دستگیری کلاهبردار میلیاردی خودرو در سایت دیوار

  • توسط نویسنده
  • ۲ سال پیش
  • ۰

آی‌سی‌تی نیوز – مریم عرب انصاری: ظاهر زیبا و پر رنگ و لعاب صفحات مجازی، تبلیغات گسترده و قیمت‌های باورنکردنی، تعداد زیاد فالوور و اعلام رضایت خریداران از نحوه خرید و کیفیت جنس و موارد وسوسه کننده‌ای از این دست از جمله خصوصیات بیشتر شبکه‌ها و کانال‌های خرید و فروش کالاست؛ مواردی که پلیس بارها اعلام کرده که شهروندان فریب آنها را نخورده و خریدهای خود را فقط از فروشگاه‌های معتبر و دارای مجوز یا سایت و بسترهای رسمی آنها در فضای مجازی انجام دهند تا در دام افراد سودجو قرار نگیرند.

 

پرونده اول: دستگیری کلاهبردار میلیاردی با شگرد فروش خودرو در سایت دیوار

درپی مراجعه یکی از شهروندان مبنی بر کلاهبرداری از وی در سایت دیوار، پرونده‌ای در این پلیس تشکیل شد و موضوع در دستور کار پلیس فتا استان هرمزگان قرار گرفت‌.

با بررسی‌ها و اقدامات پلیسی صورت گرفته توسط کارآگاهان پلیس فتا مشخص گردید فردی ساکن بندرعباس با انتشار آگهی فروش خودرو در سایت دیوار تعدادی از شهروندان را فریب داده و با اخذ مبالغی از آنان کلاهبرداری کرده است.

این متهم با درج آگهی با قیمت وسوسه‌انگیز فروش خودرو در سایت دیوار، اقدام به اخذ بیعانه از قربانیان می‌کرد و در نهایت کارشناسان پلیس فتا پس از انجام یک‌ سری اقدامات فنی و تخصصی و هماهنگی با دادسرا، متهم را طی یک عملیات غافلگیرانه دستگیر کردند.

فرد دستگیر شده پس از انتقال به پلیس فتا در تحقیقات ماموران ابتدا منکر هر گونه کلاهبرداری در سایت مذکور شد اما پس از مواجهه با ادله و مستندات پلیسی به بزه انتسابی اعتراف و بیان کرد: با انتشارعکس‌های غیر واقعی و جلب اعتماد افراد مبلغ ودیعه را دریافت و بعد دیگر سیم کارت جدید تهیه کرده و خط مورد نظر را خاموش می کردم.

 

پرونده دوم: قیمت پایین لوازم دکوری وسوسه ام کرد/ تمام حسابم خالی شد

شخصی به پلیس فتا مراجعه و مدعی شد بیش از پانصد میلیون ریال بصورت غیرمجاز از حساب بانکی‌اش برداشت شده که در همین خصوص پرونده اولیه تشکیل شد.

شاکی در اظهاراتش عنوان کرد با یک صفحه فروش لوازم دکوری در فضای مجازی برخورد کردم که با قیمت پایین تر از بازار اقدام به فروش ارز می کرد، بنابراین وسوسه شده و جهت خرید از طریق اینترنت بانک موجود در لینکی که برایم ارسال کردند اقدام کردم و پس از وارد کردن اطلاعات حساب کاربری اینترنت بانک خود با تراکنش ناموفق مواجه شدم و پس از لحظاتی تمام موجودی حساب بانکی ام خالی شد.

در ادامه بلافاصله پس از اخذ اظهارات شاکی موضوع در دستور کار قرار گرفت و تحقیقات پرونده آغاز شد و کارشناسان پلیس فتا با بهره‌گیری از روش های علمی و سایبری موفق به شناسایی مجرم و دستیابی به اطلاعات هویتی وی شده و متوجه شدند سارق با ساخت یک صفحه اینستاگرامی فروش لوازم دکوری و ایجاد اینترنت بانک جعلی اقدام به سرقت اطلاعات حساب بانکی مراجعه کنندگان می‌کند.

در نهایت پس از محرز شدن هویت مجرم برای پلیس و جمع آوری مستندات کامل و جامع، پرونده وارد مرحله عملیاتی شد و پس از تشریفات قضایی متهم در محل اختفای خود در یکی از مناطق شرقی تهران بزرگ دستگیر و به همراه تجهیزات الکترونیکی به پلیس فتا منتقل شد.

این شیاد اینترنتی پس از حضور در پلیس فتا پایتخت و روبه رو شدن با مدارک و مستندات انکارناپذیر پلیس لب به اعتراف گشود و اظهار داشت با راه اندازی صفحه اینستاگرامی فروش لوازم دکوری با یک اینترنت بانک جعلی از بیش از 18 نفر از شهروندان با ارزش ریالی حدود سه میلیارد ریال کلاهبرداری کرده است.

 

پرونده سوم:انهدام باندکلاهبرداری فروشگاه اینترنتی آمازون ایرانی

به دنبال شکایت تعدادی از شهروندان مبنی بر اینکه با واریز وجه و خرید اینترنتی کالا از سایت آمازون ایرانی هیچ محصولی دریافت نکرده اند، رسیدگی به موضوع در دستور کار کارشناسان این پلیس قرار گرفت.

در روند رسیدگی به پرونده مشخص شد که اعضای این باند کلاهبرداری با دریافت نماد اعتماد الکترونیکی به نام شخصی مجهول الهویه و مجهول المکان اقدام به جلب اعتماد شهروندان کرده اند.

برابر تحقیقات صورت گرفته، شرکت ارائه دهنده خدمات میزبانی سایت مذکور احراز هویت کاملی انجام نداده و با هویت شخصی فاقد صلاحیت مجوز کسب و کار اینترنتی را برای کلاهبرداران دریافت کرده است.

در ادامه با دستور مقام قضایی متهمان در مخفیگاه خود در استان های همجوار شناسایی و تحویل مقامات قضایی شده و شناسایی سایر مالباختگان در حال انجام است.

 

پرونده چهارم: کلاهبرداری با ترفند فروش اینستاگرامی پوشاک

در پی شکایت بیش از 70 نفر از شهروندان مبنی بر اینکه با هدف خرید انواع پوشاک از یک صفحه اینستاگرامی از آنها کلاهبرداری شده است، بررسی موضوع در دستور کار پلیس فتا قرار گرفت.

شاکیان با مشاهده تبلیغاتی در زمینه کفش و پوشاک با قیمت های بسیار نازل و دارای تخفیف و پس از سفارش کالا و واریز وجه به حساب فروشنده، با حذف صفحه اینستاگرامی و عدم پاسخگویی فروشنده مواجه شدند.

در ادامه با انجام اقدامات فنی و تخصصی در فضای مجازی نهایتاً کارشناسان موفق به شناسایی فرد کلاهبردار در مخفیگاه خود و دستگیری و انتقال به پلیس فتا شدند.

 

پرونده پنجم: کلاهبرداری مجازی با بیش از 15 شعبه اینستاگرامی

تعدادی از شهروندان به پلیس فتا پایتخت مراجعه و مدعی شدند افرادی ناشناس از طریق یک صفحه اینستاگرامی فروش پوشاک از آنها کلاهبرداری کرده اند.

شکات در ادامه اظهار داشتند در فضای مجازی به دنبال خرید پوشاک بوده که در یک صفحه اینستاگرامی کالای مورد نظر خود را مشاهده و بدون بررسی هویت گردانندگان صفحه مذکور اقدام به خرید کرده و بلافاصله پس از واریز وجه دیگر پاسخی از آنها دریافت نکردند.

در ادامه کارشناسان پلیس فتا تحقیقات خود را آغاز کردند و پس از انجام اقدامات تخصصی و بکارگیری فنون تجربی و علمی ادمین های این صفحات که دو نفر بودند را شناسایی و پس از تشریفات قضایی مجرمین را در یکی از مناطق غربی تهران دستگیر و به پلیس فتا منتقل کردند.

افراد دستگیر شده که بیش از هشت میلیارد ریال از مردم کلاهبرداری کرده بودند پس از حضور در پلیس فتا اظهار داشتند با راه اندازی بیش از پانزده صفحه اینستاگرامی تحت عنوان شعبات مختلف یک برند پوشاک با قیمت بسیار مناسب مراجعه کنندگان را ترغیب به پرداخت مبلغ قبل از ارسال کرده و پس از واریز وجه دیگر پاسخگوی تلفن نبودند.

 

و اما توصیه پلیس فتا برای خرید اینترنتی

پلیس بارها اعلام کرده که مجرمان سایبری با هدف جلب اعتماد و ترغیب مشتریان به خرید کالا با استفاده از فالوورهای جعلی و فیک و کامنت های ساختگی اهداف مجرمانه خود را عملی می‌کنند؛ بنابراین هموطنان عزیز باید دقت داشته و فریب برخی از پیام‌ها و آگهی‌های منتشر شده در فضای مجازی، کانال‌ها و گروه‌های شبکه‌های اجتماعی با وعده‌های حراج آنلاین، تخفیف ویژه آخر فصل و قیمت‌هایی باور نکردنی را نخورده و اگر قصد خرید آنلاین را دارند حتما از فروشگاه‌های اینترنتی دارای نماد اعتماد الکترونیک با بررسی اصالت نماد اعتماد اعم از آدرس سایت، نام، آدرس و تلفن پذیرنده خرید کنند.

همچنین جهت ورود به اینترنت بانک خود حتی المقدور از سرچ در موتورهای جستجوگر خودداری کرده و حتما از صحت آدرس وارد شده اطمینان حاصل کرده و هرگونه مورد مشکوک را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir به صورت آنلاین با کارشناسان پلیس درمیان بگذارند.(منبع:فارس)


  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *