الزام ثبت تولیدات دارویی در سامانه «تیتک»

  • توسط نویسنده
  • ۳ سال پیش
  • ۰

آی‌سی‌تی نیوز – سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تاکید کرد: تا آذر ماه باید همه شرکت‌ها در حوزه توزیع و تأمین دارو اطلاعات مربوطه را در سامانه تیتک که مربوط به اصالت دارو است ثبت کنند.

به گزارش فارس، حمیدرضا دهقانی‌نیا، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در شبکه خبر با اشاره قانون الزام ثبت اطلاعات دارویی در سامانه تی‌تک، اظهار داشت:‌ فروردین 98 این قانون ابلاغ شد و علیرغم قانونی بودن آن هنوز به صورت کامل اجرا نشده است.

وی با اشاره به سیر اجرای این قانون، خاطرنشان کرد:‌ در سال 98 نیز مجدداً قانون یاد شده و غیرقانونی بودن عرضه خارج از ثبت در سامانه تی‌تک ابلاغ شد؛ اما نمی‌دانیم چرا اجرایی نشده است؛ ضمن اینکه در بودجه سال جاری نیز این قانون ابلاغ و بر آن تأکید شده؛ به طوری که در آن گفته شده شرکت‌های تأمین و تولید دارو باید تا پایان مهر اطلاعات خود را در سامانه تی‌تک ثبت کنند و بعد از آن هرگونه پرداخت‌ها در این سامانه انجام شود.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تأکید کرد: باید داروهای تولید داخل و وارداتی در سامانه تی‌تک ثبت شود، اما از سال 92 تا کنون این کار به طور کامل اجرا نشده است؛ این تکالیف ابلاغی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از سال 92 مشخص شده اما منتج به نتیجه معلومی نشده که امیدواریم با حضور وزیر جدید بهداشت این مشکلات حل شود.

دهقانی‌نیا با انتقاد از عدم همکاری لازم سازمان غذا و دارو در اجرای این قانون، یادآور شد: معاون غذا و دارو وزارت بهداشت در بسیاری از جلسات شرکت نمی‌کند؛البته بیمه‌های پایه مانند تأمین اجتماعی و سلامت کار خود را انجام داده‌اند اما بیمه بانک‌ها و شرکت نفت این موضوع را اجرا نکرده و تا پایان آذر ماه مهلت انجام این کار وجود دارد.

وی گفت:ما در حوزه بیماران سرپایی، بستری و معاونت بهداشت با سازمان غذا و دارو همکاری داریم , منوط کردن سایر بیمه‌ها به موضوع اصالت دارو در این سامانه باید تکمیل شود، اما متأسفانه در بخش بستری در پاسکاری بین معاونت فناوری و معاونت درمان وزارت بهداشت قرار داریم.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تأکید کرد:‌ تا آذر ماه باید همه شرکت‌ها در حوزه توزیع و تأمین دارو اطلاعات مربوطه را در سامانه تیتک که مربوط به اصالت دارو است ثبت کنند؛چرا که در صورت ثبت می‌توان اگر در این زنجیره دارویی خارج از شبکه توزیع شد متوجه آن شده و بتوانیم مسیر آن را تشخیص و آن را برگردانیم.

دهقانی‌نیا با بیان اینکه امیدواریم سامانه تیتک کامل شده و اطلاعات 53 مرکز بیمارستانی نیز با آن هماهنگ شود، ابراز داشت: اکنون زیرساخت‌های لازم ایجاد شده اما یک اراده قوی می‌خواهد تا آن را اجرا کند.

وی با بیان اینکه واکسن کرونا نیز باید در سامانه تیتک ثبت شود، افزود: این در حالی است که دوستان ما ثبت و اطلاعات واکسن را یکی در نظر گرفته‌اند اما اکنون ابتدا واکسن تزریق می‌شود و بعد از آن اطلاعات مربوط ثبت می‌شود؛ در حالی که ممکن است فردی در جای دیگری واکسن را تزریق کرده باشد اما مراجعه کند در شرایطی که اطلاعات آن در سامانه تی‌تک ثبت نشده است.


  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *