قدرت‌های نوظهور اقتصادی تا 20سال آینده از ابرقدرت‌ها پیشی خواهند گرفت

عرصه برای جولان تازه‌واردها باز شد

  • توسط نویسنده
  • ۳ سال پیش
  • ۰

عصر ارتباط – تا سال ۲۰۴۰ قدرت اقتصادی هفت کشور نوظهور (چین، هند، اندونزی، برزیل، روسیه، مکزیک و ترکیه) می‌تواند به دو برابر قدرت اقتصادی هفت کشور صنعتی (آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، ایتالیا، کانادا و ژاپن) برسد.

کمیسیون اروپا در گزارشی به برآورد وضعیت اقتصاد جهان در سال‌های آینده پرداخت که طبق این پیش‌بینی‌ها، اقتصادهای نوظهور به ویژه کشورهای جنوب‌شرق آسیا به تدریج سهم بیشتری از اقتصاد جهانی را تصاحب خواهند کرد. نکات مهم این برآورد در ادامه آورده شده است:

– تا سال ۲۰۴۰ قدرت اقتصادی هفت کشور نوظهور (چین، هند، اندونزی، برزیل، روسیه، مکزیک و ترکیه) می‌توانند به دو برابر قدرت اقتصادی هفت کشور صنعتی (آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، ایتالیا، کانادا و ژاپن) برسند.

– در سال ۲۰۳۰ هیچ کشوری به تنهایی ابرقدرت جهان نخواهد بود. چه آمریکا، چه چین و چه هر کشور دیگری قدرتی فراتر از بلوک‌های مختلف نخواهد داشت.

– تا سال ۲۰۳۰، رشد اقتصادی و جمعیت جوان کشورهای آسیایی از اروپا و آمریکای شمالی جلو خواهد زد. به همین دلیل این کشورها مقصد سرمایه‌گذاری جذاب‌تری از غرب خواهند شد.

– تا سال ۲۰۳۰ روند رو به رشد اقتصادهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا نظیر ایران، مصر و ترکیه ادامه پیدا خواهد کرد.

– در کوتاه مدت، متوسط رشد اقتصادی سالانه کشورهای نوظهور حدود 4درصد و کشورهای پیشرفته 2درصد خواهد بود.

– انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۰ گروه کشورهای نکست الون “Next Eleven” شامل بنگلادش، مصر، اندونزی، ایران، مکزیک، نیجریه، پاکستان، فیلیپین، کره جنوبی، ترکیه و ویتنام در مجموع به قدرت اقتصادی بالاتری از اتحادیه اروپا دست یابند.

– تا پایان سال ۲۰۵۰ پیش‌بینی می‌شود سهم کشورهای عضو اتحادیه اروپا به ۹درصد کاهش یابد. این رقم در سال ۲۰۱۸ معادل ۱۶درصد بود.

– آلمان در سال ۲۰۳۰ نیز کماکان بزرگ‌ترین اقتصاد اروپایی باقی خواهد ماند اما تداوم روند پیری جمعیت در این کشور، مساله‌ای است که می‌تواند به چالشی جدی برای چشم‌انداز اقتصادی این کشور در آینده تبدیل شود.

این پیش‌بینی در حالی صورت گرفته که افزایش تقاضای نفت اروپا، یکی از دلایل مهم بازگشت اقتصاد این قاره به شرایط قبل از همه‌گیری بیماری کووید19 بوده است.

در هفته‌های اخیر با بازگشایی اقتصاد، ترافیک در بزرگراه‌های اروپا و در بزرگ‌ترین شهرها افزایش یافته که نشان‌دهنده افزایش تقاضای سوخت حمل و نقل جاده‌ای است. بر اساس داده‌های اپراتورهای بزرگراه به نقل از بلومبرگ، ترافیک در بزرگراه‌های اسپانیا و فرانسه، یکی از بزرگ‌ترین بازارهای اتومبیل در اروپا، از سال ۲۰۱۹ فقط کمی از میزان قبل از همه‌گیری کرونا خارج شده است.

اقتصاد بسیاری از کشورهای اروپایی طی ماه گذشته به تدریج بازگشایی داشته‌اند در حالی که پیشرفت میزان واکسیناسیون، افراد بیشتری را به سفر در جاده‌ها سوق می‌دهد. این خبر نویدبخشی برای تقاضای بنزین و گازويیل به‌ویژه در مقایسه با تاخیر تقاضای سوخت هواپیمایی است که انتظار می‌رود برای اولین بار تا اندازه قبل از همه‌گیری بهبود پیدا کند.

بر اساس اطلاعات شرکت فناوری مکان‌یابی TomTom NV به نقل از بلومبرگ، ترافیک در پایتخت‌های اروپایی نیز در حال افزایش است و امسال میزان ترافیک در ۱۵ پایتخت به بیشترین حد رسیده است. فروش سوخت در انگلستان در ماه جاری میلادی به بالاترین سطح از اولین تعطیلی‌های مارس سال گذشته رسیده و این نشان می‌دهد که بازگشایی در ماه آوریل منجر به افزایش تقاضای نفت و رشد اقتصادی شده است. اکنون با کاهش محدودیت‌های داخلی، بسیاری از کشورهای اروپایی در تلاش هستند تا در زمان تعطیلات تابستانی، دوباره گردشگران خارج از کشور را بپذیرند.

از هفته گذشته، ایتالیا به گردشگران اجازه داد تا پروازهای بدون کرونا ویروس را انجام دهند؛ مسافران قبل از عزیمت و هنگام ورود آزمایش می‌شوند، بدون توجه به اینکه آیا واکسن دریافت کرده‌اند یا نه. نکته مهم‌تر این است که مسافران ایالات متحده، کانادا و ژاپن، هنگام ورود به ایتالیا مشمول قرنطینه نمی‌شوند.

این هفته، سفیران  ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا پیشنهاد کمیسیون اروپا براي باز کردن مرزهای اتحادیه اروپا به روی گردشگران واکسینه شده را تایید کردند. این سفرا تصمیم گرفتند که گردشگران گواهی واکسیناسیون با واکسن تایید شده توسط آژانس دارویی اروپا را ارایه دهند. همچنین اتحادیه اروپا در حال مذاکره در مورد کاربرد بالقوه از گواهی‌نامه کرونا ویروس برای بازگشایی گردشگری در فصل تابستان بود.

حال باید دید درحالی که اسبربانک دست به کاهش فعالیت در قاره سبز زده است، این پیش‌بینی تا چه اندازه میسر خواهد شد؛ زیرا معاون اول مدیرعامل اسبربانک مي‌گويد: این بانک در حال کاهش حضور خود در اروپا طی یکی دو سال است.

این شرکت با توجه به وضعیت ژئوپلیتیک در حال کاهش حضور خود در سایر کشورها است. معاون اول مدیرعامل بانک لوخاصیس در حاشیه نشست بین‌المللی اقتصادی سن‌پترزبورگ (SPIEF) به تاس گفت: اسبربانک قصد دارد حضور تجاری بانکی خود را در کشورهای اروپایی طی یک تا ۲ سال کاهش دهد.

او گفت: ما با توجه به اوضاع ژئوپلیتیک در حال کاهش حضور بانکی در کشورهای دیگر هستیم. در حال حاضر ترکیه را ترک کرده‌ایم. قبلا گفتیم که گزینه‌های کاهش حضور خود در اروپا را مشاهده می‌کنیم. من معتقدم این اتفاق طی یکی دو سال رخ می‌دهد.

Sberbank Europe AG یک گروه بانکی متشکل از دارایی‌های اسبربانک در اروپای شرقی و مرکزی است. دفتر مرکزی این گروه در وین قرار دارد. اسبربانک اروپا در هشت بازار اروپا شامل اتریش، بوسنی و هرزگوین، کرواسی، جمهوری چک، مجارستان، اسلوونی، صربستان و آلمان حضور دارد.

با این حال، اروپا در تلاش برای کاهش وابستگی به دلار است و بروکسل با توجه به درس‌های همه‌گیری کرونا تصمیم گرفته جایگاه یورو را در مبادلات جهانی تقویت کند.

برخی از منابع خبری از تلاش‌های اتحادیه اروپا برای کاهش وابستگی به دلار با توجه به فشارهای اخیر اقتصادی و مالی آمریکا بر اتحادیه اروپا خبر داده‌اند. مقامات اروپایی در بیانیه‌ای که احتمالا به صورت رسمی منتشر خواهد شد از وابستگی بالای جهان به دلار انتقاد کرده‌اند.

بروکسل با توجه به درس‌های همه‌گیری کرونا تصمیم گرفته است جایگاه یورو را در مبادلات جهانی تقویت کند. استفاده بیشتر از یورو می‌تواند زمینه‌ساز کاهش وابستگی کشورهای اروپایی به دلار و تقویت مناسبات تجاری با آنها شود. طبق بخش‌هایی از این بیانیه که قرار است منتشر شود، کاهش وابستگی به دلار یکی از راهکارهای اصلی این اتحادیه برای کاهش شوک‌های خارجی عنوان شده است.

انتظار می‌رود روی کار آمدن دولت بایدن باعث تقویت مناسبات تجاری و اقتصادی آمریکا و اروپا شود اما کشورهای اروپایی مصمم هستند وابستگی خود را به دلار کاهش دهند. آن‌طور که در این بیانیه آمده است، بروکسل نسبت به آسیب‌پذیری اقتصاد خود از سیاست‌های واشنگتن نگران است که از جمله این پیامدها می‌توان به تحریم‌های آمریکا و محروم شدن اروپا از بازار برخی کشورها پس از خروج دولت ترامپ اشاره کرد.

اروپا پیش‌تر تلاش کرده بود با راه‌اندازی ساز و کاری موسوم به اینستکس به تجارت خود با کشورها ادامه دهد اما تهدید واشنگتن به تحریم شرکت‌های اروپایی مشارکت‌کننده در این مکانیسم باعث شد تا این سامانه موفقیت چندانی را کسب نکند. اکنون اروپایی‌ها به دنبال آن هستند تا با انجام اقداماتی از منافع شرکت‌های خود در تجارت با کشورهای ثالث محافظت کنند و تبعات تحریم‌های آمریکا را روی عملکرد آنها کاهش دهند.

اروپایی‌ها همچنین به دنبال آن هستند تا در بخش مالی نیز وابستگی خود را به آمریکا کاهش دهند. ماه گذشته بود که خبر ادغام بانکداری اروپا، بمب خبری در رسانه‌های معتبر را منفجر کرد و مدیرعامل دویچه بانک گفت: این بانک باید نقش اصلی را در ادغام بانکداری اروپا داشته باشد.

کریستین سویینگ مي‌گويد: بانک دویچه در حال افزایش قدرت مالی است و بزرگ‌ترین وام‌دهنده آلمان در موقعیتی قرار دارد که بتواند نقش اصلی را در ادغام بانکداری اروپا ایفا کند. او پس از سال‌ها کم‌کاری در تلاش است تا قدرت خود را بلندمدت در دویچه افزایش دهد.

مذاکرات مربوط به ادغام بانکی کل آلمان با کامرزبانک در سال ۲۰۱۹ ناکام ماند و با ارزش بازار سهام معادل فقط ۱۸میلیارد یورو (۲۱.۹میلیارد دلار)، دویچه یک هدف مقرون به صرفه برای یک خریدار بالقوه با ارزش‌تر است.

با این وجود سویینگ اهمیت استراتژیک این بانک را برای بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا و بزرگ‌ترین کشور صادرکننده افزایش داد و گفت که تغییر ساختار آن در حال نتیجه دادن است. اتکا به واردات خدمات مالی، اشتباه خواهد بود.

هر دوره سه ماهه‌ای که ما موفق هستیم، ما را قوی‌تر می‌کند. درآمدها و هزینه‌ها در مشاغل خصوصی و شرکتی کاملا در مسیر درستی قرار گرفته بود و بانک سرمایه‌گذاری دویچه بیش از انتظارات عمل کرده است.

 


  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *