توپ کندی اینترنت در زمین وزارت ارتباطات یا شورای عالی فضای مجازی؟

  • توسط نویسنده
  • ۲ سال پیش
  • ۰

به گزارش عصر ارتباط و به نقل از ای‌سی‌تی نیوز در هفته‌های اخیر شاهد نوسان و کندی سرعت اینترنت در کشور بودیم که البته از سوی مسوولان مربوطه در وزارت ارتباطات تایید شد.
یک علت اصلی در وضعیت امروز و کندی اینترنت در کشور به عملکرد دولت قبل به ویژه در ۴ سال گذشته باز می‌گردد که به موجب آن وزیر ارتباطات سابق، در رویه‌ای بر خلاف کل دنیا، باعث ایجاد یک عارضه جدی و ناهنجاری اساسی در معماری اینترنت کشور شد. چراکه در دولت قبل توسعه ارتباطات ثابت دچار یک عقب‌ماندگی تاریخی شد و در نتیجه فشار کاربری اینترنت کشور به شبکه موبایل منتقل شد.
در همین راستا بود که مدیر عامل ایرانسل در نشست خبری ۲۸ مهرماه سال جاری به مناسبت پانزدهمین سالروز راه‌اندازی شبکۀ تلفن‌همراه ایرانسل اعلام کرد: ایران و هند تنها کشورهای دنیا هستند که کاربران اینترنت موبایل در آنها بیشتر از کاربران اینترنت ثابت هستند!
به گفته وی، کشور هند به واسطه وسعت، جمعیت بسیار زیاد، فقر، جغرافیا و لزوم سرمایه‌گذاری‌های سنگین دچار این عارضه شده است، اما ایران به واسطه سیاست‌های دولت قبل به این مشکل دچار شده است. به گفته وی اوج مصرف اینترنت کشور در ساعات پایانی شب است که قاعدتا باید بر بستر اینترنت ثابت صورت می‌گرفت.
اما کندی‌های اخیر اینترنت در کشور بر اساس اخبار و اطلاعات منتشره، از دو جنس دیگر نیز بودند.
برخی از اختلال‌ها به دلیل مسایلی نظیر آتش‌سوزی در براخی مراکز توزیع و عرضه اینترنت در تهران رخ داد که طبیعی و غیرقابل اجتناب بودند.
بخشی دیگری از کندی اینترنت نیز به واسطه جنگ روسیه و اکراین رخ داد که مسیر ترانزیت اینترنت بین‌الملل ایران از مسیر اوکراین را با مشکل مواجه ساخت.
هر دو عامل مذکور، اما در مدت کوتاهی و با اقدامات وزارت ارتباطات، رفع شد و وضعیت اینترنت کشور به حالت عادی بازگشت.
اما در میانه این رویدادها و در لابه‌لای اظهارات فعالان خصوصی و دولتی نوع دیگری از اختلال‌ها نیز مطرح شد که علت آن افزایش مصرف کاربران اینترنت بود.
این اختلال اما از نوع طبیعی نظیر جنگ و سوانح نبود و قاعدتا باید با پیش‌بینی‌های لازم در وهله نخست از وقوع آن پیشگیری می‌شد و در وهله بعدی باید همچون رویدادهای مذکور به سرعت و با اقدامات فوری از سوی وزارت ارتباطات رفع می‌شد.
بر اساس اخبار و شواهد می‌توان گفت در این مورد نیز وزارت ارتباطات به موقع عمل کرد.
سوم اسفندماه بود که عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات به خبرگزاری دولت (ایرنا) گفت که درخواست افزایش پهنای باند اینترنت کشور به دلیل افزایش مصرف اینترنت را به شورای عالی فضای مجازی داده است.
بر اساس گفته‌های وزیر ارتباطات، در آن جلسه مقرر شد، پیشنهاد وزارت ارتباطات برای بررسی بیشتر به مرکز ملی فضای مجازی ارجاع شود تا در جلسه آتی شورا مورد بررسی قرار گیرد.
ناگفته نماند که در برخی رسانه‌ها مخالفت شورای عالی فضای مجازی با افزایش پهنای باند اینترنت نیز مطرح شد که این شورا در بیانیه کوتاهی این موضوع را رد کرد.
اما برای آنکه از دل این اخبار و اظهارات اصل ماجرا بهتر شفاف شود، باید به مصاحبه مجدد وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در تاریخ ۲۰ اسفندماه جاری با خبرگزاری دولت (ایرنا) اشاره کرد که طی آن زارع‌پور بار دیگر اعلام کرد آمادگی و خواست لازم از سوی وزارت ارتباطات برای افزایش پهنای باند اینترنت در کشور همچنان پابرجاست.
به عبارت دیگر اکنون توپ کندی اینترنت در زمین شورای عالی فضای مجازی است و نه وزارت ارتباطات.
همچنین از منظر رسانه‌ای و حتی سیاسی نیز تکلیف روشن است، چون وزیر ارتباطات در رسانه‌های رسمی، علنا موضع و نظر کارشناسی و فنی این وزارتخانه برای رفع کندی اینترنت را اعلام کرده است و راه‌کار موقت و فعلی را در افزایش پهنای باند اینترنت می‌داند.
در این میان اما همچنان برخی از چهره‌های عمدتا سیاسی و غیر کارشناسی در شبکه‌های اجتماعی در برنامه‌ای که به نظر از یک اتاق فکر هدایت می‌شود، وزارت ارتباطات را مقصر قلمداد می‌کنند که با توجه به آنچه ذکر شد، سیاسی بودن این انتقادات کاملا محرز است.
در پایان باید گفت وزارت ارتباطات بسیار زودهنگام مورد انتقادات و تخریب‌های سیاسی قرار گرفته است که این مهم لزوم تحرک و اقدامات بیشتر از سوی مسوولان این نهاد را دو چندان می‌کند، چرا که با ادامه برنامه‌ریزی‌ها و تحرکات موجود، وزارت ارتباطات احتمالا هر روز باید سرگرم پاسخگویی به جریان‌سازی‌های جدیدتر و بیشتر باشد.


  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin