رد ادعای وزارت بهداشت در اجرای 99 درصدی طرح

پایان مهلت تکمیل نسخه الکترونیکی؛ بیماران سرگردان و مشکلات پابرجا پزشکان بالای ۵۰ سال حوصله نسخه الکترونیکی ندارند!

  • توسط خبرنگار
  • ۲ سال پیش
  • ۰

عصر ارتباط –

 

علی سالاریان، معاون فنی سازمان نظام پزشکی در این باره گفت: تا زمانی که رضایت نسبی برای پزشکان ایجاد نشود سازمان هم همکاری لازم را در روند اجرای این طرح نخواهد داشت و در نهایت ستاد ملی کرونا پس از درخواست وزارت بهداشت و وزارت ارتباطات برای اجرای کامل طرح تا اردیبهشت ۱۴۰۱ فرجه زمانی قائل شد.

حالا کمتر از 4 روز به این بازه زمانی باقی مانده است و باز هم وزارت بهداشت بر نبود زیرساخت تاکید دارد.

بهرام عین‌الهی وزیر بهداشت گفت: این طرح بالای ۹۰ درصد انجام شده است و بیشتر پزشکان با این طرح کار می‌کنند، اما قطعی اینترنتی و سامانه‌ها به وزارت ارتباطات مربوط می‌شود.

البته نمایندگان مجلس با پیگیری از وزارت ارتباطات پاسخ دیگری گرفتند.

محمدعلی محسنی بندپی در این باره به صداوسیما گفت: وزارت ارتباطات اعلام کرده است که نبود زیرساخت، بهانه‌ای بیش نیست و متولیان وزارت بهداشت برای این طرح وقت کافی نداشتند.

معاون درمان وزارت بهداشت معتقد است حل مشکلات سامانه‌ای و سیستم‌های بیمارستانی باید به شرکت‌های دانش‌بنیان سپرده شود.

سعید کریمی‌در این خصوص توضیح داد: پنجره‌های کاربردپسند سامانه باید به شرکت‌های دانش‌بنیان سپرده شود تا مشکلات این طرح رفع شود.

اگر در فرصت باقی مانده مشکلات موجود در روند اجرای نسخه الکترونیکی رفع شود شاهد شکل‌گیری پرونده سلامت الکترونیکی برای همه بیماران خواهیم بود.

*ادعای بی‌اساس وزارت بهداشت در اجرای طرح

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: طبق قانون لایحه بودجه 1401 اجرا نشدن نسخه الکترونیکی از ابتدای اردیبهشت 1401به منزله تصرف در اموال دولتی است.

محمدعلی محسنی بندپی در گفت‌وگو با ایسکانیوز، درباره اینکه ابتدای اردیبهشت ماه پایان مهلت دولت برای اجرای کامل نسخه الکترونیکی در سراسر کشور است، گفت: نسخه‌نویسی الکترونیکی برمبنای لایحه بودجه 1400 می‌بایست از اول دی ماه 1400 اجرا می‌شد و وزارت بهداشت مکلف به اجرای این طرح در سراسر کشور بود، اما مجلس بنابر ملاحظات از برخورد قانونی در این زمینه کوتاه آمد.

وی درباره آمار 99 درصد اجرای نسخه الکترونیکی در سراسر کشور توسط وزارت بهداشت افزود: واقعیت کف جامعه و آنچه ما به عنوان نماینده مجلس از آن آگاهیم آمارها با آنچه آقایان ارایه می‌دهند متفاوت است.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی ‌با تصریح اینکه کمیسیون بهداشت و درمان مصمم امسال نسخه الکترونیکی کامل اجرا شود، گفت: عبور از متد سنتی و و وارد شدن به نسخه الکترونیکی و پرونده الکترونیکی سلامت، تنها راه کنترل هزینه‌های اضافه و موازی وزارت بهداشت و نظام سلامت است.

محسنی بندپی گفت: در پرونده الکترونیکی سلامت عملا هیچ بیماری اجازه ندارد هر دارویی بخواهد مصرف یا هر نسخه تشخیصی که پزشک تجویز می‌کند را دریافت کند.

نماینده مردم چالوس در مجلس افزود: نسخه‌نویسی الکترونیکی و پرونده الکترونیکی سلامت به پزشک اجازه می‌دهد پرونده بیمار را به طور کامل مشاهده کند، این در حالی است که اکنون پزشک اطلاع ندارد  بیمارش هفته گذشته یا ماه گذشته چه خدماتی را دریافت کرده و چه دارو، عکس، ام.آر.آی، آزمایش و سی.تی. اسکنی در خانه دارد، بنابراین برای تشخیص بیماری مجدد همه این‌ها را تجویز می‌کند.

وی با تاکید براینکه نظام سلامت اکنون روند پرهزینه‌ای را طی می‌کند، اضافه کرد: درخصوص مدیریت بر هزینه‌های نظام سلامت باید به صورت جدی تجدیدنظر شود و تنها راه کنترل این هزینه‌ها و مدیریت منابع سلامت، اجرای کامل نسخه‌نویسی الکترونیکی و پرونده سلامت در کشور است.

محسنی بندپی اجرای پزشک خانواده را نیز از ضروریات سلامت جامعه عنوان کرد و گفت: نظام سلامت و پزشک خانواده باید تصمیم بگیرد آیا بیمار نیاز به خدمات تخصصی و حتی فوق‌تخصصی دارد یا خیر. متاسفانه اکنون خود بیمار ملزومات یک سرماخوردگی و سردرد ساده را تشخیص می‌دهد و این روند هزینه‌های سنگین روی دست بیمه‌ها و نظام سلامت قرار داده است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ‌با یادآوری این موضوع که آماری که مسوولان وزارت بهداشت از اجرای نسخه الکترونیکی ارایه می‌کنند درست نیست، خاطرنشان کرد: شواهد نشان می‌دهد آمار اجرای نسخه‌نویسی الکترونیکی در کشور کمتر از 60 درصد است.

نماینده مردم چالوس در مجلس گفت: اسفندماه با سردرگمی‌های عجیبی در بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها مواجه بودیم که شائبه کمبود دارو در کشور را دامن زد. در صورتی که ناهماهنگی سیستم باعث شد بیماران وقت زیادی صرف کنند و خدمات مطلوبی نگیرند.

محسنی بندپی با بیان اینکه ابتدای اردیبهشت پایان مهلت قانونی وزارت بهداشت برای اجرای کامل نسخه الکترونیکی در کشور است، گفت: گزارش‌ها موید آن است که وزارت بهداشت نمی‌تواند در ابتدای اردیبهشت تکلیف قانونی خود در اجرای کامل نسخه‌نویسی الکترونیکی اجرا کند.

وی بیان کرد: طبق قانون لایحه بودجه 1401 عدم اجرای کامل نسخه‌نویسی الکترونیکی به منزله تصرف در اموال دولتی است و افرادی که آن را اجرا نکنند متخلف و مستنکف از قانون محسوب می‌شوند؛ اما مجلس شورای اسلامی‌به دلیل اینکه نظام سلامت با بیماران و گروه‌های آسیب‌پذیر مواجه است، فرصت بیشتری برای اجرای کامل قانون به وزارت بهداشت می‌دهد.

*پرداخت تعرفه آزاد داروها به بهانه قطع اینترنت

در خبر دیگری در همین خصوص عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان تامین اجتماعی شهر تهران گفت: در ماجرای نسخ الکترونیکی برخی از داروخانه‌ها رفتار مطلوبی ندارند، بعضا به بهانه قطع بودن ارتباط با سایت، داروها را آزاد حساب می‌کنند و این به ضرر بیمه‌شدگان بازنشسته است.

علی‌اکبر عیوضی، در گفت‌وگو با فارس، درباره مشکلات نسخه‌نویسی الکترونیکی برای بازنشستگان تامین اجتماعی، اظهار کرد: یکی از مشکلات حادی که بیمه‌شدگان با آن مواجه هستند، موضوع نسخ الکترونیکی تامین اجتماعی است، این هدف بسیار مطلوب است. از الکترونیکی شدن نسخ ناراضی نیستم چرا که می‌تواند برای سازمان تامین اجتماعی و بیمه‌شدگان خدمات‌رسانی بهتری صورت بگیرد.

وی افزود: حتما باید زیرساخت نسخه‌نویسی الکترونیکی فراهم و پس از آن اجرایی می‌شد اما دیدیم پیش از آماده شدن این زیر ساخت‌ها، نسخ را الکترونیکی کردند.

عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان تامین اجتماعی شهر تهران تاکید کرد: اغلب بازنشستگان وقتی به مراکز درمانی و خدمات درمانی مراجعه می‌کنند، متضرر می‌شوند چرا که زمان مراجعه بیمه‌شده به مراکز دولتی و خصوصی خطاب به آنها می‌گویند سایت بسته است، این بازنشسته‌ها نمی‌توانند انتظار بکشند تا آن سایت باز شود و در چنین حالتی می‌گویند داروها را آزاد بنویسید.

وی ادامه داد: بازنشستگان ۳۰ سال حق بیمه پراخت کرده‌اند تا بتوانند این روزها از بیمه و خدمات آن استفاده کنند. اما می‌بینیم برخی پزشکان برای آنکه از پرداخت مالیات به دور باشند و زودتر به پول خود برسند، داروها را آزاد حساب می‌کنند، در این حالت بیمه‌شده‌ها متضرر خواهند شد.

عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان تامین اجتماعی شهر تهران با انتقاد از شیوه عملکرد برخی از داروخانه‌ها در قبال بازنشستگان، اظهار کرد: در ماجرای نسخ الکترونیکی برخی از داروخانه‌ها رفتار مطلوبی ندارند، بعضا به بهانه بسته بودن سایت، داروها را آزاد حساب می‌کنند و این به ضرر بیمه‌شدگان است.

وی ادامه داد: هدف قانون‌گذار این بود که نسخ به صورت الکترونیکی باشد تا جلوی سوء‌استفاده‌ها گرفته شود اما امروز بدتر شده است، آن زمان دفترچه در دست بیمار بود و پزشکان مجبور بودند داروها را در دفترچه بنویسند، داروخانه نیز به تبع مجبور بود نسخه کاغذی را محاسبه کند. امروز باید برای احراز هویت کارت ملی را از افراد بگیرند اما بعضا گرفته نمی‌شود، این موجب می‌شود که سوء‌استفاده‌هایی صورت بگیرد.

عیوضی گفت: در نسخ الکترونیکی نباید بیمه‌شدگان متضرر شوند چرا که بیمه‌شدگان قبل از آنکه حقوق خود را دریافت کنند پول بیمه خود را پرداخت می‌کنند، بازنشستگان نیز ۳۰ سال حق بیمه پرداخت کرده‌اند و انتظار دارند امروز بتوانند رایگان درمان شوند، نه آنکه امروز بدتر از زمان اشتغال هزینه درمان پرداخت کنند.

عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان تامین اجتماعی شهر تهران ابراز کرد: ما روزانه در کانون تهران حدود هزار نفر مراجعه‌کننده عمومی‌داریم که تقریبا همه آنها می‌گویند هزینه‌ داروها را آزاد حساب می‌کنند. به مراتب این مشکلات وجود دارد و اغلب مشکلات بسته بودن سایت، قطع اینترنت و سوء‌استفاده از نسخه‌نویسی الکترونیکی است.

*پزشکان بالای ۵۰ سال حوصله نسخه الکترونیکی ندارند

عضو کمیسیون بهداشت مجلس گفت: سایت‌های بیمه‌ای نیازمند به‌روزرسانی و برخی تغییرات در روند ارایه خدمات هستند.

در خبر دیگری همایون سامه‌یح در گفت‌وگو با ایلنا، در خصوص مشکلات طرح نسخه‌نویسی آنلاین گفت: این طرح مشکلات مختلفی دارد که متخصصان با بیمه‌ها قرارداد ندارند و این مساله در تهران بیشتر مشاهده می‌شود. در واقع به این دلیل که حداقل 10 دقیقه وقت‌شان را برای نوشتن نسخه آنلاین باید هزینه کنند حاضر به اجرای این طرح نیستند! و اگر متخصصی مراجعاتش زیاد باشد نمی‌تواند همه بیمارانش را ویزیت کند.

وی ادامه داد: اینکه متخصصان با بیمه‌ها قرارداد ندارند، نمی‌تواند دلیلی بر عدم اجرای طرحی باشد که کشور و نظام سلامت بیش از پیش به اجرای آن برای کاهش هزینه‌ها نیازمندند به‌خصوص در بخش بیماری‌هایی که نیاز به متخصص برای درمان احساس می‌شود. پیگیری این قرارداد بخشی بر عهده نظام سلامت و بخشی نیز بر عهده خود متخصصان است که طی سال‌های گذشته با درآمدهای نجومی‌متاسفانه هزینه‌های درمان را برای مردم طاقت‌فرسا کرده‌اند. از سوی دیگر دلیل افزایش ظرفیت پزشک و متخصص همین مساله بود تا ازدحام بیماران سبب ابتر ماندن اجرای سایر طرح‌ها برای تحول در نظام سلامت نشود.

نماینده مجلس ‌در بخش دوم سخنانش در خصوص مشکل بعدی این طرح بیان کرد: مشکل بعدی کندی اینترنت است که البته قبلا خوب بود اما مدتی است که این سرعت با کاهش مواجه شده و وقت مردم و پزشک را اتلاف می‌کند. البته اینکه سرعت اینترنت در ایران کند است بر هیچ کس پوشیده نبوده و قابل کتمان هم نیست اما نکته اساسی این است که در حال حاضر سامانه ثنا مربوط به قوه قضاییه و برخی سامانه‌های دیگر مانند درگاه ملی کسب و کار که مراجعین بسیاری دارد با همین سرعت اینترنت در حال ارایه خدمات به مردم است. یا دانشگاه‌ها با همین سرعت اینترنت مراحل ثبت‌نام و سایر روند اداری را به انجام می‌رسانند.

وی در ادامه در خصوص دسترسی به سایت‌های بیمه نیز گفت: دسترسی به سایت‌های بیمه در گذشته راحت بود اما اکنون با مشکلات بسیاری مواجه است. بنده به عنوان پزشک با این مشکلات دست به گریبان هستم این مساله در خصوص سامانه بیمه سلامت به شدت خودنمایی می‌کند، به گونه‌ای که سایت به قدری دیر باز می‌شود که بیمار و پزشک هر دو کلافه شده و بعد از مدتی بیمار با گلایه و حتی ناسزاگویی از مطب یا بیمارستان خارج می‌شود.

وی افزود: اینکه سایت‌های بیمه‌ای نیازمند به‌روزرسانی و برخی تغییرات در روند ارایه خدمات هستند نکته قابل توجهی است که دولت و ارگان‌های متولی از جمله خود تامین اجتماعی و البته وزارت فناوری باید برای رفع آن دست به کار شوند تا هر چه زودتر طرح نسخه آنلاین بدون این مشکلات بتواند اجرایش به سامان برسد.

سامه‌یح گفت: مشکل بعدی که اجرای این طرح را با مشکل مواجه می‌کند، این است که بعد از اینکه نسخه به صورت آنلاین نوشته می‌شود، بیمار نمونه‌ای از این نسخه را ندارد که در صورت قصور یا در صورت خطای احتمالی انسانی اگر دارویی در زمان نسخه‌پیچی اشتباهی تجویز شده بود، آن را با نسخه خود مطابقت دهد و مساله جانی برای بیمار ایجاد نشود.

وی تاکید کرد: مسله بعدی در خصوص پزشکانی است که بالای ۵۰ یا ۶۰ سال سن دارند و اصولا برای آموزش نسخه آنلاین حوصله ندارند! پزشکی را می‌شناسم که با ۷۰ سال سن می‌گوید نمی‌توانم به جز نسخه کاغذی جور دیگری کار کنم. قطعا و یقینا نکته‌ای که یکی از نمایندگان که خود پزشک است به آن اشاره کرده درست است اما اینکه همواره بر افزایش ظرفیت پزشک و تربیت پزشکان جوان تاکید می‌شود دلیل بر این امر است. درست است که یک پزشک ۶۰ یا ۷۰ ساله تجربه بسیاری برای درمان بیماران دارد اما این شغل نیز مانند سایر مشاغل نیازمند بازنشستگی است تا راه برای تربیت متخصصان و پزشکان جوان‌تر باز شده و این متخصصان با تجربه به جای طبابت، به تربیت این جوانان اهتمام بورزند.

سامه‌یح گفت: در صورتی که مشکلات این طرح که در بالا گفته شد حل شود، می‌تواند تحولی اساسی در نظام سلامت کشور ایجاد کند؛ چراکه این طرح سال‌هاست در کشورهای دیگر اجرا می‌شود و بسیار برای مردم مفید بوده است.

*ادعای الکترونیکی شدن ۸۰ درصد نسخ

در همین حال و در خبری دیگر در همین خصوص مدیرکل درمان غیرمستقیم تامین اجتماعی مدعی شد: در حال حاضر ۸۰ درصد نسخ به صورت الکترونیکی نوشته می‌شوند و نسخه‌نویسی کاغذی فقط تا اردیبهشت ادامه دارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران شهرام غفاری گفت: به موجب قانون از اردیبهشت ۱۴۰۱ باید تمام پزشکان نسخه الکترونیکی بنویسند مگر قطعی برق، اینترنت و نظایر آن رخ داده باشد که استثنا خواهد بود.

به گفته مدیرکل درمان غیرمستقیم تامین اجتماعی، پزشکان بخش خصوصی از نسخه‌نویسی الکترونیکی استقبال چندان چشمگیری نکرده‌اند که یک علت این است که گروهی از پزشکان مایل نیستند با ما قرارداد ببندند؛ مشکل هم در فرایند عقد قرارداد ما نیست بلکه تصور می‌کنند وقتی می‌توانند مستقیم از بیمار پول نقد بگیرند چرا باید از بیمه با تاخیر دریافت کنند.

بر اساس این گزارش، نسخه‌نویسی الکترونیکی و الزام حذف نسخ کاغذی از ابتدای دی آغاز شد. بر اساس ماده ۷۴ برنامه ششم توسعه وزارت بهداشت با هدف ارایه خدمات الکترونیکی سلامت مکلف است در مدت ۲ سال اول اجرای قانون برنامه نسبت به استقرار سامانه پرونده الکترونیکی سلامت ایرانیان و سامانه‌های اطلاعاتی مراکز سلامت با هماهنگی پایگاه ملی آمار ایران اقدام کند.

 


  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin