رییس شرکت سازنده پگاسوس استعفاد داد

  • توسط نویسنده
  • ۲ سال پیش
  • ۰

آی‌سی‌تی نیوز – رئیس شرکت اسرائیلی «NSO» به دلیل رسوایی اخیر خرید جاسوس‌افزار پگاسوس از سوی پلیس رژیم صهیونیستی استعفا داد.
به گزارش سایبریان؛ آشر لِوی (Asher Levi)، رئیس «NSO Group»، شرکت سایبری تهاجمی اسرائیلی که به خاطر جاسوس‌افزار بدنام خود معروف به پگاسوس (Pegasus) مشهور است، اعلام کرد که پس از کمتر از 2 سال خدمت از سمت خود کناره‌گیری می‌کند.

اخباری مبنی بر کناره‌گیری لِوی پس از مجموعه‌ای از گزارش‌های منتشر شده در سرزمین‌های اشغالی در هفته گذشته منتشر شد که نشان می‌داد پلیس اسرائیل سیستم جاسوس‌افزار پگاسوس را نیز خریداری کرده است. براساس گزارش تومر گانون (Tomer Ganon) در روزنامه کالکالیست (Calcalist)، پلیس رژیم صهیونیستی از پگاسوس به منظور جمع‌آوری اطلاعات برای اهداف تحقیقاتی، بدون هیچ نظارت قانونی، استفاده کرده و رهبران معترض در جنبش تظاهرات ضد نتانیاهو و همچنین شهرداران مظنون به فساد را هدف قرار داده است.

اما لِوی مدعی شد که NSO را به دلایل دیگری ترک می‌کند؛ وی اظهار داشت که او از سوی «Novalpina Capital»، یک بنیاد سرمایه‌گذاری که کنترل NSO را خرید، منصوب شد؛ اما بعد به‌وسیله گروه تحقیقاتی برکلی (Berkeley Research Group) خریداری شد.

او مدعی شد : «صندوق من را در سال 2020 وارد کرد. حدود 5 ماه بعد با BRG جایگزین شد و من به آنها گفتم که می‌خواهم نقشم را تمام کنم زیرا از سوی آنها منصوب نشده‌ام.»

NSO در حال حاضر با آنچه مسلماً بزرگ‌ترین بحران آن تا به امروز است، مواجه شده است. اخبار سوءاستفاده از فناوری پگاسوس از سوی مجریان قانون اسرائیلی تنها آخرین مورد از مجموعه رسوایی‌هایی است که آینده این شرکت را تهدید می‌کند.

پس از اینکه اَپل متوجه شد 11 مقام وزارت امور خارجه ایالات متحده در اوگاندا چند ماه پیش به‌وسیله مشتری NSO هدف قرار گرفته‌اند، شرکت اسرائیلی از سوی وزارت بازرگانی ایالات متحده در لیست سیاه قرار گرفت. این امر منجر به استعفای ایتزیک بِنبِنیستی (Itzik Benbenisti)، مدیر عامل NSO در نوامبر گذشته، پس از تنها 2 هفته در این سمت شد.

کالکالیست همچنین گزارش داد که برخی شرکت‌های دیگر متعلق به NSO، اکنون به دلیل ترس از اینکه شرکت در شرف سرنگونی است، به دادگاه مراجعه کرده‌اند. این شرکت‌ها ادعا کردند که دیگر نمی‌توانند حقوق پرداخت کنند زیرا شالِف هولیو (Shalev Hulio)، مدیر عامل NSO آنها را وادار کرده تا بدهی‌های شرکت را پوشش دهند. این شرکت‌ها، از جمله شرکت هواپیماهای بدون سرنشین «Convexum»، مدعی شدند که شرکت های دفاعی هستند و از دادگاه‌ها تقاضای مداخله کرده‌اند.

طبق گزارش کالکالیست، پلیس رژیم صهیونیستی از سال 2013 از نرم‌افزارهای جاسوسی NSO برای لیستی از اهداف خود استفاده می‌کند. براساس تحقیقات فقط پلیس و بدون حکم دادگاه، این اولین نشانه استفاده از جاسوس‌افزار پگاسوس علیه اسرائیلی‌ها استفاده بود.

چندی پیش، آویچای مِندلبلیت (Avichai Mendelblit)، دادستان کل آمریکا از تحقیقاتی در مورد استفاده پلیس از نرم‌افزارهای جاسوسی NSO علیه اسرائیلی‌ها خبر داد. مِندلبلیت به کوبی شابتای (Kobi Shabtai)، کمییونسر پلیس اطلاع داد که در حال تشکیل هیئتی برای انجام تحقیقات است. پلیس استفاده از این نرم‌افزارهای جاسوسی را پس از گزارش تأیید کرد، اما گفت که قبل از هر چیزی حکمی از سوی دادگاه صادر می‌شود.

عُمر بار-لِو (Omer Bar-Lev)، وزیر امنیت عمومی رژیم صهیونیستی به کارکنانش دستور داد تا امکان بازنگری در قوانین مربوط به استراق سمع و جستجوی تلفنی مظنونان را بررسی کنند. او گفت که مقررات قانونی موجود، قدیمی است و پیشرفت سریع فناوری علت اصلی درصورت نیاز به تجدیدنظر خواهد بود.

رئیس وزارت امنیت عمومی رژیم صهیونیستی، که بر پلیس اسرائیل نظارت دارد، در گفتگو با اخبار کانال 12 ادعا کرد که همه گزارش‌ها، به جز این واقعیت که پلیس اسرائیل از فناوری پیشرفته استفاده کرده، صحت ندارند. بار-لِو تأکید کرد که ادعای محوری مبنی بر کاربرد غیرقانونی از جاسوس‌افزار پگاسوس از سوی پلیس صحت ندارد.

کارشناسان معتقدند که جاسوس‌افزار پگاسوس به اپراتورهای خود اجازه می‌دهد تا از راه دور به تلفن‌های همراه آلوده به این نرم‌افزار دسترسی داشته باشند. این جاسوس‌افزار، که به آژانس‌های اطلاعاتی و قانونی در سراسر جهان فروخته می‌شود، از آسیب‌پذیری‌های امنیتی در سیستم عامل‌های اندروید و آیفون برای دسترسی به محتویات دستگاه، از پیام‌ها تا عکس‌ها، سوءاستفاده می‌کند. این برنامه همچنین فعال‌سازی از راه دور دوربین و میکروفون گوشی را بدون اطلاع قربانی فعال می‌کند.


  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *