سهم 85 درصدی در بازار سهم 85 درصدی در بازار

10 روند برتر توسعه برنامه اندروید

  • توسط نویسنده
  • ۲ سال پیش
  • ۰

عصر ارتباط –

                                                                                

10 روند برتر توسعه برنامه اندروید

سعید میرشاهی برای کشف محبوبیت برنامه‌های اندروید، بیایید برخی از روندها و آمارها را بررسی کنیم.

وقتی نوبت به توسعه اپلیکیشن­های موبایل می­رسد، بدون شک سیستم عامل اندروید، همه توجهات را به سوی خود جلب می کند؛ توجهی که شایسته آن است. امروزه اندروید یکی از حیاتی­ترین سیستم­عامل­های تلفن همراه است که تقریبا 85 درصد سهم بازار را به خود اختصاص داده است.

گوگل استور، دارای بیش از 3.04 میلیون برنامه است که از مرورگرهای وب، ابزارهای روزانه، پلتفرم­های رسانه­های اجتماعی، بازی­های پیچیده، برنامه­های تلفن همراه سازمانی و غیره را شامل می­شود. این ارقام به وضوح بیان می‌کنند که توسعه‌دهندگان برنامه باید از داغ‌ترین روندها در توسعه برنامه‌های تلفن همراه آگاه باشند و آنها را در اولین فرصت در برنامه‌های اندروید خود بگنجانند. برنامه‌های اندرویدی، همچنان شاهد تغییرات فوق‌العاده‌ای هستند که عمدتاً تحت سلطه تجربه کاربر و نوآوری‌های مداوم ارائه‌شده توسط گوگل صورت می­گیرد. به عنوان یک کارآفرین، برای سبقت گرفتن از رقبا باید این روندها را بدانید.

  1. اپلیکیشن­ هایInstant Android

اگرچه اپلیکیشن­های Instant Android خیلی رایج نیستند، اما این نمایش برنامه‌ها، به آرامی سرعت خود را افزایش می‌دهند. اپلیکشن Android Instant به توسعه‌دهندگان نرم‌افزار SDK و App Links Assistant اجازه می‌دهد تا راه‌حل‌های تلفن همراه را از ابتدا بسازند یا برنامه‌های موجود را از طریق سرچ یا convert به برنامه‌های فوری تبدیل کنند. برنامه Instant به کاربران اجازه می‌دهد تا بازی‌های مختلف را بدون نصب آن برنامه، بر روی دستگاه تست کنند. مزیت این برنامه­ها این است که با همه گجت­ها سازگار، نیازمند فضای ذخیره­سازی کمتر و دارای تجربه کاربری و رابط کاربری دلپذیری هستند. در این زمینه، Instant apps آینده، یکی از بزرگ­ترین روندها در توسعه برنامه تلفن همراه هستند که به کاربر کمک می‌کنند بدون به خطر انداختن فضای گوشی‌های هوشمند خود، از برنامه استفاده کند. این فناوری طراحی شده تا به پذیرش بخش‌های مختلف مانند تجارت الکترونیک و بازی‌ها کمک کند و جایگاهی را در روندهای برتر توسعه برنامه‌های اندرویدی 2021 تضمین نماید.

  1. Navigation component

این روند، به تعاملات متعددی اشاره دارد که به کاربر اجازه می دهد در بخش­های مختلف و قطعات محتوای برنامه حرکت کند. جت‌پک‌های اندرویدی دارای navigation componentهای مفیدی هستند که به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا navigationها را پیاده‌سازی کنند. پیامدها می­توانند یک دکمه ساده، یک کلیک یا یک الگوی پیچیده مانند یک کشوی ناوبری متغیر باشند. مزیت بیشتر مؤلفه ناوبری این است که امکان تجربه کاربری قابل پیش­بینی و سازگار را فراهم می­کند، زیرا توسعه­دهندگانی که آنها را پیاده­سازی می­کنند، از اصول معین پیروی می­نمایند.

  1. فناوری بلاک­چین

فناوری بلاک­چین از سال‌ها پیش تا کنون، در حال گسترش است و بالاخره، ورود پیدا کرده است. این فناوری، راه­حل­های پیشرفته توسعه برنامه غیرمتمرکز را ارائه می­دهد و هرگونه دسترسی غیرمجاز را حذف می­کند و شفافیت را افزایش می­دهد. گفته می­شود بازار فناوری بلاک­چین تا سال 2026 با 62.73 درصد CAGR رشد می­کند و به 52.5 میلیارد دلار می­رسد.

برنامه‌های غیرمتمرکز (Dapps) یک برنامه‌ نرم‌افزاری مبتنی بر قرارداد هوشمند و منبع باز هستند که تراکنش‌ها را روی بلاک­چین اجرا می‌کنند. این برنامه‌ها بر روی بلاک-چین غیرمتمرکز اجرا می‌شوند و داده‌ها را نمی‌توان در آن تغییر داد یا پاک کرد. این برنامه‌ها، آینده توسعه برنامه تلفن همراه هستند. آنها با پرداخت سریع‌تر، سوابق داده‌های قابل اعتماد را فعال می‌کنند و ضد­دستکاری هستند. با کمک بلاک­چین، یک شرکت توسعه برنامه اندرویدی می‌تواند پروتکل‌های امنیتی قوی را حفظ کند. این موضوع، به سرعت در حال تبدیل شدن به بخشی از روندهای توسعه اندروید به‌ویژه در بخش‌های مالی مانند صرافی‌ها، بانک‌ها و نظایر آن است.

  1. Google Assistant/Chatbot

در سال‌های آینده، شاهد خواهیم بود که بسیاری از صاحبان کسب‌وکار، تمایل دارند خدمات اپلیکیشن خود را با Google Assistant یکپارچه کنند. مزیت اصلی سرمایه­گذاری در چنین ادغامی، این است که راه­های سریع­تری را برای دسترسی مستقیم به برنامه در اختیار کاربران قرار می­دهد. با استفاده از کنش‌های برنامه گوگل، کاربران به پیوند عمیق برنامه دسترسی پیدا می‌کنند.

این امر به آنها امکان می‌دهد فعالیت‌های خاصی را در داخل برنامه از طریق دستیار گوگل انجام دهند. گوگل در سال 2020 اعلام کرد ویژگی جدیدی را برای دستیار گوگل در نمایشگاه CES منتشر خواهد کرد. ویژگی جدید به نام «اقدامات زمان‌بندی‌شده» به کاربران اجازه می‌دهد از طریق دستیار گوگل با دستگاه‌های هوشمند مانند روشن/خاموش کردن دستگاه هوشمند، درست کردن قهوه و غیره ارتباط برقرار کنند. این ویژگی، می‌تواند 20 دستگاه خانگی از جمله چراغ‌ها و دستگاه‌های قهوه‌ساز را کنترل کند. واحدهای AC و بسیاری موارد دیگر.هم در این زمره هستند.

  1. توسعه چندپلتفرمی از طریق Flutter

گوگل، فناوری جدیدی را با نام Flutter معرفی کرده که از آن به عنوان آینده توسعه اندروید یاد می­شود.  در این رابطه، Flutter یک چارچوب چندپلتفرمی است که به توسعه برنامه‌های زیبا با یک پایگاه کد کمک می‌کند. بسیاری از توسعه­دهندگان، این پلتفرم را به دلیل ماهیت انعطاف­پذیر آن برای ساخت اپلیکیشن­های موبایل انتخاب کرده­اند. از دلایل اصلی انتخاب فلاتر، می­توان به یادگیری آسان، طراحی بومی و نظایر آن اشاره کرد. این فناوری، یکی از چارچوب­های ترجیحی برای حداقل توسعه محصول بادوام است. این امر، بدان معناست که به جای صرف ولخرجی در دو اپلیکیشن مختلف، می­توانید به سرعت یک اپلیکیشن را روی پلتفرم های بومی مانند iOS یا اندروید بسازید.

با آخرین به‌روزرسانی، گوگل از موبایل و وب فراتر رفت. توسعه­دهندگان Flutter اکنون می­توانند macOS، Windows، Linux و سایر دستگاه های تعبیه­شده را هدف قرار دهند. پشتیبانی دسکتاپ ارائه­شده توسط flutter همچنین شامل افزونه­هایی است که از پلتفرم­های مختلف پشتیبانی می­کنند. به­روزرسانی فلاتر و دارت جدید با بهبودهای عملکردی قابل توجهی از نسخه­های معاصر منتشر شده است. فلاتر به منظور ایجاد برنامه برای iOS، Android، Fuchsia، وب و دسکتاپ، با پشتیبانی از پلتفرم جدید آماده شده است. علاوه بر این، آنها در حال مذاکره با Ubuntu برای برنامه­های لینوکس، اندروید Surface Duo مایکروسافت و ویندوز 10X هستند که به زودی در دسترس قرار می­گیرند. در این زمینه، برخی از پیشرفت­های برجسته انجام­شده در فلاتر، طی سال 2021-عبارتند از: کاهش اندازه و انیمیشن‌های janky بدون تأخیر، پردازش سریع‌تر مکان‌نمای ماوس رشته‌ای UTF-8 از ویجت‌های جدید مانند نمایشگر تعاملی که penzoom و نوار لغزنده drag-n-droprange و انتخابگر تاریخ را تغییر می‌دهد و فلاتر را به برنامه فعلی که با کمک بهبود یافته Pigeon برای Metal در iOS مناسب است، پشتیبانی می­کند.

  1. اینترنت اشیا

روندهای کلیدی توسعه برنامه تلفن همراه در سال 2021، اجرای اینترنت اشیاست. در اندروید، این روندها به بسیاری از چیزهایی تبدیل می‌شوند که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد دستگاه‌ها را بر روی پلتفرم‌های سخت‌افزاری شناخته‌شده مانند Raspberry Pi بسازند. بهترین بخش این است که توسعه­دهندگان برای شروع، نیازی به دانش قبلی در مورد تعبیه طراحی سیستم ندارند. در مقابل، توسعه­دهندگان می­توانند برنامه­ها را با استفاده از Android Studio و Android SDK توسعه دهند. معرفی 5G راه را برای دستگاه­های بیشتر و ترافیکِ داده، باز می­کند. بر اساس برخی گزارش‌ها، انتظار می‌رود نسل پنجم فناوری شبکه بی‌سیم در سال‌های آینده، 1.5 میلیارد دستگاه را در سطح جهان به هم متصل کند. همچنین گفته شده ارتباطات جهانی اینترنت اشیا تا سال 2025 سه برابر شده و به 25 میلیارد خواهد رسید، در حالی که درآمد اینترنت اشیا در سطح جهان، چهار برابر شده و به 1.1 تریلیون دلار می­رسد. با توجه به آنچه گفته شد، اینترنت اشیا، فارغ از پیشرفت بخش‌های گردشگری و صنعتی، بر توسعه پارکینگ‌های هوشمند، چراغ‌های خیابانی و کنترل‌های ترافیکی تمرکز خواهد کرد.

  1. APM & EMM

باید دانست دو عنصر اصلی توسعه بنگاه­های تلفن همراه (Application Performance Management) APM و EMM (Enterprise Mobile Management) هستند. این فناوری­ها در درجه اول برای کاهش کندی برنامه­های تلفن همراه استفاده می­شوند. با افزایش کلی روند توسعه برنامه­های تلفن همراه، آنها به آزمایش­کننده کیفیت برنامه های تلفن همراه تبدیل شده­اند. با روندهای آتی، APM رفتار برنامه را منعکس و آمار دستگاه­ها و سیستم عامل­های مورداستفاده را اندازه­گیری می­کند و عملکرد کاربر را نمایش می­دهد تا بفهمد کدام ویژگی­های برنامه، مورد سوءاستفاده قرار می­گیرد. با انتقال چشم‌انداز برنامه و زیرساخت‌های کسب‌وکار به فضای ابری، APM ابزارهای قدرتمندی را برای نظارت بر منابع مورد استفاده برنامه‌ها، مرتبط کردن داده‌های بازیابی­شده با بینش کاربر و تنظیم عملکرد با فرآیندهای تجاری ارائه می‌کند. در این رابطه، EMM نیز شامل مدیریت دستگاه تلفن همراه، مدیریت برنامه، بسته­بندی و محفظه­سازی برنامه، و چند جزء از همگام­سازی و اشتراک­گذاری فایل­های سازمانی است و از خانه تا محیط کار، تا حد زیادی رشد کرده و به دنبال اتوماسیون فرایندها، بهینه‌سازی گردش کار، جریان ارتباط آسان‌تر، روان‌تر و تبادل داده است.

  1. Motion Layout

این قابلیت، مورد استفاده توسعه‌دهندگان برای مدیریت سیار و انیمیشن‌های ویجت در برنامه‌هاست. این ابزار، بخشی از کتابخانه Constraint Layout با اندروید 4.0 سازگار است. با استفاده از این کتابخانه‌ها، تیم می­تواند به سرعت تمام شکاف‌های بین مدیریت سیار پیچیده و انتقال‌های چیدمان را پر کند زیرا این ابزارها، ویژگی‌های پیشرفته و مفیدی ارائه می‌کنند. برنامه‌نویس‌ها با استفاده از Motion Layout برای ایجاد رابط‌های متعددی که از انیمیشن‌ها استفاده می‌کنند، تلاش می­نمایند. این امر به آنها کمک می‌کند بفهمند در برنامه چه می‌گذرد.

  1. فناوری Beacon

کسب‌وکارها به آرامی شروع به استفاده گسترده از فناوری Beacon کرده‌اند، زیرا به آنها کمک می‌کند مشتریان بالقوه را به‌طور منحصربه‌فرد، هدف، قرار دهند. در این رابطه، Beaconها ابزارهای انتقال دهنده­ای هستند که با دستگاه­های تلفن همراه در آن محدوده خاص متصل می­شوند. این فناوری به شرکت­ها اجازه می­دهد تا اعلان­های مختلفی را در مورد پیشنهادهای ویژه، هتل های نزدیک و غیره ارسال کنند. تبدیل فناوری Beacon از یک استراتژی فشار یا رانش (push) در بازاریابی به یک استراتژی انتخاب برای بسیاری از صنایع، مفید است. این فناوری را می‌توان در فضای ابری و در منطقه به کار برد که به آنها کمک می‌کند تا در سال‌های آینده، جذابیت پیدا کند و رشد آن را ارتقا دهد. اعلان‌های مبتنی بر Beacon به کسب‌وکارها کمک می‌کنند تا با کاربران خود به شیوه‌ای کاملا متنی ارتباط برقرار کنند. روند فناوری beacon در سال 2021 شاهد ظهور فرودگاه‌های مجهز به beacon و پرداخت موبایلی با استفاده از آن خواهد بود. برخی از شرکت­ها، توسعه سریع و استفاده از iBeacon و سایر ابزارهای مشابه را برای بازاریابی، پیش­بینی می­کنند.

  1. سرمایه­ گذاری اندروید

نیاز روز شرکت­ها در 2021 در جهت سرمایه­گذاری و تشکیلات اقتصادی است. ابتکار تحت رهبری گوگل-  اندروید به کارکنان کمک می­کند از برنامه های اندروید در محل کار خود استفاده کنند. برنامه Android Enterprise به توسعه­دهندگان با APIها و ابزارهای مختلف دیگر موردنیاز برای ادغام پشتیبانی از اندروید، در جهت راه­حل­های مدیریت سیار سازمانی کمک می­کند.

  • جمع بندی

هر سال، با نوآوری‌ها و ایده‌های جدیدتر همراه می‌شود و این روندها به جلو و عقب حرکت می­کنند. با نگاهی به آخرین روندهای بالا در توسعه اندروید، بدون­شک می‌توانیم ادعا کنیم این سیستم عامل، با سرعت بالا در حال رشد است تا تجربه‌ای یکپارچه را برای کاربران فراهم کند. با توجه به روند توسعه اپلیکیشن­ تلفن همراه، کسب‌وکارها، در پی گسترش آن و نیز برآورد هزینه هستند.


  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin