توضیحاتی پیرامون فن بازار استان فارس، توسط آقای میلاد سلطانی رئیس هیئت مدیره (( کارگزار رسمی فن بازار منطقه ای استان فارس)):

  • توسط نویسنده
  • ۱ ماه پیش
  • ۰

همان طور که اطلاع دارید طبق دستور العمل و طبق ابلاغ شورای عالی انقلاب فرهنگی از سال 92 فن بازاروظیفه انتقال فن آوری، بازار یابی و فروش محصولات فناورانه و جذب سرمایه برای شرکت های دانش بنیان و فناور را برعهده دارند. این قسمت در ابتدا ذیل معاونت علمی تشکیل و ایجاد گردیدکه بعدا به پارک فن آوری پردیس سپرده شد. بخشهای مدیریتی برای اداره آن در پارک فن آوری پردیس ایجاد گردید. که بعضی از استانها برای برقراری ارتباط یک دستگاه متولی را به عنوان رابط قرار دادند. در بعضی از استانها پارکهای علم و فن آوری این وظیفه را عهده دار شدند و در بعضی دیگر شرکتهای صنعتی، در استان فارس این امر به شرکتهای صنعتی سپرده شد.

لازم به ذکر است که فن بازار استان فارس امسال رتبه اول در بین دیگر فن بازار های کشور را کسب نموده و در نمایشگاه اینوتکس نیز از آنها تقدیر گردید.این مجموعه هم در پارک علم و فن آوری فارس و هم در شهرک صنعتی مستقر می باشد.

آشنائی با فعالیتهای این مجموعه:

1-مشاوره دادن به شرکتهائی که قصد دانش بنیان شدن را دارند. لازم به ذکر می باشد که این فرایند درگذشته در بازه زمانی 3 ماه انجام میگرفته، اما اکنون این بازه بسیار کمتر گردیده.

در مدت دو سال گذشته تقریبا دویست شرکت وارد این فرایند شدند، که نیمی از آنها تاکنون دانش بنیان گردیده اند.

2-پیگیری حمایتهای معاونت علمی:

این حمایتها شامل مواردی مانند الف-بیمه ،به طور مثال در سال گذشته 14 پرونده بیمه انجام شد.

ب-گمرک پ-دوره های آموزشی ت-پیگیری اعتبارمالیاتی ج- ترویج معاونت توسعه شرکت های دانش بنیان است.

از مهمترین نکاتی که در این زمینه می توان به آن اشاره نمود کمک به حذف واسطه ها که با کسب پولهای سنگین اقدام به راهنمائی شرکتها جهت دانش بنیا شدن می کردند.

تمام این فرایندها برای کل مجموعه ها بصورت رایگان انجام می گیرد و این مجموعه از سمت معاونت علمی مورد حمایت مالی قرار می گیرد.

آمار شرکتهای دانش بنیان استان فارس:

آقای میلاد سلطانی آمار شرکتهای دانش بنیان را به این شکل اعلام نمودند که، تعداد  تقریبا 358 شرکت دانش بنیان در استان فارس وجود دارد که از این مجموع 20 شرکت فن آور هستن، 80 شرکت نو آور و مابقی نوپا می باشند.

شرکت موقوفه دانش بنیان دانش سلامت کوثر:

آشنائی با بخشی از تاریخچه این مجموعه:

این مجموعه در سال نود و دو وقف گردیده و تحت نظارت سازمان اوقاف قرار گرفته.(( سهام این مجموعه وقف بیماران بی بضاعت شده .))

این شرکت در ابتدا در قالب بازرگانی کارخود را شروع و در واقع بجای تولید صرفا فرایند توزیع رو انجام می دادند.

 بعد از آن درسال نود و شش شرکت وارد بحث تولید شد که در ابتدا به صورت مشارکتی تولیدات خود را انجام و بعد از مدتی دردی ماه هزار و چهارصد در مکان کنونی افتتاح و مستقر گردید و در واقع تولید مستقل خود را از این تایم آغازنمود.

دانش سلامت کوثر ازفروردین ماه سال هزار و چهارصد و یک دانش بنیانی خورا گرفت.

محصولات و سیاست گذاری این شرکت در تولید:

محصولات این مجموعه در حوزه های مختلف اعم از حوزه فک و صورت انواع ایمپلنت ها (( واژه ایمپلنت یعنی تمام کاشتنی ها نه فقط صرف حوزه دندان پزشکی که در زمینه فک و صورت نیز می باشد، که شامل انواع پلاک پیچ ها و البته یکی از موارد دانش بنیان این شرکت در همین حوزه هست)) پیچ هایی که تولید میشه خیلی با ظرافت های خاص هست که اصلا در ایران تولید کننده ای برای آن نداریم(( یکی از نکاتی که در این شرکت مورد توجه قرار میگیرد، محصولاتی که برای تولید سیاست گذاری می گردد. هیچ کدام تولید کننده داخلی ندارند)) .

یکی از ارزش های این شرکت در واقع میشه گفت همه محصولاتی که تولید می شوند آنهائی هستند با قیمت های خیلی بالا در اختیار بیماران قرار می گیره یا حالا به واسطه تحریم که هست این محصولات در داخل کشور موجود نیستن لذا برروی آنها سیاست گذاری میشه و همانند مشابه نمونه های خارجی مهندسی معکوس انجام شده و تولید می گردد.

زمینه هائی که این شرکت در آن فعالیت می کند:

1-حوزه فک و صورت 2- ارتوپدی 3- ستون فقرات و ایمپلنت ها رو می زنیم 4- حوزه طب ورزشی 5- حوزه دندانی و کالاهای دندان پزشکی

به طور مثال از منشا حیوانی کلاژن رو استخراج ، فرموله و تبدیل به محصولات مختلف کلاژنی که در سال چندین میلیون دلار  در حال ورود به کشور داره وارد میشه از این کالاها را توانسته اندبومی سازی کنند.

چالشهای این مجموعه:

بزرگ ترین چالشی که در این مجموعه به آن اشاره گردید زمان طولانی دریافت مجوزهای لازم، آن هم برای یک تولید کننده داخلی، شرکتی که به گفته نماینده مدیر عامل کاملا وقفی است یعنی تمام زحمتایی که در این مجموعه کشیده می شود هیچ کدام از آن منفعت شخصی ندارد و البته این در حالی است که بیماران بسیاری در انتظار تولید  و مجوز استفاده برخی از این محصولات می باشند.

شرکت مهران طب:

آشنائی با این شرکت:

 بهرام سپری به عنوان یکی از اعضای هیئت مدیره این مجموعه، آغاز فعالیت این شرکت را از سال 1385 اعلام کرد.

محصولات این شرکت:

شرکت مهران طب در راستای تولید دستگاه رادیولوژی با یکصدو سی نیرو در حال فعالیت می باشد.

 این محصول که قبلا بطور کامل وارداتی بود، در حال حاضر در داخل این مجموعه ((اعم از قطعات مکانیکی و بردهای الکترونیکی آن))  به طور کامل تولید می شود و فقط تعداد محدودی از قطعات آن به دلیل نداشتن صرفه اقتصادی وارد می گردد.

 در واقع می توان گفت که تقریبا هفتاد درصد این محصول در داخل بومی سازی شده. این در حالی می باشد که مصرف سالیانه این دستگاه در داخل کشور عددی بین سیصد الی چهار صد دستگاه می باشد و تولید این شرکت نیزسالیانه صد دستگاه می باشد که تا دیست دستگاه قابلیت افزایش دارد.

بیان مشکلات :

وی یکی از مشکلات اصلی این شرکت را در قیاس با وارد کنندگان این محصول تفاوت بین قیمت ارز مصرفی تولید کننده و وارد کننده دانست. درواقع میتوان گفت که قیمت ارز مصرفی تولید کننده برای مواد اولیه در حال حاضر بین شصت الی هفتاد هزار تومان می باشد، در حالی که این مبلغ برای وارد کنندگان تقریبا سی و دو هزار تومان می باشد.

شرکت کارت اعتبار فارس:

آشنائی با این شرکت:


مجید دست ورد مدیر بخش مهندسی و تحقیق و توسعه در باره فعالیت این مجموعه گفت:این مجموعه در زمینه تولید تجهیزات پسیو مخابراتی فعالیت می کند. عمده محصولات این شرکت در جهت رفع نیاز اپراتورها، همراه اول و ایرانسل تولید می شود. شرکت کارت اعتبار فارس از اولین و تنها تولید کنندگان جمپرهای مخابراتی در ایران می باشد. به واسطه این محصول این شرکت درسال نود و شش دانش بنیان شد،  لازم به ذکر است که شرکت فوق بخشی از هلدینگی است که مجموعه دوم آن سوا اتصالات سپیدان که در سپیدان قرار گرفته و تجهیزات فیبر نوری تولید میکنند(( کابل فیبر نوری، و مجموعه تجهیزات فیبر نوری )) مجموعه سوم هم که در منطقه ویژه اقتصادی در حال ساخت است که هنوز تکمیل نشده.

مواد اولیه ایرانی

وی مواد اولیه این محصولات را لوله های برنجی دانست که از کارخانه های داخلی خریداری می شودو پس از عملیاتی که توسط دستگاه های سی ان سی و تراش بر روی آنها انجام می شود به کانکتور تبدیل می گردد.

 اما در بخش دیگری از همین مجموعه  آبکاری و پوشش دهی  هم وجود دارد که این نوع پوشش دهی خاص درهمین مجموعه انجام گردیده و بعد از اینکه به کابل ها اتصال پیدا کرد توسط یه سری فرآیندهای خاص محصول نهایی جهت اپراتورها ارسال می گردد.

میزان تولید این مجموعه و میزان مورد استفاده اپراتورها:

به گفته مدیر بخش مهندسی و تحقیق و توسعه تقریبا سالیانه حدود سیصد هزار عدد از این محصول در این شرکت تولید می گردد و البته در حال توسعه نیز می باشند.

با توجه به نیاز مخابرات و نیاز اپراتورها که بیش از پونصد هزار عدد هست در حال حاضر مابقی این نیاز توسط شرکت ها به صورت وارداتی از چین انجام میگیرد و تقریبا تنها تولیدکننده این محصول شرکت کارت اعتبار فارس می باشد.

مزیت محصول این شرکت نسبت به محصولات وارداتی:

مجید دست ورد ادامه داد مهم ترین مزیت که می توان برای این محصول نام برد قیمت تمام شده آن است و به این دلیل که تمامی عملیات در این کارخونه انجام می گردد قیمت تمام شده نسبت به محصولات حتی درجه دو و بی کیفیت چینی هم پایین تر می باشدو همچنین با توجه به اینکه تیم تحقیق و توسعه و مهندسی و کنترل کیفی نظارت دقیق روی عملیات و فرآیندهای تولید دارند، کیفیت آن هم قابل رقابت با برندهای حتی مطرح اروپایی هست و دلیل اینکه اپراتورهای موبایل همراه اول ایرانسل به صورت مستمر و مداوم محصول از ما تهیه می کنن به همین دلیل است.

لازم به ذکر است که به گفته وی و به واسطه تولید این محصول سالیانه حدود مبلغ بیست و پنج میلیارد تومان از خروج ارز جلوگیری می گردد.

مهمترین چالشها:

1-مشکل نبود نیروی انسانی متخصص و دوری شهرک های صنعتی با محل سکونت پرسنل ((در این شرکت بین 70 الی 100 نفر مشغول می باشند))

2-در تابستان سال گذشته با مشکل قطع برق مواجه بودیم که در هفته یک روز قطعی برق داشتیم که بین پانصد تا هفتصد میلیون به ما خسارت وارد می کرد.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *