18 راه برای خراب کردن شهرت تان در فیس بوک!

  • توسط خبرنگار
  • ۲ سال پیش
  • ۰

عصر ارتباط –

آسیه فروردین

نکات 18­گانه زیر که بیشتر خطاب به مبلغان دینی در غرب مانند کشیش­ها ذکر شده، قابل تامل است:

  1. از روی ناامیدی چیزی پست نکنید: همه ما گاهی ناامید می­شویم. اگر می‌خواهید مردم را به طور واقعی درگیر کنید، باید آنها را واقعی نگه دارید. فیس­بوک در هنگام عصبانیت، ناامیدی یا صدمه دیدن، هرگز ایده خوبی نیست. چند دقیقه (یا چند ساعت) برای خروج از این وضعیت وقت بگذارید و سپس دوباره فکر کنید آیا واقعا می‌خواهید از فیس‌بوک برای تخلیه فشار و استرس استفاده کنید یا خیر.
  2. از مردم انتقاد نکنید: حتی اگر از نام شخصی استفاده نمی­کنید، به احتمال زیاد با آن شخص در فیس­بوک دوست هستید یا به اندازه کافی به این موقعیت نزدیک هستید که بدانید واقعا در مورد چه کسی صحبت می­کنید.
  3. باعث خجالت خودتان نشوید: انتظار داشته باشید همه اعضای جامعه، هر چیزی را که در فیس­بوک پست می­کنید، ببینند. بنابراین چیزی را که از گفتن یا نشان دادن آن راحت نیستید، پست نکنید.
  4. خانواده خود را شرمنده نکنید: همسر و فرزندان­تان بعضا چیزهای خنده­داری می­گویند و انجام می­دهند. بسیاری از این موارد را می­توان بدون مشکل در فیس­بوک پست کرد. این کار به مردم نشان می­دهد شما یک فرد عادی با یک خانواده معمولی هستید اما حساس باشید و وقتی شک دارید، از همسر و فرزندان­تان بپرسید آیا اشتراک­گذاری یک نقل قول، اتفاق یا عکس، به صورت آنلاین خوب است یا خیر.
  5. از دیگر مکان­های مذهبی (کلیساها) انتقاد نکنید: هر مکان مذهبی، مأموریت، فلسفه خدمت، سبک عبادت و الهیات متفاوتی دارد اما همگی یک خداوند و یک ایمان مشترک داریم. ما باید به اتحادمان شناخته شویم نه تفرقه.
  6. فقط درباره مکان مذهبی (کلیسای) خود صحبت نکنید: وقتی مردم با مبلغان مذهبی مانند کشیش­ها در فیس‌بوک دوست می‌شوند، به این دلیل است که می‌خواهند با یک شخص واقعی، نه سخنگوی کلیسا، ارتباط برقرار کنند.
  7. هرچه در صفحه فیس­بوک کلیسا ارسال شده، به اشتراک نگذارید: حتی اگر به‌روزرسانی‌های شخصی را در نمایه فیس­بوک­تان ارسال می‌کنید، هر به‌روزرسانی کلیسا را مجددا ارسال نکنید. برخی از آنها، ایرادی ندارد اما همگی آنها، چرا!
  8. فقط در مورد خودتان صحبت نکنید: وقتی در یک رویداد اجتماعی حضور می­یابید، آیا دوست دارید با افرادی که فقط در مورد خودشان صحبت می­کنند و هیچ­وقت از شما در مورد خودتان نمی­پرسند، بنشینید؟ از این دسته افراد آنلاین هم نباشید.
  9. از طرح مسایل غیرصادقانه اجتناب کنید: طوری رفتار نکنید که گویا زندگی­تان عالی است. به یاد داشته باشید هیچ­کس کامل نیست و همه این موضوع را می­دانند. اگر همیشه طوری رفتار کنید که انگار همه چیز خوب است، این رفتار، غیراصیل است و نقاب بر صورت­تان زده­اید.
  10. طوری رفتار نکنید که همیشه شادمان هستید: هیچ­کس، همیشه خوشحال نیست.
  11. طوری رفتار نکنید که گویی پاسخ همه پرسش­ها را دارید: هیچ­کس از همه­چیز آگاه نیست. در صورت درخواست و سوال، بینش و توصیه را به اشتراک بگذارید. اعتماد به نفس داشته باشید اما مغرور نباشید.
  12. مانند پلیس زبان/ اخلاق، رفتار نکنید: دوستان فیسبوکی شما کامل نیستند. آنها فحش می­دهند، تصاویر مشکوک خود را پست می­کنند و چیزهایی را که شما با آنها موافق نیستید، به اشتراک می­گذارند. اگر چیزی، واقعا بد است، تماس خصوصی با شخص بگیرید اما از رفتاری که متاسفانه در فرهنگ ما رایج است؛ یعنی فراخواندن دیگران به صورت عمومی، اجتناب کنید.
  13. آتش و گوگرد را پهن نکنید: ما نمی­دانیم آیا موعظه درباره گناه و جهنم برای نسل‌های گذشته، کارساز بوده است یا خیر! این امر شما را در موقعیتی قرار نمی‌دهد که بتوانید در فیس‌بوک بر مردم تاثیر بگذارید. مردم در این فضا به امید و عشق، بسیار بهتر پاسخ می­دهند.
  14. بیش از حد سیاسی نباشید: موضع­گیری در مورد مسایل کلیدی، اشکالی ندارد، مگر اینکه بخواهید نیمی از کلیسای خود را آزار دهید و در را به روی نیمی از افراد جامعه خود ببندید! بنابراین از نگاه حزبی و جناحی خودداری کنید.
  15. مردم را درگیر مناظره نکنید: مباحث آنلاین (و آفلاین) به ندرت باعث می­شود کسی موضع خود را درباره یک موضوع تغییر دهد. بحث کردن، عالی است اما اگر همه­چیز داغ یا شخصی شد، وقت آن است که خارج شوید.
  16. مطالب متعدد الهیاتی را پست نکنید: برای مبلغان مذهبی مانند کشیش­ها، عالی است که دوستان فیس­بوکی خود را در گفت­وگوهای معنوی شرکت دهند اما از ارسال پایان­نامه دکتری خود اجتناب کنید زیرا قرار نیست کسی را درگیر کند.
  17. هر هفته یا دو هفته یک­بار، وارد سیستم نشوید: روابط، مستلزم ثبات است. شما می­توانید استراحت کنید، به تعطیلات بروید و نیازی نیست هر روز در فیس­بوک باشید اما اگر می­خواهید در فیس­بوک، روابطی برقرار کنید، باید منظم باشید.
  18. در پاسخگویی کوتاهی نکنید: وقتی مردم برای شما پیام می­فرستند یا در جدول زمانی­تان پست می­گذارند یا درباره به­روز­رسانی­ها و پیوندهای وضعیت­تان نظر می­دهند، مهم است که پاسخ دهید. به سوالات مردم، پاسخ دهید و از آنها برای بینش و روایت­­شان تشکر کنید.

 

 

 

 


  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin