دستورالعمل FATF برای رمزارزها اعلام شد

  • توسط نویسنده
  • ۲ سال پیش
  • ۰

آی‌سی‌تی نیوز – FATF دستورالعمل جدیدی درباره رمزارزها و مقابله با پول‌شویی از طریق آن‌ها منتشر کرد. طبق اعلام FATF، منشأ و مقصد تراکنش‌های مشکوک باید به این کارگروه گزارش شود.

به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران، کارگروه ویژه اقدام مالی، دستورالعمل جدیدی درباره ضوابط و چارچوب‌های مربوط به رمزارزها و مقابله با پول‌شویی از طریق آن‌ها منتشر کرد.

در این بیانیه باوجودآنکه ارزهای دیجیتالی در طبقه دارایی‌های مالی دیجیتالی طبقه‌بندی نشده‌اند، از دولت‌ها و مؤسسات مالی خواسته‌شده تا با آن‌ها طبق مقررات این طبقه برخورد شود. طبق اعلام FATF، منشأ و مقصد تراکنش‎‌های مشکوک باید به این کارگروه گزارش شود.

به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، بنیاد تتر با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد دستورالعمل جدیدی را به اجرا خواهد گذاشت تا جلوی استفاده از پول‌شویی با استفاده از این رمزارز به ویژه در پرداخت‌های فرامرزی گرفته شود.

 

موسسات مختلف آماده همکاری با FATF
تتر با ارزش‌ترین رمزارز با ارزش ثابت جهان و پنجمین رمزارز با ارزش دنیا است و بسیاری از آن به عنوان دلار دیجیتال نام می‌برند. این تغییرات در راستای عمل به الزامات جدید کارگروه ویژه اقدام مالی اتخاذ و اجرایی خواهند شد.

شرکت خودروسازی تسلا از احتمال مجدد پذیرش بیتکوین به عنوان ابزار پرداخت برای خرید محصولات این شرکت خبر داده است. این شرکت با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد کماکان ۱.۵ میلیارد دلار بیتکوین در اختیار دارد و موجودی رمزارزهای خود را کم و زیاد نکرده است.

تسلا با بیان اینکه به ظرفیت بالقوه ارزهای دیجیتالی هم به عنوان جایگزینی برای پول و هم برای سرمایهگذاری باور دارد، از احتمال پذیرش مجدد بیتکوین خبر داد.

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۲۵۸۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۴.۵۱ درصد بیشتر شده است. در حال حاضر ۴۵ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین و ۱۷ درصد در اختیار اتریوم است. بیت کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت.

 

وارد شدن کارگروه ویژه اقدام مالی به حوزه رمز‌ارزها
چند روز قبل کارگروه ویژه اقدام مالی تصمیم گرفته بود راهنمای بازبینی شده خود در مورد ارزهای دیجیتالی را منتشر کند.

مارکوس پلیر، رئیس این کارگروه گفته بود که این راهنما مبتنی بر سنجش ریسک دارایی‌های مجازی و سرمایگذاری در آن‌ها خواهد بود و هفته آینده منتشر می‌شود.

پیش از این شماری از کشورهای عضو گروه هفت از جمله ژاپن خواستار ایجاد یک چارچوب قانونی بین المللی برای مقابله با پول‌شویی و تأمین مالی فعالیت‌های مجرمانه و تروریستی از طریق ارزهای دیجیتالی شده بودند. کارگروه FATF از سال‌ها پیش وظیفه نظارت و قانون گذاری در حوزه مقابله با پول‌شویی و ریسک مالی را دارد و از دو سال پیش به طور جدی مطالعه روی فناوری‌های نوین مالی نظیر دیفای و ان اف تی را آغاز کرده بود.

به گفته پلیر، دستورالعمل آتی حاوی توضیحاتی در مورد اعمال استانداردهای این کارگروه بر روی ارزهای دیجیتالی با ارزش ثابت (استیبل کوین‌ها) نیز خواهد بود. او گفت از تمامی کشورها انتظار دارد هر چه سریع‌تر استانداردهای FATF بر روی تراکنش‌های مرتبط با رمزارزها را بر روی سیستم داخلی خود اعمال کنند.

در پی انتشار این خبر بازار رمزارزها دچار ریزش شدیدی شده است چرا که انتظار می‌رود دولت‌ها و نهاهای بانکی به تدریج به سمت نظارت بیشتر بر روی معاملات این دسته از دارایی‌ها حرکت کنند.

 

درخواست کشورهای عضو برای نظارت بیشتر بر معاملات رمز‌ارز
سیان جونز، تحلیلگر بازارهای مالی در موسسه ایکس رگ-گفت: انتظار می‌رود راهنمای FATF به طور خاص به حوزه فناوری مالی غیرمتمرکز موسوم به دیفای ورود کند هرچند که ان‌اف‌تی‌ها (NFT) نیز از این قاعده مستثنی نخواهند بود. این دستورالعمل احتمالاً سختگیرانه و جامع بوده و هزینه بالایی را به این صنعت برای انطباق با آن‌ها تحمیل خواهد کرد.

چندی پیش کارگروه ویژه اقدام مالی تصمیم گرفت راهنمای بازبینی شده خود در مورد ارزهای دیجیتالی را منتشر خواهد کرد.

مارکوس پلیر، رئیس این کارگروه هم گفته بود این راهنما مبتنی بر سنجش ریسک دارایی‌های مجازی و سرمایه گذاری در آن‌ها خواهد بود. پیش از این شماری از کشورهای عضو گروه هفت از جمله ژاپن خواستار ایجاد یک چارچوب قانونی بین المللی برای مقابله با پول‌شویی و تأمین مالی فعالیت‌های مجرمانه و تروریستی از طریق ارزهای دیجیتالی شده بودند.

کارگروه FATF از سال‌ها پیش وظیفه نظارت و قانون گذاری در حوزه مقابله با پول‌شویی و ریسک مالی را دارد و از دو سال پیش به طور جدی مطالعه روی فناوری‌های نوین مالی نظیر دیفای و ان اف تی را آغاز کرده بود.

با انتشار اولیه انتشار خیر تدوین راهنمای حوزه ارز دیجیتال، بازار رمزارزها دچار ریزش شدیدی شد، چرا که انتظار می‌رود دولت‌ها و نهاهای بانکی به تدریج به سمت نظارت بیشتر بر روی معاملات این دسته از دارایی‌ها حرکت کنند.


  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *