راه‌اندازی نخستین دانشگاه متاورسی و نخستین پلتفرم شهر هوشمند گردشگردوست در ایران

  • توسط نویسنده
  • ۲ سال پیش
  • ۰

سید مهرداد حسینی زیدابادی در نخستین پیش‌رویداد «جشنواره متاورس و فرصت‌های سرمایه‌گذاری» با عنوان «متاورس و بانکداری باز» که سه‌شنبه 14 تیرماه در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، افزود: اهمیت صنعت بانکداری به اندازه‌ای بود که نخستین پیش‌رویداد از دو پیش‌رویداد برنامه‌ریزی‌شده اوليه به این حوزه اختصاص یافت اما استقبال موسسات و نهادهای ذیربط تا به اندازه‌ای بوده که در حال حاضر برای هر دو هفته یک‌بار، یک پیش‌رویداد در زمینه‌های صادرات خدمات فنی و مهندسی، صادرکنندگان نمونه، صنایع خلاق و دیجیتالی، گردشگری و بالاخره اقتصاد هنر تا زمان برگزاری جشنواره اصلی در هفته نخست مهرماه 1401 طراحی شده كه مطابق برنامه اجرا خواهند شد.
وی افزود استقبال مراکز دانشگاهی، و سرمایه‌گذاران و شتابدهنده‌ها در این زمینه بیش از انتظار بوده و چندين شتابدهنده و صندوق خطرپذیر اعلام آمادگی کامل برای حضور در رویدادهای پیچ و ریورس پیچ را مطرح کرده‌اند و خوشبختانه در این زمینه علاقمندی سرمایه‌گذاران از تعداد تیم‌ها و شرکت‌های نوآور و نوپا فزونی گرفته است.
در ادامه خانم بقایی؛ دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران – فنلاند؛ به عنوان میزبان این نشست از علاقمندی شرکت‌های نوآوری و فناوری نام‌آشنای فنلاند به عنوان سرمایه‌گذار در اکوسیستم استارتاپی ایران به ویژه در زمینه‌ متاورس خبر داد و از تیم‌های استارتاپی و شتابدهنده‌ها خواست تا در این زمینه با اتاق ایران – فنلاند در تماس باشند.


پس از سخنان افتتاحیه، در ابتدای پانل نخست این پیش‌رویداد؛ «متاورس و بانکداری نوین»، دكتر حبیب کراری؛ استاد مدعو دانشگاه صنعتی امیرکبیر، کارکردهای سازمانی متاورس برای صنعت بانکداری را با ذكر مثال‌هايي از شركت‌هاي برتر بانكداري و خدمات مالي در دنيا در حوزه‌هاي زير تشريح کردند: ارتقاء آگاهی از تصویر برند، بهبود فرآیندها و خدمات و جذب مشتریان جديد، آموزش و آماده‌سازي پرسنل و مدیران براي تحولات آتي، تعامل و یادگیری فعال از مشتریان، سرمایه‌گذاری و بالاخره نوآوری باز و کارآفرینی.
در ادامه این پانل، مصطفی مرشدی؛ نماینده کنسرسیوم نکست وست و عضو هیات‌مدیره شرکت سرمایه‌گذاری نیک‌اندیش تیهو در خصوص متاورس باز و متاورس بسته ضمن اشاره به این‌که باید انتخاب کرد در کدام یک از این دو متاورس، امکان و علاقمندی به توسعه و سرمايه گذاري داریم، به تشریح چارچوب متاورس و اقتصاد مجازی و به لایه‌های مختلف متاورس از منظر جان رادوف و مکینزی پرداخت و به طرح این موضوع پرداخت که با توجه به علاقمندی بانک‌های سنتی به تمرکزگرایی آیا با ورود بانکداری به عصر غیرتمرکزگرایی چگونه می‌توانند با این موضوع مواجه شوند؟
مصطفی امینی؛ مدیرعامل شرکت گسترش فناوری‌های نوین بانک کشاورزی، نیز در ادامه پانل نخست گفت: فناوری‌های حوزه تاریک وب از جمله بلاکچین و … انتخاب جایی بین دو طیف دنیای فیزیکی و دنیای دیجیتالی تحت عنوان دنیای فیجیتالی (فیزیکی – دیجیتالی یا فجازی)، بانکداری را به‌صورت بینابینی و بانکداری فیزیکی – مجازی یا بانکداری فجازی پیشنهاد کرده است.


وی افزود: در ایران با توجه به حوزه‌های مختلف بانکی ریالی و ارزی به زودی شاهد بانکداری رمزارزی خواهیم بود و بین دو سرطیف حکمرانی (تمرکزگرایی) و دموکراتیک بودن (غیرتمرکزگرایی) عملیات در بانک‌ها، به ترتیب حوزه «تعهدات بانکی»، «تسهیلات بانکی» و «سپرده‌های بانکی» را برای بانک‌های سنتی مناسب پیش‌بینی کرد و گفت: ما در بانک‌های فعلی با توجه به چارچوب‌های حکمرانی خود به جای علاقمندی به متاورس باز به متاورس بسته سازمانی علاقمندیم.
در انتهای پانل نخست نیز، مصطفی ثابتی؛ عضو هیات مدیره آپ گفت: متاورس در امتداد دنیای واقعی است و با توجه به نسل جدید مشتریان بانک‌ها شامل نسل Z و آلفا فعالیت بانک‌ها در فضای متاورس با هدف معرفی بانک به این مخاطبان با اهمیت است. نگهداری و محافظت از دارایی‌های مجازی، انجام تراکنش‌ها در فضای متاورس، ایجاد استاندارد برای امنیت تراکنش‌ها و ایجاد پل ارتباط مالی بین دنیای متاورس و جهان واقعی حوزه‌هایی هستند که بانک‌ها می‌توانند در فضای متاورس بر روی آنها تمرکز کنند.
وی درانتهای سخنان خود به لختی و بروکراتیک بودن بانک‌های سنتی برای ورود مستقیم به دنیای متاورس و لزوم همکاری آنها با استارتاپ‌ها و استفاده از صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر یا VCها و شتاب‌دهنده‌ها برای شروع فعالیت در دنیای متاورس اشاره کرد.
در ادامه پیش‌رویداد نخست جشنواره متاورس و فرصت‌های سرمایه‌گذاری علی موسوی؛ معاون نوآوری و فناوری شرکت داده‌پردازی پارسیان، از آمادگی این شرکت برای حمایت از ایده‌ها و پروژه‌های مرتبط با متاورس در صنعت بانکداری خبر داد و گفت: با هدف تجربه‌کردن مدیران بانکی از بانکداری باز از راه‌اندازی نخستین «استودیوی تجربه‌ فین‌تک» کشور در شرکت داده‌پردازی پارسیان خبر داد.


در ادامه نیز محمدرضا شرفی؛ نایب رییس انجمن بلاکچین و رمزارز ایران، در پانل دوم گفت: مالکیت داده‌ها، رمزنگاری-شدن داده‌ها و امنیت آن، یکتایی و کاربردپذیری بلاکچین باعث‌شده تا این فناوری به عنوان زیرساخت اصلی متاورس ایفای نقش کند. وی افزود باید همه بر بهبود تجربه لذت‌بخش و مطلوب مشتری برای مراجعه بعدی به متاورس تمرکز کنیم و با راهکارهایی که به حذف واسطه‌ها می‌انجامد، افزایش نقش مشاوران در این حوزه را بپذیریم تا با سرعت بیشتری متاورس به مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان محصولات فیزیکی و مجازی برسد.
این پیش‌رویداد با سخنان دکتر شاهین شایان آرانی؛ عضو هیات امنای بانک توسعه اسلامی که با تصویر کردن بانکداری باز آغاز شد، ادامه یافت و ایشان پس از تبیین عناصر و امکانات متاورس برای بانکداری باز، عنوان کرد درحال شناسایی زمینه‌های ممکن برای راه‌اندازی شرکت سرمایه‌گذاری علاقمند به توسعه بانکداری باز است و در این زمینه از علاقمندان دعوت به همکاری کرد.
پیش‌رویداد نخست جشنواره متاورس و فرصت‌های سرمایه‌گذاری با حضور مدعوین حضوری و مجازی در نیمه روز سه‌شنبه 14 تیرماه 1401 به کار خود پایان داد.
بر اساس این گزارش هفته‌نامه عصرارتباط و پایگاه خبری آی‌سی‌تی نیوز حامیان رسانه‌ای این جشنواره هستند.


  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin