فناوری‌های نوین اطلاعات و صنعت گردشگری؛ از فرصت‌ها تا تهدیدها

  • توسط نویسنده
  • ۳ سال پیش
  • ۰

عصر ارتباط –  فناوری اطلاعات در دهه گذشته نقش مهمی در صنعت ميهمان‌نوازی و جهانگردی داشته است. فناوری به کاهش هزینه‌ها، افزایش کارایی عملیاتی و بهبود خدمات و تجربه مشتری کمک کرده است. هم مشتریان و هم مشاغل می‌توانند از سیستم‌های ارتباطی، رزرو و خدمات ميهمان بهره‌مند شوند.

فناوری به صنایع گردشگری و ميهمان‌نوازی کمک کرده تا نیروی کار گران‌قیمت را جایگزین نیروی کار فنی کند. این امر، کمک می‌کند هم هزینه‌های نیروی کار کاهش یابد و هم از مشکلات مربوط به خدمات به مشتری جلوگیری شود. در اینجا چند نمونه از شیوه‌هایی که  فناوری اطلاعات به بهبود ميهمان‌نوازی و صنعت گردشگری کمک کرده، ذکر شده است.

* اینترنت و بازاریابی

اینترنت، تاثیر مهمی در ميهمان‌‌نوازی و گردشگری دارد. اولین تجربه مشتری با تجارت شما، بازدید از وب‌سایت شماست. این امر، شامل مشاهده تصاویر و بررسی‌های ميهمانان گذشته است. برای یک تجارت، بسیار مهم است که از تبلیغات آنلاین، رسانه‌های اجتماعی، وبلاگ‌ها و خرید آنلاین استفاده کند تا  مشتریان راحت باشند؛ به‌خصوص وقتی رقبای شما همین کار را می‌کنند.

* سیستم‌های رایانه‌ای

سیستم‌های رایانه‌ای، امکان برقراری ارتباط بین زنجیره‌های هتل بزرگ‌تر با چندین مکان را فراهم می‌کند تا راحت‌تر اتصال برقرار کنید. آنها همچنین به حفظ پرسنل کمک كرده و دسترسی به اطلاعات را آسان‌تر مي‌كنند و باعث می‌شوند ميهمانان‌ شما تجربه بهتری داشته باشند. درخواست به عنوان ميهمان‌، اطلاعات مربوط به خانه‌داری و رزرو را می‌توان در یک سیستم پیدا کرد.

* ارتباطات سیار

تبلت‌ها و تلفن‌های هوشمند جایگزین رایانه‌های رومیزی بزرگ شده‌ و آنها را عملا منقرض کرده‌اند. این امر، مفید است زیرا بسیاری از مسافران در سفر نوعی دستگاه همراه را نیز با خود حمل می‌کنند. این امر به مشاغل گردشگری کمک می‌کند تا با استفاده از ردیابیGPS، مشتریان را در مورد تغییر و تاخیر در رزرواسیون، پیشنهاد معاملات و تبلیغات آگاه کنند.

استفاده از فناوری در صنعت گردشگری و جهانگردی، به سرعت بخشیدن به عملیات کمک کرده و به روند سفر بسیار لذت‌بخش و کارآمد، یاری رسانده است. فناوری نه تنها به هتل‌های بزرگ زنجیره‌ای کمک می‌کند، بلکه برای سایر شرکت‌های کوچک صنعتی نیز مفید است.

* چگونگی تاثیر فناوری اطلاعات بر صنعت توریسم

پیشرفت فناوری ارتباطات و اطلاعات بر رشد صنعت گردشگری بر همه نوع مشاغل تاثیر می‌گذارد. نکته اول اینکه مولتی‌مدیا راهی برای ارتقای صنعت مسافرت، مانند اینستاگرام، فیس‌بوک وغيره است. دوم اینکه فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌تواند طرح‌های عکس و گرافیکی ایجاد کند که فعالان گردشگری برای تبلیغ محصولات خود به آن نیاز دارند. سوم اینکه گردشگران از طریق فناوری اطلاعات و ارتباطات و استفاده ازGPS، برای یافتن مقصد گردشگری استفاده می‌کنند. بیشتر آنها از Google Maps بهره می‌برند. فناوری اطلاعات و ارتباطات به کنترل زمان واقعی جمعیت در جاذبه‌های گردشگری مانند سیستم‌های هشدار و اطلاع‌رسانی اضطراری کمک می‌کند. همچنین برنامه‌هایی برای ردیابی حرکت بازدیدکنندگان با استفاده از GPS و تلفن‌های هوشمند ساخته شده است. فناوری اطلاعات و ارتباطات، به‌خصوص با شیوع بیماری همه‌گیر کووید 19، برای فعالان گردشگری مهم است.

*  ‌جوانب مثبت و منفی ICT در حوزه گردشگری

درخصوص مزایا و جوانب مثبت استفاده از ICT در توریسم می‌توان به موارد مختلفی اشاره کرد. اول اینکه از فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان تجارت الکترونیکی برای ارتقای گردشگری از طریق سیستم‌هاي عامل‌آنلاین استفاده شد. دوم اینکه در صنعت هتلداری، از ICT برای مدیریت بهره‌وری کارکنان و درآمد هتل استفاده می‌شود. سوم اینکه در صنعت جهانگردی در جهان تجارت و ارايه اطلاعات به مصرف‌کنندگان در مورد محصول، می‌توان از ICT برای معامله تجاری استفاده کرد. همچنین فناوری‌های نوین با ارايه اطلاعات، توصیه‌ها و رزرو اطلاعات مربوط به مقاصد گردشگری در برنامه‌های آنلاین مانندBooking.com ، Agoda و خدمات گوگل به گردشگرانی که سفر را تجربه نکرده‌اند، کمک می‌کند.

با این حال، استفاده از فناوری ارتباطات و اطلاعات در بخش گردشگری، مضراتی نیز دارد. اول اینکه همه اطلاعات آنلاین، درست و کارآمد نیستند. دوم اینکه اطلاعات جعلی از طریق اینترنت، بسیار سریع ویروسی می‌شوند و بر کسب‌وکار تاثیر می‌گذارند. سوم اینکه هر شرکت در صنعت گردشگری، بودجه‌ای برای حکایت از فناوری در اختیار ندارد. چهارم اینکه اگر فناوری پیشرفته را در مقصد طبیعی پیاده کنیم، بر منابع طبیعی تاثیر می‌گذارد و به نظر می‌رسد دیگر مقصد طبیعی نیست. پنجم اینکه اگر همه چیز با فناوری جایگزین شود، ممکن است بر تعداد کارمندان تاثیر بگذارد. همان‌طور که می‌بینیم برخی از صنایع هتلداری در کشورهای پیشرفته، در حال جایگزینی افراد با روبو‌تک یا تکنولوژی‌های مبتنی بر روبات هستند.

* ‌راهکارهای کاهش مضرات فناوری در گردشگری

برای محدود کردن خطر استفاده از ICT چند استراتژی وجود دارد که می‌تواند برای کاهش معایب استفاده از فناوری اطلاعات در صنعت گردشگری به کار گرفته شود. اول اینکه آنچه شرکت تبلیغ می‌کند بدون شک در اختیار مصرف‌کننده قرار دهید، بنابراین وقتی انتظارات گردشگران برآورده شود، اطلاعات جعلی مربوط به تجارت شما را به اشتراک نمی‌گذارند. دوم اینکه تامین‌کنندگان گردشگری باید به این فکر کنند که چگونه می‌توانند فناوری را به درستی در شرکت خود پیاده کنند تا از هدر رفتن پول بدون بازپرداخت سود جلوگیری کنند. سوم استفاده از تجهیزات محدود در برخی از مقاصد گردشگری است، زیرا همه گردشگران از استفاده از فناوری برای راهنمایی راضی نیستند. به عنوان مثال هنگامی که آنها از مکانی تاریخی بازدید می‌کنند، برای توصیف آنچه در گذشته اتفاق افتاده، نیاز به یک راهنمای تور دارند. آنها می‌خواهند احساس طبیعی داشته باشند نه فقط گوش دادن به دستگاه ضبط مکالمه.

فناوری ارتباطات و اطلاعات، به دو دلیل، می‌تواند در مواجهه با بیماری همه‌گیر کووید 19 در عرصه گردشگری کمک کند؛اول اینکه رسانه‌های اجتماعی برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات مربوط به همه‌گیری، داده‌ها را بسیار سریع و تازه، به‌روز می‌کنند تا از ویروس مطلع شوند. دوم اینکه از آنجا که ارايه‌دهنده خدمات اینترنت در همه‌جا همراه با برنامه کووید 19 است، می‌تواند حرکت افراد را ردیابی کرده و به آنها در مورد ایمنی و خطر مکانی که به آنجا می‌روند، هشدار دهد.

 

 


  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *