علت عدم همراهی جامعه پزشکی با نسخه الکترونیکی

  • توسط نویسنده
  • ۲ سال پیش
  • ۰

عصر ارتباط – پژوهشگر نظام سلامت گفت: یکی از علل عدم همراهی جامعه پزشکی با نسخه الکترونیک به وقت گیر بودن سامانه بر‌ می‌گردد، از طرف دیگر تعدادی پزشک که موافق شفافیت نظام سلامت نیستند.

محمد حسین عباسی پژوهشگر نظام سلامت در گفت وگو با فارس، در خصوص تاثیرات رواج نسخه الکترونیکی در کشور و حذف نسخ کاغذی گفت: نظام سلامت الکترونیک یکی از مقوله‌های حساس و مهم کشور‌ می‌باشد که اجرای آن از اولویت بسیاری زیاد برخوردار است.

وی افزود: متاسفانه در طول سالیان گذشته نسبت به کلیت پیشرفت نظام سلامت در سراسر جهان، نظام سلامت الکترونیک ایران عقب مانده است، این نظام شامل بخش‌های گسترده‌ای است که یکی از این بخش‌ها به حذف نسخ کاغذی و روی آوردن به نسخه‌های الکترونیک و یا به صورت کلی پرونده الکترونیک سلامت بر‌ می‌گردد.

این پژوهشگر نظام سلامت تصریح کرد: این طرح باعث شفافیت و ثبت بهتر داده‌ها خواهد شد و امکانات بسیاری زیادی را برای تحقیق و پژوهش، آینده پژوهشی و سلامت پژوهی در کشور ایجاد خواهد کرد.

عباسی گفت: خیلی از مسائل جانبی پزشکی هم از جمله مسائل قانونی مراجعات بیماران یا مسائل علمی یا شیوه درمان هر پزشک استفاده‌ می‌کند نیز کاربرد دارد، ولی مهمترین کاربرد این تصمیم شفافیت زایی و نظام‌مند کردن مسائل در نظام سلامت است که مسائل زیادی از کشور را حل خواهد کرد.

وی در خصوص عدم استقبال برخی از پزشکان و مراکز درمانی کشور به نسخه الکترونیک نیز افزود: در حال حاضر باید به شیوه اجرای این طرح توجه کرد به طوری که در حال حاضر سامانه بیمه مشکلات زیادی دارد به طوری که بیمه تامین اجتماعی به کاربر راه نمی‌دهند ولی بیمه سلامت برای ورود راه‌ می‌دهد ولی ثبتی در آن صورت نمی‌گیرد.

این پژوهشگر نظام سلامت در ادامه یادآور شد: هنوز این سامانه به درستی شکل نگرفته‌اند چون به نظر‌ می‌رسد در راه اندازی آنها عجله صورت گرفت و امیدواریم که این امر منجر به این نشود که با بد عمل کردن آن کل طرح الکترونیکی کردن نظام سلامت از بین برود و خدشه ببیند.

عباسی اظهار کرد: این که بخشی از جامعه پزشکی با این طرح همراهی کافی را ندارد به علل مختلفی بر‌ می‌گردد به همین دلیل باید همزمان با اجرای این طرح پایش و ارزیابی در این خصوص صورت گیرد.

وی افزود: یکی از علل عدم همراهی جامعه پزشکی به وقت گیر بودن سامانه بر‌ می‌گردد، از طرف دیگر تعدادی پزشک که موافق شفافیت نظام سلامت نیستند که این امر نیز ریشه در مالیات بر‌ می‌گردد، از طرف دیگر انسان‌ها زیادی به تغییر علاقه نشان نمی‌دهد. از طرفی مشوق‌هایی نیز برای اجرای کامل نسخه الکترونیک ایجاد شده است که کمک‌کننده خواهد بود.

این پژوهشگر نظام سلامت اذعان داشت: برخی از پزشکان 20 تا 30 سال است که به نظام کاغذی عادت کرده اند و این تغییر جایگاهی برای آنها ندارد و با این سیستم راحت نیستند.

عباسی گفت: باید بررسی زیادی روی ارائه مشوق‌ها برای 100 درصد شدن اجرای پرونده الکترونیک نظام سلامت صورت گیرد ولی به نظر‌ می‌رسد با مطلوب تر شدن این سامانه و رفع ایرادات فنی به چنین هدفی رسید.

وی افزود: طبیعتا هر طرحی در ابتدای راه خود ایرادات فراوانی دارد به همین دلیل انتظار‌ می‌رفت ابتدا به صورت پایلوت در برخی استانها و مناطق به انجام‌ می‌شد سپس به صورت کلان مورد استفاده قرار‌ می‌گرفت. عمده عدم علاقه پزشکان و مراکز درمانی از نسخه الکترونیک به کاربری سایت و نقایص فنی آن بر‌ می‌گردد ولی درصد بسیار کمی هم به بحث شفافیت و مالیات گریزی مربوط‌ می‌شود.

عباسی در ادامه اظهار کرد: همه نظام سلامت الکترونیک هم دفترچه بیمه کاغذی به الکترونیک و نسخ نیست و اصل آن به پرونده الکترونیک برمی گردد، بهتر بود که در مرحله اول این طرح برای دانشگاه‌های علوم پزشکی و دوره اینترنی را شروع کرده تا دانشجویان که در حال خارج شدن از دانشگاه و رفتن به سطح مناطق مختلف برای امر پزشکی هستند با این سیستم خو گرفته و عادت‌ می‌کردند.

وی افزود: این طرح در حال حاضر حامیان کمی دارد چون فرهنگ سازی مطلوبی در این راستا صورت نگرفته است به همین دلیل این امر در کشور چه برای مردم چه برای پزشکان جا نیفتاده است.

 


  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin