بازار فلزات ارزشمند تحت تاثیر سیاست بانک مرکزی ایالات متحده و نوسانات دلار

نبضِ طلا، بدون ضربانِ دلار نمی‌زند!

  • توسط نویسنده
  • ۳ سال پیش
  • ۰

عصر ارتباط – به دنبال قوی شدن ارزش دلار و اوج‌گیری بازده اوراق قرضه، تحت تاثیر آمار اقتصادی مثبت آمریکا، نرخ طلای جهانی به پایین‌ترین حد، بیش از دو هفته اخیر نزول کرد. بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری نیز با ۰.۲درصد کاهش، به ۱۸۹۶دلار و ۳۹سنت رسید. بهای معاملات این بازار، ابتدای ماه جاری تا مرز ۱۹۱۶دلار و ۴۰سنت صعود کرده بود.

به گفته ادوارد مایر، تحلیلگر شرکت ئی دی اند اف من کپیتال مارکتس: دلار قوی‌تر، رشد بازده اوراق خزانه آمریکا و همچنین وضعیت بیش خرید در بازار طلا، به ریزش قیمت‌ها منتهی شدند. همچنین اشاراتی از سوی بانک مرکزی آمریکا درخصوص تمایل برای تعدیل سیاست انبساطی انجام گرفت. شاخص دلار در برابر رقیبان ارزی، ابتدای ماه جاری به بالاترین حد خود رسيد و در سه هفته گذشته صعود کرد و طلا را برای دارندگان سایر ارزها گران‌تر كرد؛ زیرا بازده اوراق خزانه ۱۰ ساله، به ۱.۶۳درصد صعود کرد و شمار متقاضیان دریافت بیمه بیکاری در آمریکا هفته گذشته به پایین‌تر از ۴۰۰هزار نفر کاهش يافت تا همزمان، کارفرمایان آمریکایی به روند استخدام در ماه مه سرعت ببخشند.

رابرت کاپلان، رییس بانک فدرال رزرو دالاس گفت: اقتصاد آمریکا در حال پشت سر گذاشتن تبعات پاندمی است و پیشرفت‌هایی را به سوی اشتغال کامل و تورم 2درصدی داشته است. بر اساس گزارش رویترز، سرمایه‌گذاران منتظر انتشار آمار اشتغال ماهانه بخش غیرکشاورزی آمریکا در روزهاي جاری هستند تا به برآورد روند احیای بازار کار در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان و اقدامات بعدی بانک مرکزی آمریکا بپردازند.

اما امیدواری بازار به ادامه روند صعودی طلا قطع نشد و نظرسنجی هفتگی طلای کیتکونیوز از کارشناسان وال‌استریت و سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای، نشان داد خوش‌بینی بالایی نسبت به روند افزایشی این فلز ارزشمند وجود دارد. برخی از تحلیلگران به این موضوع اشاره کرده‌اند که انتظار می‌رود آمار اقتصادی، فشارهای تورمی را بالاتر ببرد. با این حال این آمار به حدی نخواهند بود که بانک مرکزی آمریکا را وادار کند تا سیاست‌های انبساطی خود را به این زودی تعدیل کند.

جدیدترین نظرسنجی هفتگی طلای کیتکونیوز نشان داد تحلیلگران وال‌استریت و سرمایه‌گذاران خُرد نسبت به قیمت طلا در هفته‌های آتی خوش‌بین مانده‌اند. با این حال احساس بدبینی رو به رشد است. به‌طوری که بعضی از تحلیلگران هشدار دادند بازار در قیمت بالای ۱۹۰۰دلار در هر اونس به نظر می‌رسد وضعیت بیش‌خرید پیدا کرده است.

مارک چندلر، مدیرکل شرکت بانوک برن گلوبال فارکس گفت: طلا پس از آمار اشتغال مایوس‌کننده ماه مه بهبودي قوی را مشاهده کرده است. با این حال در بهبود بیشتر قیمت تمایل بیشتری برای فروش خواهم داشت.

در نظرسنجی هفته جاری کیتکونیوز از تحلیلگران وال‌استریت ۱۶ نفر شرکت کردند که از میان آنها، ۱۱نفر معادل ۶۹درصد، به افزایش قیمت طلا و دو نفر معادل ۱۳درصد، به کاهش قیمت طلا رای دادند. سه نفر معادل ۱۹درصد هم نظر خنثی داشتند. در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز از سرمایه‌گذاران خُرد ۱۰۲۳نفر شرکت کردند که از میان آنها، ۵۵۲نفر معادل ۵۴درصد افزایش قیمت طلا و ۳۰۱نفر معادل ۲۹درصد کاهش قیمت طلا را پیش‌بینی کردند در حالی که ۱۷۰نفر معادل ۱۷درصد نظری نداشتند.

خوش‌بینی به افزایش قیمت طلا، در شرایطی استمرار یافت که طلا هفته گذشته نخستین کاهش هفتگی در پنج هفته گذشته را تجربه کرد تا بهای هر اونس طلا در معاملات هفته بعد از پیش‌بینی‌ها در بازار آمریکا ۱۸دلار و ۷۰سنت معادل یک درصد افزایش یافته و در ۱۸۹۲دلار بسته شود.

اگرچه به نظر می‌رسد نیروی صعودی طلا محدود شده است؛ اما بعضی از تحلیلگران اظهار کردند که این فلز ارزشمند، پتانسیل صعودی بیشتری دارد. دورنمای بنیادین، پشتیبانی قوی از نیروی صعودی فراهم می‌کند. گزارش اشتغال غیرکشاورزی ماه مه مایوس‌کننده بود و به طلا کمک کرد بخشی از ریزش قیمت روز قبل را جبران کند.

آمار رسمی نشان داد اقتصاد آمریکا در ماه میلادی گذشته ۵۵۹هزار شغل ایجاد کرده است در حالی که اقتصاددانان رشد مشاغل را حدود ۶۴۵هزار مورد پیش‌بینی کرده بودند. همزمان نرخ تورم آمریکا در ماه گذشته ۰.۵درصد رشد کرد. به گفته آدریان دی، رییس شرکت مدیریت دارایی آدریان دی: جدیدترین گزارش اشتغال آمریکا، رشد اشتغالِ کمتر از حد مطلوب و افزایش دستمزدها را نشان داد و به نگرانی‌های تورمی افزود. آمار استخدام جدید نشان می‌دهد دستمزدها ممکن است افزایش بیشتری پیدا کند تا مردم به کار کردن ترغیب شوند. این امر، برای دلار منفی و برای طلا مثبت است.

اما سایر تحلیلگران اظهار کردند صعود قیمت اونس طلا به بالای ۱۹۰۰دلار در ماه مه نشان می‌دهد که بازار روند صعودی قوی دارد. بازار طلا ماه گذشته شاهد بزرگ‌ترین رشد ماهانه از ژوییه بود. کوین گریدی، رییس شرکت فونیکس به کیتکونیوز گفت: با وجود ریزش قیمت روز پنج‌شنبه، بازار طلا در یک روند صعودی قوی نسبتا ثبات داشت و موفق شد سطح حمایتی مهمی را حفظ کند. با این همه او افزود که نسبت به طلا نظر خنثی دارد زیرا انتظار دارد بانک مرکزی در خصوص رشد فشارهای تورمی واکنش نشان دهد.

گریدی ادامه داد: قیمت طلا ممکن است برای حفظ بالای مرز ۱۹۰۰دلار به تقلا بیفتد. بانک مرکزی آمریکا مدیریتی روی تورم ندارد و تورم دائمی‌تر از تصور مقامات بانکی خواهد بود. طلا فضا برای صعود به قیمت بالاتر را دارد اما در مقطعی بانک مرکزی آمریکا به دلیل تورم ناچار است حداقل خرید اوراق قرضه را تعدیل کند. این امر به منزله پایان جشن طلا خواهد بود.

بنابراین، دو عامل موثر بر قیمت طلا در هفته‌های گذشته شناخته شدند. قیمت اونس طلا نوسان زیادی را تجربه کرد و ابتدا بیش از ۴۰دلار سقوط کرد و سپس به سمت ۱۹۰۰دلار برگشت با این حال تحلیلگران بر این باورند که روند صعودی این فلز ارزشمند فعلا ادامه دارد.

طلا به موضوع “تعدیل سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی آمریکا”، “دلار” و “بازده اوراق خزانه آمریکا”، بی‌نهایت حساس است. هر گونه افزایش این سه عامل، به پایین رفتن قیمت طلا منتهی می‌شود در حالی که معکوس شدن آنها از صعود این فلز ارزشمند، پشتیبانی می‌کند. بارت میلک، مدیر استراتژی جهانی شرکت تی دی سکیوریتیز به کیتکونیوز گفت: بازارها به صحبت درباره تعدیل سیاست‌های انبساطی حساس هستند. ما شاهد بالاتر رفتن بازده اوراق خزانه و دلار آمریکا بودیم و سپس همه وحشت کردند. طلا تحت تاثیر عوامل فنی ریزش کرد.

اما ریزش قیمت طلا ناگهان معکوس شد و این فلز ارزشمند از گزارش اشتغال نه چندان مطلوب آمریکا در ماه مه مورد حمایت قرار گرفت. آمار نشان داد مشاغل بخش غیرکشاورزی در ماه مه تنها ۵۵۹هزار افزایش داشته که پایین‌تر از ۶۷۱هزار شغل جدید مورد پیش‌بینی اقتصاددانان بود. میلک گفته است: آمار اقتصادی ضعیف‌تر، به نفع طلاست. بسیاری تصور می‌کردند گزارش اشتغال همانند آمار اشتغال ADP که روز پنج‌شنبه منتشر شد بهتر از حد مطلوب خواهد بود. اگر آمار اشتغال به همین روند پيش برود، بانک مرکزی آمریکا به تورم اهمیت نخواهد داد. همچنین گزارش اشتغال نشان داد نرخ مشارکت در بازار کار، همچنان پایین مانده که یک هشدار است. این به معنای آن است که بانک مرکزی آمریکا به تداوم سیاست‌های انبساطی ادامه خواهد داد تا نرخ اشتغال بالاتر رود.

باب هابرکورن، کارگزار ارشد کالا در شرکت آر جی او فیوچرز گفته است: در مجموع روند صعودی مثبتی که طلا در ماه مه داشت، دست نخورده مانده است. این روند صعودی بر مبنای آمار اشتغال ادامه خواهد یافت. طلا تلاش می‌کند به رکورد بالای اوت برگردد. تصور می‌کنم طلا در معاملات هفته جاری به ۱۹۲۰دلار بازگردد. تنها عاملی که روند صعودی طلا را مختل خواهد کرد، اشاره به تحکیم سیاست پولی خواهد بود.

اودر ادامه افزود: به محض اینکه طلا از سطح ۱۹۱۵دلار عبور کند، احتمالا پول جدید وارد بازار طلا خواهد شد.

سرمایه‌گذاران باید حواس‌شان به بازده اوراق خزانه آمریکا و هر گونه آمار جدید تورم ‌بود؛ زیرا بازارها خود را برای نشست سیاست پولی ۱۶ ژوئن بانک مرکزی آمریکا آماده می‌کردند. بارت میلک پیش‌بینی کرد طلا در بازه جدید ۱۸۵۵دلار تا ۱۹۳۵دلار معامله خواهد شد. او گفت: همه چیز به آنچه بانک مرکزی آمریکا می‌گوید بستگی خواهد داشت. بانک مرکزی آمریکا پیش از آغاز تعدیل سیاست‌های انبساطی مایل است اشتغال کامل را مشاهده کند بنابراین احتمالا هشدارهای زیادی را درباره چگونگی انجام این اقدام می‌دهد. ممکن است این اقدام از اوراق قرضه آغاز شود و مقامات بانکی ببینند چه اتفاقی می‌افتد.

اِورت میلمان، کارشناس فلزات ارزشمند گینزویل کوینز نیز اظهار کرد: مسیر دلار همسو با سیاست بانک مرکزی آمریکا برای بازار طلا اهمیت دارد. او در کوتاه مدت نظر خنثی درخصوص طلا داشته و تاکید کرد این فلز ارزشمند بین ۱۸۷۰ تا ۱۸۹۰ دلار معامله می‌شود. با این حال در بلندمدت به ۲۱۰۰دلار صعود می‌کند.

به هرحال، از زمانی که پول کاغذی در مبادلات مورد استفاده قرار گرفت، چاپ پول تنها با داشتن پشتوانه‌ای از فلزات گرانبها مانند طلا ممکن بود، با این حال در زمان‌هایی از پوست خز و چوب نیز به عنوان پول استفاه شد. در گذشته معاملات به صورت کالایی صورت می‌گرفت؛ یعنی ارزش کالاها نشان‌دهنده میزان قدرت خرید برای کالاهای دیگر بود. کم کم بشر به این فکر افتاد که چون تبادل به وسیله کالا سخت و گاهی نشدنی است (به‌خصوص در مورد کالاهای فاسد شدنی) به فکر استفاده از پول افتادند. در گذشته، پول‌ها همه به صورت فلزی بود و این فلزات، خود گرانبها بودند: مانند طلا، نقره و مس. از طرفی حجم فلزات به اندازه‌ای نیست که بتوان در اختیار همه قرار بگیرد و همچنین سختی ضرب سکه و سنگینی آن برای معاملات بزرگ‌تر نیز، خود مشکل دیگری بود که بشر را به فکر چاپ پول کاغذی انداخت.

پول‌های کاغذی در ابتدا فقط جایگزین همان سکه‌ها بودند؛ یعنی پشتوانه اسکناس‌های چاپ شده، فلزات گرا‌بها و به‌خصوص طلا بود. پس هر کشوری که اسکناس چاپ می‌کرد نمی‌توانست به هر مقدار که دلش خواست پول چاپ کند؛ زيرا این اسکناس‌ها فقط جایگزین طلا بودند و فقط به مقدار ذخایر طلا می‌توانستند اسکناس چاپ کنند؛ این پشتوانه پول است.

یعنی در ازای آن پول؛ چیزی یا کالایی یا فلز گرانبهایی وجود دارد و در هر زمان قابل تبدیل به پشتوانه خود است. بنابراین مشخص است که تنها دولت‌ها توان چاپ اسکناس را داشته‌اند زيرا داشتن حجم بزرگی از پشتوانه برای چاپ اسکناس فقط بر عهده دولت‌هاست. اولین استفاده از پول بی‌پشتوانه در قرن ۱۱ در چین و استفاده از آن در سلسله‌های مینگ و یوآن رایج بود. سلسله سونگ در چین اولین سلسله‌ای بود که از پول کاغذی استفاده کرد؛ ولیکن این پول کاغذی ارزش ثابتی نسبت به طلا و نقره داشت با اینکه در عمل هیچگاه اجازه تبدیل آن به طلا و نقره داده نمی‌شد. با افزایش چاپ این نوع پول توسط حکومت،تورم ایجاد شد. حکومت تلاش زیادی برای کاهش تورم انجام داد، اما این تلاش‌ها موفقیت‌آمیز نبود.

در قرن ۱۱ میلادی، کینگ هنری اول، پادشاه انگلستان، به دلیل کمبود طلا مجبور شد از چوب به عنوان پول استفاده کند. در زمان حمله اسپانیا به گرانادا در سال ۱۴۹۲ نیز از نوعی پول کاغذی استفاده شد. در قرن ۱۷ میلادی، در فرانسه‌نو که اکنون قسمتی از کانادا است از پوست خز به عنوان پول استفاده می‌شد. در این زمان، سکه‌های فرانسه نیز به عنوان پول استفاده می‌شد. با گسترش کلونی، کمبود پول ایجاد شد. در این زمان فرماندار فرانسه‌نو از کارت‌های کاغذی سربازان به عنوان پول استفاده كرد. او دستور داد که تمامی کارت‌های بازی جمع شده و از اعداد آنها، برای پول استفاده شود.

در سال ۱۷۵۷ دولت کانادا تمامی پرداخت‌ها به طلا را لغو کرد و تنها از پول کاغذی استفاده کرد. مردم به دلیل راحتی استفاده از پول کاغذی تمامی طلا و نقره خود را با پول کاغذی تعویض کردند؛ ولی به دلیل هزینه بالای جنگ با انگلستان تورم بسیار شدیدی در فرانسه‌نو ایجاد شد و پول کاغذی، بی‌ارزش و در این زمان طلا و نقره مجددا به عنوان پول استفاده شد. بر اساس قرارداد پاریس در سال ۱۷۶۳، دولت فرانسه قول داد این پول‌های کاغذی را با طلا معاوضه کند ولی دولت فرانسه ورشکسته بود و این کاغذها در سال ۱۷۷۱ بی‌ارزش شد.

اگر به این مثال‌ها توجه کنید می‌بینید که خطر بزرگ در استفاده از پول بی‌پشتوانه، تورم بحرانی و افزایش بیش از حد نقدینگی به دلیل نامحدود بودن آن است. معمولا تمامی کشورها از ارگانی به نام بانک مرکزی برای کنترل تولید پول استفاده می‌کنند. در زمان امروزی، پول کاغذی و سکه‌ها تنها درصد بسیار کمی از حجم نقدینگی را تشکیل می‌دهند و بیشتر نقدینگی تنها به صورت پس‌انداز در بانک‌ها موجود است.

تاریخ پول بی‌پشتوانه با تورم عجین بوده‌است. از قرن ۱۸ و افزایش استفاده از پول بی‌پشتوانه، تورم بحرانی در بسیاری کشورها اتفاق افتاده ‌است. بهترین مثال از این نوع تورم، تورم بحرانی در جمهوری وایمار آلمان است که منجر به قدرت گرفتن حزب نازی و جنگ جهانی دوم شد.

البته باید توجه داشت که نقدینگی همیشه منجر به افزایش قیمت‌ها نمی‌شود و گاهی نتیجه عکس دارد یعنی موجب جلوگیری از کاهش قیمت‌ها می‌شود. بنابراین معمولا بانک‌های مرکزی با کنترل نرخ بهره و تعیین نرخ ذخیره برای بانک‌ها، حجم نقدینگی را کنترل می‌کنند. با این اوصاف به دلیل اینکه ارزش پول بی‌پشتوانه تنها وابسته به حکومت تولیدکننده آن است در صورت از بین رفتن آن حکومت، این نوع پول بی‌ارزش می‌شود.

پس طبیعی است که طلا، به موضوع تعدیل سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی آمریکا، دلار و بازده اوراق خزانه آمریکا بی‌نهایت حساس باشد. هر گونه افزایش این سه عامل به پایین رفتن قیمت طلا منتهی می‌شود؛ در حالی که معکوس شدن آنها از صعود این فلز ارزشمند پشتیبانی می‌کند.

بنابراین، پس از اشاره فدرال رزرو به افزایش زودهنگام نرخ سود، قیمت طلا به کمترین نرخ یک ماه رسید. در حالی که دلار و سود اوراق خزانه‌داری ایالات متحده پس از پیش‌بینی افزایش نرخ بهره فدرال رزرو زودهنگام مقامات فدرال رزرو، در کمترین مقدار طی ماه گذشته رسید. به دنبال افت ۲.۵درصدی قبلی به کمترین میزان از شش ماه می با قیمت ۱۸۰۳.۷۹دلار در هر اونس، طلای اسپات در معاملات اولیه آسیا با ۰.۲درصد افزایش همراه بود.

معاملات آتی طلای ایالات متحده با ۲.۴درصد کاهش به ۱۸۱۶.۹۰دلار در هر اونس رسید. شاخص دلار در برابر رقبای خود به بالاترین سطح دو ماه گذشته صعود کرد و طلا را برای دارندگان سایر ارزها گران کرد. سود اوراق۱۰ساله با درصد افزایش، به بالاترین سطح از چهار ژوئن افزایش یافت و هزینه نگهداری طلای بدون بهره را افزایش داد. در حالی که فدرال رزرو برنامه‌ای برای افزایش سرعت نرخ بهره در نظر گرفته بودند، سیاست پولی متاثر از همه‌گیری را تمام کرد و گفت‌وگوهایی را در مورد چگونگی پایان خرید اوراق قرضه در دوران بحران آغاز کرد.

حال باید به انتظار تصمیم‌گیری سران پولی و بانکی ایالات متحده ماند. هر تصمیمی که شورای هماهنگی بگیرد، تاثیر بسزایی بر قیمت فلزات گرانبها همچون طلا خواهد گذاشت و همان گونه که در ماه اخیر مشاهده کردیم، هرگونه افزایش یا کاهش ارزش دلار در برابر سایر ارزها همچون روبل و یوآن، ارزش طلای جهانی را کم و زیاد خواهد کرد. موضوعی که هم بر قیمت طلا موثر است و هم بر ارزش هر قطعه بیت‌کوین!


  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *