8 نکته کاربردی برای تسریع فرایند توسعه وب

  • توسط خبرنگار
  • ۲ سال پیش
  • ۰

عصر ارتباط –

سعید میرشاهی

حتی اگر در صنعت خود بهترین هستید، به‌خصوص وقتی نوبت به کدنویسی و توسعه وب می‌رسد، صبر، چیزی است که باید داشته باشید. شما واقعا نمی‌توانید در این فرایند، عجله کنید! در این صورت، در نهایت، زمان بیشتری از آنچه در حال حاضر دارید، اختصاص خواهید داد. این امر، همیشه اتفاق می‌افتد؛ به ما اعتماد کنید. معکوس بودن آخرین کاری است که می‌خواهید در کدنویسی انجام دهید. برای توسعه‌دهندگان وب، کاربردی نبودن و موثر نبودن به اندازه کافی می‌تواند منبع ناامیدی باشد. سناریو گاهی اوقات ممکن است به حدی بد شود که به نظر می‌رسد کار، هرگز کامل نمی‌شود. باید از این امر اجتناب کنیم! به همین دلیل، این مطلب، به دنبال ‌ارایه نکاتی درباره توسعه وب به شماست تا در وقت‌تان، صرفه‌جویی و روند را تسریع کنید.

  1. برنامه‌ریزی کنید

برنامه‌ریزی صحیح، اولین و حیاتی‌ترین مرحله در هر کاری است. این امر، کمک می‌کند شرایط مختلف را تجسم و تکنیک‌هایی را برای دستیابی به هدف نهایی‌تان ابداع کنید. اگر استراتژی یا برنامه‌ریزی خوبی دارید، می‌توانید بیشتر روی کار واقعی، تمرکز کنید. شما همچنین سازماندهی خوبی در مورد چگونگی ساخت و تحقق آن خواهید داشت. باید پروژه را به قطعات قابل مدیریت تقسیم کنید. تقسیم پروژه به بخش‌های کوچک و قابل مدیریت، حیاتی است. این امر به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید برای هر قسمت، چقدر زمان اختصاص می‌دهید. همچنین اگر با کد خود، با مشکل مواجه شدید، دید واضح‌تری به شما می‌دهد.

نوشتن یک طرح نیازی به تجملات ندارد. گاهی اوقات، موثرترین روش، استفاده از قلم و کاغذ است. با این حال، در صورت تمایل می‌توانید آن را در برنامه‌های یادداشت‌برداری یا اسناد ورد نیز نگه‌دارید. در نوشتن یک طرح، کاری که باید انجام دهید این است که نتیجه وب‌سایتی را که می‌خواهید بسازید، پیش‌بینی کنید. از خودتان، سوالات مهم بپرسید. کارکردهای اصلی آن چیست؟ می‌خواهید وب‌سایت، برای کاربران چه کاری انجام دهد؟ مشخصاتش چیست؟ به چند صفحه وب نیاز دارید؟ می‌توانید با این سوالات، شروع و سپس در صورت برنامه‌ریزی، سوالات بیشتری اضافه کنید. همیشه به خاطر داشته باشید هر دقیقه‌ای که صرف برنامه‌ریزی می‌کنید، دقایق بیشتری در اجرا، صرفه‌جویی می‌کنید.

  1. 2. برنامه خود را تجسم کنید

تجسم برنامه، آنقدرها هم که فکر می‌کنید، سخت نیست. ابزارهای زیادی وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا وب‌سایت خود را در کوتاه‌ترین زمان بسازید، اما چرا تجسم مهم است؟ ایجاد یک تصویر واقعی از برنامه شما در مورد توسعه وب، چیز جدیدی نیست. در واقع، ایجاد یک فلوچارت و چارچوب از وب‌سایتی که می‌خواهید بسازید، بسیار مفید است. اگر با آنها آشنایی ندارید، فلوچارت، اساسا نموداری برای منطق و تصمیم‌گیری برنامه شماست. این امر به شما امکان می‌دهد تمام فرایندی را که در backend اتفاق می‌افتد، مشاهده کنید. ابزارهای زیادی برای تولید فلوچارت به صورت آنلاین در دسترس هستند. شما همچنین می‌توانید این کار را فقط با استفاده از یک سند ورد انجام دهید. از سوی دیگر، یک قاب وایرفریم، همان چیزی است که وب‌سایت شما به نظر می‌رسد. در اینجا، باید پالت رنگ، محل قرارگیری دکمه‌ها، عکس‌های مورد استفاده و احساس کلی وب‌سایت خود را درنظر بگیرید. این کار، در توسعه وب، به ویژه در طراحی وب، واقعا مفید است. با انجام وایرفریم، اساسا می‌دانید از کدام دکمه‌ها استفاده کنید، آنها را کجا قرار دهید و غیره. این امر، باعث صرفه‌جویی در زمان شما، هنگام شروع کدنویسی واقعی می‌شود، زیرا قبلا می‌دانید به چه چیزی نیاز دارید. ایجاد یک فلوچارت و یک وایرفریم به شما کمک می‌کند از اشتباه در طول فرایند کدگذاری جلوگیری کنید. همچنین در انتخاب فناوری‌ که می‌خواهید هنگام برنامه‌نویسی استفاده کنید، به شما کمک می‌کند.

  1. 3. از ابزارهای اتوماسیون تست آنلاین استفاده کنید

اتوماسیون نرم‌افزار و ابزارهای اتوماسیون تست، کمک بزرگی خواهد بود. این امر، برای هر صنعت ممکن، از جمله توسعه وب، صدق می‌کند. زمانی را تصور کنید که اگر بخواهید به صورت دستی تست کنید، چقدر خسته‌کننده است. خوشبختانه پلتفرم‌های اتوماسیون تست آنلاین به راحتی در دسترس هستند و می‌توانید از آنها استفاده کنید. تست خودکار، احتمالا موثرترین تکنیک برای ایجاد تعادل بین سرعت و کیفیت است. این ابزارهای اتوماسیون، به صرفه‌جویی در زمان کمک کرده و به شما اطمینان می‌دهد کد شما کار می‌کند. همچنین خطاها، حفره‌ها و سایر نواقص در توسعه وب را به شما نشان می‌دهد. بهترین بخش این است که هرکس می‌تواند فرایندهای تست را بدون نیاز به تکرار مکرر آنها انجام دهد. اکنون، اگر با اتوماسیون آشنایی ندارید، نگران نباشید. تعداد زیادی آموزش اتوماسیون تست آنلاین وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند. وقتی در حین تست با مشکل مواجه شدید، امیدتان را از دست ندهید. خرابی‌های اتوماسیون، رایج و قابل اجتناب هستند. به یاد داشته باشید هدف تست واحد و اتوماسیون تست، ‌ارایه کیفیت است؛ نه تنها برای خود محصول، بلکه مهم‌تر از همه، برای تجربه کاربر.

  1. 4. از فناوری مناسب استفاده کنید

از فناوری متناسب با مشخصات و طراحی خود، استفاده کنید. هنگام ایجاد یک وب‌سایت، باید یک فناوری مناسب را پیدا کنید که می‌خواهید از آن استفاده کنید. اگر از چارچوب‌ها، کتابخانه‌ها، پایگاه‌های داده و سایر ابزارهای صحیح استفاده کنید، زندگی شما به عنوان یک توسعه‌دهنده وب بسیار آسان‌تر خواهد شد. ابتدا مطمئن شوید ابزارهای موردنیاز برای پروژه را ایجاد کرده‌اید. به آنچه از قبل در دسترس است، تکیه نکنید. هنگام تصمیم‌گیری درباره ابزار موردنیاز، موارد زیادی وجود دارد که باید درنظر بگیرید. آیا می‌خواهید یک وب‌سایت را از ابتدا توسعه دهید؟ آیا می‌خواهید از یک چارچوب فول استک (Full Stack) استفاده کنید؟ از چه زبان برنامه‌نویسی می‌خواهید برای پروژه خود استفاده کنید؟ دستگاه‌های موردنظر شما برای سازگاری چیست؟ بعد از آن، از چه نوع پلتفرم‌های اتوماسیون تست آنلاین استفاده خواهید کرد؟ سوالات زیادی وجود دارد که باید بپرسید. سعی کنید یکی‌یکی به آنها پاسخ دهید. همچنین باید به یاد داشته باشید که تحقیقات خود را انجام دهید. این امر، مهم‌ترین گام در انتخاب بهترین تکنولوژی است. باید مطمئن شوید آنها با یکدیگر سازگار هستند. همچنین باید آشنایی خود را با استفاده از آن درنظر بگیرید. هرچه آشنایی بیشتری داشته باشید، سختی کمتری خواهید داشت.

  1. 5. جدول زمانی، ایجاد و حجم کار را توزیع کنید

ایجاد یک جدول یا برنامه زمانی برای پروژه، کمک زیادی به شما خواهد کرد. این کار، نه تنها روند توسعه وب توسط شما را تسریع می‌کند، بلکه مانع عقب‌افتادگی می‌شود و به شما اطلاع می‌دهد چقدر زمان بیشتری دارید. اگر به تنهایی کار می‌کنید، داشتن یک جدول زمانی به شما این امکان را می‌دهد که وظایف خود را متناسب با برنامه، توزیع کنید. با این حال، اگر با افراد دیگر کار می‌کنید، باید وظایف را متناسب با اولویت و پیش‌نیاز آنها تقسیم کنید.

  1. 6. کد خود را بهینه کنید

بهینه‌سازی کد باعث صرفه‌جویی در زمان می‌شود. امروزه نرم‌افزارها و ابزارهایی وجود دارند که کدها را قابل استفاده مجدد می‌کنند. یک مثال در این زمینه،React.js  است. با این حال، شما محدود به استفاده از کدهای قابل استفاده مجدد نیستید. به حداکثر رساندن استفاده و عملکرد حلقه‌های خود، نیز برای صرفه‌جویی در زمان به شما کمک می‌کند.

  1. 7. خودتان را درگیر وظایف نکنید

ممکن است فکر کنید انجام چندین کار در یک زمان، مفید است اما این‌طور نیست. انجام این کار، ممکن است شما را گیج کرده و با اتمام کد، مشکلات بیشتری ایجاد کند. برای مثال، اگر کارهایی انجام می‌دهید که به یکدیگر وابسته هستند، تغییر یک کار می‌تواند باعث شود دیگری را نیز تغییر دهید. از این‌رو این موضوع، زمان بیشتری را صرف می‌کند. همچنین باید کاری را که در حال انجام آن هستید، محدود کنید. وقتی احساس می‌کنید، گرفتار شده‌اید، پریدن از کاری به کار دیگر، ضرری ندارد. در واقع این کار، حتی می‌تواند از سپری کردن یک زمان مرده جلوگیری کند. با این حال، همیشه به یاد داشته باشید موقعیت را بیش از حد، ارزیابی نکنید.

  1. 8. درخواست کمک، اشکالی ندارد

برخی از برنامه‌نویسان ممکن است از درخواست کمک بترسند. ممکن است دوست نداشته باشید یا اینکه ندانستن همه‌چیز به شما کمک کند یا مورد قضاوت قرار بگیرید. چه باور کنید یا نکنید، پرسیدن یکی از ویژگی‌هایی است که یک برنامه‌نویس خوب باید داشته باشد. زمینه برنامه‌نویسی خیلی سریع تغییر می‌کند. توسعه‌دهندگان وب باید همیشه آماده سازگاری و یادگیری چیزهای جدید باشند. شما باید به نظرات دیگران گوش دهید و ببینید آیا این نظرات برای پروژه‌تان مفید است یا خیر.

  • جمع‌بندی

در پایان، شما همیشه می‌توانید از گوگل بپرسید. توسعه وب دارای یک جامعه آنلاین بزرگ است. به احتمال زیاد، شما تنها کسی نیستید که با همین مشکل، مواجه شده‌اید. در انجمن‌ها، همیشه برای هرکسی که درباره کد خود نیازمند کمک است، راه‌حل وجود دارد. حکم مدیریت کار، جلسات پروژه، بحث‌های گردش کار و سایر اجزای جزیی فرایند توسعه، ممکن است بی‌اهمیت به نظر برسند، اما با هم جمع می‌شوند. ممکن است در حال حاضر، یک موضوع، کوچک به نظر برسد، اما زمان تلف‌شده به مرور زمان، جمع می‌شود. برای جلوگیری از شرایط غیرقابل پیش‌بینی، باید از قبل، برنامه‌ریزی کنید. توسعه وب، شوخی نیست! شما باید صبر داشته باشید و همیشه چیزهای جدید یاد بگیرید. همچنین موارد زیادی وجود دارد که باید قبل از شروع پروژه خودتان در نظر بگیرید. بنابراین دانش خود را محدود نکنید و خودتان، برنامه‌نویسِ بهتر خودتان باشید!

 


  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin