین هیچ روشی برای ردیابی پول خود به سرمایه‌گذاران ارائه نمی‌دهد و نمی‌توان از آن برای خرید چیزی استفاده کرد. در واقع، تنها کسانی که از وجود آن بهره مند شدند، بنیانگذاران و همدستان آن بودند.”

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin