لزوم دیجیتال‌سازی مدیریت بحران

  • توسط نویسنده
  • ۳ سال پیش
  • ۰

عصر ارتباط – همچنان که می‌دانیم کشور ما در زمره کشورهایی به شمار می‌رود که مستعد حوادث طبیعی زیادی است و هر ساله شاهد این گونه حوادث در گوشه و کنار کشور هستیم که بخشی از کشور و مردم مناطقی را مورد خسارت‌ها و آسیب‌های مالی و جانی زیادی قرار می‌دهد. پس از وقوع حوادث طبیعی چیزی که در این سال‌ها دیده شده، اقدامات و کمک‌هایی بوده است که از طرف دولت و بخشی هم از طرف مردم برای مناطق آسیب‌دیده تدارک و ارسال شده است. حتی در بسیاری از موارد مردم و گروه‌های مختلفی خود، راسا به جمع‌آوری کمک‌های مختلف اقدام می‌کنند و اقلام را نیز خودشان به محل حادثه اعزام و توزیع می‌كنند.

قطعا برای اثربخشی منظم و سیستمی این قبیل اقدامات در بحبوحه بحران و مدیریت درست پس از بحران، لزوم طراحی و پیاده‌سازی پلتفرم هوشمند مدیریت بحران در کشور امری مهم و بسیار ضروری به شمار می‌رود. ما هنوز در بحران‌های مختلف اعم از سیل، زلزله و غيره که در کشور به وقع می‌پیوندد، پلتفرمی را نداریم که بتواند اطلاع‌رسانی بحران را مدیریت کند. در چنین شرایطی همچنان که شاهد بوده‌ایم سلامت روانی مردم با انواع و اقسام اخبار، تصاویر و ویدیوهای گاه بی‌ارتباط با اصل ماجرا، دچار آسیب می‌شود و ابعاد اصلی ماجرا و جزيیات دقیق آن برای مردم معمولا نامشخص است. صدا و سیما در این شرایط معمولا مرجع خبری است که آن هم در به‌روزرسانی اخبار پیرامون ابعاد بحران کند و ناکارآمد عمل می‌كند، تا جايی که گاه پس از چندین ساعت ابعاد و اخبار بحران را پوشش می‌دهد. و نکته پرآسیب‌تر اعلام نیازمندی اقلام و کمک‌هاست که معمولا منطبق با نیاز مناطق نیست چون به صورت سیستمی و منظم و لحظه‌ای نیست، برای همین منظور یا با کمبود اقلام مورد نیاز یا فراوانی آنها مثل پتو و غيره در مناطق بحران مواجه می‌شویم. از طرفی در جاده‌های منتهی به محل بحران، گاه شاهد رفت و آمدهای افراد داوطلب هم هستیم که برای کمک به بحران خود داوطلبانه به محل اعزام و خود این عامل بر ترافیک جاده‌ها افزوده و ارسال سریع کمک‌ها را دچار وقفه و اختلال می‌کند .

از نظر نگارنده با توجه به موارد گفته شده، با طراحی و پیاده‌سازی پلتفرم هوشمند مدیریت بحران، می‌شود تمام این فرایندهای پرآسیب گفته شده را اصلاح و روند کمک به بحران را سریع و موثرتر هدایت کرد. با به‌روزرسانی لحظه‌ای بحران و آگاه‌سازی کامل و لحظه‌ای از ابعاد بحران در سامانه مذکور و اعلام نیازهای لحظه‌ای و مدیریت شده اقلام و کمک‌های ضروری و مرجعیت کامل سامانه مذکور بسیاری از فرایندهای پرآسیب فعلی قابل اصلاح است به نحوی که از دل هر بحران و آموخته‌های پیرامونی آن، می‌شود سامانه هوشمند مذکور را کارآمدتر و بهتر كرد به نحوی که مرجع کاملی برای اطلاع‌رسانی و مدیریت بحران‌ها قرار گیرد. تا در نهایت همه ارگان‌ها، مردم و گروه‌های مختلفی که در بحبوحه بحران در راستای کمک فوری و لحظه‌ای فعالیت می‌کنند با آگاهی کامل از روند بحران و نیازمندی‌های لحظه‌ای آن کمک‌های موثرتری را بتوانند به انجام رسانند.


  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *