اطلاعات سامانه استعلام مدارک تحصیلی ناقص است

  • توسط نویسنده
  • ۳ سال پیش
  • ۰

عصر ارتباط –

در حالی که وزارت آموزش و پرورش مدعی است سوابق تحصیلی دانش آموزان از سال ۱۳۳۰ به بعد (۷۰ سال اخیر) قابلیت استعلام الکترونیکی را دارند، اما شواهد نشان می‌دهد این ادعا تا واقعیت فاصله دارد.
به گزارش تسنیم، در حالی که پیش از این محمود حبیبی مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده بود: «شهروندان متقاضی از طریق درگاه emt.medu.ir می توانند گواهی تاییدیه مدرک تحصیلی دوره های ابتدایی، سیکل، راهنمایی، دوره اول دبیرستان، دیپلم و پیش دانشگاهی مربوط به سال تحصیلی 1330 به بالا را دریافت نمایند». اما شواهد نشان می‌دهد این موضوع محقق نشده است.

محدودیت در استعلام سوابق تحصیلی

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش تسنیم درباره نحوه استعلام سوابق فارغ التحصیلان سنوات قبل از طریق سامانه استعلام مدارک تحصیلی گفت: اگر پرونده آنها را به صورت الکترونیک داشته باشیم به راحتی امکان‌پذیر است اما اگر اسناد آنها کاغذی یا در سیستم ما درج نشده باشد فرآیند خاص تنظیم کردیم تا بدون مراجعه حضوری درخواست خود را ثبت کنند. این درخواست به کارتابل مناطق منتقل شده و از روی اسناد آن را تایید می‌کنند و به مجموعه پایگاه الکترونیکی ما اضافه می‌شود.

وی در خصوص این فرآیند خاص و نحوه دسترسی شهروندان به آن توضیحات بیشتری ارائه نکرد.

حبیبی با اشاره به راه اندازی سامانه پادا (پرونده الکترونیکی دانش آموزان) گفت: سامانه پادا به تازگی یعنی از دی ماه ۱۳۹۹ ایجاد شده و هنوز انتقال اطلاعات سنوات قبل در آن انجام نشده است. پیش بینی این است تمام سوابق تحصیلی را در یک بازه زمانی به سامانه پادا منتقل کنیم. ولی فعلاً فقط سوابق تحصیلی سال جاری را در این سامانه داریم.

با این توضیحات به نظر می‌رسد دست کم اطلاعات سال‌های ۱۳۳۰ تا ۱۳۷۱ (سال شروع طرح جامع انفورماتیک وزارت آموزش و پرورش) که غیرالکترونیکی است، در دسترس قرار ندارد. همچنین بر اساس شواهد میدانی و مراجعات مردم به سامانه استعلام سوابق تحصیلی، این اطلاعات تا زمانی که به کد ملی افراد متصل نشوند، قابلیت استعلام نداشته و با توجه به آغاز صدور کد ملی از سال ۱۳۷۹، در عمل سوابق تحصیلی بازه ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۹ نیز از دسترس خارج است.

خدمات سامانه پادا

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش در خصوص نحوه ارائه درخواست معادل سازی دروس دانش آموزان ترک تحصیلی نظام‌های قدیم آموزشی و تحصیل در نظام جدید ۶.۳.۳ گفت: فرآیند معادل سازی در سامانه پادا دیده خواهد شد. هم‌اکنون چون سامانه جدید است این قابلیت وجود ندارد و به تدریج خدمات ایجاد خواهد شد. با مشاهده کارنامه کار را آغاز کردیم و سپس ثبت نام دانش آموزان اضافه شد. از شروع سال تحصیلی آینده نیز ارائه خدمت صدور گواهی اشتغال به تحصیل و معافیت تحصیلی دانش آموزان در این سامانه (پادا) آغاز می‌شود. برای معافیت تحصیلی فرآیندی را با سازمان نظام وظیفه طراحی کردیم تا امور آن به صوررت کامل الکترونیکی شود.

منبع: آی‌سی‌تی نیوز


  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *