5 مزیت فناوری برای کلیساها و مکان های مذهبی

  • توسط خبرنگار
  • ۲ سال پیش
  • ۰

عصر ارتباط –

 

سعید میرشاهی

همه ما انقلاب باورنکردنی را که چاپخانه گوتنبرگ در جهان به ارمغان آورد، تصدیق می­کنیم. در سال ۲۰۰۰، مجله لایف، «گوتنبرگ در حال چاپ کتاب مقدس» را به عنوان بزرگ­ترین دستاورد هزاره نام برد. این امر، فقط درباره اختراع ماشین چاپ نبود، بلکه درباره این موضوع بود که چگونه آن ماشین چاپ، همه­چیز را تغییر داد.

* تغییر دیجیتال و تحولات فرهنگی

تغییر دیجیتال، مهم­تر از آن چیزی است که فکر می­کنید. در حال حاضر، فناوری­ موجب تحول در ارتباطات جهانی، سرگرمی، اینترنت، موسیقی، آموزش، علم، سفر، تجارت و بسیاری موارد دیگر شده است. از منظر مذهبی، توانایی برای پخش زنده خدمات­، راه نجاتی بود که کلیساها را در طول دوران قرنطینه کووید، همچنان باز نگه­داشت. این امر به بابی گرونوالد اجازه داد تا پیشگام برنامهYouVersion Bible باشد که اکنون توسط حدود 500 میلیون نفر در سراسر جهان، دانلود شده است.

تغییرات دیجیتال، انتشارات و موسیقی را نیز متحول کرده است؛ به طوری­ که افراد بیشتری می­توانند کتاب­ها و موسیقی خود را منتشر کنند و به مخاطبان بیشتری دست یابند. تغییرات دیجیتال به افراد این امکان را داده که برای راه‌اندازی یک هدف یا جنبش اصلی حرکت کند. این امر، پلتفرم تامین مالی جمعی را ایجاد کرد که به دالاس جنکینز به عنوان تهیه­کننده، اجازه داد بودجه سری فیلم­های خود یعنی «The Chosen» را جمع­آوری کند.

*با تغییرات دیجیتال چه کنیم؟

اکنون سوال این است که با تغییرات دیجیتال چه کنیم؟ به عنوان یک کلیسا، وزارتخانه یا رهبر موسسه غیرانتفاعی، آیا تیمی را در اختیار دارید که ارتباطات دیجیتال را درک می‌کند؟ آیا بهترین مشاوره را از مشاوران از جمله مشاوران خارجی دریافت می­کنید؟ آیا افرادی را دنبال می‌کنید که نگاه­شان به مسیر آینده باشد؟ یک دهه پیش، یک کشیش یا رهبر کلیسا ​​که می‌گفت «من کتاب نمی‌­خوانم» برکنار شد. به همین ترتیب، اگر امروز بگویید «من با رسانه­های دیجیتال کار نمی­کنم»، انتظار نداشته باشید که به عنوان یک رهبر، جدی گرفته شوید. به یاد بیاورید در سده1500، راهب گمنامی به نام مارتین لوتر، چاپ گوتنبرگ را پذیرفت، صنعت انتشارات را همان­طور که امروز می شناسیم، ایجاد کرد و به پرفروش­ترین نویسنده زمان خود تبدیل شد و با این روند، دنیا را تغییر داد. حالا این موضوع به شما بستگی دارد. امروز با فناوری در اختیارتان چه خواهید کرد؟

*مزایای فناوری در کلیساها

همان­طور که می­بینیم دامنه نفوذ فناوری به کلیساها و مکان­های مذهبی نیز کشیده شده است. یکی از جالب‌ترین پدیده­های زندگی در عصر دیجیتال، داشتن توانایی ارتباط با افرادی است که هرگز در زندگی واقعی ندیده‌اید. این امر، تنها یکی از مزایای فناوری در کلیساست. در این زمینه، راه­اندازی یک چت داخلی، یک هیات مرجع و یک گروه ایده‌پردازی برای ارتباط دائمی با یکدیگر در مکان­های مذهبی، حایز اهمیت است. با گسترش روابط آنلاین و استفاده وسیع از فناوری، اشاره به چند مزیت تکنولوژی در کلیساها البته با تاکید بر واژه احتیاطیِ «اعتدال»، قابل توجه است. اکنون پنج مزیت فناوری در کلیساها به عنوان یک مکان مذهبی را بررسی می­کنیم.

اول: ارتباطات

امروزه ارتباطات از هر جای دنیا، تقریبا امکان­پذیر است. چه در هند باشید یا استرالیا، آلمان یا ماداگاسکار، می‌توانید با دیگران ارتباط برقرار کنید. البته برای آن، دسترسی به اینترنت نیاز دارید. به هرحال، می­توان به مبلغان مذهبی در جهان کمک کرد.

دوم: بهره­وری

هرچند حواس‌پرتی‌های زیادی با پیشرفت فناوری ایجاد می­شود اما با استفاده از آن، بهره‌وری در زندگی بسیاری از افراد افزایش یافته است. اگر هیچ فناوری نداشتیم، انجام اقدامات روزمره دشوار بود. با وجود روی ویلچر بودن برخی افراد، فناوری، مزایای زیادی برای زندگی­شان به همراه داشته و کمک کرده تا روی پروژه‌هایی برای شبکه جهانی وب کار کنند.

سوم: دسترسی

فناوری برای همه افراد، اعم از کسانی که کتابخانه عظیم با منابع مختلف ندارند یا کسانی که هرگز تحصیلات غنی نداشته­اند، حوزه­های جدید دانش را گشوده و برای آنها دسترسی ایجاد کرده است. فناوری در زمینه گسترش سرمایه آموزشی افرادی که دارای مشکلات شنوایی، بینایی یا روی صندلی چرخدار هستند، توانایی ارتباط با دنیا و تغییر به ارمغان آورده است.

چهارم: آرشیو

با گوشی هوشمندی که دوربین و اپلیکیشن یادداشت­برداری دارد، نوشتن درباره اتفاقات زندگی، ساده شده است. گوشی هوشمند در کنار کامپیوتر، یک دستگاه قدرتمند است و می‌تواند کمک کند لحظات مهم زندگی‌مان را ثبت کنیم. مهم نیست این لحظات، چقدر بزرگ هستند بلکه مهم، مواقعی است که می‌توانیم به آنها برگردیم و به یاد بیاوریم که خدا برای ما چه کرده است.

پنجم: موسیقی

به لطف مهندسان نرم‌افزار، ایستگاه‌های کاری صوتی دیجیتال (DAW) به سطح جدیدی از معماری صوتی سوق داده شده‌اند. به لطف Logic Pro، Ableton Live، Pro Tools، Reason و طیف گسترده‌ای از برنامه‌های افزودنی موجود برای این برنامه‌ها، موسیقی­هایی می­شنویم که هرگز نشنیده­ایم. این صداها می­تواند دیگران را به سمت محبت الهی سوق دهد.

بنابراین اگر علاقه­مند به فناوری دیجیتال نیستید و همچنان آنالوگ را دوست دارید، باید بدانید فناوری دیجیتال، واقعا عرصه حیات­بخشی در جهان است.

 

 

 

 


  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin