چرا اخبار جعلی در فیس‌بوک پربیننده است؟

  • توسط نویسنده
  • ۳ سال پیش
  • ۰

آی‌سی‌تی نیوز – یک مطالعه نشان می‎دهد که انتشار اطلاعات غلط در فیس‎بوک بازدید بیشتری نسبت به دیگر اطلاعات دارد.
میزان – یک مطالعه جدید در مورد رفتار کاربران در فیس‌بوک احتمالاً استدلال‌های منتقدان را تقویت می‌کند که الگوریتم‌های این شرکت باعث گسترش اطلاعات غلط در مقایسه با منابع معتبر می‌شود.

این تحقیق انجام شده توسط محققان دانشگاه نیویورک و دانشگاه گرنوبل آلپ در فرانسه نشان می‎دهد که از آگوست ۲۰۲۰ تا ژانویه ۲۰۲۱، ناشران خبری که به ارائه اطلاعات نادرست در فیس‌بوک معروف هستند، ۶ برابر منابع خبری معتبر مانند سازمان بهداشت جهانی، لایک، اشتراک گذاری و تعاملات را دریافت کرده‎اند.

از زمانی که اخبار جعلی در فیس‌بوک پس از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا به نگرانی عمومی تبدیل شد، کارشناسان معتقدند که ترافیک اطلاعات غلط بار‌ها و بار‌ها نشان داده است که می‌تواند مخاطبان عمده‌ای را در این پلتفرم به سمت خود جلب کند.

به گفته کارشناسان، این مطالعه یکی از معدود تلاش‌های جامع برای اندازه گیری و جداسازی اثر اطلاعات نادرست در میان گروه وسیعی از ناشران در فیس‌بوک است و نتیجه گیری آن بر این است که بستر فیس‌بوک به ناشرانی که اخبار گمراه کننده منتشر می‌کنند، به نوعی پاداش می‌دهد.

«ربکا ترمبل»، مدیر موسسه داده ها، دموکراسی و سیاست در دانشگاه جورج واشنگتن، که یافته‌های این مطالعه را مرور کرده، می‎گوید «این مطالعه به شواهد فزاینده‌ای کمک می‌کند که با وجود تلاش‌های متعدد برای کاهش اخبار جعلی، اطلاعات غلط، بستری راحت و مخاطبان فعالی در فیس‌بوک پیدا کرده است.»

فیس‌بوک مدعی شده که این گزارش تعداد افرادی را که با محتوا درگیر هستند اندازه گیری می‌کند، اما این اندازه گیری تعداد افرادی نیست که واقعاً آن را مشاهده می‌کنند؛ فیس‌بوک آمار ادعایی خود را در دسترس عموم محققان قرار نداده است.

فیس‌بوک می‎گوید که این شرکت ۸۰ الگوی بررسی واقعیت دارد که بیش از ۶۰ زبان را پوشش می‌دهند و برای برچسب زدن و کاهش توزیع اطلاعات غلط کار می‌کنند.

نویسندگان این مطالعه بر دسته بندی‌های ۲ سازمان غیر دولتی، به نام‌های «نیوز گارد» و «مدیا بایس – فکت چک»، که اطلاعات نادرست را مطالعه می‌کنند، استناد کرده‎اند.

هر ۲ گروه، هزاران ناشر فیس‌بوک را بر اساس گرایش‌های سیاسی خود، از چپ گرای افراطی تا راست گرای افراطی، و تمایل خود برای به اشتراک گذاشتن اخبار قابل اعتماد یا غیرقابل اعتماد، طبقه بندی کرده‎اند.

منتقدان فیس‌بوک مدتی است این بستر را متهم می‌کنند که برای محتوای گمراه کننده و التهابی که اغلب دیدگاه‌های بینندگان را تقویت می‌کند، توجه و کلیک بیشتری را مقایسه با اخبار اصلی ایجاد می‌کند.


  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *