ذخایر ارزی خارجی و طلای روسیه به بالاترین رکورد تاریخ خود رسید

افزایش دو برابری سود بانک‌های روسی در نیمه اول ۲۰۲۱

  • توسط نویسنده
  • ۳ سال پیش
  • ۰

عصر ارتباط – طبق آخرین گزارش بانک مرکزی روسیه، ذخایر ارزی خارجی و طلای این کشور در هفته منتهی به پایان ماه آگوست ۱.۸میلیارد دلار رشد کرده است. طبق این گزارش میزان ذخایر روسیه در این هفته از ۵۹۳.۸میلیارد دلار به ۵۹۵.۶میلیارد دلار رسیده است.

گفته می‌شود رشد اخیر این ذخایر مربوط به خرید از قبل برنامه‌‌ریزی شده ارزهای خارجی توسط بانک مرکزی و همچنین رشد نرخ ارزهای موجود در ذخایر روسیه در برابر دلار است. گزارش بانک مرکزی روسیه همچنین نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۰ میزان ذخایر ارزی و طلای این کشور ۷.۵درصد جهش کرده و تا يكم ژانویه ۲۰۲۱ به ۵۹۵.۸میلیارد دلار رسیده بود.

میزان ذخایر ارزی خارجی و طلای روسیه در پایان ماه می به بالاترین رکورد تاریخ خود رسید و ۶۰۵.۹میلیارد دلار شد. مقادیر بزرگی از این ذخایر صرف هزینه‌های مربوط به پاندمی کرونا شده است.

بانک مرکزی روسیه گزارش داد که سود خالص وام‌دهندگان روسی در ماه‌های ژانویه تا جولای ۱.۴۲۹تریلیون روبل (۱۹.۲میلیارد دلار) است که تقریبا دو برابر درآمد آنها در مدت مشابه سال گذشته است.

مجموع سود خالص نیمه اول سال ۲۰۲۰، ۷۶۱میلیارد روبل بود. تنها در جولای ۲۰۲۱، بانک‌های روسی ۲۲۹میلیارد روبل سود خالص به دست آوردند که ۱۳درصد بیشتر از سود ۲۰۴میلیارد روبل ماه ژوئن است. تعداد بانک‌های سودآور در ماه جولای از ۲۳۷ بانک تا ۲۴۹ افزایش یافت.

این تنظیم‌کننده در گزارش خود اظهار داشت: افزایش سود از جمله موارد دیگر به بازگرداندن ذخایر به دلیل فروش مجدد بدهی‌های بد مربوط می‌شود. بر اساس پیش‌بینی‌های بانک مرکزی، ممکن است سود بخش بانکی روسیه تا پایان سال از ۲تریلیون روبل فراتر رود. از جمله موارد دیگر، این تنظیم‌کننده به کند شدن رشد وام‌های مصرفی بدون ضمانت اشاره کرد. از سوی دیگر، وام‌دهی شرکت‌ها در روسیه در ماه جولای به ۱.۵درصد افزایش یافت که به‌طور قابل توجهی بالاتر از متوسط نرخ ماهانه در نیمه اول سال ۲۰۲۱ است.

نرخ تجدید اعتبار در این کشور در ماه‌های اخیر ثابت شده و در حد متوسط باقی مانده است. در پایان ماه ژوئن، این تنظیم‌کننده به وام‌دهندگان توصیه کرد که به دلیل شیوع ویروس کرونا، وام‌ها و وام‌های شهروندان و بنگاه‌های کوچک و متوسط را تا يكم اکتبر ۲۰۲۱ ادامه دهند.

این در حالی است که ساخت وساز روی پل راه‌آهن مرزی روسیه و چین از طریق رودخانه آمور، به پایان رسیده و بخش‌های روسی و چینی این مسیرها به هم متصل شدند.

در همین خصوص، تلویزیون مرکزی چین گزارش داد که نصب آخرین قسمت ریل‌ها به پایان رسیده است. این ساختار ۲۲۰۹متری (۱.۴مایل) شرق روسیه را با شمالی‌ترین استان هیلونگ جیانگ چین مرتبط می‌کند. انتظار می‌رود این پل راه‌آهن تجارت دوجانبه بین روسیه و چین را به بالاترین حد برساند.

ساخت و ساز در سال ۲۰۱۶ و پس از سه دهه مذاکره آغاز شد. طول کلی و زیرساخت‌های مربوط به آن ۱۹.۹کیلومتر (۱۲.۴مایل) است. تقریبا ۶.۵کیلومتر (۴.۱مایل) از پل و اتصالات جاده‌ای در چین اجرا می‌شود و ۱۳.۵کیلومتر باقی مانده (۸.۴مایل) در روسیه واقع شده است.

گفته می‌شود اولین قطارهای آزمایشی قرار است در آگوست ۲۰۲۱ از روی پل عبور کنند. بخش بزرگراه این پل روی رود آمور در سال ۲۰۱۹ تکمیل شد و مسیر بین این دو کشور را تقریبا ۳۵۰۰کیلومتر (۲۱۵مایل) کوتاه‌تر از قبل کرد.

همچنین به گزارش اداره آمار اروپا، روسیه در رتبه سوم بزرگ‌‌ترین کشورهای صادرکننده اتحادیه اروپا قرار گرفت. به گزارش اداره آمار اروپا، روسیه در نیمه اول سال۲۰۲۱،  ۶۷.۴میلیارد یورو (۷۹.۵میلیارد دلار) کالا به کشورهای اتحادیه اروپا صادر کرده و در رتبه سوم بزرگ‌ترین کشورهای صادرکننده اتحادیه اروپا قرار گرفت. حجم صادرات روسیه در شش ماهه اول سال ۲۰۲۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۵.۶درصد افزایش یافت.

چین و ایالات متحده نیز جزو سه گروه اول قرار دارند، به ترتیب ۲۴۶.۸میلیارد دلار و ۱۲۹.۴میلیارد دلار کالا به کشورهای اتحادیه اروپا در این دوره گزارش شده، صادر شده است. حجم کل واردات اروپا با حدود ۱۴درصد افزایش به ۱.۱۴تریلیون دلار رسید. سهم صادرات از اروپا به روسیه حدود ۵۰.۴میلیارد دلار رسید که نسبت به آمار سال گذشته ۱۳درصد افزایش نشان می‌دهد. بزرگ‌ترین واردکنندگان اتحادیه اروپا، ایالات متحده با ۲۲۵.۴میلیارد دلار بین ماه ژانویه تا ژوئن ۲۰۲۱، انگلیس با ۱۵۹.۸میلیارد دلار، چین (۱۳۲.۸میلیارد دلار) و سويیس (۹۰.۸میلیارد دلار) بودند. حجم کل کالاهای صادر شده توسط کشورهای اروپایی در نیمه اول سال به ۱.۲تریلیون دلار رسیده است که تقریبا ۱۴درصد بیشتر از سال گذشته است.

بنابراین، با توجه به رویدادهای سیاسی، افزایش بی‌سابقه همکاری چین و روسیه در مسايل کلان اقتصادی و اتمام پروژه حذف دلار از سیستم پرداخت روسیه، روس‌ها پس‌اندازشان به دلار آمریکا را با یورو و سایر ارزهای خارجی جایگزین کردند.

بانک مرکزی روسیه در پی افزایش فروش ارز میان شهروندان روس، ۱۹۶میلیون دلار ارز در بازار داخلی خریداری کرد. این بانک مرکزی گزارش داد که روس‌ها بیشتر در نیمه اول سال ۲۰۲۱ مبادله ارز را آغاز کرده‌اند. گزارش شده که حجم مبادلات ارزهای خارجی در ماه ژوئن در مقایسه با سال گذشته ۲۹درصد افزایش یافته است.

روس‌ها تمایل زیادی به پس‌انداز دلار آمریکا داشته‌اند، به‌طوری که فروش آن در مقایسه با سال گذشته ۱۰درصد افزایش یافته است، در حالی که خرید ارز آمریکایی از ماه ژانویه تا ژوئن ۲۰۲۱، ۲۴درصد کاهش یافته است. اوضاع یورو برعکس شد، روس‌ها آن را ۲۲درصد کمتر از سال ۲۰۲۰ فروختند و ۲۹درصد بیشتر خریدند.

حجم ارز فروخته شده در بازار داخلی در شش ماهه اول سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۱.۶۸۵تریلیون روبل (۲۲.۲۷میلیارد دلار) بود. بانک مرکزی روسیه نیز از افزایش فروش ارز به غیر از شهروندان خبر داد. بر اساس داده‌های نظرسنجی این بانک درخصوص خطرات پیش روی بازار مالی، آنها در ماه جولای ۶۱میلیارد روبل ارز بین‌المللی در بازار روسیه خریداری کردند.

بانک مرکزی اعلام کرد: در معاملات بورس، تقاضا برای ارز خارجی از غیرشهروندان افزایش داشته است. با این وجود، به‌طور کلی، نقدینگی ارز خارجی در ماه جولای وجود نداشت و روبل در برابر دلار و یورو در پایان این ماه تقویت شد.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *