معامله‌گر آلمانی رمزارزها در گفت‌وگو با عصر ارتباط:

تنها راه توقف رمزارزها قطع اینترنت دنیاست

  • توسط نویسنده
  • ۲ سال پیش
  • ۰

عصر ارتباط – فرحناز سپهری – رمزارزها با وجود تمام نگرانی‌ها، تردیدها، هشدارها، ممنوعیت‌ها و حتی انبوهی از سرقت‌ها، کلاهبرداری‌ها و مالباختگان در سراسر دنیا، نه تنها به بن‌بست نخورده‌اند، بلکه همچنان و به شکل شبانه‌روزی چه از جهت تعداد رمزارزهای جدید و چه از جهت تعداد معامله‌گران و سرمایه‌گذاران، رشد سریع خود را طی می‌کنند.
با وجود تمامی ابهامات و تناقضات بعضا لاینحلی که در بطن رمزارزها وجود دارد، بنا بر آمار حجم معاملات از 2.4 تریلیون دلار در سال 2020 اکنون به 15.8 تریلیون دلار رسیده است.
پاسکال ابولعز (Pascal Abu El-Ezz) که یک مشاور و معامله‌گر کریپتوکارنسی است و بیش از 7 سال با بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال سروکار دارد، معتقد است: دولت‌ها‌ نمی‌توانند ارزهای رمزپایه را ممنوع کنند، اما می‌توانند آنها را تنظیم کنند. تنها راه برای «خاموش کردن» ارز دیجیتال، قطع اینترنت است.
وی معتقد است تا حدی، دولت‌ها‌ باید از دخالت در صنعت ارزهای دیجیتال خودداری کنند چراکه سیستم‌های حقوقی در حال حاضر حمایت‌ها‌یی را در موارد غنی‌سازی و سرقت ارایه می‌کنند و سیستم مالی فیات سوابق را برای اهداف مالیاتی حفظ می‌کنند.
وی که در حال حاضر رییس عملیات رمزنگاری Tradersclub24 در آلمان است که یک باشگاه مربیگری برای معامله‌گران و سرمایه‌گذاران خصوصی ارزهای دیجیتال و سهام در آلمان، اتریش و سوئیس محسوب می‌شود، می‌گوید: هرچند به‌رغم افزایش استفاده از ارز دیجیتال برای فعالیت‌ها و مقاصد غیرقانونی، نمی‌توان فعالیت‌های قانونی که با آن انجام می‌شود، را نادیده گرفت.
متن گفت‌وگوی عصر ارتباط با این کارشناس خارجی در خصوص مسایل، چالش‌ها و آینده رمزارزها در دنیا را بخوانید.

به عنوان نخستین پرسش، شما چشم‌انداز ارزهای رمزنگاری‌شده را در زمینه سرمایه‌گذاری چگونه می‌بینید؟

تحلیلگران اقتصادی تحول چشمگیری را در صنعت ارزهای دیجیتال پیش‌بینی می‌کنند. همچنین این احتمال وجود دارد که ارزهای رمزنگاری‌شده در نزدک عرضه شوند، درعین‌حال همراه با بلاک‌چین و کاربردهای بالقوه آن به عنوان جایگزینی برای ارزهای سنتی و حتی اعتبار بیشتر وام استفاده شود. برخی ادعا می‌کنند که یک مبادله تایید شده، همه آن چیزی است که ارز دیجیتال (ETF) نیاز دارد. هیچ شکی وجود ندارد که یک ETF سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال را برای مردم ساده‌تر می‌کند، به‌طوری که با تقاضا برای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال، این امکان می‌تواند به طور خودکار توسط یک صندوق تولید نشود.
ارزهای دیجیتال که قبلا به طور انحصاری توسط یک گروه کوچک سرمایه‌گذاران شناخته می‌شد، اکنون به سرعت در حال محبوبیت است. تا سال 2030، تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که بازار ارزهای دیجیتال بیش از سه برابر شده و به ارزشی نزدیک به 5 میلیارد دلار خواهد رسید. سرمایه‌گذاران، شرکت‌ها و برندها، چه بخواهند و چه نخواهند، نمی‌توانند برای همیشه محبوبیت فزاینده ارزهای دیجیتال را نادیده بگیرند.

به نظر شما ارزهای رمزنگاری شده چگونه می‌توانند بر اقتصاد کشورها تاثیر بگذارند؟

ارزهای رمزنگاری شده این قدرت را دارند که مسیر بانک‌ها‌ی و سایر موسسات مالی را به طور کامل تغییر دهند و همچنین به شکلی سازمان‌یافته اقتصاد را متحول کنند. شناخته‌شده‌ترین ارز رمزنگاری شده بیت‌کوین است که به دو طرف امکان می‌دهد معاملات دیجیتالی را مستقیم با یکدیگر انجام دهند؛ بلوک‌های دیجیتالی که به‌عنوان دفتری برای ذخیره‌سازی هر تراکنش مورد استفاده قرار می‌گیرند و هر زمان که یک بلوک پر می‌شود، یک بلوک جدید ایجاد می‌شود. یک بلاک‌چین از یک ترتیب زمانی خطی از این بلوک‌ها‌ تشکیل شده است که همگی به یک هشتگ دیگر متصل هستند. در نتیجه، هر تراکنش به صورت دیجیتالی با حفظ بالاترین سطح امنیت در نظر گرفته شده است.
با این وجود به‌رغم اینکه معاملات ثبت شده است، هویت افراد درگیر در تجارت عمومی ‌نمی‌شود و تنها پس از تبدیل شدن به پول نقد قابل نظارت است. این روش باز مدیریت معاملات، یک چشم‌انداز انقلاب مالی بزرگ جهانی را ایجاد کرده است. در عین حال که دولت‌ها و سازمان‌های بانکی از ارزهای دیجیتال نگران هستند، اما فناوری همه چیز را ممکن می‌سازد و دولت‌ها می‌توانند از آن جلوگیری کنند، اما ممنوعیت کامل، آن‌طور که می‌بینید کارساز نیست.

فکر می‌کنید چرا تنوع ارزهای دیجیتال تا به این میزان زیاد است؟

باید بگویم در coinmarketcap تاکنون 19583 سکه لیست شده است. این مقدار از همه انواع دیگر ارزهای فیات بیشتر است و اینکه چرا تعداد زیادی از آنها وجود دارد، یک سوال رایج است. 9 سال پیش فقط بیت‌کوین وجود داشت. امروزه تقریباً در هر بخش از اقتصاد یک ارز دیجیتال وجود دارد و این می‌تواند مساله مهمی ‌باشد زیرا آنها از فناوری بلاک‌چین برای تغییر زمینه‌ها‌ی متنوعی مانند بانکداری، سلامت، انرژی، ذخیره‌سازی داده‌ها‌، حریم خصوصی و امنیت، یادگیری ماشینی، پرداخت‌ها‌، شبکه‌ها‌ی اجتماعی، عرضه و تدارکات و مالکیت محتوا استفاده می‌کنند. مواردی نیز وجود دارند که یک هدف کاربردی را ارایه می‌دهند. این سکه‌ها‌ با هم کار می‌کنند تا یک زیرساخت را تشکیل دهند.
آنها اجازه توسعه ارزهای دیجیتال بیشتری را در شبکه‌ها‌ی خود می‌دهند. بهترین مثال اتریوم است که به لطف ماشین مجازی اتریوم، چندین ارز توکن را در شبکه خود ایجاد کرده است. ارزهای پلتفرم یا اپلیکیشن، همان‌طور که شناخته می‌شوند، یکی دیگر از دسته‌های اصلی ارزهای دیجیتال هستند. وجود آنها در سیستم از اهمیت و کاربرد بالایی برخوردار است. به نظر من، ارزهای رمزنگاری شده عصر دیجیتال جدید ما را متحول می‌کنند.

به نظر شما بیشترین استفاده از ارزهای رمزنگاری شده برای اهداف غیرقانونی یا قانونی است؟

طبق یک تحلیل جدید از Chainalysis، یک پلتفرم تجزیه و تحلیل بلاک‌چین، فعالیت‌های غیرقانونی مانند جرایم سایبری، پولشویی، و تامین مالی تروریسم تنها 0.15 درصد از کل تراکنش‌های ارزهای دیجیتال در سال 2021 را به خود اختصاص داده است.
طبق این تحقیقات، جرایم رمزنگاری از نظر حجم به بالاترین حد خود رسیده است. البته باید اشاره کنم نرخ افزایش فعالیت‌ها‌ی قانونی از نرخ رشد فعالیت‌ها‌ی غیرقانونی بهتر بود.
این در حالی است که در سال 2021، استفاده از ارزهای دیجیتال افزایش یافت و حجم معاملات از 2.4 تریلیون دلار در سال 2020 اکنون به 15.8 تریلیون دلار رسیده است. در این میان امور مالی غیرمتمرکز، که به تمام فعالیت‌های بانکی مانندی که در بلاک‌چین بدون بانک از جمله وام‌دهی پول اشاره دارد، یکی از عوامل این گسترش بوده است.
البته در سال 2020، تخمین زده شد که 0.34 درصد از کل معاملات ارزهای دیجیتال در سال 2020 غیرقانونی بوده است، اما چندی بعد این برآورد به 0.62 درصد افزایش یافت.
هرچند به‌رغم افزایش استفاده از ارز دیجیتال برای فعالیت‌ها و مقاصد غیرقانونی، نمی‌توان فعالیت‌های قانونی را که با آن انجام می‌شود، نادیده گرفت.

مهم‌ترین دلایل مخالفت دولت‌ها‌ با قانونی‌شدن ارزهای دیجیتال را چه مواردی می‌دانید؟

پس از اولین عرضه خیره‌کننده در سال 2009، کریپتوکارنسی فراز و نشیب‌ها‌ی زیادی را پشت سر گذاشت تا در کشورهای متعددی در سراسر جهان به رسمیت شناخته شود. شکی نیست که ارزهای دیجیتال روش‌های فرصت‌های سرمایه‌گذاری سودآور را برای معامله‌گران و سرمایه‌گذاران باز کرده‌اند، اما بسیاری از کشورها مانند چین، روسیه، برزیل و تایلند، ارزهای دیجیتال را غیرقانونی کرده‌اند و آنها را به عنوان تکنیک‌های غیرقانونی انجام معاملات در نظر گرفته‌اند. تعدادی از نهادهای مالیاتی، سازمان‌های اجرایی و تنظیم‌کننده‌های تجاری نیز در مورد قانونی بودن ارزهای دیجیتال تردید دارند.
با توجه به اینکه رمزارزها غیرمتمرکز هستند و مشابه فیزیکی ندارند، در بسیاری از کشورهای جهان به رسمیت شناخته نشده‌اند. ماهیت غیرمتمرکز و بی‌ثبات این پول، علی‌رغم افزایش محبوبیت آن، هنوز نمی‌تواند اعتماد بسیاری از دولت‌ها‌ را جلب کند. کشورهایی که استفاده از بیت‌کوین را ممنوع می‌کنند ترجیح می‌دهند از سیستم‌ها‌ی بانکی و مالی خود برای تجارت بین‌المللی استفاده کنند.
دولت‌ها همچنین مایل هستند نظارتی بر معاملات و تراکنش‌های انجام شده از یک حساب واحد داشته باشند. به عنوان مثال، بانک تایلند به بسیاری از موسسات توصیه کرد که در صورت‌های مالی خود از هیچ رمزارزی استفاده نکنند. این درحالی است که دولت تایلند برای کاهش پولشویی و حمایت از تروریست‌ها‌، این اقدام را انجام داد.
همچنین نمی‌توان انکار کرد که بیت‌کوین و سایر ارزهای رمزنگاری شده بر بخش تجارت جهانی تاثیر گذاشته و آنها را تحت تاثیر قرار داده‌اند، اما اشکالاتی نیز وجود دارد. مقامات دولتی نگران عدم اعتماد در مورد ارزهای دیجیتال هستند. روسیه برای جلوگیری از تامین مالی تروریسم و پولشویی، استفاده از این ارز دیجیتال را در مرزهای خود غیرقانونی اعلام کرده است.
علاوه بر این، استفاده از ارزهای دیجیتال به دلیل نگرانی در مورد جرایم و کلاهبرداری‌ها‌ی مربوط به پرداخت‌ها‌ی دیجیتال به طور قابل توجهی محدود شده است.

سرمایه‌گذاران خرد در این بازار چگونه می‌توانند سود کسب کنند؟

خرید و HODL (استراتژی سرمایه‌گذاری رمزارزها؛ به معنی نگه داشتن بیت‌کوین به جای فروختن آن است) معمولی‌ترین راه برای سرمایه‌گذاران خرد است که از آن برای کسب سود استفاده می‌کنند. اکثر سرمایه‌گذاران ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت‌کوین، لایت‌کوین، اتریوم، ریپل و سایرین را خریداری می‌کنند و منتظر افزایش ارزش آنها هستند و زمانی که قیمت‌ها‌ی بازار افزایش یافت، می‌فروشند.
برای ایجاد این استراتژی سرمایه‌گذاری، یافتن دارایی‌هایی که می‌توانند به سرعت در ارزش تغییر کرده و بازدهی ثابت ایجاد کنند، ضروری است. دارایی‌ها‌یی مانند بیت‌کوین و اتریوم دارای سابقه‌ای در حفظ تغییرات ثابت قیمتی هستند. در نتیجه، از این نظر می‌توان آنها را به عنوان سرمایه‌گذاری مطمئن در نظر گرفت. با این حال، شما آزاد هستید هر دارایی را که فکر می‌کنید ارزش آن افزایش می‌یابد، مبادله کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که قبل از تصمیم‌گیری در مورد نگه داشتن آن، روی هر دارایی که خریداری می‌کنید، تحقیق کنید.
علاوه بر این، سرمایه‌گذاری در دارایی‌ها‌ی گران‌قیمت برای سود بردن ضروری نیست. ترکیبی از تمام سکه‌ها را در نظر بگیرید که ارزش آینده امیدوارکننده‌ای دارند این درحالی است که هزاران آلت‌کوین کوچک وجود دارند که تغییرات قیمتی معقولی دارند.

همانطور که می‌دانید، ایالات متحده آمریکا تلاش می‌کند تا با برچسب‌گذاری و ردیابی معامله‌گران، ارزهای رمزنگاری شده را کنترل کند. آیا فکر می‌کنید بالاخره دولت‌ها‌ می‌توانند ارزهای رمزنگاری شده را متوقف یا کنترل کنند؟

خیر، دولت‌ها‌ نمی‌توانند ارزهای رمزپایه را ممنوع کنند، اما می‌توانند آنها را تنظیم کنند. تنها راه برای «خاموش کردن» ارز دیجیتال، قطع اینترنت است.
کریپتوکارنسی توسط نرم‌افزاری اجرا می‌شود که به طور مداوم در شبکه‌ها‌ی سراسری در هزاران گره اجرا می‌شود و در فضای ذخیره‌سازی ابری قرار دارد. این ابتکارات معمولا فاقد ساختار رهبری یا گره متمرکزی هستند که ممکن است برای اعمال هر نوع «ممنوعیت» برای آنها به کار رود؛ زیرا غیرمتمرکز هستند.
به نظر من، تا حدی، دولت‌ها‌ باید از دخالت در صنعت ارزهای دیجیتال خودداری کنند چون سیستم حقوقی در حال حاضر حمایت‌ها‌یی را در موارد غنی‌سازی و سرقت ارایه می‌کند، و سیستم مالی فیات سوابق را برای اهداف مالیاتی حفظ می‌کند.


  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin