انگلیس و آمریکا به دنبال راه‌حلی برای نجات از تورم چند ساله

دلار دیجیتال، راه چاره است؟

  • توسط نویسنده
  • ۳ سال پیش
  • ۰

عصر ارتباط – افزایش قیمت‌ها کمی نرخ اصلی تورم را بالا می‌برند. قیمت مصرف‌کننده در سال منتهی به ژوئن در آمریکا تا ۵.۴درصد و در انگلیس تا ۲.۵درصد افزایش یافته است و هر دو افزایش فراتر از انتظارات اقتصاددانان است.

جروم پاول، ريیس فدرال رزرو، در سخنرانی ۱۴ جولای خود در کنگره اظهار كرد که افزایش تورم آمریکا موقتی است.

اما ریشی سوناک با توجه به تاثیرات اقتصادی ناشی از بحران کرونا، بودجه خود را تا سال ۲۰۲۲ افزایش می‌دهد. به نقل از گاردین، انتظار می‌رود که اقتصاد این کشور در سه ماهه چهارم به مرحله مهمی برسد، با اینکه حمایت از تجارت کاهش یافته است. وزیر دارایی بریتانیا در حال بررسی فشار بودجه برای سال آینده است تا خزانه‌داری بتواند تاثیرات اقتصادی ناشی از خاتمه طرح موج سوم همه‌گیری و پاسخگویی بازار کار به آن را طی ماه‌های آینده بسنجد.

منابع دولتی تایید کرده‌اند که او پیش از تعطیلات پارلمانی هفته آینده در نظر دارد به نمایندگان مجلس بگوید که یک بررسی سه ساله در پاییز انجام خواهد داد، اما در فکر تاخیر اقدامات مالیاتی تا بهار است.

به گفته رییس بانک مرکزی آمریکا، وضعیت بد تورم و نرخ بیکاری تا چند ماه دیگر هم به این حالت باقی خواهد ماند. رییس بانک مرکزی آمریکا انتظار دارد نرخ تورم در ماه‌های آینده نیز کماکان در سطح بالایی باقی بماند. به گفته جروم پاول، تورم با سرعت بالایی افزایش یافته و به همین دلیل برای کاهش آن به چندین ماه زمان نیاز است. رییس فدرال رزرو در جمع اعضای کمیته مالی کنگره گفته است كه در نتیجه شیوع کرونا، بخش تولید با محدودیت مواجه شد و برای عرضه نیز محدودیت‌هایی پیش آمد که همین عامل، باعث افزایش تورم هم در بخش کالا و هم در بخش خدمات شد.

پاول بار دیگر با تاکید بر اینکه ابزارهای لازم برای مهار تورم و بازگرداندن آن به محدوده هدف در اختیار بانک مرکزی است، از بازگشت تورم به محدوده 2درصدی پس از یک دوره زمانی چند ماهه خبر داد.

وضعیت بازار کار، یکی دیگر از محورهای سخنان پاول بود؛ او با اشاره به بهبود بازار در هفته‌های اخیر گفت كه هنوز راه زیادی برای رسیدن به یک بازار کار ایده‌آل باقی مانده است. پاول تقاضا برای استخدام نیروهای جدید را نیرومند توصیف کرد اما در عین حال به این نکته نیز اشاره کرد که شمار بیکاران هنوز در سطح بالایی قرار دارد و باید بیش از این مقدار کاهش یابد.

متوسط نرخ تورم بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در ۱۲ماه منتهی به ژوئن با ۰.۴درصد افزایش نسبت به دوره مشابه منتهی به ماه قبل به سطح ۵.۴درصد رسید که این نرخ تورم، ۰.۵درصد بیشتر از نرخ مورد انتظار قبلی و بالاترین سطح تورمی ثبت شده در آمریکا در ۱۳ سال اخیر بوده است.

نرخ بیکاری هم به ۵.۹درصد رسیده که ۰.۱درصد بیشتر از ماه قبل و همچنین بالاترین نرخ بیکاری ثبت شده این کشور در طول سه ماه اخیر است. اکنون حدود ۱۰میلیون آمریکایی بیکار هستند.

این درحالی است که دلار دیجیتال نیز یکی از مقوله‌های جذاب پر بحث در ماه‌های آینده خواهد بود. رییس فدرال رزرو معتقد است در صورت ایجاد توکن دیجیتال توسط بانک مرکزی آمریکا،‌ دیگر نیازی به بیت‌کوین و یا سایر ارزهای دیجیتال نخواهد بود.

جروم پاول، ريیس فدرال رزرو به این سوال این‌طور پاسخ داد که اگر ایالات متحده، توکن دیجیتال بانک مرکزی ایجاد کند، دیگر نیازی به بیت‌کوین یا سایر ارزهای رمزنگاری شده نخواهد بود. پاسخ تحلیلگران دیگر نیز قابل بررسی خواهد بود.

چندی پیش، رونمایی از ارز دیجیتال دولتی باهاما موسوم به «دلار شنی» با موفقیت به انجام رسید. بانک مرکزی باهاما قصد داشت از یک ارز دیجیتال تحت حمایت دولت و قابل استفاده در سراسر این مجمع‌الجزایر رونمایی کند.

اساسا باهاما در نظر داشت تا به نخستین کشوری در جهان بدل شود که یک ارز مجازی دولتی را به‌طور سراسری عرضه می‌کند و اعلام کرد که در ماه اکتبر نیز یک رمزارز صادر شده از سوی بانک مرکزی این کشور وارد بازار خواهد کرد.

«چائوژن چن» معاون واحد راهکارهای الکترونیکی بانک مرکزی باهاما، در گفت‌وگو با بلومبرگ گفت که هدف از عرضه این ارز دیجیتال، موسوم به «سکه دریایی/دلار شنی»، این بوده است که جامعیت مالی بیشتری در جزایر دورافتاده این مجمع‌الجزایر ایجاد شود.

نقل و انتقال سکه دریایی از طریق گوشی همراه انجام می‌شود؛ براساس آمار منتشر شده تا سال ۲۰۱۷، حدود ۹۰درصد جمعیت باهاما از موبایل استفاده می‌کنند. چِن در ادامه تاکید کرد که رمزارز ملی چین تابع همان مقرراتی خواهد بود که در مورد سکه دریایی اعمال می‌شود.

بانک مرکزی باهاما ابتدا در ژوئن ۲۰۱۸ اعلام کرد که قصد دارد به‌طور آزمایشی از یک رمزارز ملی رونمایی کند و در ادامه تاکید کرد که در بسیاری از جزایر کوچک‌تر، بانک‌های تجاری کوچک شده و خدمات بانکی محدودی ارايه می‌کنند.

هر سکه دریایی با دلار باهاما نوسان کرده و این یعنی دامنه نوسان آن با تغییرات دلار آمریکا همخوانی دارد؛ در حالی که تنها ۴۸هزار واحد دلار دیجیتال در طرح آزمایشی بانک مرکزی باهاما صادر شده، این پروژه همواره به عنوان یک موفقیت، مورد تمجید قرار گرفته است.

همچنین دلار دیجیتال، چندی پیش بر بستر استارت‌آپ کلمبیایی، به کمک ونزوئلای غرق در تورم شتافت. استارت‌آپ کلمبیایی فعال در حوزه فین‌تک و جابه‌جایی پول، از«دلار دیجیتال» خود رونمایی کرد؛ دلاری مصنوعی با پشتوانه بیت‌کوین که ونزوئلایی‌ها می‌توانستند از آن برای پرداخت و جابه‌جایی پول استفاده کنند.

استارت‌آپ چند ملیتی مستقر در کلمبیا که در زمینه پرداخت پول فعالیت می‌کند، این دلار دیجیتال را به عنوان ابزاری برای مردم ونزوئلا به منظور دسترسی به دارایی باثبات و میانبری برای دور زدن تورم شدید گریبانگیر اقتصاد این کشور، راه‌اندازی کرد.

به عبارتی دیگر، «دلار دیجیتال» به عنوان راه‌حلی برای «تورم شدید» شناخته می‌شود و باید دید ایالات متحده آمریکا موفق به مهار این بحران با تکیه بر دلار دیجیتال خواهد شد یا خیر.

مدیرعامل والیو به سیل کارگران خارجی سرازیر شده از ونزوئلا به کلمبیا به عنوان منبع الهامی برای راه‌اندازی پروژه دلار دیجیتال اشاره کرد زیرا پس از آنکه وسترن یونین و مانی‌گرم (دو شرکت بزرگ و عمده در زمینه جابه‌جایی شتابان پول) به شکلی فزاینده تحت مقررات نظارتی آمریکا در حوزه ورود و خروج سرمایه خارجی قرار گرفتند، بسیاری از آنان (مهاجران) از بازار سیاه پرخطری که برای جابه‌جایی پول ایجاد شده است، استفاده می‌کنند.

والیو برای مدت هفت ماه برای ونزوئلایی‌ها خدمات انتقال ارز رایج این کشور را فراهم می‌کرد اما تورم شدید موجب شد تا در زمانی که صرف انتقال وجوه می‌شد، دریافت کنندگان پول، دست خالی بمانند.

«آلخاندرو ماچادو» رییس بخش تحقیقات والیو اوایل ماه جاری در توییتی نوشت: ۹۹درصد وجوه انتقالی هنوز با بولیوار ونزوئلا می‌رسند، دلار نقد به سختی بین کشورها جابه‌جا می‌شود به ویژه در بحبوحه قرنطینه ناشی از کووید۱۹. در حالی که ونزوئلایی‌ها تورم شدیدی را تجربه می‌کنند، برخی از کارشناسان معتقد بودند که آمریکا و استرالیا به دلیل ریزش تقاضا ناشی از قرنطینه به سمت تورم منفی در حرکتند که صد البته، شواهد این‌گونه نشان نمی‌دهد.


  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *